Gå til innhold

Super plus-sizemodell Tess Holiday påstår hun sliter med anoreksi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lama_Drama skrev (25 minutter siden):

Kan noe av grunnen være at vi bruker icd10, mens amerika bruker DSM-V?

Nei. Hun fyller ikke kriteriene i verken icd10 eller dsmv

Anonymkode: 66639...353

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lama_Drama
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Hun fyller ikke kriteriene i verken icd10 eller dsmv

Anonymkode: 66639...353

Ok, får jeg har ikke tilgang til å slå opp i dsm-V her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud hun er jo normalvektig etter amerikansk PK standard, her i Norge er hun sykelig overvektig og smellfeit. 

Anonymkode: d22a2...e5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen lo jeg litt av kommentarene på twitterposten hennes, typ "tydelig at du har overkommet anoreksiaen, men du ser fremdeles litt for tynn ut med bare 160 kg - bør gå opp til 200 minst"

Men etter hvert så har jeg tenkt at dette ikke bare er latterlig, det er også utrolig skadelig. Hun pisser på de som virkelig lider av anoreksia. 

Anonymkode: ba5d2...3c1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere som sier henne imot: dere mener altså at hun lyver om å ha fått diagnosen anoreksi? Som flere nevner, det kan være atypisk anoreksi, der lav kroppsvekt ikke er en del av diagnose-kriteriene.

Eller mener dere at vedkommende der (kanskje) har satt diagnosen, ikke har greie på hva h*n snakker om?  Som en simpel sjarlatan?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, likestilling said:

Det er ikke lov å "signere" med medisinsk bakgrunn her, men heldigvis er diagnosekriteriene tilgjengelig for alle så du kan jo finne dem selv og spørre deg om det virkelig kan stemme at hun oppfyller dem...

Jeg tar dem her, så kan du se hva leger skal forholde seg til når de setter diagnosen:

Jeg bryr meg fint lite om hun har anoreksi eller ikke. Jeg synes bare det er direkte ufint å debattere mennesker og sykdom på denne måten. Det er alt. Jeg vet at jeg trolig er i mindretall om dette, men det er fortsatt min mening.

Anonymkode: 1b1f4...7f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AllahBallah skrev (2 minutter siden):

Alle dere som sier henne imot: dere mener altså at hun lyver om å ha fått diagnosen anoreksi? Som flere nevner, det kan være atypisk anoreksi, der lav kroppsvekt ikke er en del av diagnose-kriteriene.

Eller mener dere at vedkommende der (kanskje) har satt diagnosen, ikke har greie på hva h*n snakker om?  Som en simpel sjarlatan?

Kanskje ikke om at hun har fått diagnosen av noen (selv om det også er en mulighet), men noe har gått galt en plass om noen som veier 160 kg og ikke har gått ned i vekt i det hele tatt får diagnosen "anoreksi" og det er, som noen nevner, et hån mot de som faktisk lider av denne sykdommen....

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tess har ikke anoreksi da anoreksi betinger BMI lavere enn 15.

Anonymkode: 70426...4e4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bryr meg fint lite om hun har anoreksi eller ikke. Jeg synes bare det er direkte ufint å debattere mennesker og sykdom på denne måten. Det er alt. Jeg vet at jeg trolig er i mindretall om dette, men det er fortsatt min mening.

Anonymkode: 1b1f4...7f7

Når hun er en kjent person og velger å "stå frem" som anorektiker samtidig som hun veier tre ganger det høyden hennes sier hun bør veie (hun er vel sykelig overvektig?) så forsvinner retten til å sutre over at folk debatterer det.

Om hun faktisk har fått diagnosen er det en alvorlig svikt en plass.

Anonymkode: d68c4...6cd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alkoholikere er alkoholikere selv når de slutter å drikke. Narkomane er narkomane selv når de er nykter. Og man slutter heller ikke å være anorektiker selv om man når en viss vekt eller går over den vekten. 

Anonymkode: 72484...fe6

Akkurat. Det ser ut til at de fleste her glemmer at spiseforstyrrelser først og fremst er psykisk sykdom.

Anonymkode: 79ecd...be2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Akkurat. Det ser ut til at de fleste her glemmer at spiseforstyrrelser først og fremst er psykisk sykdom.

Anonymkode: 79ecd...be2

Psykosomatisk. Det er et kriterie at det har et somatisk element, man kan ikke bare "føle" at man har anoreksi og det blir en slags latterliggjøring av diagnosen.

Jeg prøvde å komme på et like dumt eksempel som at hun skal ha anoreksi, men jeg klarte det ikke. Hun har jo ingen av kjennetegnene på det, tvert imot, hun er langt over normalt rund (sykelig overvektig) og det ser ikke ut til å rase nedover fordi hun ikke får i seg mat på grunn av alvorlig psykisk sykdom...

Jeg hadde vært rimelig irritert om jeg eller en av mine nære faktisk led av anoreksi, og så kommer hun og nærmest gjør narr av det med å "stå frem".

Anonymkode: d68c4...6cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (41 minutter siden):

Alle dere som sier henne imot: dere mener altså at hun lyver om å ha fått diagnosen anoreksi? Som flere nevner, det kan være atypisk anoreksi, der lav kroppsvekt ikke er en del av diagnose-kriteriene.

Eller mener dere at vedkommende der (kanskje) har satt diagnosen, ikke har greie på hva h*n snakker om?  Som en simpel sjarlatan?

Hun sier at hun har vært i "recovery" i 10 år, så det kan tenkes at hun fikk denne diagnosen i yngre alder. Ser ut som om hun ikke var stor i tenårene i hvert fall. 

image.png.8b6400ac7afa1709f7615050365f11fe.png

Men ingen seriøs lege ville gitt henne en anoreksidiagnose nå. 

Anonymkode: ba5d2...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror helt fint at hun har bulimi eller overspisingslidelse (med sulteperioder som etterfølges av overspising)

Men anoreksi? Neppe 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs Robinson skrev (29 minutter siden):

Tror helt fint at hun har bulimi eller overspisingslidelse (med sulteperioder som etterfølges av overspising)

Men anoreksi? Neppe 

Så ikke sånn ut da jeg hadde anoreksi ihvertfall ...

Anonymkode: 70426...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Akkurat. Det ser ut til at de fleste her glemmer at spiseforstyrrelser først og fremst er psykisk sykdom.

Anonymkode: 79ecd...be2

Heller mot personlighetsforstyrrelser.

Anonymkode: fa96d...e21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når jeg leser det nå ser det mest ut som en dårlig spøk og latterliggjøring av en alvorlig diagnose...

Med "recovery" så mener hun kanskje at hun har gått opp fra 100 til 150 kg ved å spise is og sjokolade?

Godt spørsmål. Er det noen plass hun snakker om leger og en faktisk diagnose, eller er det bare noe hun sier selv?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan kan ei på 150 kg ha spisevegring?  Kan noen forklare kort? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (Akkurat nå):

Hvordan kan ei på 150 kg ha spisevegring?  Kan noen forklare kort? 

Hvis hun har det så sitter det åpenbart ikke veldig dypt, siden hun klarer å vedlikeholde den vekten uten problemer. Hun burde egentlig skamme seg, med mindre det er et eller annet jeg ikke har fått med meg. De klager over "fat shaming" samtidig som de latterliggjør reelle lidelser.

Om hun faktisk mener at hun har anoreksi så er det et eller annet psykisk galt, men anoreksi er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har ikke hun anoreksi. LoL.

Anonymkode: f5047...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (11 timer siden):

Hvis hun har det så sitter det åpenbart ikke veldig dypt, siden hun klarer å vedlikeholde den vekten uten problemer. Hun burde egentlig skamme seg, med mindre det er et eller annet jeg ikke har fått med meg. De klager over "fat shaming" samtidig som de latterliggjør reelle lidelser.

Om hun faktisk mener at hun har anoreksi så er det et eller annet psykisk galt, men anoreksi er det ikke.

Jeg tror nok hun har diverse psykiske problemer, men tviler på at Anoreksi er ett av de. Som sagt virker dette som et ledd i hennes konstante skinny shaming, i samme vev som Carina Carlsen driver med. Blir ikke overrasket om hun også kommer ut med anoreksi.

Noen av dere snakker om atypisk anoreksi. Poenget er at når man veier 150+kg har man ikke atypisk anoreksi. Mange av disse kroppslige symptomene på atypisk anoreksi er de samme som de for overvekt også.

Om folk som tess Holiday plutselig har anoreksi så herpet det hele begrepet for de som lider av denne sykdommen. Men er vel det hun og hennes skinnyshamers vil.

Anonymkode: 66639...353

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...