Gå til innhold

Eit feitt liv. Nrk.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
linnino skrev (1 minutt siden):

Ja, håper det tas opp videre i serien. Virker jo ikke som det er "fyll" eller rusen som er grunnen, men heller det at han elsker smaken og selskapet. Så godt poeng det med alkoholfri øl.

Men dersom rusen ikke var viktig for ham, så hadde han vel kunnet klare seg med mindre mengder?

Anonymkode: c7593...82c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, jeg reagerte også på alkoholinntaket hans. 😲 Det var jo skyhøyt! Man kan vel nærmest kalle ham alkoholiker...? Var det ikke slik at han drakk ca 8-9 enheter alkohol 2-3 ganger i uken? Han hadde sikkert gått ned i vekt bare ved å kutte ut alkoholen. Det var også foruroligende at han var så lite villig til å kutte ned på dette. Virker som om innstillingen nærmest var at livet ville være over dersom han ikke kunne fortsette den livsstilen.

Anonymkode: c7593...82c

i episode 2 snakker de om halvlitere. Det er mer enn 8-9 enheter.  Jeg reagerte mest på alkoholinntaket.  Bare å kutte ned på øl vil ha gå ned de 13 kiloene ganske raskt. 

Anonymkode: db37c...86c

• Liker 10
Skrevet (endret)

Ryddet for avsporinger, personangrep, brukerdebatt, persondebatt og svar til dette.

Edie, adm.

Edit: Ryddet for avsporinger. Edie, adm.

Endret av Edie
Skrevet (endret)

Tvers igjennom sympatisk han Ronny. Utrolig bra musikksmak også. Men jeg må ærlig innrømme at jeg er bekymret for godgutten. Mat og alkohol inntaket hans er jo hinsides. Og totalt unødvendig. Han burde kutte minst 50% av dette ellers blir han ikke en spesielt gammel far. 

Hvis jeg var Tuva ville jeg vært meget bekymret, for en dag går det galt...

Endret av DeLorean
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det som slår meg mest når jeg ser det programmet er hvor forskjellig samfunnet behandler overvektige menn kontra overvektige kvinner. Det er mye mer "akseptabelt" for menn å ha noen kg for mye enn det er for kvinner. 

Anonymkode: 7cf3e...0a1

• Liker 47
AnonymBruker
Skrevet
linnino skrev (8 timer siden):

Det jeg egentlig tenkte mest på når jeg så første episode er: hvor går egentlig grensen for at det kan kalles alkoholisme. Han drikker jo helt syke mengder alkohol (selv om det bare er øl), og gjerne 5 dager i uka.

Ja, alkoholinntaket burde blitt belyst mer, og ikke bare "bytt til øl med lavere kalorier" fra legene. Både stort alkoholinntak og fedme kan bidra til fettlever. Alvorlig overvekt er levertoksisk selv om man er avholds, og et stort alkoholforbruk er levertoksisk selv om man er normalvektig. Så Ronny har en dobbelt risk her. 

Anonymkode: 42e53...41e

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Når du drikker så mye alkohol, og ikke klarer å kutte det ut, er du alkoholiker. Uansett hvor mye du tuller og fjaser om eget alkoholinntak. 

Anonymkode: 0b0c1...917

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Fint program!

Anonymkode: 856fb...fb1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det er et must å drikke 3-4 ganger i uka! Det er jo ganske vanvittig... Han er vel enten full eller fyllesyk året rundt da. 

Jeg fester 1-3 ganger i mnd og syns det er mye/nok 🙈 har virkelig ikke behov for mer! 😳

Anonymkode: e5d46...d4f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Når du drikker så mye alkohol, og ikke klarer å kutte det ut, er du alkoholiker. Uansett hvor mye du tuller og fjaser om eget alkoholinntak. 

Anonymkode: 0b0c1...917

100% ! Her er symptomer som WHO legger vekt på som definerende for avhengighet:

• Du har sterk lyst til å drikke.
  • Du har problemer med å regulere mengden.
  • Du får abstinenser når du slutter å drikke, eller reduserer mengden.
  • Du må gradvis ha mer for å oppnå samme rus.
  • Du priorierer drikking fremfor andre oppgaver og interesser.
  • Du fortsetter å drikke, selv om det får skadelige konsekvenser.

Anonymkode: 52084...19d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Harald Eia har ikke satt seg godt nok inn i krenkorama-utviklingen av det norske samfunnet.

Ronny er jo bevisst på at han ikke har giddet å trene, men derimot stappe i seg det han måtte ønske, og tiraden til Eia traff jo helt riktig.

At andre med fedmeproblemer lar seg krenke av dette, eller aller verst folk uten fedmeproblemer lar seg krenke på vegne av folk med fedmeproblemer, når Ronny selv ikke ble krenket..

Vel, vi lever i et krenkesamfunn.

Anonymkode: ca719...6de

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det viktig å huske på at Ronny ofte har nytt alkohol med andre. Han sa jo at han har vært ute med venner 3-4 dager i uka. Det å være sosial har vært viktig og i den forbindelse har han drukket. Det henger jo litt sammen, tror jeg. Med barn blir det mindre muligheter til dra ut og forhåpentlig mindre alkoholinntak.

Anonymkode: e8f8b...b34

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå er det viktig å huske på at Ronny ofte har nytt alkohol med andre. Han sa jo at han har vært ute med venner 3-4 dager i uka. Det å være sosial har vært viktig og i den forbindelse har han drukket. Det henger jo litt sammen, tror jeg. Med barn blir det mindre muligheter til dra ut og forhåpentlig mindre alkoholinntak.

Det er grenser....

Anonymkode: 8764d...283

• Liker 15
Gjest tranedatter
Skrevet

Synes programmet har en herlig livsnyter-men-bekymret stil. Samt vennene som vil han så vel, ha han i livet i mange flere år! Med kjærlighet og omtanke, ikke traust og kjedelig puritisme. 

❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

Synes det var vanskelig å relatere meg til dette her altså. Følte ikke økt motivasjon heller. Ronny drikker jo helt ekstreme mengder øl.. Han går med på, motvillig, å "gå ned til 18 halvlitere øl i uka“!!! Det er jo helt sykt, mannen må ha et alkoholproblem. Og ingen adresserer det, legen bare “hmm, mhm, alt er lov, men litt mindre kanskje bla bla bla". Han går ut og spiser flere ganger i uka og bestiller seg gjerne to middager. Dette er jo sykelig overspising. Og han finnes så langt ikke motivert til å spise mindre eller trene. Tipper det eneste som motiverer han her er å lage tv-program. 

Anonymkode: 03f7d...e0c

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lurer på om dama hans får like mange fridager fra ungen

Anonymkode: 9ddc7...633

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2021 den 19.34):

Det som slår meg mest når jeg ser det programmet er hvor forskjellig samfunnet behandler overvektige menn kontra overvektige kvinner. Det er mye mer "akseptabelt" for menn å ha noen kg for mye enn det er for kvinner. 

Hvordan da, om jeg tør spørre? Hva/hvem er det som gjør forskjell på  "akseptabelt" eller ikke?  Jeg så episode to i går... Var det noe jeg ikke fikk med meg? :klo: 

AnonymBruker
Skrevet
Beeblebrox skrev (1 minutt siden):

Hvordan da, om jeg tør spørre? Hva/hvem er det som gjør forskjell på  "akseptabelt" eller ikke?  Jeg så episode to i går... Var det noe jeg ikke fikk med meg? :klo: 

Nei, det var ikke det jeg mente. Dette var en god fremstilling av hvordan det er å være overvektig mann. Jeg forventer absolutt ikke at han skal representere hvordan det er å være overvektig kvinne (for det har han jo 0 erfaring med). 

Det er bare det at som overvektig kvinne blir man dømt mye hardere av samfunnet, og for en kvinne er det mye hardere å «trekke på skuldrene» slik Ronny gjør. Sanksjonene er mye hardere. 

ps. Jeg sier ikke at det er “easy pesy lemon squizy” å være overvektig mann. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er rart at hans samboer ikke har bekymret seg skikkelig før hun hørte «alvorlig». Greit nok han var stor når de traff hverandre etc. men ærlig talt så hadde jeg reagert hvis min samboer hadde bært ute å drukket nesten 10 0,5 3 ganger i uken +tilhørende hamburger. Så også når han var med på «i lomma på Silje» at han var innom å spiste pizzabuffe i lunsj eller hva det var for noe.

å det å gå ned 13 kilo er jo superbra! Men håper han sikter seg ned etterhvert, altså skal han nøye seg med å ligge på fedme skalaen??

Anonymkode: f0fec...f81

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det var ikke det jeg mente. Dette var en god fremstilling av hvordan det er å være overvektig mann. Jeg forventer absolutt ikke at han skal representere hvordan det er å være overvektig kvinne (for det har han jo 0 erfaring med). 

Det er bare det at som overvektig kvinne blir man dømt mye hardere av samfunnet, og for en kvinne er det mye hardere å «trekke på skuldrene» slik Ronny gjør. Sanksjonene er mye hardere. 

ps. Jeg sier ikke at det er “easy pesy lemon squizy” å være overvektig mann. 

JA, altså, det var jo dette jeg lurte på da... Hvordan (evt.på hvilken måte) blir en kvinne "dømt hardere" enn en mann? :klo:Hvem er det som dømmer, og hvorfor føler du det er sånn, lizm? :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...