PetterKanin Skrevet 10. mai 2021 #581 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Du har null forutsetning for å si hva som kreves av andre. Anonymkode: cb236...704 Jo. Du må gjerne yro det, men slik fungerer nå en gang ikke verden.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #582 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men noen har altså denne "uvanen" å ha større sultfølelse hele livet, mens andre aldri har hatt den. Selvfølgelig er det vanskeligere og mer krevende å skulle slutte med en "uvane" man har hatt hele livet, enn å bare ha en kropp som ikke har lyst på så mye mat.. Anonymkode: bf36c...24e I så fall er det jo bare å spise f.eks en kilo kyllingfilet for dagen. Blir mett og ikke tykk. Anonymkode: cb236...704 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #583 Skrevet 10. mai 2021 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Jo. Du må gjerne yro det, men slik fungerer nå en gang ikke verden. Nei herregud nei. Du vet jo åpenbart ikke hva som kreves av f.eks meg for å gjøre noe som helst. Anonymkode: cb236...704 2
Jaymie Skrevet 10. mai 2021 #584 Skrevet 10. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men noen har altså denne "uvanen" å ha større sultfølelse hele livet, mens andre aldri har hatt den. Selvfølgelig er det vanskeligere og mer krevende å skulle slutte med en "uvane" man har hatt hele livet, enn å bare ha en kropp som ikke har lyst på så mye mat.. Anonymkode: bf36c...24e Økt sultfølelse er ikke nødvendigvis en uvane, men en mekanisme som skapes ved kraftig overvekt i sammenheng med leptinresistens. Leptinresistens kan reverseres ved vektnedgang eller slankeoperasjon, men det er ikke en garanti. Det trengs mer forskning på hele feltet. Det er studier på medisiner som kan hjelpe, men de effektive er fortsatt i det kliniske stadiet. Endret 10. mai 2021 av Jaymie 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #585 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men noen har altså denne "uvanen" å ha større sultfølelse hele livet, mens andre aldri har hatt den. Selvfølgelig er det vanskeligere og mer krevende å skulle slutte med en "uvane" man har hatt hele livet, enn å bare ha en kropp som ikke har lyst på så mye mat.. Anonymkode: bf36c...24e Men den mengden Ronny spiser krever trening. En normalvektig vil slite med å få ned så mye mat i løpet av dagen uten å bli dårlig. Jeg vet med meg selv at etter slanking gikk jeg fra å kunne ete en vanlig meny på Burger King til å slite med det. Magen krympet underveis i slanking. Nå holder det rikelig med en junior. Anonymkode: 3efd4...34d 1
PetterKanin Skrevet 10. mai 2021 #586 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei herregud nei. Du vet jo åpenbart ikke hva som kreves av f.eks meg for å gjøre noe som helst. Anonymkode: cb236...704 Dersom du greier noe krever det selvsagt mindre av seg enn noen som ikke greier det samme. Det er realiteten, uansett hvor mye du fornekter den. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #587 Skrevet 10. mai 2021 PetterKanin skrev (1 minutt siden): Dersom du greier noe krever det selvsagt mindre av seg enn noen som ikke greier det samme. Det er realiteten, uansett hvor mye du fornekter den. Nei, det spørs hvor mye man prøver. Anonymkode: cb236...704 1
PetterKanin Skrevet 10. mai 2021 #588 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det spørs hvor mye man prøver. Anonymkode: cb236...704 Som igjen kommer an på hvor lett det er for en å prøve. Du kommer ikke unna denne realiteten. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #589 Skrevet 10. mai 2021 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Som igjen kommer an på hvor lett det er for en å prøve. Du kommer ikke unna denne realiteten. Nå gidder jeg ikke mer, men du tar feil Anonymkode: cb236...704 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #590 Skrevet 10. mai 2021 Det er en forskjell på overvektige folk. Ingen har tvunget Ronny til å helle innpå 30 halvlitere i uka, eller å hive innpå masse burgere, snop og sjokolade støtt og stadig. Harald Eia har helt rett i sin tale overfor Ronny. Ja. Han er nok naturlig overvektig, men har hjulpet godt til selv. 115 kg eller deromkring hadde nok vært realistisk med et LITT normalt forhold til øl og mat, de siste rundt 20 kg var selvpåført. Anonymkode: ca719...6de 5
PetterKanin Skrevet 10. mai 2021 #591 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå gidder jeg ikke mer, men du tar feil Anonymkode: cb236...704 Selvsagt tar jeg ikke feil.
PetterKanin Skrevet 10. mai 2021 #592 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er en forskjell på overvektige folk. Ingen har tvunget Ronny til å helle innpå 30 halvlitere i uka, eller å hive innpå masse burgere, snop og sjokolade støtt og stadig. Harald Eia har helt rett i sin tale overfor Ronny. Ja. Han er nok naturlig overvektig, men har hjulpet godt til selv. 115 kg eller deromkring hadde nok vært realistisk med et LITT normalt forhold til øl og mat, de siste rundt 20 kg var selvpåført. Anonymkode: ca719...6de Langt over 20 kg er nok selvpåført der, men det er klart det er enklere å bli veldig overvektig om du har en personlighet som Aase. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #593 Skrevet 10. mai 2021 On 5/8/2021 at 9:00 PM, AnonymBruker said: Absolutt alle som er i fedmekategorien spiser absurde mengder mat (og i mange tilfeller også mye godteri) for å klare å opprettholde den ekstremt høye vekta. For det skal faktisk enormt mye til å klare å opprettholde en så høy vekt. For ikke å snakke om at mange konstant legger på seg også, så dermed er mengdene mat og sukker så høye at det er vanskelig for en vanlig person å forestille seg det. Når så mange mislykkes med å gå ned i vekt, handler det om at de ikke klarer å la være å spise voldsomme mengder mat og sukker. Dermed er det i hodet og følelsene det hele ligger. Dersom de mot formodning skulle begynne å spise som en vanlig slank person, ville de blitt slanke og holdt seg der. Førsteprioritet ved fedmelidelser er dermed psykologisk behandling. For hvis de klarer å slutte med å stappe i seg tusenvis av kalorier hver dag, er mye av slaget vunnet. Anonymkode: 2dcd9...a0e Enig. Det er ikke lett å holde et høyt kaloriinntak med mindre man spiser veldig mye usunn mat. Anonymkode: c8a6b...b4a 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #594 Skrevet 10. mai 2021 Jeg er slank og har alltid vært slank, likevel er jeg konstant sulten og kroppen skriker etter mat. Jeg tenker på boller, pizza og godteri døgnet rundt. Jeg kan bli så sulten at jeg ikke klarer å konsentrere meg, får vann i munnen og kjenner et voldsomt sug etter mat, det er som om magen går innover av sult og vrenger seg. Jeg kan føle meg dårlig om jeg ikke spiser. Det gjør rett og slett vondt å være sulten. Likevel spiser jeg normalt, jeg tvinger meg selv til det og spiser eplebåter eller drikker kaffe når sulten blir for voldsom. Jeg er livredd for å bli tykk og går mye tur, sånn at jeg kan spise litt mer. Minst fem mil i uken. Jeg spiser og drikker alt mulig, men basisen i kostholdet er sunn og hjemmelaget mat. Så ja, det finnes også slanke mennesker som aldri har vært tykke, men som likevel kjenner på jaget etter mat konstant 24/7. Jeg elsker mat og kan bli helt euforisk av god mat, men redselen for dårlig helse hjelper meg. Den redselen trumfer hungeren og får meg til å stoppe å spise. Jeg er takknemlig for det, for jeg er garantert en som ellers hadde endt opp med alvorlig fedme. Anonymkode: 50040...95e 7
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #595 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg er slank og har alltid vært slank, likevel er jeg konstant sulten og kroppen skriker etter mat. Jeg tenker på boller, pizza og godteri døgnet rundt. Jeg kan bli så sulten at jeg ikke klarer å konsentrere meg, får vann i munnen og kjenner et voldsomt sug etter mat, det er som om magen går innover av sult og vrenger seg. Jeg kan føle meg dårlig om jeg ikke spiser. Det gjør rett og slett vondt å være sulten. Likevel spiser jeg normalt, jeg tvinger meg selv til det og spiser eplebåter eller drikker kaffe når sulten blir for voldsom. Jeg er livredd for å bli tykk og går mye tur, sånn at jeg kan spise litt mer. Minst fem mil i uken. Jeg spiser og drikker alt mulig, men basisen i kostholdet er sunn og hjemmelaget mat. Så ja, det finnes også slanke mennesker som aldri har vært tykke, men som likevel kjenner på jaget etter mat konstant 24/7. Jeg elsker mat og kan bli helt euforisk av god mat, men redselen for dårlig helse hjelper meg. Den redselen trumfer hungeren og får meg til å stoppe å spise. Jeg er takknemlig for det, for jeg er garantert en som ellers hadde endt opp med alvorlig fedme. Anonymkode: 50040...95e Interessant! Du er flink til å tenke langsiktig. De fleste er jo litt dårlige til det (godt hjulpet av steinalderkroppen vår), og negative konsekvenser om 20 år blir for abstrakt til å stagge lysten på f eks én bolle. For i utgangspunktet er det bare en... Anonymkode: 7b653...9ad 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #596 Skrevet 10. mai 2021 Forresten er vel matmisbruk, fyrverkeri i hjernen og kroppen ved inntak av mat osv tett knyttet mot alkoholisme. Alkohol er jo også karbohydrater, og det er vel godt kjent at noen blir lettere alkoholikere enn andre, og at det KAN være arvelige komponenter her. Jeg tror på dem som snakker om at noe av det samme kan være tilfelle med mat. At matisme og alkoholisme ligner. Så var det noen lenger opp i tråden som skrev om at foreldrene påvirket barn til å bli tjukke. Det handler om vaner og tilgjengelighet, og er til en viss grad riktig, men det finnes også eksempler på familer der bare en er overvektig, mens andre av barna er normale. Anonymkode: 7b653...9ad 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #597 Skrevet 10. mai 2021 45 minutter siden, Jaymie said: Økt sultfølelse er ikke nødvendigvis en uvane, men en mekanisme som skapes ved kraftig overvekt i sammenheng med leptinresistens. Leptinresistens kan reverseres ved vektnedgang eller slankeoperasjon, men det er ikke en garanti. Det trengs mer forskning på hele feltet. Det er studier på medisiner som kan hjelpe, men de effektive er fortsatt i det kliniske stadiet. Derav "uvane" i anførselstegn. Jeg tror ikke det er bare en selvpåført uvane at noen har økt sultfølelse, det handler nok oftesr om mekanismer utenfor sin kontroll. Anonymkode: bf36c...24e
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #598 Skrevet 10. mai 2021 Det er bemerkelsesverdig hvor mange som bare bidrar med fordommer og tanker uten noen som helst faktabasert kunnskap i denne tråden (og generelt når fedme og overvekt diskuteres). Anbefaler å lese litt om temaet, så finner dere ut hvor komplisert det er. Anonymkode: 44cb5...6b9 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #599 Skrevet 10. mai 2021 Enda en faktor som spiller inn på om du legger på deg eller ikke : https://forskning.no/overvekt-tarm-og-fordoyelse/et-stoff-lagd-i-magen-bestemte-om-musene-ble-tykke/1857045 Anonymkode: e8bdd...074 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #600 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Interessant! Du er flink til å tenke langsiktig. De fleste er jo litt dårlige til det (godt hjulpet av steinalderkroppen vår), og negative konsekvenser om 20 år blir for abstrakt til å stagge lysten på f eks én bolle. For i utgangspunktet er det bare en... Anonymkode: 7b653...9ad Ja, jeg har nok fått drahjelp av å vokse opp i et hjem der det var mye fokus på helse og sunn og hjemmelaget mat. Så jeg spiser forholdsvis sunt og er fysisk aktiv. Jeg har vært sammen med to overvektige menn, det var først da jeg skjønte hvor viktig helse er for meg og hvor innarbeidet sunnhet er i hele meg og alt jeg gjør. Jeg velger stort sett sunn mat uten å tenke over det og stopper selv om magen skriker etter mer, fordi jeg vet jeg må. De hadde akkurat det samme lidenskapelige forholdet til mat som jeg har, men de ga alltid etter og spiste bare junk og sukker og fett. Jeg trodde at jeg manglet matkontroll, men det var jo helt feil. Selv om jeg ikke har mental kontroll så har jeg jo faktisk veldig kontroll i praksis og det er jeg dypt takknemlig for. Jeg vet egentlig ikke hvilke mekanismer det er som har gjort at jeg ikke fikk overspisingsproblemer, mens disse to eksene mine fikk det. Kanskje det at jeg vokste opp med et aktivt liv og sunn mat og elsker frukt og grønt? Kos for meg er tusen ganger heller jordbær og vannmelon enn burger og pommes frittes. Men jeg får nok den samme euforiske følelsen av vannmelon som de får av burger. Så der er jeg enig med Ronnys lege: prøv å bytte ut kosen med noe sunnere. Anonymkode: 50040...95e 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå