Gå til innhold

Statsminister Erna Solberg opplyser at regjeringen har planer om omfattende bruk av coronasertifikat innenlands


von Dünkel

Anbefalte innlegg

Violetta skrev (1 time siden):

Kilde?

Legemiddelverket, fhi osv. Dette er allment kjent.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 er nok skrev (1 time siden):

Er det ingen som ser det samfunnsøkonomiske aspektet her når dere prater om at folk uten vaksine «blir holdt utenfor»? Det er ikke mange månedene til hele befolkningen over 18 år vil bli tilbudt en vaksine. I mellomtiden lider samfunnsøkonomien. Ved å åpne opp for de vaksinerte vil bedrifter kunne stable seg opp på beina igjen, vi vil få arbeidsplasser tilbake, og vi slipper å bruke hele Oljefondet vårt på dagpenger til permitterte og økonomisk erstatning til stengte bedrifter. 
 

ja, jeg forstår det er urettferdig for de langt bak i vaksinekøen, men man må se helheten her, det store bildet. Og de som ikke vil ta vaksinen, og potensielt kan smitte mange, de er det rett og rimelig at holdes utenfor! De som ikke kan ta vaksinen derimot, de bør få et pass som beskrives dette.

Om man hadde sett samfunnsøkonomisk på det så hadde man latt de ytterst få som dør av korona dø. Friske unge mennesker blir kun i ekstremt få tilfeller alvorlig syke av korona, så hvorfor skal de tvinges til å ta en vaksine for å ferdes fritt? Nå er risikogruppen vaksinert, sykehusene tømmes, og jeg ser absolutt ingen grunner til at de ikke bare kan åpne hele samfunnet nå. Uten vaksinetvang. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/39yxOq/etikk-professor-mener-unge-kan-bli-fristet-til-aa-la-seg-smitte

Er blitt sagt at jeg får første dose i juli og andre dose 12 uker senere. Dvs må jeg leve som en annenrangs borger i 6 mnd. 

Da kan jeg likegodt smitte meg med vilje og bare bli ferdig med det. 10 dager fri fra jobb får jeg også. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herremann skrev (1 minutt siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/39yxOq/etikk-professor-mener-unge-kan-bli-fristet-til-aa-la-seg-smitte

Er blitt sagt at jeg får første dose i juli og andre dose 12 uker senere. Dvs må jeg leve som en annenrangs borger i 6 mnd. 

Da kan jeg likegodt smitte meg med vilje og bare bli ferdig med det. 10 dager fri fra jobb får jeg også. 

Det er ganske opplagt at mange kommer til å gjøre alt hva de kan for å bli smittet. Å rangere borgere etter en vaksine de ikke engang får tilbud om å få, er så utenfor all fornuft at jeg blir stum. 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også dette vil føre til at svært mange vil utsette seg for smitte med vilje. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 er nok skrev (2 timer siden):

Er det ingen som ser det samfunnsøkonomiske aspektet her når dere prater om at folk uten vaksine «blir holdt utenfor»? Det er ikke mange månedene til hele befolkningen over 18 år vil bli tilbudt en vaksine. I mellomtiden lider samfunnsøkonomien. Ved å åpne opp for de vaksinerte vil bedrifter kunne stable seg opp på beina igjen, vi vil få arbeidsplasser tilbake, og vi slipper å bruke hele Oljefondet vårt på dagpenger til permitterte og økonomisk erstatning til stengte bedrifter. 
 

ja, jeg forstår det er urettferdig for de langt bak i vaksinekøen, men man må se helheten her, det store bildet. Og de som ikke vil ta vaksinen, og potensielt kan smitte mange, de er det rett og rimelig at holdes utenfor! De som ikke kan ta vaksinen derimot, de bør få et pass som beskrives dette.

I utgangspunktet et valid argument, men jeg sliter med å se den store effekten. Vi så jo at mange festivaler blant annet valgte å avlyse etter pressekonferansen. 

Vi vaksinerer feil folk for at det skal hjelpe store deler av kultursektoren. Den jevne besøkende på et utested, festival og fotballkamper er ikke 55+ med et sertifikat. Da lønner det seg ikke å gjennomføre.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regjeringen må for helvete skaffe oss NOK vaksiner før de lefler med ting som vaksinepass og lignende. Det er fullstendig galskap! 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i med dere som er kritiske her. Dette er hårreisende.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

clyde skrev (5 minutter siden):

Regjeringen må for helvete skaffe oss NOK vaksiner før de lefler med ting som vaksinepass og lignende. Det er fullstendig galskap! 

Ja! Og når vi har nok vaksiner, trenger ikke ikke vaksinepass lenger. Kan vi stole på at de blir fjernet? 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parmanoia skrev (Akkurat nå):

Ja! Og når vi har nok vaksiner, trenger ikke ikke vaksinepass lenger. Kan vi stole på at de blir fjernet? 

Jeg stoler ikke på noe som helst akkurat nå. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byråkrati

Erna har jo tatt vaksinen, selvsagt er hun for vaksinepass. Ville gjerne hørt noen meninger fra politikere som ikke ble vaksinert. Vent litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

clyde skrev (2 minutter siden):

Jeg stoler ikke på noe som helst akkurat nå. 

Ikke jeg heller. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, parmanoia said:

Ja! Og når vi har nok vaksiner, trenger ikke ikke vaksinepass lenger. Kan vi stole på at de blir fjernet? 

Det hadde jeg ikke gjort.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir skremt av hvor mange vaksinemotstandere det er i dette kommentarfeltet.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zooey skrev (Akkurat nå):

Blir skremt av hvor mange vaksinemotstandere det er i dette kommentarfeltet.

Tipper mange inkludert meg ikke er vaksinemotstander, men er veldig skeptisk til disse hasteutviklede og hastegodkjendt vaksinene. Det er det ingenting feil med

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunique skrev (1 minutt siden):

Tipper mange inkludert meg ikke er vaksinemotstander, men er veldig skeptisk til disse hasteutviklede og hastegodkjendt vaksinene. Det er det ingenting feil med

Hva tenker du er alternativet? At vi venter i flere år på testing av langtidsbivirkningene av vaksinene mens covid-19 og mutasjonene fortsetter å spre seg?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så de som har vært redd for korona, overholdt alle smittevernsregler og unngått å få korona hittil, blir jo straffet om de ikke vil eller kan ta vaksinen. Den j%$&# dugnaden jeg har gjort i over et år nå, så må jeg ta en vaksine som egentlig er et eksperiment, slik at jeg skal få leve som normalt?

De som har blitt smittet blir jo nesten sett på som lovbrytere fordi de ikke har overholdt reglene (for det er jo konklusjonen, ikke at man har vært uheldig) 

Nei vettu hva. Jeg skulle utsatt meg sjøl og fått korona og levd som jeg ville, og fått det sertifikatet. 

Mannen min hadde rett, vi burde dratt når vi hadde sjansen. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uglems skrev (4 minutter siden):

Så de som har vært redd for korona, overholdt alle smittevernsregler og unngått å få korona hittil, blir jo straffet om de ikke vil eller kan ta vaksinen. Den j%$&# dugnaden jeg har gjort i over et år nå, så må jeg ta en vaksine som egentlig er et eksperiment, slik at jeg skal få leve som normalt?

De som har blitt smittet blir jo nesten sett på som lovbrytere fordi de ikke har overholdt reglene (for det er jo konklusjonen, ikke at man har vært uheldig) 

Nei vettu hva. Jeg skulle utsatt meg sjøl og fått korona og levd som jeg ville, og fått det sertifikatet. 

Mannen min hadde rett, vi burde dratt når vi hadde sjansen. 

En annen ting.. Jeg tør ikke la de folka sprøyte noe jeg ikke vet hva er, inn i barna mine. Skal jeg risikere at de skal bli skikkelig dårlig fordi "samfunnet" er så mye viktigere?  

De følger vaksineprogrammet, selvsagt, men altså wtf. Ingen mulighet til å vente heller. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke vaksinemotstander. Jeg er skeptisk til vaksinepass. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg legger merke til at det skal være unntak for de som av medisinske årsaker ikke kan TESTES, men ingenting nevnes om oss som ikke kan ta selve vaksinen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...