Gå til innhold

Statsminister Erna Solberg opplyser at regjeringen har planer om omfattende bruk av coronasertifikat innenlands


von Dünkel

Anbefalte innlegg

Gjest Laffatus
3 er nok skrev (3 timer siden):

Våken opp før det er for sent? Hva med slle de som nekter å ta vaksinen? Det er vel strengt talt de som burde våkne opp! 
 

de som av medisinske årsaker ikke kan ta vaksinen er selvfølgelig unnskyldt, men det er stor sannsynlighet for at fe uansett unngår steder der man må vise frem sertifikatet for å komme inn. 

De stenges inne  uten mat og drikke  da de ikke får lov og kjøpe mat  slik blir man tvunget

Endret av Laffatus
Feil skriving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

von Dünkel skrev (4 timer siden):

Onsdag opplyste statsminister Erna Solberg at regjeringen mener at et coronasertifikat kan brukes til større arrangementer, cruisereiser og pakkereiser.

Helse- og omsorgsdepartementet har sendt et lovforslag om bruk av coronasertifikat på høring. Av høringsnotatet går det fram at helsemyndighetene skal vurdere om man også kan bruke sertifikatet på spisesteder, butikker og kjøpesentre.

Man undersøker også muligheten om arbeidsgivere kan bruke sertifikatet. Kan man nekte noen å komme på jobb dersom de ikke har et sertifikat?

Dette går for langt. Nå må folk våkne opp før det er for sent.

https://www.dagbladet.no/nyheter/vurderer-bruk-i-butikker/73729762

 

Å hvor er de massive protestene?! Å vent itt, jeg glemte at nordmenn er de mest balleløse menneskene på jorda! En nasjon av evenukker! 

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

von Dünkel skrev (5 timer siden):

Onsdag opplyste statsminister Erna Solberg at regjeringen mener at et coronasertifikat kan brukes til større arrangementer, cruisereiser og pakkereiser.

Helse- og omsorgsdepartementet har sendt et lovforslag om bruk av coronasertifikat på høring. Av høringsnotatet går det fram at helsemyndighetene skal vurdere om man også kan bruke sertifikatet på spisesteder, butikker og kjøpesentre.

Man undersøker også muligheten om arbeidsgivere kan bruke sertifikatet. Kan man nekte noen å komme på jobb dersom de ikke har et sertifikat?

Dette går for langt. Nå må folk våkne opp før det er for sent.

https://www.dagbladet.no/nyheter/vurderer-bruk-i-butikker/73729762

 

Håper den regjeringa der blir avsatt ved neste valg. Det er helt latterlig ved tanke på hvilke grupper som faktisk er vaksinert og kommer til å tilbud i nærmeste mnder/framtid. Gamlinger i alle aldersgrupper, helsepersonell og folk i "risikogrupper". Resten av oss må finne oss i å bli potensielt annenrangsborgere som har mista all frihet. Når skal folk våkne?!Galskapen har tatt totalt overhånd. Håper den høringsrunden og stortinget setter dem på plass. Når du trodde verden ikke kunne bli galere, ønsk velkommmen på scenen den nyvaksinerte maktsyke erna som tror Danmark har svaret på alt i mangel på ikke ha svaret OG ansvaret for noe som helst. (Sidenotat: Der er vel smitten forsåvidt på vei opp. Og mediene fortsetter med kvalmende rosende innslag om vaksinepass.)

For å bli litt barnslig; æsj, bare æsj.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Robin666 skrev (4 timer siden):

Flott. Da blir det bedre plass for oss andre.

Du kan alternativt velge å bli smittet med covid - får samme passet og rettigheter.

Dere får bedre plass om jeg ikke får lov og jobbe? Vel, det vil jo kunne være en omrokkering i arbeidsledigheten om ikke annet. Nei, jeg velger og ikke bli smittet om det er et valg, og uten lov til og jobbe vil jeg sikkert kunne beskytte meg ganske greit. Jeg vil ikke bruke et sånt pass uten uansett . Det er ikke rettigheter, det er tvang og overvåkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uglems skrev (1 time siden):

En annen ting.. Jeg tør ikke la de folka sprøyte noe jeg ikke vet hva er, inn i barna mine. Skal jeg risikere at de skal bli skikkelig dårlig fordi "samfunnet" er så mye viktigere?  

De følger vaksineprogrammet, selvsagt, men altså wtf. Ingen mulighet til å vente heller. 

🙌

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lambino
infectedsopp skrev (8 timer siden):

Dette advarte mange om i starten av pandemien. De ble avblåst som galninger.

At dette godtas av folk flest er helt ufattelig.

Håper alle som har noe imot tyranni tar seg tid til å skrive inn høringssvar.

Riktig 👍 Nå skjer det og folk klapper... Norges befolkning er tydelig lette å lede, har vond for å lese tall eller å selv gå inn på legemiddelverket sine sider å se hva som faktisk skjer. 

Håper på mange svar i høringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lambino
Example skrev (8 timer siden):

Nå har de brukt et par måneder på å varme opp befolkningen for dette passet. Avisene er i stor grad positive, og man prøver skape positive vibber til dette. Under gårsdagens pressekonferanse fikk de kun ett spørsmål rettet til rettferdigheten av dette, men selv det var det lite brodd i.

Jeg tenker at et vaksinepass blir en hvilepute. En unnskyldning for å holde begrensninger lenger enn man hadde gjort uten et pass.

Kulturlivet fikk gjennom at det er mulig å teste seg til en inngang. Det er bra, for de vet også veldig godt at de færreste av deres kunder vil ha et slikt pass. Hele systemet høres for meg uansett utrolig urealistisk ut. 10 000 mennesker, hvor 9000 må teste seg til inngang med hurtigtester. Hvordan skal det fungere? Lykke til, sier jeg. Mens regjeringen skyver hele logistikkproblemet over på arrangørene. Det hele virker som en unnskyldning for å slippe vanskelige spørsmål om urettferdighet og lovlighet.

Vil regjeringen også gi arrangører krav om mulig testing for å kunne bruke koronapass som inngangsmulighet?

Takk for dugnaden. Det vil huskes.

Jeg boikotter steder som krever pass. Mange vil velge å gjøre det slik. Dugnad? 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lambino
3 er nok skrev (8 timer siden):

Er det ingen som ser det samfunnsøkonomiske aspektet her når dere prater om at folk uten vaksine «blir holdt utenfor»? Det er ikke mange månedene til hele befolkningen over 18 år vil bli tilbudt en vaksine. I mellomtiden lider samfunnsøkonomien. Ved å åpne opp for de vaksinerte vil bedrifter kunne stable seg opp på beina igjen, vi vil få arbeidsplasser tilbake, og vi slipper å bruke hele Oljefondet vårt på dagpenger til permitterte og økonomisk erstatning til stengte bedrifter. 
 

ja, jeg forstår det er urettferdig for de langt bak i vaksinekøen, men man må se helheten her, det store bildet. Og de som ikke vil ta vaksinen, og potensielt kan smitte mange, de er det rett og rimelig at holdes utenfor! De som ikke kan ta vaksinen derimot, de bør få et pass som beskrives dette.

Det er ikke mye smitte og sykdom i landet, derfor er dette fullstendig unødvendig. Testingen som gjøres viser ikke riktige resultater.. Høy syklus, som de fortalte om i Debatten gir mange falske positive. Det døde færre folk i 2020 enn i 2019... Det er rett og rimelig at regjeringen blir stoppet så folk kan få leve i fred. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lambino
Selena81 skrev (4 timer siden):

Håper den regjeringa der blir avsatt ved neste valg. Det er helt latterlig ved tanke på hvilke grupper som faktisk er vaksinert og kommer til å tilbud i nærmeste mnder/framtid. Gamlinger i alle aldersgrupper, helsepersonell og folk i "risikogrupper". Resten av oss må finne oss i å bli potensielt annenrangsborgere som har mista all frihet. Når skal folk våkne?!Galskapen har tatt totalt overhånd. Håper den høringsrunden og stortinget setter dem på plass. Når du trodde verden ikke kunne bli galere, ønsk velkommmen på scenen den nyvaksinerte maktsyke erna som tror Danmark har svaret på alt i mangel på ikke ha svaret OG ansvaret for noe som helst. (Sidenotat: Der er vel smitten forsåvidt på vei opp. Og mediene fortsetter med kvalmende rosende innslag om vaksinepass.)

For å bli litt barnslig; æsj, bare æsj.

Det blir ikke noe valg, har du ikke forstått det? Dette har regjeringen sørger for at de kan få til ved å endre loven. De endrer og justerer lover ofte i disse tider for å kunne bruke tvang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambino skrev (24 minutter siden):

Det blir ikke noe valg, har du ikke forstått det? Dette har regjeringen sørger for at de kan få til ved å endre loven. De endrer og justerer lover ofte i disse tider for å kunne bruke tvang 

Paranoia og pandemi er ting som ikke bør blandes.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lambino
Lawyam skrev (27 minutter siden):

Paranoia og pandemi er ting som ikke bør blandes.

Har du fulgt med på lovendringene og hva som har blitt sagt i forhold til kommende valg?

Jeg kommer tilbake til deg iløpet av høsten så ser vi hvordan det gikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
Lambino skrev (4 timer siden):

Har du fulgt med på lovendringene og hva som har blitt sagt i forhold til kommende valg?

Jeg kommer tilbake til deg iløpet av høsten så ser vi hvordan det gikk

Vel, valget kan ikke en gang et enstemmig storting gjøre noe med. Det skal etter Grunnloven skje hvert fjerde år i september! De kommer seg ikke unna $54: https://lovdata.no/lov/1814-05-17/§54

Stortingsvalget må være gjennomført innen 30.september 2021 - eller så har vi en regjering uten statsminister og andre ministere, vi har et Storting uten medlemmer. Da vil heller ikke kommuner, fylker eller noe offentlig etat lenger har legitimitet, selv Norges Bank stenger, norske kroner blir ugyldige.

Og de kan ikke endre Grunnloven i et valgår (og om de kunne), så må endringer skje i to uavhengige Storting (altså du må gjennomføre stortingsvalget). Dvs at i realiteten så kan neste Storting(oktober 2021 vedta en endring ved førstegangs votering. Deretter må det skje et nytt stortingsvalg (september 2025), og først da kan det neste Stortinget gjøre en annen gangs votering - først da blir Grunnloven endret.

Så dropper de valget 13.september 2021 - så oppløser de faktisk Norge som stat og nasjon, og da bryter de §1 i Grunnloven(https://lovdata.no/lov/1814-05-17/§1).

Stortingsvalget 2021 blir gjennomført fordi det skal gjennomføres, hva enn noen byråkrater tenker. De har ikke makt til å stoppe dette, de kan ikke en gang forsøke uten at politi vil arrestere de for brudd på Grunnloven. Og dessuten så skal også Forsvaret forsvaret Fedrelandet (dvs også Grunnloven).

Det du kan ha rett i er at valget ikke blir gjennomført på samme måte som alle tidligere stortingsvalg, og at man får mer bruk av forhåndsstemmer, og at valgdagen ikke bare blir valgdagen - men valgdager. Altså at du strekker stortingsvalget utover flere dager (f.eks en uke). Men det er sterkt oppfordret til å bruke stemmeretten, men også bruke muligheten vi har til forhåndsstemming.  Normalt så åpner denne muligheten en måned før valget og avsluttes uken før valget. Det kan godt være at denne muligheten åpnes noen uker før, og ikke avsluttes før ved avslutningen av stortingsvalget.

Jeg tror at stortingsvalget vil bli sterkt utvidet, slik at man kan holde smittevern. Altså det vil gå over flere dager, men resultatet må være klart i løpet av 30. september 2021 (det sier Grunnloven).

Så dine analyser om at valget ikke skal avholdes, finns bare i din teori(og i konspirasjonsteoretikere sine hoder) og har ikke rot i virkeligheten. Så slapp av, du får stemme - om ikke akkurat den 13.september 2021, men før 30. september 2021.

Men om det gjør noe stor forskjell i forhold til Covid-19, trolig ikke? De partiene som sitter på Stortinget og/eller de som har teoretisk makt til å sitte på Stortinget i neste periode og som valgstyrene har godkjent listene til - er stort sett enige om hvordan man skal agere mot Covid-19. Det er snakk om detaljer de er uenige om. 

Så om Erna fortsetter, eller om Jonas eller Trygve, eller Sylvi overtar - så vil det ikke ha betydning for smittevern/coronapass/regler. Det som kan være forskjell er hvor mye penger som skal brukes på bedriftene som sliter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (15 timer siden):

Syns alle som ikke har en veldig god grunn bør vaksinere seg. Man kan ikke bare tenke på seg selv ,og vaksiner er veien tilbake til en normal hverdag.

ja men det er fortsatt msnge som ikke har fått vaksinen ennå. Og hva med barn da?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende artikkel: Nye vaksinefunn i Israel: – Et mirakel, mener Preben Aavitsland

 

https://www.vg.no/i/mBkpnp

Her sier de at vi er noen få måneder bak Israel. Deres erfaringer er at man kan stanse korona (uten at barna er vaksinert) så lenge et stort nok antall er vaksinert. Dette er jo fantastiske nyheter.

I Norge er det snakk om 8/10 takker ja til vaksinen når de blir spurt. Jeg håper det er nok for å stanse uten at barna blir vaksinert. De som venter på vaksinen (som jeg) har lys i tunnelen. De som ikke KAN ta den finner de helt sikkert noen løsning for. Jeg har ikke så mye sympati for de som ikke ønsker å gjøre sitt for å få åpnet landet slik som i Israel. Velger man å ikke ta vaksinen får man teste seg før man deltar. Ubeleilig, men det er jammen nedstengning også. 

Man tar ikke vaksinen bare for seg selv, men for de rundt seg og et åpent trygt samfunn for alle. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
Maleficenta skrev (23 minutter siden):

ja men det er fortsatt msnge som ikke har fått vaksinen ennå. Og hva med barn da?

Les min post over. En gang fra høsten så vil barn mellom 6-16 år få Modernas barnevaksine). Barn mellom 12-16 vil få Moderna eller Pfizer. Pfizer kommer med en medisin som kan tas av barn/voksne fra 1år og oppover som er smittet (på samme måte som Tamiflu ble brukt mot svineinfluensaen i 2009). 

Det er rett at mange ikke har blitt fullverdig vaksinert, men faktisk 1/4 har god beskyttelse allerede. Og etter 17. mai så kan Norge forvente 600 000 doser i uken frem mot august(altså flere doser enn vi trenger for å fullvaksinere alle voksne over 16 år). Dvs at voksne over 16 år vil få minst en dose i løpet av juli, trolig vil de fleste også ha fått to doser. Resten vil få den andre dosen i løpet av august.

Når det gjelder barn mellom 12-16 så vil de få dosene sine fra september med Pfizer eller Moderna. Barnevaksinen fra Moderna fra oktober. I tillegg så har man begynt med testing på barn ned mot 2-3 år av Moderna i USA. Denne blir nok ikke klar før til nyttår. 

Dvs at det er barn under 1 år som vil verken ha vaksiner eller medisin tilgjengelig fra nyttår. For alle andre så vil det være vaksiner og medisin være tilgjengelig. I tillegg så vil produksjonen av vaksiner/medisiner (også vaksiner som ikke er godkjente enda) øke såpass at man vil få en høy vaksinasjonsgrad i fattigere land i løpet av våren 2022. 

Pandemien vil fortsette til ut på høsten 2022 hvis man ser det globalt. Derfor vil nok grensekontrollen land utenfor Europa, Nord-Amerika, Kina, Japan, Sør Korea, Australia og New Zealand fortsette ut 2022. Dvs at man må ha coronapass, ferske tester og karantene fra land utenfor langt ut i 2022. Men det vil bli færre og færre jo lengre ut over i 2022.

I tillegg så vil det komme boosters, som vil gi immunitet mot nye varianter. 

Covid kan ende som en endemi, der vi vil få en booster hvert år, på samme måte som influensa, stivkrampe, difteri etc. Men det kan også være at man klarer å knekke viruses, hvis man oppnår en global vaksinasjonsgrad på over 95% - slik man klarte det med kopper, og til hvis grad polio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lambino
Rocka69 skrev (1 time siden):

Vel, valget kan ikke en gang et enstemmig storting gjøre noe med. Det skal etter Grunnloven skje hvert fjerde år i september! De kommer seg ikke unna $54: https://lovdata.no/lov/1814-05-17/§54

Stortingsvalget må være gjennomført innen 30.september 2021 - eller så har vi en regjering uten statsminister og andre ministere, vi har et Storting uten medlemmer. Da vil heller ikke kommuner, fylker eller noe offentlig etat lenger har legitimitet, selv Norges Bank stenger, norske kroner blir ugyldige.

Og de kan ikke endre Grunnloven i et valgår (og om de kunne), så må endringer skje i to uavhengige Storting (altså du må gjennomføre stortingsvalget). Dvs at i realiteten så kan neste Storting(oktober 2021 vedta en endring ved førstegangs votering. Deretter må det skje et nytt stortingsvalg (september 2025), og først da kan det neste Stortinget gjøre en annen gangs votering - først da blir Grunnloven endret.

Så dropper de valget 13.september 2021 - så oppløser de faktisk Norge som stat og nasjon, og da bryter de §1 i Grunnloven(https://lovdata.no/lov/1814-05-17/§1).

Stortingsvalget 2021 blir gjennomført fordi det skal gjennomføres, hva enn noen byråkrater tenker. De har ikke makt til å stoppe dette, de kan ikke en gang forsøke uten at politi vil arrestere de for brudd på Grunnloven. Og dessuten så skal også Forsvaret forsvaret Fedrelandet (dvs også Grunnloven).

Det du kan ha rett i er at valget ikke blir gjennomført på samme måte som alle tidligere stortingsvalg, og at man får mer bruk av forhåndsstemmer, og at valgdagen ikke bare blir valgdagen - men valgdager. Altså at du strekker stortingsvalget utover flere dager (f.eks en uke). Men det er sterkt oppfordret til å bruke stemmeretten, men også bruke muligheten vi har til forhåndsstemming.  Normalt så åpner denne muligheten en måned før valget og avsluttes uken før valget. Det kan godt være at denne muligheten åpnes noen uker før, og ikke avsluttes før ved avslutningen av stortingsvalget.

Jeg tror at stortingsvalget vil bli sterkt utvidet, slik at man kan holde smittevern. Altså det vil gå over flere dager, men resultatet må være klart i løpet av 30. september 2021 (det sier Grunnloven).

Så dine analyser om at valget ikke skal avholdes, finns bare i din teori(og i konspirasjonsteoretikere sine hoder) og har ikke rot i virkeligheten. Så slapp av, du får stemme - om ikke akkurat den 13.september 2021, men før 30. september 2021.

Men om det gjør noe stor forskjell i forhold til Covid-19, trolig ikke? De partiene som sitter på Stortinget og/eller de som har teoretisk makt til å sitte på Stortinget i neste periode og som valgstyrene har godkjent listene til - er stort sett enige om hvordan man skal agere mot Covid-19. Det er snakk om detaljer de er uenige om. 

Så om Erna fortsetter, eller om Jonas eller Trygve, eller Sylvi overtar - så vil det ikke ha betydning for smittevern/coronapass/regler. Det som kan være forskjell er hvor mye penger som skal brukes på bedriftene som sliter

https://www.nettavisen.no/nyheter/guldvog-ikke-sikkert-vi-kan-stemme-fysisk-i-ar/s/12-95-3424113251
 

I en så usikker tid vi er i nå er ingenting forutsigbart. Grunnloven her i landet brytes daglig så akkurat det er det vel ikke snakk om at er en rar ting her hos oss lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rocka69 skrev (1 time siden):

Les min post over. En gang fra høsten så vil barn mellom 6-16 år få Modernas barnevaksine). Barn mellom 12-16 vil få Moderna eller Pfizer. Pfizer kommer med en medisin som kan tas av barn/voksne fra 1år og oppover som er smittet (på samme måte som Tamiflu ble brukt mot svineinfluensaen i 2009). 

 

Når det gjelder barn mellom 12-16 så vil de få dosene sine fra september med Pfizer eller Moderna. Barnevaksinen fra Moderna fra oktober. I tillegg så har man begynt med testing på barn ned mot 2-3 år av Moderna i USA. Denne blir nok ikke klar før til nyttår. 

Dvs at det er barn under 1 år som vil verken ha vaksiner eller medisin tilgjengelig fra nyttår. For alle andre så vil det være vaksiner og medisin være tilgjengelig. I tillegg så vil produksjonen av vaksiner/medisiner (også vaksiner som ikke er godkjente enda) øke såpass at man vil få en høy vaksinasjonsgrad i fattigere land i løpet av våren 2022. 

 

Men det er jo fullstendig uaktuelt å vaksinere barneskoleeleven min, med risiko for bivirkninger, kun for å beskytte andre! En ting er at jeg kan ta en vaksine for samfunnets del, men man ofrer jo ikke barna sine for de eldgamle og risikogruppene.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er planen til de som blir varig syk av vaksinen? For noen vil bli syke. Kanskje ikke i år, men om par år. Får de rettigheter om de blir ufør?

Hvis valget er tvangsvaksinering for å få 'delta ' i samfunnet så holder jeg meg hjemme. Pakker meg inn i smittevernsdrakt, drar på jobb og så hjem. Jeg er ikke med på dette her!

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
velociraptor skrev (4 minutter siden):

Men det er jo fullstendig uaktuelt å vaksinere barneskoleeleven min, med risiko for bivirkninger, kun for å beskytte andre! En ting er at jeg kan ta en vaksine for samfunnets del, men man ofrer jo ikke barna sine for de eldgamle og risikogruppene.

Vi får se. Velger mange nok å ikke ta vaksinen, så ligger §3.8 der i Smittvernsloven(https://lovdata.no/lov/1994-08-05-55/§3-8). Og med den nylige dommen i EMD(https://hudoc.echr.coe.int/eng#{"itemid":["001-209039"]}), så vil obligatorisk vaksinasjon være i tråd med Menneskerettighetene. Snarere så sier EMD dommen at vaksinasjon er en forutsetning for å sikre demokratiet og sikre Menneskerettighetene. 

Men man kan ikke fysisk tvinge noen til å ta vaksine, men andre sanksjoner som f.eks isolat, nekte barn/voksne tilgang til skole, jobb, offentlig steder, bøter og fengsel til voksne og foreldre er fullt tillatt etter dommen i EMD. Så det er faktisk fullt tillatt å isolere uvaksinerte og som nekter å la seg vaksinere til evig tid.

Om de ikke velger å bruke 3.8 nå, så er det pga av stortingsvalget. Men etter valget, og om vaksinasjonsgraden er lav blant voksne, eller at foreldre nekter å vaksinere barna sine - så kan plutselig det bli veldig aktuelt å bruke §3.8.

Da kommer nok Covid vaksine inn i det faste barnevaksinasjonsprogrammet ASAP, da vil en få valget la barna bli vaksinert eller bli fratatt barna (og heftige bøter).

Og etter min mening, så burde Regjeringen og Stortinget - straks ta i bruk §3.8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
Xstrella skrev (7 minutter siden):

Hva er planen til de som blir varig syk av vaksinen? For noen vil bli syke. Kanskje ikke i år, men om par år. Får de rettigheter om de blir ufør?

Hvis valget er tvangsvaksinering for å få 'delta ' i samfunnet så holder jeg meg hjemme. Pakker meg inn i smittevernsdrakt, drar på jobb og så hjem. Jeg er ikke med på dette her!

Om de tar i bruk §3.8, så er det ikke sikkert du får lov til å dra på jobb eller noen andre steder. Du kan bli satt i isolat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...