Gå til innhold

Hva var luksus/for dyrt å spise når du var liten, som virker fjernt nå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi hadde ikke mye penger, men moren min var god til å bake både brød, loff og rundstykker, og flink til å lage god middagsmat ut av lite, så man merket det egentlig ikke. Men vi hadde aldri ting som juice og yoghurt i kjøleskapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ellers var all mat laget fra bunn av, har aldri noen gang fått servert ferdigmat utover take away kinamat, indisk eller pizza og senere sushi hjemme. Har aldri smakt lapskaus på boks, pasta på boks, joika smakte jeg en gang hos en venn, var veldig rart. Innvoldsmat har jeg knapt smakt. Alt på 80-tallet var det pizza, lasagne, vi spiste en del taco på 90-tallet men det er sjelden da ingen er spesielt glad i det lengre i familien. Hvitløk og olivenolje var vanlige ingredienser så langt tilbake jeg kan huske. Mine foreldre drakk vin hver helg, og gjerne en pils på hverdager. Kan ikke huske restriksjoner på juice heller. Handlet pålegg i løsvekt, rekesalater, roastbiff, forskjellige skinker, torsdag var fast handledag slik at mine foreldre fikk ha fredagen i fred hjemme. Savner ferskvarediskene fra jeg vokste opp, mye dårligere utvalg på pålegg i dag. Og fisk og kjøtt. Kun noen få butikker i dag som kan matche vår lokale matbutikker da jeg vokste opp. 

Anonymkode: cb685...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 1977. Brus og godteri fikk vi kun på lørdagene, de voksne spiste aldri godteri, kun chips og peanøtter. Sjokolademelk og loff var luksus.

Det jeg kanskje husker best var søndagsmiddagene, da var det alltid stek med suppe til forrett. 

Anonymkode: bcd88...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokst opp på nittitallet, kyllingfilet og svineindrefilet var "fin" mat som man kun spiste på lørdager.

Takeaway var også luksus, pizza og McDonalds. Det var virkelig lykke, idag kan jeg styre meg for begge deler.

Anonymkode: 07bbd...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp på 70 og 80 tallet.  Vi hadde alltid nok mat, men det meste hva hejmmelaget.  Middager var fisk i alle varianter  i ukene, bodde på kysten og fisket selv og dyrket potet, gulrot og kålrabi. I helgene hadde vi grøt på lørdag og kanskje ostesmørbrød til kveldsmat. stek på søndag.   Ofte ble tirsdagsmiddagen rester med kjøtt fra helga.  steken var alltid stekt helt grå og seig, jeg hatet søndagsmiddagene, ikke klarer jeg å få ned risengrynsgrøt heller. Var over 30 før jeg begynte å like kjøtt.

pålegg var hjemmelagd kaviar og syltetøy av blåbær, rips, solbær, bringebær, multer. brunost, hvitost og salami. Aldri alt på en gang. men stort sett tre pålegg. 

mamma bakte brød selv. 

 

ut over 80 tallet begynte vi å lage pizza og lasagne i helgene. 

Anonymkode: 70c3c...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det meste av kjøttmat, inkludert pålegg. Pølser var lørdagsmiddag, og det var ukens høydepunkt. Kjøttpålegg hadde vi sjeldent, og mamma la på en og en halv skive pålegg på brødskiva. Brus og godteri var begrenset. Jeg fikk en 0,3 l flaske eventyrbrus og litt smågodt på lørdager. Kjeks og liknende hadde vi aldri, men mamma hadde alltid hjemmebakst i tilfelle noen kom innom på kaffe. Og vi hadde dessert omtrent hver dag, men gjerne noe enkelt, som banan med melk og sukker eller en eller annen kompott med fløte. Dessert var nok for å kompensere for at det ikke alltid var så rikelig med middagsmat. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde alltid gode råvarer og god mat gjennom hele oppveksten, det meste laget så fra bunnen at jeg selv var med og foret opp oksen, melket kua, fisket fisken og tok opp potene. Men for meg var det helt andektig å få en burger på macDonalds om vi var på ferie. Fastfood var så langt fra hverdagsmaten som det gikk å komme, så det var luksus for meg. 

Anonymkode: 451fd...149

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde alltid nok mat. Fikk godteri og brus i helgene. Men husker det var mye som var luksus. Grillet kylling og biff var utelukket. Samme med kyllingfilet og roastbiff som pålegg. Grandiosa var den beste pizzaen, men min mor syntes den var for dyr, så da ble det Prima Pizza. 
 

Frukt hadde vi som regel, men grønne epler fikk jeg sjelden. Juice ble kjøpt i sånn 12-pk- esker og var av konsentrat. Husker jeg fikk «ren» appelsinjuice i utlandet en gang og alle i familien syntes det smakte fælt. MYE bedre med konsentrat!

Høne kunne man kjøpe billig og ble ofte brukt til frikassé. Husker de kostet 10 kr på tilbud av og til. 
 

På hyttetur var det svært enkel mat. Posesuppe, posemos med kokt grillpølse, lapskaus i pose eller loff med pizzafyll.

 

Vi laget av og til hamburgere hjemme, men burgerbrød var for dyrt. Da måtte vi ha enten brød eller heidevegg til. 
 

Restaurant og takeaway var ekstremt sjelden. Husker kjempegodt en 17. Mai jeg fikk kjøpe en sånn isoporboks med pommes frites og grilla kylling. En sjelden gang fikk vi kjøpe pita med løvsteik på campingplassen. 
 

Om jeg skulle til byen eller på klubb husker jeg noen dom kjøpte seg både brus, pizza og is. Jeg måtte alltid velge. Kunne aldri få både is og brus! 
 

Men jeg har hatt det bra! Aldri sulten og hadde pålegg å velge i og varm mat hver dag. 

Anonymkode: 74b39...f42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hadde alltid gode råvarer og god mat gjennom hele oppveksten, det meste laget så fra bunnen at jeg selv var med og foret opp oksen, melket kua, fisket fisken og tok opp potene. Men for meg var det helt andektig å få en burger på macDonalds om vi var på ferie. Fastfood var så langt fra hverdagsmaten som det gikk å komme, så det var luksus for meg. 

Anonymkode: 451fd...149

Ja, det blir gjerne slik at det man ikke får blir attraktivt. Da jeg var på lange kjøreturer med mine foreldre hadde vi alltid matpakke. Jeg var grenseløst misunnelig på de som stoppet på veikro eller gatekjøkken for å spise. Drømte også om å stoppe og kjøpe pølse i brød, som ojeg mente var mye bedre enn pølse jeg fikk hjemme. Fikk bra mat hjemme, stort sett, men sånt syntes mine foreldre var sløseri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine hadde god økonomi da jeg voks opp på 90-tallet. 

Kyllingfilet og laks hadde vi sjeldent eller aldri. 

Vi pleide ofte å ha biff, reker, hummer i helgene når vi skulle kose oss. 

I hverdager hadde vi ofte gryter, spagetti, koteletter, pølser og stappe. Kan ikke minnes vi spiste noe særlig fisk. 

Anonymkode: 54688...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født på 90-tallet og husker jeg synes hjemmelagd mat var luksus. Moren til ei venninne av meg bakte alltid brød og jeg husker at det var himmelsk godt sammenlignet med det kjipe kjøpebrødet som foreldrene mine kjøpte. Hjemmelaget potetmos smakte jeg for første gang da jeg var 11-12 og siden har jeg aldri selv kjøpt potetmos på pose, det smaker jo bare vann!

Foreldrene mine serverte stort sett halv/helfabrikat hjemme, og jeg husker særlig matpakken med grøss og gru! Det gikk mye i tørre brødskiver (kneip) med servelat eller nugatti, i ettertid tenker jeg at det ikke er rart at jeg ofte lot være å spise lunsj og etterhvert utviklet et dårlig forhold til mat. Jeg har inntrykk av at foreldre i dag er mye flinkere til å tenke på at maten man serverer barna skal være næringsrik og god. 

Anonymkode: 3460a...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alauda skrev (11 timer siden):

Ja, det blir gjerne slik at det man ikke får blir attraktivt. Da jeg var på lange kjøreturer med mine foreldre hadde vi alltid matpakke. Jeg var grenseløst misunnelig på de som stoppet på veikro eller gatekjøkken for å spise. Drømte også om å stoppe og kjøpe pølse i brød, som ojeg mente var mye bedre enn pølse jeg fikk hjemme. Fikk bra mat hjemme, stort sett, men sånt syntes mine foreldre var sløseri.

Der setter du fingeren på det. Jeg drømte om burgere fra mac'ern, men det skjedde nøyaktig en gang, et år vi var på ferie i amerika. Ellers så var det alltid matpakker og termos på tur. Gode hjemmelagde rundstykker med egg og laks og alt godt som kan tenkes, aldri veimat eller pølser. Og det skjønner jeg jo godt, nå. De pølsene smaker jo hoppetau :fnise: Men den gang da, var det et reelt savn.

Anonymkode: 02a06...46d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...