Gå til innhold

Statsminister Erna Solberg opplyser at regjeringen har planer om omfattende bruk av coronasertifikat innenlands


von Dünkel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

von Dünkel skrev (2 minutter siden):

Onsdag opplyste statsminister Erna Solberg at regjeringen mener at et coronasertifikat kan brukes til større arrangementer, cruisereiser og pakkereiser.

Helse- og omsorgsdepartementet har sendt et lovforslag om bruk av coronasertifikat på høring. Av høringsnotatet går det fram at helsemyndighetene skal vurdere om man også kan bruke sertifikatet på spisesteder, butikker og kjøpesentre.

Man undersøker også muligheten om arbeidsgivere kan bruke sertifikatet. Kan man nekte noen å komme på jobb dersom de ikke har et sertifikat?

Dette går for langt. Nå må folk våkne opp før det er for sent.

https://www.dagbladet.no/nyheter/vurderer-bruk-i-butikker/73729762

 

Syns alle som ikke har en veldig god grunn bør vaksinere seg. Man kan ikke bare tenke på seg selv ,og vaksiner er veien tilbake til en normal hverdag.

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (3 minutter siden):

Syns alle som ikke har en veldig god grunn bør vaksinere seg. Man kan ikke bare tenke på seg selv ,og vaksiner er veien tilbake til en normal hverdag.

Enig i at man bør vaksinere seg hvis man kan, men for de som ikke kan (av f. eks. medisinske grunner) så blir nok ikke livet så enkelt fremover hvis omfattende bruk av koronasertifikat innføres på omtrent alle samfunnsarenaer. Det kommer til å bli det som får en del folk til å vise en god langfinger til samfunnet og slutt på dugnaden fra deres side. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola

Det går alt for langt. Har ikke bestemt meg om jeg skal ta eller ikke, men hvis Erna bestemmer at jeg ikke skal få gå på jobb på kjøpesenter uten og ta tvangsvaksine , tror jeg jeg heller imot .. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robin666
Anonyminist skrev (41 minutter siden):

Det går alt for langt. Har ikke bestemt meg om jeg skal ta eller ikke, men hvis Erna bestemmer at jeg ikke skal få gå på jobb på kjøpesenter uten og ta tvangsvaksine , tror jeg jeg heller imot .. 

Flott. Da blir det bedre plass for oss andre.

Du kan alternativt velge å bli smittet med covid - får samme passet og rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Robin666
Ukjent. skrev (10 minutter siden):

Dette er bare så drøyt. Jeg tror folk glemmer at denne vaksinen faktisk ikke er endelig godkjent. Dette er et massivt eksperiment. 

Ja vel. Faktum er at de som har tatt vaksinen nesten ikke blir smittet eller sprer smitte og da burde de fleste med normal intelligens forstå at det er tryggere at de beveger seg rundt i samfunnet. Eksperiment eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idioti at man nesten blir tvunget til å ta en vaksine for å leve normalt. En vaksine som ingen aner hvordan bivirkningene er om 1 år. 

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (15 minutter siden):

Dette er bare så drøyt. Jeg tror folk glemmer at denne vaksinen faktisk ikke er endelig godkjent. Dette er et massivt eksperiment. 

På hvilken måte er den ikke godkjent, og hvilken vaksine snakker du om?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er feil tidspunkt for vaksinepass. 

De har ikke nok vaksinen for hele Norges befolkning (uansett om folk vil ha vaksine eller ikke) så å innføre vpass nå blir vel helt feil.

Jeg fikk ikke vaksinen ,jeg er en av de siste som skal få den allikevel skal jeg bli holdt utenfor samfunnet med vpass.

 

Få 100% dekning med vaksinen så innfør vaksine pass. Ikke omvendt liksom.

Tull og tøys hele greia.

Endret av mr.
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette advarte mange om i starten av pandemien. De ble avblåst som galninger.

At dette godtas av folk flest er helt ufattelig.

Håper alle som har noe imot tyranni tar seg tid til å skrive inn høringssvar.

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har de brukt et par måneder på å varme opp befolkningen for dette passet. Avisene er i stor grad positive, og man prøver skape positive vibber til dette. Under gårsdagens pressekonferanse fikk de kun ett spørsmål rettet til rettferdigheten av dette, men selv det var det lite brodd i.

Jeg tenker at et vaksinepass blir en hvilepute. En unnskyldning for å holde begrensninger lenger enn man hadde gjort uten et pass.

Kulturlivet fikk gjennom at det er mulig å teste seg til en inngang. Det er bra, for de vet også veldig godt at de færreste av deres kunder vil ha et slikt pass. Hele systemet høres for meg uansett utrolig urealistisk ut. 10 000 mennesker, hvor 9000 må teste seg til inngang med hurtigtester. Hvordan skal det fungere? Lykke til, sier jeg. Mens regjeringen skyver hele logistikkproblemet over på arrangørene. Det hele virker som en unnskyldning for å slippe vanskelige spørsmål om urettferdighet og lovlighet.

Vil regjeringen også gi arrangører krav om mulig testing for å kunne bruke koronapass som inngangsmulighet?

Takk for dugnaden. Det vil huskes.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

von Dünkel skrev (1 time siden):

Onsdag opplyste statsminister Erna Solberg at regjeringen mener at et coronasertifikat kan brukes til større arrangementer, cruisereiser og pakkereiser.

Helse- og omsorgsdepartementet har sendt et lovforslag om bruk av coronasertifikat på høring. Av høringsnotatet går det fram at helsemyndighetene skal vurdere om man også kan bruke sertifikatet på spisesteder, butikker og kjøpesentre.

Man undersøker også muligheten om arbeidsgivere kan bruke sertifikatet. Kan man nekte noen å komme på jobb dersom de ikke har et sertifikat?

Dette går for langt. Nå må folk våkne opp før det er for sent.

https://www.dagbladet.no/nyheter/vurderer-bruk-i-butikker/73729762

 

Våken opp før det er for sent? Hva med slle de som nekter å ta vaksinen? Det er vel strengt talt de som burde våkne opp! 
 

de som av medisinske årsaker ikke kan ta vaksinen er selvfølgelig unnskyldt, men det er stor sannsynlighet for at fe uansett unngår steder der man må vise frem sertifikatet for å komme inn. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ingen som ser det samfunnsøkonomiske aspektet her når dere prater om at folk uten vaksine «blir holdt utenfor»? Det er ikke mange månedene til hele befolkningen over 18 år vil bli tilbudt en vaksine. I mellomtiden lider samfunnsøkonomien. Ved å åpne opp for de vaksinerte vil bedrifter kunne stable seg opp på beina igjen, vi vil få arbeidsplasser tilbake, og vi slipper å bruke hele Oljefondet vårt på dagpenger til permitterte og økonomisk erstatning til stengte bedrifter. 
 

ja, jeg forstår det er urettferdig for de langt bak i vaksinekøen, men man må se helheten her, det store bildet. Og de som ikke vil ta vaksinen, og potensielt kan smitte mange, de er det rett og rimelig at holdes utenfor! De som ikke kan ta vaksinen derimot, de bør få et pass som beskrives dette.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Violetta skrev (54 minutter siden):

På hvilken måte er den ikke godkjent, og hvilken vaksine snakker du om?

Vaksinene har bare betinget godkjennelse fordi de ikke har vært testet lenge nok. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (7 minutter siden):

Vaksinene har bare betinget godkjennelse fordi de ikke har vært testet lenge nok. 

Kilde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

53 minutter siden, 3 er nok said:

Våken opp før det er for sent? Hva med slle de som nekter å ta vaksinen? Det er vel strengt talt de som burde våkne opp! 
 

de som av medisinske årsaker ikke kan ta vaksinen er selvfølgelig unnskyldt, men det er stor sannsynlighet for at fe uansett unngår steder der man må vise frem sertifikatet for å komme inn. 

Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. Her gjelder det å tenke seg godt om før man innfører noe vi ikke har sett maken til her i landet siden nazistyret under 2. verdenskrig.

Lytt gjerne til juseksperter.

– ...betyr det at den praktiske og rettslige betydningen av et koronasertifikat vil bli innført uten at berørte interesser eller allmennheten får uttale seg. Det er i så fall meget uheldig, og bryter etter min mening med forvaltningsloven, sier jusekspert Hans Petter Graver.

– Jo mer utstrakt bruk av koronasertifikatet innenlands, desto mer problematisk blir forskjellsbehandlingen, sier Anna Nylund,  professor i rettsvitenskap ved UiT.

Nylund mener at Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet etter en grundig vurdering, har konkludert med at det ikke er behov for utstrakt bruk av koronasertifikatet nasjonalt.

– Derfor ble jeg overrasket over at regjeringen ønsker bruk utover disse anbefalingene.

https://www.tv2.no/a/13984439/

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og folk bare: ok :) 

Men prøv å steng polet. Da er helvete løs!

Minner om at det er svært dumt å lage nye lover og regler midt i krisetider. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er positiv. Det vil bidra til å åpne samfunnet igjen så snart som mulig, og få økonomien i gang igjen. De bør finne en løsning for de som ikke kan vaksineres. 
De som bare ikke vil får bare godta å bli utestengt. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (1 time siden):

Dette er bare så drøyt. Jeg tror folk glemmer at denne vaksinen faktisk ikke er endelig godkjent. Dette er et massivt eksperiment. 

Ja, er ingen vaksinemotstander, men denne vaksinen står jeg glatt over. At vaksinepass er på agendaen er ingen overraskelse for folk som har følgt med litt

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...