Gå til innhold

Super plus-sizemodell Tess Holiday påstår hun sliter med anoreksi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.theguardian.com/fashion/2021/may/05/tess-holliday-recovering-from-anorexia

 

Dette har jeg veldig vondt for å tro. Jeg tror nok hun har diverse spiseforstyrrelser ja, men anoreksi kan jeg ikke se helt? At en modell får diagnosen av fagfolk viser bare hvor useriøs legebransjen er når det kommer til kjendiser. De kan få hvilken som helst diagnose. Anoreksi er ikke en diagnose man bruker som smykke og jeg blir faktisk uvel av denne sutringen tess utviser 

Anonymkode: 66639...353

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Muligens i kombinasjon med perioder med overspising?

Anonymkode: e0bae...37d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

https://www.theguardian.com/fashion/2021/may/05/tess-holliday-recovering-from-anorexia

 

Dette har jeg veldig vondt for å tro. Jeg tror nok hun har diverse spiseforstyrrelser ja, men anoreksi kan jeg ikke se helt? At en modell får diagnosen av fagfolk viser bare hvor useriøs legebransjen er når det kommer til kjendiser. De kan få hvilken som helst diagnose. Anoreksi er ikke en diagnose man bruker som smykke og jeg blir faktisk uvel av denne sutringen tess utviser 

Anonymkode: 66639...353

Godt du har kunnskapen og journalen hennes slik at du kan dette bedre da :) 

Anonymkode: 2cc76...8e5

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anoreksi og undervekt er ikke synonymt. 

Anonymkode: 91991...35e

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du ikke at hun har anoreksi? Fordi hun er overvektig? Anoreksi er mer enn undervekt, hadde det ikke vært det hadde det vært myyyye enklere å behandle sykdommen enn det er..

Anonymkode: d7e3d...933

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Anoreksi og undervekt er ikke synonymt. 

Anonymkode: 91991...35e

Nei. Men sykelig overvekt er ikke en del av sykdomsbildet. Tess har vært unnskyld ordbruken smellfeit i årevis. Hun har nok spiseforstyrrelser ja. Men neppe anoreksi

Anonymkode: 66639...353

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Men sykelig overvekt er ikke en del av sykdomsbildet. Tess har vært unnskyld ordbruken smellfeit i årevis. Hun har nok spiseforstyrrelser ja. Men neppe anoreksi

Anonymkode: 66639...353

Må være digg å være så høyt hevet over andre at man kan sette/ta tilbake diagnoser på fremmede.

Anonymkode: 91991...35e

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Men sykelig overvekt er ikke en del av sykdomsbildet. Tess har vært unnskyld ordbruken smellfeit i årevis. Hun har nok spiseforstyrrelser ja. Men neppe anoreksi

Anonymkode: 66639...353

Hvilken medisinsk bakgrunn har du, og hvilken kjennskap har du til denne personens symptomer, behandling og historikk?

Anonymkode: 1b1f4...7f7

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer uten mat føles nok som anoreksi for en som er svært overvektig. Men hun har ikke anoreksi. Hun har derimot helt klart en begrepsfortolkningsforstyrrelse.

Anonymkode: f1438...cc2

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke vet jeg, selv er jeg feit fordi jeg har PCOS og liker sjokolade. 

En del av de jeg kjenner som er feite i dag har hatt anoreksi i tenårene så jeg vet ikke hva hun har og ikke, det vet hun best selv. Men ingen av de jeg kjenner går rundt i dag og sier de har anoreksi, men det var starten deres så ballet det andre på seg. 

Kjennetegnene på anoreksi er jo ikke fedme så jeg forstår jo at folk reagerer, folk flest setter seg jo ikke inn i problematikken undervekt/overvekt. Det ser man jo klart og tydelig på fatshaming trådene her på kg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken medisinsk bakgrunn har du, og hvilken kjennskap har du til denne personens symptomer, behandling og historikk?

Anonymkode: 1b1f4...7f7

Jeg kan jo spørre deg det samme, du som er så skråsikker på at hun har anoreksi? Det er ikke relevant for debatten. Tess Holiday er ikke anoretisk noe sted.

Anonymkode: 66639...353

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

6 timer uten mat føles nok som anoreksi for en som er svært overvektig. Men hun har ikke anoreksi. Hun har derimot helt klart en begrepsfortolkningsforstyrrelse.

Anonymkode: f1438...cc2

Takk.

Anonymkode: 66639...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trolig snakk om atypisk anoreksi, der personen er normal- eller overvektig.  Her kan dere lære om dette:

https://www.psychologytoday.com/us/blog/eating-mindfully/201802/what-is-atypical-anorexia-nervosa

https://www.eatingdisorderhope.com/blog/atypical-anorexia-signs-symptoms
 

 

Anonymkode: 98cef...136

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanlige symptomer på anoreksi

undervekt.

opphør av menstruasjonen.

svakhet og verkende muskler.

svimmelhet, tung pust og hjertebank.

kalde hender og føtter.

forstoppelse.

metthetsfølelse og noen ganger magesmerter etter å ha spist bare litt mat.

dehydrering, noe som gjør at du føler deg tørst, syk og utmattet.

Så vidt jeg kan se så er hun ikke undervektig, men ellers kan sikkert alt stemme. 

Anonymkode: 6b759...26e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved atypisk anoreksi så er både undervekt og overvekt vanlig.  

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Muligens i kombinasjon med perioder med overspising?

Anonymkode: e0bae...37d

Det er nok der det ligger. I tillegg til at anoreksi kan ødelegge forbrenningen veldig. 

Anonymkode: 38aa3...42c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men jeg forstår godt at folk stusser når Tess Holiday står frem som anoretiker. Hun er jo ikke akkurat det man assosierer med denne sykdommen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun har en type anoreksi ødelegger det begrepet. 

Anonymkode: c503b...592

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre i med påfølgende binge-spising, kanskje spise litt Jevnere?

Anonymkode: 4d81c...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...