Gå til innhold

Hva var luksus/for dyrt å spise når du var liten, som virker fjernt nå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vokste opp på 80- og 90-tallet, og da var middagsmat luksus. Vi spiste kneipbrød med to forskjellige pålegg til alle måltidene. 

Anonymkode: 52309...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vokste opp på 80- og 90-tallet, og da var middagsmat luksus. Vi spiste kneipbrød med to forskjellige pålegg til alle måltidene. 

Anonymkode: 52309...763

Frukt og grønnsaker var også luksus, og noe vi bare spiste ved spesielle anledninger. 

Anonymkode: 52309...763

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp på 70-80tallet. var luksus med grønne epler , yoghurt,juice,

Anonymkode: 2b9ce...758

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Take-away. Jeg vokste opp på 90-tallet, og vi hadde alltid god mat i kjøleskapet og fikk varm middag hver dag. Brus og godis i helgene. Kan ikke komme på noe jeg fikk hos andre jeg ikke fikk hjemme. Men å bestille mat hjem, det gjorde vi aldri. Noe jeg føler vi selv gjør ukentlig... 

Anonymkode: a4ada...242

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg på brødskiva på skolen var luksus, da kunne jeg glede meg til lunsj hele dagen. 

Anonymkode: 40ddf...e44

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 1966. To foreldre i full jobb, og god økonomi. Masse god mat, men når jeg ser tilbake, så lagde de mindre porsjoner enn vi gjør i dag. Ingen overspising, og det var sikkert lurt. 

Brus var bare til spesielle anledninger. Fikk en liten skål med lørdagsgodt. På lørdager var det alltid grøt på formiddagen. Så var det god varmmat foran tv'n om kvelden. Fondue, stekte koteletter, kyllingvinger, Jansons fristelse, piza el.l.

Anonymkode: 03250...b58

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Født i 86. Oppvokst med kjøttkaker og poteter, fiskepinner/fiskekaker med gulrot, kylling og ris, koteletter med tilbehør, spagetti med kjøttdeig, grøt, pølser og potetsatppe osv. til hverdagsmat. 

I helgene hadde vi alltid pizza, lasagne, taco, eller løvstek med pommes frites og bernaise på lørdager, og klassisk torsk eller laksemiddag på søndager. 

Pålegg: Egg, skinke, ost, prim, syltetøy, kaviar, sjokoladepålegg, salami. 

Vi hadde ikke spesielt god råd. Helt middels inntekt. 

Anonymkode: 5a1b6...c76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er født på tidlig 80-tall og kan ikke huske noe mat som var for «dyrt». Spiste biff, kylling, laks og drakk brus (i helgene) Saft og yoghurt var også tilgjengelig når vi ville.

Har til dags dato aldri smakt løvbiff, pasta ala capri (eller hva det greiene på boks nå heter) eller andre billige løsninger. 

Anonymkode: c5b79...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 1979, kan aldri huske at mat eller godteri var noe problem i oppveksten.

Anonymkode: 654dd...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn svinefilet, lang pølse. Svin indrefilet heter det kanskje. Det var luksus, og kyllingfilet. 

Anonymkode: 248b6...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent kjøtt i form av stek eller biff. Det hadde vi aldri.  Hadde koteletter og kylling.  I dag får jeg enda en luksusfølelse av å spise biff.  Tror knapt jeg spiste det før jeg var voksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født på 70-tallet, eneste problemet med mat, var at det ble laget for lite til måltidene, slik at jeg ikke ble skikkelig mett. 

Anonymkode: 5a0da...c7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp på 80 tallet. Foreldrenene våre var rusmisbrukere og dertil fattige. Så vi hadde ikke alltid mat. Når mor fikk trygda den 20 hver måned var det fest husker jeg. Da fikk vi en pakke kjeks på deling, eller 1 brus. Til hverdags gikk mest i poteter, pytt i panne, brødskiver, pannekaker (noen ganger laget med vann, da vi ikke hadde melk), havregryn, brød med sukker på, brød revet opp med melk i skål (en klassiker på 80 tallet) , brus og godter var kun til jul og når vi var på besøk hos andre. Hvis vi hadde melk var dette kun til de minste barna og jeg husker jeg stjal et glass engang og da ble det leven! Vi var 4 søsken og hadde feks 1 Findus fiskegrateng på deling med min mor. Ja så små porsjoner. Ikke alltid vi fikk mat på skolen, og hvis vi fikk det var ofte brødet mugnet. Hadde en gammel lærerinne som stakk til meg noen knekkebrød. Vi dro ofte på gjestebud i kirken, da det ble servert mat etterpå og var mye på besøk hos andre familiemedlemmer som ga oss mat. Så vi fant våre "triks" . Idag er jeg voksen og tjener greit men er nok litt over gjennomsnittet opptatt av mat og har en tendens til å "hoarde" .  Hos oss sparer vi på ingenting og er nok av pålegg, kjøtt og frukt hver dag. Kanskje litt for mye av det gode 😅 Nå var ikke dette ment som et sutre innlegg over hvor fælt man hadde det før i "gamle dager" men slik var det nå. Vi søsken lever i beste velgående i dag (med kjøleskapet fullt). 

Anonymkode: 6f419...80a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kylling og biff. Nå spiser dette ukentlig. 

Husker Taco også var dyrt i følge moren min så det hadde vi en gang I måneden. 

Anonymkode: 2e6ab...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp på 70 og 80 tallet og hadde foreldre som var vanlige arbeidsfolk, okse/kalvelkjøtt var heller skjeldent og biff tror jeg aldri vi hadde. Men ellers så spsiste vi alt mulig, kjøttkaker, hvalbiff, levergryte, skinkestek. Skinkestek var nok forbeholdt søndagsmiddagen. Pizza, hamburger og karbonader spiste vi. Spagetti med kjøttsaus osv. Taco var helt ukjent på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grandiosa, fikk alltid kopien Favoritt-pizza. Brus og frukt fikk vi når det var lønningsdag. 
kjøpebrød fikk vi også bare en gang i måneden.

Anonymkode: fc3cb...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sjokkerende at så mange var så fattige på 80-/90-tallet!

Anonymkode: cc68e...15d

Du har ikke tenkt på at prisbildet har endret seg markant? Det er ikke 14 % rente på studie- og boliglån og kjøtt er makabert billig.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at jeg alltid gledet meg til å kikke oppi posene når mamma hadde tatt helgehandelen. Da var det alltid ferskt pålegg fra delikatessen, og fersk loff :fnise: I ukedagene var det servelat eller vossafår som regel. 
Ellers var det kun godteri på lørdagen, og kanskje litt chips på fredagskvelden. 
 

Fin tid!

Anonymkode: d8bfa...e50

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpebrød, jus, frokostblandinger, kjeks, godteri, brus, kjøtt og ukeblader

Anonymkode: 43fcb...6ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...