Gå til innhold

Super plus-sizemodell Tess Holiday påstår hun sliter med anoreksi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er nok heller bulimi/overspising enn anoreksi .

Anonymkode: 70426...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er trolig snakk om atypisk anoreksi, der personen er normal- eller overvektig.  Her kan dere lære om dette:

https://www.psychologytoday.com/us/blog/eating-mindfully/201802/what-is-atypical-anorexia-nervosa

https://www.eatingdisorderhope.com/blog/atypical-anorexia-signs-symptoms
 

 

Anonymkode: 98cef...136

Fra din egen link:

Sitat

Atypical anorexia nervosa is defined by the DSM-V as an eating disorder wherein “all of the criteria for AN are met, except that despite significant weight loss, the individual’s weight is within or above the normal range.”

Hun skal altså møte de andre kriteriene for anoreksi, og så i tillegg ha et "kraftig/signifikant vekttap".

Det virker som om hun latterliggjør anoreksi og sidestiller det med slanking eller normalt kosthold, eller så er hun faktisk psykisk syk med kroppsdysmorfi og ser noe i speilet som ikke stemmer med virkeligheten. Jeg heller mot det første

Hun har ikke akkurat rast ned i vekt...?

Vi lever i en gal, gal verden om folk skal påstå at hun lider av anoreksi og ikke minst er det veldig trist for alle de som lider av alvorlige spiseforstyrrelser. Det som før var "sykelig overvekt" er nå bare "body positivity" og noen som er sykelig overvektig men spiser bittelitt mindre is og sjokolade enn de kanskje ville gjort om de ikke prøvde å holde vekta nede er "anorektiske".

Det verste er at ingen tør å stå frem og peke på galskapen. Hvis det dukker opp noen nye opplysninger som tilsier at det skal være et fnugg av fornuft i dette og at hun faktisk lider av anoreksi beklager jeg, men så langt tyder alt mot at hun enten bevisst latterliggjør en del av det hun ser på som "tynnhetskultur" eller har en eller flere psykiske sykdommer som gir vrangforestillinger.

 

Jeg heller mot det første, kanskje en kombinasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde anoreksi ble kjennetegnet av undervekt og lav bmi? Mulig disse personene har atypisk anoreksi, evt. blandede episoder mellom overspising, bulimi og atypisk anoreksi. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 7.5.2021 den 20.03):

Man kan ikke det, da får du ikke diagnosen anoreksi i følge det Norske helsedirektoratet. 

Anonymkode: 73f9f...78e

Men nå er jo som kjent ikke Tess Holliday norsk. 

Anonymkode: 8892c...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men nå er jo som kjent ikke Tess Holliday norsk. 

Anonymkode: 8892c...10e

Hun følger ikke dsm-v heller.

Anonymkode: 66639...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan henvise til kilder som sier at man kan ha alvorlig fedme og atypisk anoreksi samtidig? 

Anonymkode: 4e5bd...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noen som kan henvise til kilder som sier at man kan ha alvorlig fedme og atypisk anoreksi samtidig? 

Anonymkode: 4e5bd...433

Slik jeg forstår det tilsier internasjonale diagnosekriterier at hun per definisjon ikke har anoreksi:

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/anoreksi/anoreksi-oversikt/?page=3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer mest på er... uansett hvilken diagnose denne kvinnen har eller ikke har - hvorfor ønsker noen på KG og diskutere det?`Hvordan er hennes liv og evt diagnoser relevant for dere?

Anonymkode: 0be26...cb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det lurer mest på er... uansett hvilken diagnose denne kvinnen har eller ikke har - hvorfor ønsker noen på KG og diskutere det?`Hvordan er hennes liv og evt diagnoser relevant for dere?

Anonymkode: 0be26...cb6

Antagelig fordi denne personen også er en politisk aktivist som ønsker å bidra til å forme samfunnet, og hennes aktivisme er henger sammen med bevegelsen hun er en del av. Det er med andre ord ikke kun snakk om en privatperson som privat hevder å ha en diagnose, men en aktivist som vi må kunne anta ønsker å oppnå og kommunisere noe med det hun gjør. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (32 minutter siden):

Slik jeg forstår det tilsier internasjonale diagnosekriterier at hun per definisjon ikke har anoreksi:

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/anoreksi/anoreksi-oversikt/?page=3

Det er slik jeg oppfatter det å, men var flere her som mente man kunne være syklelig overvektig og likevel ha atypisk anoreksi 🤷‍♀️

Anonymkode: 4e5bd...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2021 den 17.32):

https://www.theguardian.com/fashion/2021/may/05/tess-holliday-recovering-from-anorexia

 

Dette har jeg veldig vondt for å tro. Jeg tror nok hun har diverse spiseforstyrrelser ja, men anoreksi kan jeg ikke se helt? At en modell får diagnosen av fagfolk viser bare hvor useriøs legebransjen er når det kommer til kjendiser. De kan få hvilken som helst diagnose. Anoreksi er ikke en diagnose man bruker som smykke og jeg blir faktisk uvel av denne sutringen tess utviser 

Anonymkode: 66639...353

Jeg er helt enig med deg Ts.

Hun møter ikke kriteriene til en Anorexia nervosa da et av kriteriene er betydelig undervekt.

Mulig hun har en atypisk anoreksi. Men med hennes vekt ville jeg ihvertfall gjettet overspisingslidelse, som er en av de vanligste spiseforstyrrelsene som finnes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er saken: Hun har en såpass alvorlig fedme, og når hun er blitt eldre så har nok helseplagene sneket seg på. Derfor har hun bestemt seg for å prøve å gå ned i vekt. Men å innrømme dette vil bety å støte bort fettaktivistene og den brandingen hun har basert hele karrieren som influencer på. Dermed så har hun kalkulert nok prøvd å pakke vektnedgangen inn i en anoreksidiagnose. Da vil hun ikke ødelegge for brandingen, og følgerne vil ikke kunne anklage henne for å "selge ut" i rollen som feit og stolt. Fordi det er "anoreksien" som gjør at hun går ned i vekt, må dere skjønne. Hun prøver ikke aktivt å kjøpe inn i samfunnet som promoterer en slank kropp, det er sykdommen som gjør at jeg går ned i vekt, så ikke kom her og anklag meg, liksom. 

De fleste ser gjennom stuntet. 

Anonymkode: ba5d2...3c1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hun følger ikke dsm-v heller.

Anonymkode: 66639...353

Hvis du er en av få nordmenn som sitter med tilgang til DSM-V, må du gjerne dele teksten der med oss. Inntil du eller andre gjør det, er det bare å innse at ingen av oss vet hva diagnosekriteriene for atyphical anorexia er i følge DSM-V. 

Anonymkode: 8892c...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis du er en av få nordmenn som sitter med tilgang til DSM-V, må du gjerne dele teksten der med oss. Inntil du eller andre gjør det, er det bare å innse at ingen av oss vet hva diagnosekriteriene for atyphical anorexia er i følge DSM-V. 

Anonymkode: 8892c...10e

image.thumb.png.da2e32aef24862e7a789e6988f8ec942.png

 

Dette?

 

https://insideoutinstitute.org.au/assets/dsm-5 criteria.pdf

Edit:

Også relevant for de som tror på det med "atypisk":

image.thumb.png.d038115ffd8221f2efbb47de38b134f7.png

Endret av likestilling
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis du er en av få nordmenn som sitter med tilgang til DSM-V, må du gjerne dele teksten der med oss. Inntil du eller andre gjør det, er det bare å innse at ingen av oss vet hva diagnosekriteriene for atyphical anorexia er i følge DSM-V. 

Anonymkode: 8892c...10e

Dsm-v er ikke en lukket esoterisk bok, gitt. Du får finne det selv heller enn å be andre fikse.

Anonymkode: 66639...353

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun nettopp har fått det og ikke rukket å gå ned i vekt... Eller slanking som andre velger å kalle slikt om man er tykk og bør ned noen kg for helsen sin del.

Anonymkode: c503b...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det å være undervektig er jo en del av sykdomsbildet. Det er det derimot ikke når det er snakk om bulimi, overspising og uspesifiserte spiseforstyrrelser. 

Jeg syns dette er dårlig av Tess. Jeg har alltid vært skeptisk til henne (ikke på grunn av størrelsen hennes, men markedsføringen og aktivismen), og ble ikke mindre skeptisk av dette. At hun har en spiseforstyrrelse tviler jeg ikke et sekund på, men det er latterlig å kalle det anoreksi. Hele mennesket hun er peker mot alt annet enn anoreksi, og jeg kan se for meg at mennesker som faktisk lider av anoreksi, blir fryktelig provosert av dette. Og det er ikke bare fordi Tess er sykelig overvektig. 

Tenker det er et rop etter oppmerksomhet og mer anerkjennelse. Hun har vært lite i media i det siste, så dette var nok en perfekt måte å få markedsført kanalen sin på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (5 timer siden):

image.thumb.png.da2e32aef24862e7a789e6988f8ec942.png

 

Dette?

 

https://insideoutinstitute.org.au/assets/dsm-5 criteria.pdf

Edit:

Også relevant for de som tror på det med "atypisk":

image.thumb.png.d038115ffd8221f2efbb47de38b134f7.png

Dette er ikke hentet direkte fra DSM-V. Man kan finne en million slike tekster, og teksten tolkes ulikt på de fleste. Jeg etterspør den nøyaktige teksten i DSM-V.

Anonymkode: 8892c...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dsm-v er ikke en lukket esoterisk bok, gitt. Du får finne det selv heller enn å be andre fikse.

Anonymkode: 66639...353

Nei, men jeg har ikke boka hjemme og jeg har ikke noe abonnement på onlineversjonen (og vet ikke om jeg som ikke-helsepersonell en gang kan kjøpe tilgang). Du har tydeligvis heller ikke tilgang. 

Anonymkode: 8892c...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2021 den 18.04):

Om hun har en type anoreksi ødelegger det begrepet. 

Anonymkode: c503b...592

Anoreksi er anoreksi, uansett hva du ønsker at det skal være.

Endret av Chiyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...