Gå til innhold

Super plus-sizemodell Tess Holiday påstår hun sliter med anoreksi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alkoholikere er alkoholikere selv når de slutter å drikke. Narkomane er narkomane selv når de er nykter. Og man slutter heller ikke å være anorektiker selv om man når en viss vekt eller går over den vekten. 

Anonymkode: 72484...fe6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om hun har en type anoreksi ødelegger det begrepet. 

Anonymkode: c503b...592

Jepp det tenker jeg også.

Senere ser man på uttalelsene hennes over tid:

At hun aldri vil gå ned i vekt, heller opp

Hun elsker å være tjukk og er stolt

Hun vil gå opp mer

At hun er storspist

Hun ser ned på tynne mennesker 

Veldig lite i uttalelsene hennes som minner om anoreksi og. At anoreksi ikke passer for henne, at det å begrense mat ikke passer for henne etc. Så forstår ikke helt hva hun driver med nå. Skinnyshaming?

Anonymkode: 66639...353

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her så startet jeg med anoreksi, så gikk det over til bulimi. Klarte etter flere år, og slutte å kaste opp. Men jeg overspiste fortsatt, sultet meg iblant. Og overtrente en god del. Og jeg har aldri hatt et normalt forhold til mat. I dag har jeg spist 2 husman knekkebrød,med skinke, tomat og agurk, en kiwi, og en kyllingsalat uten dressing, ost eller noe usunt i. Drukket svart kaffe og vann. Men har spist 5 kroneis. Jeg overspiser is, sjokolade og en typepotetgull. Men is er alltid vinneren. Men jeg spiser bare sunn mat. Sliter om jeg må spise noe mat som er usunn. Og det finnes jo ikke logisk, da jeg kan spise store mengder is.

Anonymkode: cb942...81a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Her så startet jeg med anoreksi, så gikk det over til bulimi. Klarte etter flere år, og slutte å kaste opp. Men jeg overspiste fortsatt, sultet meg iblant. Og overtrente en god del. Og jeg har aldri hatt et normalt forhold til mat. I dag har jeg spist 2 husman knekkebrød,med skinke, tomat og agurk, en kiwi, og en kyllingsalat uten dressing, ost eller noe usunt i. Drukket svart kaffe og vann. Men har spist 5 kroneis. Jeg overspiser is, sjokolade og en typepotetgull. Men is er alltid vinneren. Men jeg spiser bare sunn mat. Sliter om jeg må spise noe mat som er usunn. Og det finnes jo ikke logisk, da jeg kan spise store mengder is.

Anonymkode: cb942...81a

Kalles overspisingslidelse, eller tvangsspising, og er en diagnose for seg selv.
https://sml.snl.no/overspisingslidelse

Anonymkode: f1438...cc2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjetter på at det er mer en atypisk spiseforstyrrelse hun har. Et veldig anstrengt forhold til mat og kan det være alt fra overspising, regler, lite mat, osv. 

Anonymkode: 2db64...43f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Gjetter på at det er mer en atypisk spiseforstyrrelse hun har. Et veldig anstrengt forhold til mat og kan det være alt fra overspising, regler, lite mat, osv. 

Anonymkode: 2db64...43f

Nei, hun sier selv hun har diagnosen Anoreksi på papiret.

Anonymkode: 66639...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde at bulimi var diagnosen man fikk når man uønsket overspiser og tar det igjen med å sulte seg/overtrene/kaste opp? Heter bulimi atypisk anoreksi nå? Har jeg gått glipp av noe? :vetikke:

Anonymkode: 23e30...b04

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kalles overspisingslidelse, eller tvangsspising, og er en diagnose for seg selv.
https://sml.snl.no/overspisingslidelse

Anonymkode: f1438...cc2

Hva med mitt svært anstrengte forhold til mat da? Jeg har aldri overspist mat i hele mitt liv, og de dagene jeg ikke spiser is. Så ligger jeg under 1000 kalorier om dagen. Spiser jeg mye is en dag, kan jeg spise mat for rundt 300 kalorier. For da kutter jeg ned på maten. Tanken på å skulle spise en burger, gjør meg kvalm, og jeg aner ikke hvorda jeg skulle fått til det. Altså er det noe mer enn overspisinglidelse. Og jeg har mesteparten av livet mitt vært normalvektig, og mer undervektig enn overvektig.

Anonymkode: cb942...81a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg kan jo spørre deg det samme, du som er så skråsikker på at hun har anoreksi? Det er ikke relevant for debatten. Tess Holiday er ikke anoretisk noe sted.

Anonymkode: 66639...353

Kan du vennligst vise meg hvor jeg har uttalt dette så skråsikkert? Regner med at det er en smal sak for en guru som deg? 

Jeg kan hjelpe deg på vei: Det er artikkelen som sier at hun lider av det ikke jeg. Jeg har ikke uttalt meg hverken den ene eller andre veien, nettopp fordi at jeg ikke sitter med denne informasjonen, og da føler det er unødvendig å spekulere i, og mistenkeliggjøre andre mennesker. Derav mitt spørsmål til deg, som du så lekkert unnlot å svare på.

Anonymkode: 1b1f4...7f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke anoreksi. Herregud, bare navnet anoreksi betyr jo spisevegring! Kriteriene for å få diagnosen er at man reduserer matinntaket for å bli undervektig. Det sier seg selv at den dama der ikke har redusert matinntaket sitt i nevneverdig grad.

Vil heller tro hun har en overspisingslidelse.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Godt du har kunnskapen og journalen hennes slik at du kan dette bedre da :) 

Anonymkode: 2cc76...8e5

Altså 😅

Man trenger jo ikke å være lege for å synes det er merkelig at noen som er rimelig romslig har fått diagnosen "anoreksi"

anoreksi – Store medisinske leksikon (snl.no)

Sitat

Kjennetegn

Ifølge de diagnostiske kriteriene for spiseforstyrrelser i DSM-V, må en, for å bli diagnostisert med anorexia nervosa fremvise følgende kjennetegn:
  • Restriksjon av energiinntak i et slikt omfang at det leder til undervekt.
  • Intens frykt for å gå opp i vekt eller for fedme, eller alltid ha et fokus på og utvise atferd som har som formål å forhindre vektøkning, selv om en er undervektig.
  • Forstyrret kroppsbilde, det vil si en opplevelse av kroppsvekt eller kroppsform som ikke samsvarer med virkeligheten.
  • Mangel på anerkjennelse av konsekvensene av den lave kroppsvekten.

Hvordan har hun klart å oppfylle de diagnostiske kriteriene her?

* Restriksjon av energiintak (mat) slik at det leder til undervekt (!)

* Intens frykt for å gå opp i vekt og en atferd som har som formål å forhindre vektøkning, selv om en er undervektig (!?!?!)

* Forstyrret kroppsbilde (her kan vi kanskje bli enige, dersom hun faktisk mener at hun lider av undervekt)

* Mangel på anerkjennelse av konsekvensene av den lave kroppsvekten

 

Altså, hva? Hvilken form for anoreksi er det hun har?

 

Jeg er enig med TS her, det blir merkelig når noen som har en BMI på langt over "alvorlig fedme" klarer å få en diagnose som har som kriterie at de spiser så lite at de blir undervektige..

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke anoreksi. Hun har noe som vi før kalte for ulvehunger. Det er overspising.

Anonymkode: 8a142...8a8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tess Holliday var en jeg fulgte da jeg selv var overvektig, så vet en del om henne. Tidligere har hun stått fram med en overspisingslidelse. Men etter at hun ble en stor influencer så har hun ikke snakket så mye om dette. Å nå kalle spiseforstyrrelsen "anoreksi" er bare et ledd i den profilen hun fronter som er "fat acceptance" eller "health at every size".

Sånne sitater er et ledd i den brandingen hun har. Jeg ser gjennom stuntet. Hun har en overspisingslidelse, men det er nok kanskje mer glamorøst å kalle det anoreksi, da støter hun ikke bort de som følger henne, og de kan fortsette å disse "tynnhetskulturen" (ergo normalvekt)

 I’m the result of a culture that celebrates thinness and equates that to worth but I get to write my own narrative now. I’m finally able to care for a body that I’ve punished my entire life and I am finally free.

Anonymkode: ba5d2...3c1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilken medisinsk bakgrunn har du, og hvilken kjennskap har du til denne personens symptomer, behandling og historikk?

Anonymkode: 1b1f4...7f7

Det er ikke lov å "signere" med medisinsk bakgrunn her, men heldigvis er diagnosekriteriene tilgjengelig for alle så du kan jo finne dem selv og spørre deg om det virkelig kan stemme at hun oppfyller dem...

Jeg tar dem her, så kan du se hva leger skal forholde seg til når de setter diagnosen:

Sitat

Diagnostiske kriterier for ulike spiseforstyrrelsesdiagnoser

A) ICD-10

F 50.0 Anorexia nervosa (anoreksi)

Følgende kreves for at en sikker diagnose skal kunne stilles:

a) Kroppsvekten holdes minst 15 % under forventet vekt (enten ved vekttap eller ved manglende vektøkning), eller Quetelets kroppmasseindex¹ er 17,5 eller mindre. Prepubertale pasienter kan vise manglende evne til å nå forventet vektøkning i vekstperioden.

b) Vekttapet er selvfremkalt ved at «fetende mat» unngås. Ett eller flere av følgende kan også være til stede: Selvfremkalte brekninger og bruk av avføringsmidler, overdreven trening og bruk av appetittdempende midler og diuretika.

c) Forstyrret kroppsoppfatning i form av en spesifikk psykopatologi, der frykten for å bli overvektig vedvarer i form av en påtrengende overdreven ide, og individet pålegger seg selv en lav vektgrense.

d) Omfattende endokrin sykdom som omfatter aksen hypothalamus – hypofyse-gonade, er til stede hos kvinner som amenorrè, og hos menn som tap av seksuell interesse og potens. (Et klart unntak er vedvarende vaginale blødninger hos anorektiske kvinner som får hormonerstatningsterapi, vanligvis i form av befruktningshindrende piller). Det kan også være økt mengder av veksthormoner og kortisol, forandringer i den perifere metabolismen av tyreoidhormonet, og unormal insulinsekresjon.

e) Hvis utbruddet er prepubertalt, blir den pubertale utviklingen forsinket (vekststans som hos jenter vises ved at brystene ikke blir utviklet og ved at det foreligger primær amenorrè, og hos gutter ved at genitaliene ikke utvikles normalt). Ved helbredelse blir puberteten ofte fullført normalt, men den første menstruasjonen inntreffer sent.

a) Eh, nei

b) Hvilket vekttap? Overdreven trening? Ser ikke ut som at hun har noe stort problem der...

c) Kan man egentlig snakke om "frykt for å BLI overvektig" dersom man allerede er sykelig overvektig og har vært det "i alle år"? Absurd. Er det noen som tror at hun pålegger seg selv en LAV vektgrense? Om hun definerer 150 kg som lav så kanskje, men igjen, absurd og en fornærmelse for dem som faktisk har denne lidelsen.

d) Vanskelig å si noe om dette

e) Ikke relevant

 

 

Jeg forstår veldig godt om noen som faktisk har slitt (eller sliter) med ekte anoreksi tar dette som en latterliggjøring av deres alvorlige sykdom. Ikke greit, og man kan lure på hva de legene har holdt på med, men som noen var inne på; penger kan kjøpe mye, også en diagnose.

e) 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mulig å være overvektig og ha anoreksi? Dette tror jeg ikke på.

Anonymkode: c655f...5a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Screenshot_20210507_200101_com.android.chrome.thumb.jpg.a93ab7adc87989188c6e99602f73a0ad.jpg

Tatt fra helsedirektoratet. Så ja, TS har helt rett. Hun kan selvfølgelig ha spiseforstyrrelser for det er mange versjoner av det, men anoreksi er det ikke. 

Anonymkode: 73f9f...78e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Om hun har en type anoreksi ødelegger det begrepet. 

Anonymkode: c503b...592

Begrepet? Det er en medisinsk diagnose med flere symptomer, ikke et begrep.

Anonymkode: 32625...f41

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan er det mulig å være overvektig og ha anoreksi? Dette tror jeg ikke på.

Anonymkode: c655f...5a1

Man kan ikke det, da får du ikke diagnosen anoreksi i følge det Norske helsedirektoratet. 

Anonymkode: 73f9f...78e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...