Gå til innhold

Statsminister Erna Solberg opplyser at regjeringen har planer om omfattende bruk av coronasertifikat innenlands


von Dünkel

Anbefalte innlegg

Jeg er livredd for slike klasseskiller som jeg vil kalle dette. Er selv vaksinert og burde vel juble, men en dugnad er en dugnad og da bør vi alle kunne vente. Dette minner meg om krigen eller da svarte ikke fikk sitte hvor de ville. Jeg er redd det eneste vi oppnår er med lovløshet, mer politikerforakt, mer motstand mot myndighetene, mer vold osv osv. Jeg er vaksinert, men foretrekker og vente i solidaritet så vi alle kan behandles likt 💪 Det vil uansett være noen fordeler som at man slipper karantene dersom man har smitte i sin nærhet..., så hvorfor skal vi lage direkte motsetninger og potensielt unødig bråk? 😔

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Zooey skrev (14 timer siden):

Blir skremt av hvor mange vaksinemotstandere det er i dette kommentarfeltet.

Å være motstander mot vaksinepass er ikke det samme som å være vaksinemotstander. 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocka69 skrev (2 minutter siden):

Om de tar i bruk §3.8, så er det ikke sikkert du får lov til å dra på jobb eller noen andre steder. Du kan bli satt i isolat.

Ja, det er jo fint det. Bruk lovverket for å hindre de mest produktive i å jobbe, så skal nok folk se man får mye offentlig velferd fremover :) 

Men sånn har det jo blitt i Norge. Folk tar så mye for gitt at man ikke en gang tenker på at det er noen som må skape verdiene som alle nyter godt av gjennom offentlige tjenester. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xstrella skrev (9 minutter siden):

Hva er planen til de som blir varig syk av vaksinen? For noen vil bli syke. Kanskje ikke i år, men om par år. Får de rettigheter om de blir ufør?

Hvis valget er tvangsvaksinering for å få 'delta ' i samfunnet så holder jeg meg hjemme. Pakker meg inn i smittevernsdrakt, drar på jobb og så hjem. Jeg er ikke med på dette her!

Jeg har sett flere legge ut mail fra sine forsikringsselskap der det kommer tydelig frem at eventuelle vaksineskader ikke dekkes.

Det bør selvfølgelig komme en ordning på dette i og med at dette faktisk blir tvunget på folk nå - og mange kommer til å gi etter dessverre. Men det er ingen garanti for at det kommer en ordning på det. Har absolutt 0 tillit til myndighetene nå etter å ha sett deres sanne ansikt det siste året.

Til alle: Gjør deg selv en stor tjeneste og få det svart på hvitt fra forsikringsselskapet om de dekker eventuelle skader/ufør av vaksinen. Ikke ta det som en selvfølge at staten tar ansvar i ettertid. På den måten har du i hvert fall sikret deg selv og dine

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocka69 skrev (4 minutter siden):

Om de tar i bruk §3.8, så er det ikke sikkert du får lov til å dra på jobb eller noen andre steder. Du kan bli satt i isolat.

Ja da skal jeg det. Dette saueflokkmentaliteten er jeg ikke med på. Nok er nok.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
Lambino skrev (1 time siden):

https://www.nettavisen.no/nyheter/guldvog-ikke-sikkert-vi-kan-stemme-fysisk-i-ar/s/12-95-3424113251
 

I en så usikker tid vi er i nå er ingenting forutsigbart. Grunnloven her i landet brytes daglig så akkurat det er det vel ikke snakk om at er en rar ting her hos oss lengre. 

Det er i forhold til §92 man er usikker om man har brutt Grunnloven eller ikke. De vil aldri bryte §1 eller §54, da bryter du stykker statsforfatningen. Og da har Politiet/Forsvaret plikt, etter sin edsavleggelser, til å bryte inn å sikre Grunnlovens bestemmelser om statsforfatningen (§1 -> §91). Altså er Politiet og Forsvaret vår garantist for at valget gjennomføres i september. Og etter 1. oktober så har vi ikke Statsminister eller Regjering, eller Storting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pingvinboogie skrev (14 timer siden):

 Jeg legger merke til at det skal være unntak for de som av medisinske årsaker ikke kan TESTES, men ingenting nevnes om oss som ikke kan ta selve vaksinen...

Jeg tror ikke de har tenkt gjennom forslaget skikkelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg imot, men folk bør ta vaksinen likevel.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herremann skrev (15 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/39yxOq/etikk-professor-mener-unge-kan-bli-fristet-til-aa-la-seg-smitte

Er blitt sagt at jeg får første dose i juli og andre dose 12 uker senere. Dvs må jeg leve som en annenrangs borger i 6 mnd. 

Da kan jeg likegodt smitte meg med vilje og bare bli ferdig med det. 10 dager fri fra jobb får jeg også. 

Bare å melde deg som vikar på et sykehjem, så får du vaksine kjapt. Selv ringevikarene tilbys vaksiner nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de som må vente på vaksine fordi de ikke er prioritert, skal ikke en gang ha friheten til å handle? 

De skal mao ha strengere tiltak enn vi har sett hittil? 🤔

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (2 timer siden):

Spennende artikkel: Nye vaksinefunn i Israel: – Et mirakel, mener Preben Aavitsland

 

https://www.vg.no/i/mBkpnp

Her sier de at vi er noen få måneder bak Israel. Deres erfaringer er at man kan stanse korona (uten at barna er vaksinert) så lenge et stort nok antall er vaksinert. Dette er jo fantastiske nyheter.

I Norge er det snakk om 8/10 takker ja til vaksinen når de blir spurt. Jeg håper det er nok for å stanse uten at barna blir vaksinert. De som venter på vaksinen (som jeg) har lys i tunnelen. De som ikke KAN ta den finner de helt sikkert noen løsning for. Jeg har ikke så mye sympati for de som ikke ønsker å gjøre sitt for å få åpnet landet slik som i Israel. Velger man å ikke ta vaksinen får man teste seg før man deltar. Ubeleilig, men det er jammen nedstengning også. 

Man tar ikke vaksinen bare for seg selv, men for de rundt seg og et åpent trygt samfunn for alle. 

 

Men hva er da vitsen med et vaksinepass når vi har oppnådd flokkimmunitet?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
Sinsiew skrev (5 minutter siden):

Så de som må vente på vaksine fordi de ikke er prioritert, skal ikke en gang ha friheten til å handle? 

De skal mao ha strengere tiltak enn vi har sett hittil? 🤔

Vel i følge FHI/HD så vil alle som er over 18 år få første dose i løpet av juli, og andre dose i august. De over 16 vil få første dose i august. Og det er ikke vaksinepass! Det er coronapass! Dvs at du enten er vaksinert, har hatt covid eller tar jevnlig tester (og det kommer snart tester på apotek/matbutikker - der man rapporterer inn resultatet) så kan du leve ganske normalt. Når man oppnår flokkimmunitet så vil ikke et coronapass være aktuelt for innenlands, men for reiser til utlandet så må du forvente at dette vil være i bruk langt ut i 2022/23. Både innreise til Norge, og innreise til andre land.

Men de som nekter å ta vaksine og teste seg uansett, de kan risikere at §3.8 bli innført etter 1. oktober 2021 - og da vil de få mye mye strengere enn det er i dag - isolasjon/totalt portforbud ut av sin bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
The Kitten skrev (10 minutter siden):

Men hva er da vitsen med et vaksinepass når vi har oppnådd flokkimmunitet?

Norge har ikke oppnådd flokkimmunitet! Israel ser ut til å oppnå det! Hvis man skal bruke tallene fra Israel så må rundt minst 60% av befolkningen være fullvaksinert(Israel vil oppnå minst 90% fullvaksinasjon i løpet av en måneds tid). I dag er det underkant av 8%. I løpet av juli og starten av august så vil det være mulig å oppnå flokkimmunitet. Og tillates AZ/Janssen fra mandag, så kan det gå raskere - da kan flokkimmunitet oppnås i juni. Da vil det ikke være nødvendig med coronapass innenriks, mens utenriks - der må du forvente at coronapass vil være en del av virkeligheten langt ut i 2023. Og det er det ikke bare norske myndigheter som bestemmer. EU kan si at alle som skal til EU, og unngå 14 dager karantene, må fremvise godkjent dokumentasjon på vaksinasjon kanskje så langt som til 2024. Og det er ikke en dritt gamle Norge kan gjøre noe med hva andre land bestemmer seg for. Ergo så vil du måtte regne med coronapass i 2-3 år til når du skal til og fra utlandet. Og det samme vil gjelde ved innreise til Norge.

Men innen Norge? Da blir det nok slutt i september en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rocka69 skrev (1 minutt siden):

Norge har ikke oppnådd flokkimmunitet! Israel ser ut til å oppnå det! Hvis man skal bruke tallene fra Israel så må rundt minst 60% av befolkningen være fullvaksinert(Israel vil oppnå minst 90% fullvaksinasjon i løpet av en måneds tid). I dag er det underkant av 8%. I løpet av juli og starten av august så vil det være mulig å oppnå flokkimmunitet. Og tillates AZ/Janssen fra mandag, så kan det gå raskere - da kan flokkimmunitet oppnås i juni. Da vil det ikke være nødvendig med coronapass innenriks, mens utenriks - der må du forvente at coronapass vil være en del av virkeligheten langt ut i 2023. Og det er det ikke bare norske myndigheter som bestemmer. EU kan si at alle som skal til EU, og unngå 14 dager karantene, må fremvise godkjent dokumentasjon på vaksinasjon kanskje så langt som til 2024. Og det er ikke en dritt gamle Norge kan gjøre noe med hva andre land bestemmer seg for. Ergo så vil du måtte regne med coronapass i 2-3 år til når du skal til og fra utlandet. Og det samme vil gjelde ved innreise til Norge.

Men innen Norge? Da blir det nok slutt i september en gang.

Jeg har ikke skrevet noe sted at vi har flokkimmunitet i Norge nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocka69 skrev (5 minutter siden):

Vel i følge FHI/HD så vil alle som er over 18 år få første dose i løpet av juli, og andre dose i august. De over 16 vil få første dose i august. Og det er ikke vaksinepass! Det er coronapass! Dvs at du enten er vaksinert, har hatt covid eller tar jevnlig tester (og det kommer snart tester på apotek/matbutikker - der man rapporterer inn resultatet) så kan du leve ganske normalt. Når man oppnår flokkimmunitet så vil ikke et coronapass være aktuelt for innenlands, men for reiser til utlandet så må du forvente at dette vil være i bruk langt ut i 2022/23. Både innreise til Norge, og innreise til andre land.

Men de som nekter å ta vaksine og teste seg uansett, de kan risikere at §3.8 bli innført etter 1. oktober 2021 - og da vil de få mye mye strengere enn det er i dag - isolasjon/totalt portforbud ut av sin bolig.

Det stemmer rett og slett ikke. Prognosene til FHI beregner at vi trenger rundt 8,4 millioner doser for å fullvaksinere alle voksne. Vi er ikke der i oktober. I løpet av august er vi heldige om vi ligger på 5-6 millioner, om alt går etter planen.

Det vil drøye langt utover høsten før alle voksne er fullvaksinerte, og barna enda lenger.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocka69 skrev (11 minutter siden):

Vel i følge FHI/HD så vil alle som er over 18 år få første dose i løpet av juli, og andre dose i august. De over 16 vil få første dose i august. Og det er ikke vaksinepass! Det er coronapass! Dvs at du enten er vaksinert, har hatt covid eller tar jevnlig tester (og det kommer snart tester på apotek/matbutikker - der man rapporterer inn resultatet) så kan du leve ganske normalt. Når man oppnår flokkimmunitet så vil ikke et coronapass være aktuelt for innenlands, men for reiser til utlandet så må du forvente at dette vil være i bruk langt ut i 2022/23. Både innreise til Norge, og innreise til andre land.

Men de som nekter å ta vaksine og teste seg uansett, de kan risikere at §3.8 bli innført etter 1. oktober 2021 - og da vil de få mye mye strengere enn det er i dag - isolasjon/totalt portforbud ut av sin bolig.

Vaksineplanen kan fort endre seg, mtp produksjon av vaksiner. 

Isolasjon og portforbud blir det ikke. Har det ikke vært bruk for det hittil, er det ingen ting som viser at det blir nødvendig når flesteparten er vaksinert. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

The Kitten skrev (19 minutter siden):

Men hva er da vitsen med et vaksinepass når vi har oppnådd flokkimmunitet?

Dette lurer jeg også på. Jeg stusser veldig over at man skal bruke så mye ressurser på et koronasertifikat hvis det er slik at de fleste i landet er vaksinert i løpet av forsommeren (juli, sa Erna på Debatten i går). Det vil si at antall alvorlig syke vil synke betraktelig, belastningen på helsevesenet vil synke - og det er jo dette som hele tiden har vært grunnen til de strenge restriksjonene.

Så hvis de fleste blir vaksinert, det ikke vil bli alvorlig syke, og helsevesenet vil fungere som normalt, hva er da årsaken til et vaksinesertifikat? Jeg skjønner det ikke.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocka69 skrev (11 minutter siden):

Vel i følge FHI/HD så vil alle som er over 18 år få første dose i løpet av juli, og andre dose i august. De over 16 vil få første dose i august. Og det er ikke vaksinepass! Det er coronapass! Dvs at du enten er vaksinert, har hatt covid eller tar jevnlig tester (og det kommer snart tester på apotek/matbutikker - der man rapporterer inn resultatet) så kan du leve ganske normalt. Når man oppnår flokkimmunitet så vil ikke et coronapass være aktuelt for innenlands, men for reiser til utlandet så må du forvente at dette vil være i bruk langt ut i 2022/23. Både innreise til Norge, og innreise til andre land.

Men de som nekter å ta vaksine og teste seg uansett, de kan risikere at §3.8 bli innført etter 1. oktober 2021 - og da vil de få mye mye strengere enn det er i dag - isolasjon/totalt portforbud ut av sin bolig.

August er fortsatt 4 måneder til, så vi som ikke er vaksinert får altså strengere restriksjoner fordi regjeringen ikke engang har tilbudt oss vaksine. Dette handler ikke kun om de som ikke vil ta vaksinen... det er ganske mange av oss som har tenkt å ta vaksinen når vi får tilbudet, men for min del er ikke det før om tidligst 3 måneder - som da gjør meg til en annenrangs borger ved hjelp av et vaksinepass. 

Jeg er helt imot vaksinepass/coronasertifikat hvertfall frem til ALLE hat fått tilbud og mulighet til å bli vaksinert. Hvertfall med de begrensningene som nå legges frem at vurderes for folk som ikke engang har et reelt valg. Og nei, det er ikke et reelt valg å teste seg på matbutikken annenhver dag for å være sikker på at du ikke er syk i minst 3 måneder... 

At folk godtar dette er helt sykt, og jeg får en følelse av at de som fôrvarer det sitter trygt og godt med hvertfall en vaksinedose i armen! 

Dugnad my ass!

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
Lykke Li skrev (2 minutter siden):

August er fortsatt 4 måneder til, så vi som ikke er vaksinert får altså strengere restriksjoner fordi regjeringen ikke engang har tilbudt oss vaksine. Dette handler ikke kun om de som ikke vil ta vaksinen... det er ganske mange av oss som har tenkt å ta vaksinen når vi får tilbudet, men for min del er ikke det før om tidligst 3 måneder - som da gjør meg til en annenrangs borger ved hjelp av et vaksinepass. 

Jeg er helt imot vaksinepass/coronasertifikat hvertfall frem til ALLE hat fått tilbud og mulighet til å bli vaksinert. Hvertfall med de begrensningene som nå legges frem at vurderes for folk som ikke engang har et reelt valg. Og nei, det er ikke et reelt valg å teste seg på matbutikken annenhver dag for å være sikker på at du ikke er syk i minst 3 måneder... 

At folk godtar dette er helt sykt, og jeg får en følelse av at de som fôrvarer det sitter trygt og godt med hvertfall en vaksinedose i armen! 

Dugnad my ass!

Det er forskjell på Coronapass og vaksinepass (vaksinekort). Coronapass er bare for Covid-19! Og du skal ikke teste deg på dagligvarebutikken, men du vil få hjemmetester på apotek og dagligvarebutikken. Der du tester deg hjemme, og rapporterer inn resultatet til FHI (som da slår ut på Coronapasset).

Vaksinepass (eller vaksinekort) har du hatt i mange ti år, og de forsvinner ikke. Norge har ikke krav til vaksinepass for å visum til Norge. Men mange land har krav til vaksinepass hvis du skal ha visum. 

Men et vaksinepass er dokumentasjon på ALLE vaksiner du har tatt, ikke bare Covid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Kitten skrev (34 minutter siden):

Men hva er da vitsen med et vaksinepass når vi har oppnådd flokkimmunitet?

Jeg ser du har fått et bra svar allerede. 

Når tror du vi får flokkimmunitet når det er 20 prosent som vil takke nei, også har du de som ikke kan ta vaksine (barn foreløpig og enkelte voksne)? Vaksinepass/koronapass blir et verktøy for å gjenåpne. Hadde det ikke vært for de som ikke vil ta den av frykt har diskusjonen blitt en annen. I løpet av høsten har vi nok fått tilbud. For å få tilbake normalen innad i Norge må nesten alle takke ja. 

Hvordan det blir utenfor landegrensene har vi ingen innflytelse over. Det kommer uansett til å bli et skille mellom de som er vaksinert og de som ikke er det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...