Gå til innhold

Hva var luksus/for dyrt å spise når du var liten, som virker fjernt nå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi hadde lite penger på 90 tallet det skal sies, brus var luksus , det hadde vi aldri og crabsticks. Fikk bare en crabstick i ny og ne (koster 10kr i butikken nå liksom 😂)

å lapskaus på boks, er jo faktisk litt dyrt til å være så dårlig mat

Anonymkode: 2c49b...5f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde lite penger når jeg vokste opp, for meg var det luksus å spise varme middager hver dag, vi hadde middag kanskje 2-3 dager og resten var rester + billig fyll som brød eller noe. 

Jeg føler jeg har slått på stortromma når jeg kjøper original cola og en biff, enda jeg har en halv million i årslønn så klarer ikke helt den fattige ungen i meg å vokse opp, men jeg setter mer pris på det da, kanskje hehe. 

Store sjokoladeplater er også luksus, og renskåret kjøtt og fisk. Det hadde vi ikke mye av når jeg var barn, 90 tallet her og  

Anonymkode: a78da...1c0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av middagsmat egentlig. Oksekjøtt var helt uaktuelt og kylling hadde vi også sjeldent. Det gikk i svineknoke og de billigste kjøttpølsene minst 4 dager i uka. Var sjeldent vi fikk grønnsaker også, så det gikk mest i poteter og stekesjy. 

Anonymkode: 1dc20...b4b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi produserte poteter og grønnsaker selv i hagen. Men ellers var kjøtt svært sjeldent vi fikk. Kun på julaften og nyttårsaften. Godteri var kun 2 biter på lørdager. Brus kunne vi glemme. Feiret aldri bursdager, så kaker hadde vi nesten aldri. 

Så:
Kjøtt
Brus og godteri
Kaker

Anonymkode: 21340...866

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma hadde veldig dårlig råd når jeg var liten, men hun var nøye på at vi skulle få varm mat/middag hver dag. Men det bestod av mye billig, halvferdig. Og vi hadde aldri mer enn tre pålegg: salami, kaviar og syltetøy. Gulost var «luksus». 
 

Anonymkode: e7b72...34a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange typer kjøtt vi kun spiste til høytider. Lammelår i påsken, kalkun på nyttårsaften. Kylling spiste vi aldri.

Anonymkode: 1ebf9...85a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde god økonomi og spiste varierte middager, men egg hørte liksom bare til helg og helligdager 😂 Merkelig egentlig for egg var heller ikke særlig dyrt på 80 og 90-tallet, men jeg tror rett og slett mine foreldre var så vant til de rutinene at det virket rart å endre dem.  

Anonymkode: 466e9...05f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasagne og alt av kjøttdeigmat😅

Anonymkode: 273d0...ffe

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biff, taco, brus, biola, bær, kyllingfile, laksefilet.

Anonymkode: 19384...ace

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt annet kjøttpålegg enn servelat.

Anonymkode: 411f2...c56

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lasagne og alt av kjøttdeigmat😅

Anonymkode: 273d0...ffe

Jah haha! Husker jeg ble bedt hjem av venninner og moren hennes hadde laget lasagne. Jeg var vel 16 år da jeg smakte lasagne første gangen og bare "ooooh hva er det!"

Anonymkode: a78da...1c0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi hadde god økonomi og spiste varierte middager, men egg hørte liksom bare til helg og helligdager 😂 Merkelig egentlig for egg var heller ikke særlig dyrt på 80 og 90-tallet, men jeg tror rett og slett mine foreldre var så vant til de rutinene at det virket rart å endre dem.  

Anonymkode: 466e9...05f

Åja, samme her! Ble helt paff da jeg flyttet ut og innså hvor billig egg egentlig er sammenlignet med andre matvarer. Egg var liksom så godt og som du sier, kun i helger og helligdager.

Som voksen spiser jeg i perioder mye egg. Sunt er det jo også og nå er heldigvis anbefalingen om maks ett egg per dag utdatert, så helseargumentet for å ikke spise for mye finnes ikke lengre.

Anonymkode: 1ebf9...85a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke på noe annet enn kjøpebrød. Det som var luksus/dyrt å spise da jeg vokste opp er fortsatt blant de dyreste tingene, f.eks. biff. Men en del som var rimelig hverdagsmat dengang er nokså dyrt i dag: fisk, hvalkjøtt.

Vokste opp på poteter, rotgrønnsaker og fisk(iblant hvalkjøtt) som hverdagsmiddag, på søndag var det kjøttkaker, koteletter eller frikassé. Fisk til hverdags, kjøtt til høytidsdagene.

Anonymkode: 4153e...3cf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yoghurt faktiskt..noe vi alltid har i kjøleskapet , det var «luksus»’da jeg var liten.jeg vokste opp på slutten av 70 tallet

Anonymkode: 4379f...673

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle iallfall ikke ha for mye pålegg på skiva. En fårepølse per skive liksom. Å ta mye pålegg eller maule pålegg var utenkelig. Jeg er fortsatt sparsommelig med pålegg, selv om jeg og mannen tjener greit og sitter godt i det nå😂 

 

Anonymkode: 61558...674

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godteri, var alltid et par kjeks, noen ruter melkesjokolade etc. Å velge noe selv på butikken, eller å forsyne seg selv av noe uten at det var delt ut og porsjonert forhånd. 

Anonymkode: 19384...ace

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi skulle iallfall ikke ha for mye pålegg på skiva. En fårepølse per skive liksom. Å ta mye pålegg eller maule pålegg var utenkelig. Jeg er fortsatt sparsommelig med pålegg, selv om jeg og mannen tjener greit og sitter godt i det nå😂 

 

Anonymkode: 61558...674

Haha jeg også! Har jeg salami eller trønderfår er det fortsatt skyvepølse som gjelder 😂

Anonymkode: 1dc20...b4b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi skulle iallfall ikke ha for mye pålegg på skiva. En fårepølse per skive liksom. Å ta mye pålegg eller maule pålegg var utenkelig. Jeg er fortsatt sparsommelig med pålegg, selv om jeg og mannen tjener greit og sitter godt i det nå😂 

 

Anonymkode: 61558...674

Ja, samme hos oss. Fikk ikke lov å legge mye pålegg på og det sitter i meg i dag og. Sløser aldri med pålegget. 

Anonymkode: e8167...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke middag hver dag da det ble for dyrt og det gikk mest i svin eller ikke kjøtt i det hele tatt. Kylling tror jeg vi aldri hadde. Det var veldig dyr mat.

Av brød hadde vi kun dette kjipe, tørre kneip brødet. Kosta bare noen få kroner. Vi hadde lite pålegg og det var aldri snakk om å ha to forskjellig pålegg på en skive, som ost og skinke. 

Dette var 80 og begynnelsen på 90 tallet.

Anonymkode: c2f81...87a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg at familien min hadde relativt mye penger..

Vi kunne spise lever, okse, høne, kylling og mye mer.. Spiste kjøtt til alle måltider (middag), kjøleskapet var alltid fult. Brus drakk vi også, og saft. Moren min elsket crabsticks, så det hadde hun alltid på lur også.. Reker, laks, makrell, kreps.. 

Bestefar drakk en øl til middag, bestemor hadde alltid en kartong vin på benken (hun drakk alltid ett glass rødvin etter jobb). 

Endret av Rosatoast
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...