Surikatt Skrevet 24. april 2021 #141 Skrevet 24. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 23.4.2021 den 20.32): Når du drikker så mye alkohol, og ikke klarer å kutte det ut, er du alkoholiker. Uansett hvor mye du tuller og fjaser om eget alkoholinntak. Anonymkode: 0b0c1...917 Han fremstår som en alkoholiker for meg. Ingen planer om å kutte ut drikkinga. Håper virkelig at han kutter godt i mengden nå som de har fått barn. Fortsetter han sånn vil han forfalle veldig de neste årene. Endret 24. april 2021 av Surikatt 20
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #142 Skrevet 24. april 2021 Han veier over 130 kilo, og det er jo helt ekstremt. Og det er også en helt ekstrem livsstill som har ført ham dit. Om han bare kutter ned på antall hamburgere, øl og mengde potetgull, så blir han straks mye sunnere. For sånne som ham, er det i grunnen lett å gå ned i vekt. De trenger jo bare å skjære vekk og kutte ned på alt det som åpenbart er usunt. Anonymkode: 2dcd9...a0e 10
Anonymburker Skrevet 24. april 2021 #143 Skrevet 24. april 2021 Rimelig naivt av Ronny å tro at 13 kilo ned er nok til å få god helse. Man blir ikke automatisk 70-80 år bare fordi man begrenser den usunne maten. Syns jeg hører om veldig mange som får av kreft, hjerteinfarkt og slag selv om de bare er i 50-åra. Jeg tror vi enda ikke har sett konsekvensene av det amerikaniserte kostholdet vi har hatt i noen tiår. At levealderen nå ligger på rundt 80 år nå, sier kun noe om hvordan de som er gamle i dag har levd. De vokste ikke opp med junkfood og brus på tåteflaska. Slik Ronny lever nå er det reell fare for å dø i 40-åra. 14
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #144 Skrevet 24. april 2021 Liker programmet, men å ta tak i helsa og vekten, bli litt sunnere er jo ikke noe han vil. Han forsto virkelig ikke at søvnapné kan være farlig og mest sansynlig kommer av overvekten hans. Han virket veldig redd for å miste kosen - altså all Ølen og all maten, fikk meg til å tenke på at det er et problem her, 18 øl i uka er ekstremt mye, hvis han virkelig kommer til å bli dypt ulykkelig hvis man må kutte ut eller drastisk ned på det så burde det tas tak i, rart ikke legen sa noe på det Anonymkode: 14084...64f 7
GudSelv Skrevet 24. april 2021 #145 Skrevet 24. april 2021 18 minutter siden, Expandable86 said: Rimelig naivt av Ronny å tro at 13 kilo ned er nok til å få god helse. Man blir ikke automatisk 70-80 år bare fordi man begrenser den usunne maten. Syns jeg hører om veldig mange som får av kreft, hjerteinfarkt og slag selv om de bare er i 50-åra. Jeg tror vi enda ikke har sett konsekvensene av det amerikaniserte kostholdet vi har hatt i noen tiår. At levealderen nå ligger på rundt 80 år nå, sier kun noe om hvordan de som er gamle i dag har levd. De vokste ikke opp med junkfood og brus på tåteflaska. Slik Ronny lever nå er det reell fare for å dø i 40-åra. Sukkerforbruket har sunket med nærmere 30% siden 2000. Akkurat nå jobbes det med vaksiner mot kreft, så det lover jo godt. Unge i dag drikker mindre alkohol, det er mindre tobakk, de tar mindre risiko, trafikken har blitt tryggere osv. Det har kanskje blitt mer normalt med prossesert mat, samtidig har det vært en positiv utvikling også. Det har blitt mer uvanlig å dø av noe annet en kreft, hjerte og karsykdommer nå. Desto eldre man blir, desto større sannsynlighet er det å få kreft. Derfor er det ganske naturlig at flere får kreft samtidig som man blir eldre Prognosene viser til at levealderen vil bare forsette å øke 17
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #146 Skrevet 25. april 2021 Selv om Ronny virker som en koselig og hyggelig type, så føler jeg mye svikter med programmet. Synes for eksempel det er veldig rart at ingen reagerte på at han startet en diett på 1300 kcal. For en mann i midten av 30-årene på ca. 185 høy og 135kg er dette alt for lite. Han kunne spist minst 1000 kcal mer og fortsatt gått ned i vekt. Andre i samme situasjon som Ronny må føle seg veldig fortvilet om de tror at 1300 kcal er nødvendig for å få til vektnedgang etter å ha sett programmet. Jeg sitter også igjen med en litt dårlig følelse. Ronny presiserer mange ganger at han er lykkelig og "lever det gode liv", men antall enheter alkohol og mengde mat er på et sykelig nivå som jeg ikke har hørt om tidligere. Trist at han skal ta så lett på dette og spøke det vekk når det helt åpenbart går hardt utover egen helse å leve det livet han lever. Spesielt trist for samboer og barnet de venter. Håper Ronny har det bra, og får det bedre etter hvert. Hvis han er flink kan han helt sikkert bli kvitt både søvnapné og risiko for andre sykdommer. Helsen er vel strengt tatt det viktigste vi har. Anonymkode: 87c03...500 15
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #147 Skrevet 25. april 2021 Hva tenker dere om det ernaeringsmamma skriver på Instagram (story) om denne serien? Hun har en annen innfallsvinkel og skriver om ultraprosessert mat kontra ren mat. Anonymkode: a8684...dee 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #148 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva tenker dere om det ernaeringsmamma skriver på Instagram (story) om denne serien? Hun har en annen innfallsvinkel og skriver om ultraprosessert mat kontra ren mat. Anonymkode: a8684...dee Hun og Marit Kolby Zinöcker er etter min mening noen av de beste aktørene innen ernæring, og de setter fokus på det viktigste, mest underkommuniserte matproblemet vi har; - nemlig ultraprossesert mat. Jeg skulle virkelig ønske at det ble mer fokus på dette og mindre fokus på kcal, og karbo vs fett. Alle mennesker ville fått bedre helse og vekt av å spise minst mulig ultraprossesert mat, uavhengig om de spiste mye karbo, lite karbo, mye animalsk mat, vegetarisk, eller carnivore. Prossesertert mat er i mine øyne hele problemet. Anonymkode: 774f0...8e8 8
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #149 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Selv om Ronny virker som en koselig og hyggelig type, så føler jeg mye svikter med programmet. Synes for eksempel det er veldig rart at ingen reagerte på at han startet en diett på 1300 kcal. For en mann i midten av 30-årene på ca. 185 høy og 135kg er dette alt for lite. Han kunne spist minst 1000 kcal mer og fortsatt gått ned i vekt. Andre i samme situasjon som Ronny må føle seg veldig fortvilet om de tror at 1300 kcal er nødvendig for å få til vektnedgang etter å ha sett programmet. Jeg sitter også igjen med en litt dårlig følelse. Ronny presiserer mange ganger at han er lykkelig og "lever det gode liv", men antall enheter alkohol og mengde mat er på et sykelig nivå som jeg ikke har hørt om tidligere. Trist at han skal ta så lett på dette og spøke det vekk når det helt åpenbart går hardt utover egen helse å leve det livet han lever. Spesielt trist for samboer og barnet de venter. Håper Ronny har det bra, og får det bedre etter hvert. Hvis han er flink kan han helt sikkert bli kvitt både søvnapné og risiko for andre sykdommer. Helsen er vel strengt tatt det viktigste vi har. Anonymkode: 87c03...500 Han ble ikke "satt på diett", han gikk inn på VG vektklubb, tastet inn vekten og valgte sikkert å gå ned de 13 kiloene på typ 3 uker eller noe. Dermed ble det anbefalte kaloribudsjettet så lavt. Alle skjønner vel at det er urealistisk men han har jo aldri slanket seg før, så trodde vel det var sånn slanking var. Anonymkode: f501e...e35 5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #150 Skrevet 25. april 2021 Beeblebrox skrev (11 timer siden): JA, altså, det var jo dette jeg lurte på da... Hvordan (evt.på hvilken måte) blir en kvinne "dømt hardere" enn en mann? Hvem er det som dømmer, og hvorfor føler du det er sånn, lizm? Kroppspresset mot kvinner er hardere. Du finner færre kvinner enn menn som trives med vekten sin. Menn kan være morsomme, smarte, rike og det veier opp for en overvektig kropp, for kvinner er det i mindre grad sant. Husker den der gamle reality serien «he’s a lady” der maskuline hetro menn kledde seg ut som kvinner. Han ene der sa det så godt , at det var helt sjokkerende Hvir mye dårligere han ble behandlet som overvektig kvinne enn som overvektig mann. Anonymkode: 7cf3e...0a1 15
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #151 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (På 21.4.2021 den 13.25): Ærlighet er jo eneste måten å forklare ting på, hva er vitsen med å pakke inn ting? Anonymkode: 86391...c45 Man må det i dag. Ellers kan noen bli støtt, krenket og utvikle psykiske problemer. Slik har vi blitt. Anonymkode: fe3c2...779 5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #152 Skrevet 25. april 2021 On 4/20/2021 at 7:29 PM, AnonymBruker said: Synes det var et bra program, jeg. Det kom fram mange nyanser gjennom prat med lege, ernæringsfysiolog og forskere. Fokuset var jo på livsglede og det å skulle holde seg frisk gjennom livet. Noen er genetisk disponert for fedme, mens andre nesten ikke legger på seg. Og jeg er veldig tilhenger av å unngå strenge dietter som man vet man ikke greier å følge i lengden, og heller satse på mindre mengder av det man liker (og å bevege seg mer). Håper han greier målet om å gå ned 13 kilo! Anonymkode: 5ec45...4a9 "Genetisk disponert for fedme" er ekstremt overdrevent, det samme er det at noen folk nesten ikke legger på seg. Det er ekstremt få som er betydelig langt fra gjennomsnittlig forbrenning, det er veldig få som kan skylde på noe annet enn personlige valg og/eller medisiner. Anonymkode: 4c81b...04e 5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #153 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Man må det i dag. Ellers kan noen bli støtt, krenket og utvikle psykiske problemer. Slik har vi blitt. Anonymkode: fe3c2...779 Ærlighet kan være mange ting. Om en er krass vil folk gå i forsvarsposisjon eller miste motet og grave seg enda dypere ned i problemene. Målet må jo være å snakke på en måte som folk kan ta til seg og bruke. Dette er ikke noe nytt, slik har det alltid vært . Anonymkode: eea7b...1ec 1
Trillian Astra Skrevet 25. april 2021 #154 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Selv om Ronny virker som en koselig og hyggelig type, så føler jeg mye svikter med programmet. Synes for eksempel det er veldig rart at ingen reagerte på at han startet en diett på 1300 kcal. For en mann i midten av 30-årene på ca. 185 høy og 135kg er dette alt for lite. Han kunne spist minst 1000 kcal mer og fortsatt gått ned i vekt. Andre i samme situasjon som Ronny må føle seg veldig fortvilet om de tror at 1300 kcal er nødvendig for å få til vektnedgang etter å ha sett programmet. Jeg sitter også igjen med en litt dårlig følelse. Ronny presiserer mange ganger at han er lykkelig og "lever det gode liv", men antall enheter alkohol og mengde mat er på et sykelig nivå som jeg ikke har hørt om tidligere. Trist at han skal ta så lett på dette og spøke det vekk når det helt åpenbart går hardt utover egen helse å leve det livet han lever. Spesielt trist for samboer og barnet de venter. Håper Ronny har det bra, og får det bedre etter hvert. Hvis han er flink kan han helt sikkert bli kvitt både søvnapné og risiko for andre sykdommer. Helsen er vel strengt tatt det viktigste vi har. Anonymkode: 87c03...500 Dette stusset jeg på også. Slanking/livsstilsendring trenger ikke være så kjipt. Jeg synes jeg spise vel så god mat nå, med mye farger og smaker og bonus er at jeg føler meg mere opplagt og dermed glad og fornøyd. Synest forøvrig Ronny er en herlig type og godt å få et litt mer nyansert program om livsstil. 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #155 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Selv om Ronny virker som en koselig og hyggelig type, så føler jeg mye svikter med programmet. Synes for eksempel det er veldig rart at ingen reagerte på at han startet en diett på 1300 kcal. For en mann i midten av 30-årene på ca. 185 høy og 135kg er dette alt for lite. Han kunne spist minst 1000 kcal mer og fortsatt gått ned i vekt. Andre i samme situasjon som Ronny må føle seg veldig fortvilet om de tror at 1300 kcal er nødvendig for å få til vektnedgang etter å ha sett programmet. Jeg sitter også igjen med en litt dårlig følelse. Ronny presiserer mange ganger at han er lykkelig og "lever det gode liv", men antall enheter alkohol og mengde mat er på et sykelig nivå som jeg ikke har hørt om tidligere. Trist at han skal ta så lett på dette og spøke det vekk når det helt åpenbart går hardt utover egen helse å leve det livet han lever. Spesielt trist for samboer og barnet de venter. Håper Ronny har det bra, og får det bedre etter hvert. Hvis han er flink kan han helt sikkert bli kvitt både søvnapné og risiko for andre sykdommer. Helsen er vel strengt tatt det viktigste vi har. Anonymkode: 87c03...500 De har helt sikkert gjort det med vilje. Det er jo et TV-program, ingenting skjer tilfeldig. Det er ikke tilfeldig at han ikke nevnte søvnapnéen før den eksperten hadde fått snakka seg ferdig, liksom. Han er håpløs nå i de første episodene, men så finner han bedre, mer realistiske metoder etter hvert. Jeg tror han spiller dum nå for å representere de som aldri ha prøvd å slanke seg, de har jo lett for å kaste seg på sånne kurer, så går det ikke, og så gir de opp. Tipper han lærer og får en karakterutvikling før serien er over. Han sier jo at det skal være en serie for tjukke folk, eller noe i den duren. Og da må han få dem med seg på laget fra starten. Anonymkode: 372c3...4e5 8
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #156 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): "Genetisk disponert for fedme" er ekstremt overdrevent, det samme er det at noen folk nesten ikke legger på seg. Det er ekstremt få som er betydelig langt fra gjennomsnittlig forbrenning, det er veldig få som kan skylde på noe annet enn personlige valg og/eller medisiner. Anonymkode: 4c81b...04e Hvem ville ikke lagt på seg med en sånt kosthold? Anonymkode: 596ad...e15 9
kaleidoskop Skrevet 25. april 2021 #157 Skrevet 25. april 2021 Jeg synes dette er et bra program, liker vinklingen. Jeg antar Ronny har laget dette programmet fordi han vet han er overvektig og vil gjøre noe med det. Blir kjedelig tv hvis ingen blir "sjokkert". Dette gjelder han og tuva. Men han har jo lyst til å leve "det gode liv". Vanskelig å gjøre noe med hvis man ikke vil kutte inntak. Og han sier I introen at feite folk blir sett på som late og har dårlig selvkontroll, dette vil han motbevise (eller noe sånt) Jeg ser ikke på Ronny som lat, men dårlig selvkontroll har han når det går så mye mat og alkohol inn. Alle vet jo det ikke er bra, men når det er så godt, klarer han ikke stoppe. 5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #158 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (På 23.4.2021 den 19.34): Det som slår meg mest når jeg ser det programmet er hvor forskjellig samfunnet behandler overvektige menn kontra overvektige kvinner. Det er mye mer "akseptabelt" for menn å ha noen kg for mye enn det er for kvinner. Anonymkode: 7cf3e...0a1 Dette føler jeg de siste par sidene i tråden gjenspeiler godt. Plutselig ble dette en diskusjon om kroppen til Tuva, som i tillegg nettopp har bært fram et barn. Anonymkode: cb791...5fa 31
Zooey Skrevet 25. april 2021 #159 Skrevet 25. april 2021 Jeg synes generelt ikke det er greit å kommentere andres kropp. Tuva er en støttespiller i doku-serien og det er problematisk at så mange synes det er greit å kommentere på kroppen hennes. På en mer generell basis så synes jeg det beste er å omfavne livsstilsendringer og hvis en person vil endre livsstil, så hjelper det at partneren også gjør det. Det er enklere å gjøre det sammen. I denne konteksten er det nok ikke like enkelt siden Tuva var gravid da den ble spilt inn. 15
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #160 Skrevet 25. april 2021 Som samboere er det jo nærliggende å tro at de har mye av det samme kostholdet og den samme livsstilen. Hvis Ronny skal lykkes med vekttap og livsstilsendring må han nok få Tuva med på laget. Anonymkode: 144af...59b 11
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå