Gå til innhold

Hva var luksus/for dyrt å spise når du var liten, som virker fjernt nå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tacolefser. Det var alltid rikelig med kjøttdeig og annet tilbehør, men restriksjoner på hvor mange lefser man kunne ta. Var heller ikke greit å forsyne seg med tilbehør uten å ta lefse.

Ferdig pastasaus på glass hadde vi aldri. Og samme regel som flere med kun et pålegg.

Anonymkode: 174d2...e2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som noen nevner her, yoghurt og kjøpe brød :) Frukt åså, det var litt luksus. Jeg er født i 87 om det spiller noen rolle.

Anonymkode: 3ed7c...c1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp på 80- og 90-tallet. Hadde ikke brus eller godteri til hverdags, usikker på om det var pga økonomi eller livsstilsvalg. Drakk saft daglig på skolen, da. Husholdninssaft med masse sukker, så foreldrene mine var nok ikke så nøye på sukker, når jeg tenker meg om. Vi hadde rikelig med assortert pålegg, kjøtt- eller fiskeretter hver dag, og hadde ofte dessert. Det ble alltid servert kake av noe slag når det kom besøk (og besøk kom det gjerne daglig og uanmeldt). Jeg tror foreldrene mine hadde til salt i suppa, men som en annen nevnte, hørte egg (kokt egg eller speilegg) gjerne til helgefrokostene. Mulig egg var dyrt? I helger og ferier hadde vi forresten alltid varm lunsj; speilegg, karbonadesmørbrød eller lignende.

Vi spiste på kafé og restaurant hvis vi dro inn til byen for et ærend, eller var på reise.

Anonymkode: 354cc...358

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste. Med to søsken og null midler var min familie fattig over mange år. Det har spesielt en av mine foreldre vært bitter for. Mine foreldre måtte alltid ta fra nederste hylle. Ingen mulighet for å velge. Min mann og jeg har måttet jobbe oss opp, men med en felles inntekt som ikke er langt unna en million etter skatt, og langt færre barn, så sier det seg selv at vi har valgmuligheter. 

Anonymkode: 3436d...284

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekesmørbrød og laks blant annet.

Anonymkode: 04b9c...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa var alenefar, og maten bestod stort sett av kneip med ost, syltetøy eller salami og kjøttkaker eller koteletter med brun saus og poteter til middag (aldri annet tilbehør). Tror det var en kombinasjon av dårlig råd og lite kreativitet i matveien 😅 han har iallfall sagt i ettertid at han i perioder stjal dopapir på jobb for å ha råd til pålegg 🙊

Anonymkode: 520f9...dd6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjokkerende at så mange var så fattige på 80-/90-tallet!

Anonymkode: cc68e...15d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosatoast skrev (26 minutter siden):

Nå ser jeg at familien min hadde relativt mye penger..

Vi kunne spise lever, okse, høne, kylling og mye mer.. Spiste kjøtt til alle måltider (middag), kjøleskapet var alltid fult. Brus drakk vi også, og saft. Moren min elsket crabsticks, så det hadde hun alltid på lur også.. Reker, laks, makrell, kreps.. 

Bestefar drakk en øl til middag, bestemor hadde alltid en kartong vin på benken (hun drakk alltid ett glass rødvin etter jobb). 

Å herre! Det er mer luksus enn vi hadde på mange år når jeg var liten 😂

Anonymkode: 2c49b...5f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde god råd, men foreldrene mine hadde en greie med rundstykker (dyrere enn brød) og druer. Og vin var kun til store fester. 

Anonymkode: 602c2...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp på 70-tallet. Den gangen så var kylling dyrt, men broiler var billig. Det hadde vi ofte på lørdager. Brus, sjokolade og potetgull på lørdager. En liten brus, en liten potetgull og en liten sjokolade. Da var det fest i heimen.

Derimot husker jeg at vi spiste mye hvalkjøtt, det var billig den gangen. Ellers så prøvde min mor ut «nye» retter så snart hun kom over oppskrifter på det. Hun jobbet også på hotell, så hun disket alltid opp masse flott, for oss, mat. 

Vi hadde alltid yoghurt, husker jeg. 
Kan ikke si at jeg husker noe som var dyrt den gangen som vi ikke spiste. Til høytider var det alltid masse godt, husker jeg. Og på 17.mai spiste vi alltid buffeet på hotell eller gjestgiveri.
 

Lapskaus på boks husker vi hadde da vi var på campingturer. Men det var bare da vi spiste det.

Mine foreldre hadde helt gjennomsnittlig inntekter. Min mor jobbet heller ikke fulltid. 

Anonymkode: c7413...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Pappa var alenefar, og maten bestod stort sett av kneip med ost, syltetøy eller salami og kjøttkaker eller koteletter med brun saus og poteter til middag (aldri annet tilbehør). Tror det var en kombinasjon av dårlig råd og lite kreativitet i matveien 😅 han har iallfall sagt i ettertid at han i perioder stjal dopapir på jobb for å ha råd til pålegg 🙊

Anonymkode: 520f9...dd6

Vi var litt i lignende situasjon, var hos min mor annen hver helg så bodde mest hos pappa. Han er derimot en fantastisk kokk, men på den tiden hadde vi så dårlig råd.

Noe av det beste jeg visste var når jeg sov hos ei venninne å fikk pommesfritt og løvbiff med barnais 🙈

Anonymkode: 2c49b...5f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks. 

Jeg vokste opp på 70-tallet, før oppdrettslaksen. Det betød at man kun fikk villaks i sesongen, dvs på forsommeren. Jeg hadde slekt med lakserett knyttet til eiendommen sin, og hver gang vi dro til dem om sommeren fikk vi laks til middag - dvs høyst én gang i året.  Ellers var ikke laks noe man fikk tak i, eller hadde råd til.

Temmelig eksotisk å tenke tilbake på. :ler: 

 

Anonymkode: 54794...341

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

90 modell her, og hos oss var det luksus med juice til brødmåltidet. Melk hadde vi alltid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kylling, pizza og lasagne. 

Anonymkode: 4cae6...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Take away, frossenpizza og taco. Det kan nok ha mer med tradisjoner å gjøre enn at vi ikke hadde råd. Det var uansett noe vi aldri spiste.

Husker vi lagde taco første gang da jeg gikk på ungdomsskolen. Er født i 86.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brus var luksus på 80 tallet da jeg var barn. Brus hadde vi bare i bursdager, jul, påske og slikt. 
Juice var heller ikke dagligdags. Husker at jeg var med pappa på Rema og fikk lov å kjøpe en kartong Tropisk nektar, og syns det var helt fantastisk😂 

 

Anonymkode: 61558...674

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grunnen til at mange kun spiste egg i helgene og i høytider er nok fordi det av mange ble sett på som kolesteroløkende og dermed litt usunn/luksus-mat man ikke unte seg hver dag, slik husker jeg det i alle fall :jepp:

 

Endret av Rumle
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tropisk nektar, og syns det var helt fantastisk😂 

😂😂 morsomt!

Vi hadde også kun juice på hytta til mine besteforeldre, til frokost.

Anonymkode: 2c49b...5f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtt :) vi spiste fisk i hverdagene, fersk eller fiskekaker (hjemmelaga), og dagen etter fersk fisk, så ble den stekt på panna med poteter, løk og egg.

Kun kjøtt i helga. Gjerne stek eller "småstek" (kjøtt i mørke)

Brus og frukt var luksus. Og så husker jeg en gang pappa hadde kjøpt ferdiggrillede kyllingvinger! Det var luksus!!! Husker bare den ene gangen :)

født på 70-tallet.

Endret av Snabeltann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr. Lee koppnudler :) Var visstnok noe man ikke ble mett av og ikke noe næring i, så det fikk jeg aldri foreldrene mine til å kjøpe inn. For meg og min barndom så var alltid koppnudler en luksusvare for det var noe man egentlig ikke trengte

Anonymkode: ce454...f29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...