AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #561 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Velkommen til mitt liv. Jeg har en stoffskiftesykdom. Trener mye, spiser bare sunn mat. Legger på meg jevnt og trutt. SPiser vanligvis ca 1600 kcal/dag, har nå gått på 1200 kcal dag siden slutten av mars. Gikk ned 2 kg de to første ukene - vekten har stått bom fast +/- 500 gram siden 13 april. jeg har spist 1300 kcal en av dagene, resten av tiden er jeg under budsjett. Jeg veier alt jeg spiser og loggfører kalorier og VET at jeg ikke overspiser eller undervurderer. Anonymkode: c4a67...bd3 Er flere som har lav forbrenning. Trener du styrke? Anonymkode: 69c8b...70d
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #562 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er nok mer at slanke underestimerer matinntaket og overvektige underestimerer - som hun slanke overfor som sier at hun spiser masse junk og ikke trener noe særlig, men så sier hun også i nærmest en bisetning at hun kan gå en dag uten å spise fordi hun glemmer det av. Da fokuserer hun mer på alt det usunne hun faktisk spiser og mener hun er "heldig med forbrenningen" enn på de lange periodene uten mat. At overvektige underestimerer er det ingen tvil om. Sett på "Secret Eaters" på youtube? Ingen av deltakerne kunne skjønne hvorfor de var store. Selvrapportert kaloriinntak var latterlig lavt, mens det de egentlig spiste var 2-3 ganger så mye. Anonymkode: 42e53...41e Men poenget med disse slanke er ikke at de spiser massevis og holder seg slanke. Poenget er at de ikke har lyst på for mye. De har lyst på akkurat passe. Mens overvektige samt slanke som sliter med vekta alltid har lyst på for mye, og når de har spist tilstrekkelig energi for kroppen, er de ikke mette og fornøyde som de heldige av de slanke, men de har lyst på mer, de er fortsatt sultne, og de må kjempe for å stå i mot og slutte og spise. Anonymkode: 7b653...9ad 9
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #563 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men poenget med disse slanke er ikke at de spiser massevis og holder seg slanke. Poenget er at de ikke har lyst på for mye. De har lyst på akkurat passe. Mens overvektige samt slanke som sliter med vekta alltid har lyst på for mye, og når de har spist tilstrekkelig energi for kroppen, er de ikke mette og fornøyde som de heldige av de slanke, men de har lyst på mer, de er fortsatt sultne, og de må kjempe for å stå i mot og slutte og spise. Anonymkode: 7b653...9ad Det er også der mysteriet er. Hvorfor har folk ødelagt selvregulering? Anonymkode: 3efd4...34d 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #564 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men poenget med disse slanke er ikke at de spiser massevis og holder seg slanke. Poenget er at de ikke har lyst på for mye. De har lyst på akkurat passe. Mens overvektige samt slanke som sliter med vekta alltid har lyst på for mye, og når de har spist tilstrekkelig energi for kroppen, er de ikke mette og fornøyde som de heldige av de slanke, men de har lyst på mer, de er fortsatt sultne, og de må kjempe for å stå i mot og slutte og spise. Anonymkode: 7b653...9ad Dette oppsummerer den store livsløgnen til de overvektige...I stedet for å fokusere på seg selv så finner svaret utenfra,-de slanke har det lett og jeg har det vanskelig. Anonymkode: cb236...704 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #565 Skrevet 10. mai 2021 PetterKanin skrev (13 minutter siden): Det at det er vanskeligere for overvektige betyr ikke at de er uskyldige i situasjonen, men at det krever mye mer av dem å motstå fristelsene enn de som greier det. Hvordan kan du vite hva som kreves av andre? Anonymkode: cb236...704 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #566 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva er det egentlig du sier her? Ar fattige og folk med lav utdanning har dårlig «personkarakter»? Nå begynner du å bli litt vel mye «la dem spise kake».... Anonymkode: 7b653...9ad Nei, nei, nei, det er jo det de ikke skal spise! 😅 /s Anonymkode: 4c928...02f 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #567 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men poenget med disse slanke er ikke at de spiser massevis og holder seg slanke. Poenget er at de ikke har lyst på for mye. De har lyst på akkurat passe. Mens overvektige samt slanke som sliter med vekta alltid har lyst på for mye, og når de har spist tilstrekkelig energi for kroppen, er de ikke mette og fornøyde som de heldige av de slanke, men de har lyst på mer, de er fortsatt sultne, og de må kjempe for å stå i mot og slutte og spise. Anonymkode: 7b653...9ad For å ta meg selv som eksempel. Jeg er slank, sliter ikke med vekten (pga bevisste valg, mye trening osv.). Jeg har nå lyst på is, sjokolade og øl, men jeg skal ikke ha dette fordi det er mandag...Jeg er nok avhengig av sukker, men selv om jeg vet oppskriften på hvordan bli avvent så gjør jeg det ikke...Vil ha sukker... Anonymkode: cb236...704 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #568 Skrevet 10. mai 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Noen mennesker har det nok slik, men undersøkelser viser at de spiser mye mindre enn overvektige selv om de tror noe annet. Og disse menneskene har en tendens til å vær unge og aktive.. Anonymkode: cb236...704 Jeg er i slutten av 30åra og ikke aktiv. Ja, jeg spiser sikkert mindre enn noen overvektige, ihvertfall på noen dager, men det er ikke fordi jeg har viljestyrke og de ikke har det. Det krever sikkert enormt med viljestyrke når hele kroppen skriker etter mat, men man vet at man ikke burde spise mer. Den følelsen har jeg aldri måtte kjenne på. Jeg lever på grandis, sjokolade, chips, burger og fries og spiset akkurat så mye jeg har lyst på, men noen dager kan jeg ohsåu glemme å spise, fordi jeg har ikke noen stor sultfølelse. Jeg har ikke gjort noe spesielt for å ha det slik, men det har nok med ting ute av min kontroll å gjøre, som biologi, genetikk og sikkert oppvekstmiljø. Anonymkode: bf36c...24e 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #569 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette oppsummerer den store livsløgnen til de overvektige...I stedet for å fokusere på seg selv så finner svaret utenfra,-de slanke har det lett og jeg har det vanskelig. Anonymkode: cb236...704 Men i all verden... Nå må du faktisk lese hva jeg skriver. Jeg har skrevet flere steder at det også er de som kjemper med dette og klarer å holde seg slanke. All ære til dem! Dette er da ikke usant? Vi har jo nå innlegg fra alle kategoriene her i tråden: - slanke som lett holder seg slanke fordi de ikke har lyst på for mye, ergo spiser det de vil - slanke som holder seg slanke ved å være veldig påpasselige og kjempe med matlysten hver dag -tjukke som ikke klarer den kampen så bra, og dermed spiser for mye Ikke noe av dette er noen «livsløgn» eller å skylde på andre. Vi er ulike, og vi reagerer ulikt på stimuli. Anonymkode: 7b653...9ad 8
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #570 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva er det egentlig du sier her? Ar fattige og folk med lav utdanning har dårlig «personkarakter»? Nå begynner du å bli litt vel mye «la dem spise kake».... Anonymkode: 7b653...9ad Det var satt på spissen. Sosialdemokratiske nordmenn tåler dårlig å høre at folk faktisk er foskjellige. Mitt inntrykk er at det er få mennesker i Norge med kraftig overvekt OG høy utdanning. Sier ikke at overvektige er dumme, ikke i det hele tatt. Anonymkode: cb236...704
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #571 Skrevet 10. mai 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Det er nok mer at slanke underestimerer matinntaket og overvektige underestimerer - som hun slanke overfor som sier at hun spiser masse junk og ikke trener noe særlig, men så sier hun også i nærmest en bisetning at hun kan gå en dag uten å spise fordi hun glemmer det av. Da fokuserer hun mer på alt det usunne hun faktisk spiser og mener hun er "heldig med forbrenningen" enn på de lange periodene uten mat. At overvektige underestimerer er det ingen tvil om. Sett på "Secret Eaters" på youtube? Ingen av deltakerne kunne skjønne hvorfor de var store. Selvrapportert kaloriinntak var latterlig lavt, mens det de egentlig spiste var 2-3 ganger så mye. Anonymkode: 42e53...41e Du misser poenget mitt. Ja, jeg spiser garantert mindre enn noen overvektige, men jeg må aldri gå sulten eller begrense meg. Jeg kan spise junk til frokost, lunsj og middag også gafle i meg chips, øl og sjokolade til kvelds, uten å tenke på vekta i det heletatt. Jeg har null viljestyrke, jeg bare spiser det jeg har lyst på. En person med stor appetitt som lett legger på seg må hele tiden begrense seg og spise mindre enn de egentlig har lyst på, og det krever mye viljestyrke bare å begrense seg for å ikke gå opp mer. De som har det sånn er definitivt mer sterke mentalt enn meg. Anonymkode: bf36c...24e 7
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #572 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men poenget med disse slanke er ikke at de spiser massevis og holder seg slanke. Poenget er at de ikke har lyst på for mye. De har lyst på akkurat passe. Mens overvektige samt slanke som sliter med vekta alltid har lyst på for mye, og når de har spist tilstrekkelig energi for kroppen, er de ikke mette og fornøyde som de heldige av de slanke, men de har lyst på mer, de er fortsatt sultne, og de må kjempe for å stå i mot og slutte og spise. Anonymkode: 7b653...9ad Det har jo med uvaner å gjøre, kroppen kan vennes til å spise mindre og anderledes, og da vil ikke kroppen skrike etter mer mat. Anonymkode: cb236...704 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #573 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er i slutten av 30åra og ikke aktiv. Ja, jeg spiser sikkert mindre enn noen overvektige, ihvertfall på noen dager, men det er ikke fordi jeg har viljestyrke og de ikke har det. Det krever sikkert enormt med viljestyrke når hele kroppen skriker etter mat, men man vet at man ikke burde spise mer. Den følelsen har jeg aldri måtte kjenne på. Jeg lever på grandis, sjokolade, chips, burger og fries og spiset akkurat så mye jeg har lyst på, men noen dager kan jeg ohsåu glemme å spise, fordi jeg har ikke noen stor sultfølelse. Jeg har ikke gjort noe spesielt for å ha det slik, men det har nok med ting ute av min kontroll å gjøre, som biologi, genetikk og sikkert oppvekstmiljø. Anonymkode: bf36c...24e du er jo ung... Anonymkode: cb236...704
Jaymie Skrevet 10. mai 2021 #574 Skrevet 10. mai 2021 (endret) Dere som de siste dagene har kommet inn her og messet om viljestyrke. Denne er til dere. 1. Se programmet, det er rimelig utafor å diskutere et program dere ikke har sett. 2. Viljestyrke er en fluktuerende følelse og ikke noe man bør basere livsstilen sin på. 3. Det vil være lettere for slanke mennesker å holde vekta enn de med alvorlig fedme. Ja, flere slanke må også slite med den psykiske lysten, men fedme skaper biologiske forandringer i hjernen og kroppen som gjør at sultfølelse og belønningssenteret ofte fungerer annerledes enn hos de som aldri har vært overvektige. Dette må de også slite med mens de går ned i vekt. Orker ikke gå inn på alle mekanismer eller evt underliggende årsaker, men dette kan dere finne på egenhånd på f.eks. Sciencedirect eller lignende. 4. Fedme er komplisert, men ikke umulig. Studiene viser at 5-20% (kommer an på startvekt) klarer å opprettholde et stort vekttap, men flere studier peker også på at lav skjermtid og en fast treningsrutine er viktig for opprettholdelse. Allikevel er det 80-95% som ikke får det til, og det er veldig mange. Grunnen til at folk må få med seg hva de underliggende årsakene er, er ikke fordi kalori inn/ ut ikke fungerer. Konseptet kalorier inn/ ut er helt korrekt, men i praksis vanskelig å gjennomføre over lang tid, spesielt etter langvarig fedme problematikk. Vi kan ikke bruke de underliggende årsakene som hvilepute eller for å unngå kalorier inn/ ut, men vi kan innse at vektnedgang ikke handler om viljestyrke og at det trengs en bredere behandling mot fedme og et helhetlig bilde som ikke kun handler om innskjerping, men forholdet til mat, kultur, oppvekst, psyke og evt hormonforstyrrelser osv. Til sist. Vi er mange som har kritisert programmet og dets unyanserte fremstilling, men det betyr ikke at vi står for at fedme = mangel på viljestyrke. Endret 10. mai 2021 av Jaymie 14
PetterKanin Skrevet 10. mai 2021 #575 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvordan kan du vite hva som kreves av andre? Anonymkode: cb236...704 Det sier seg nå strengt tatt litt selv at de som oppnår ting har hjelp fra naturens side. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #576 Skrevet 10. mai 2021 PetterKanin skrev (1 minutt siden): Det sier seg nå strengt tatt litt selv at de som oppnår ting har hjelp fra naturens side. Nei det gjør det ikke. Anonymkode: cb236...704 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #577 Skrevet 10. mai 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: du er jo ung... Anonymkode: cb236...704 Jeg er eldre enn Ronny og mine foreldre og besteforeldre er/var også slanke og de koser seg like mye med det de vil som meg. Anonymkode: bf36c...24e
PetterKanin Skrevet 10. mai 2021 #578 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei det gjør det ikke. Anonymkode: cb236...704 Jo.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #579 Skrevet 10. mai 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det har jo med uvaner å gjøre, kroppen kan vennes til å spise mindre og anderledes, og da vil ikke kroppen skrike etter mer mat. Anonymkode: cb236...704 Men noen har altså denne "uvanen" å ha større sultfølelse hele livet, mens andre aldri har hatt den. Selvfølgelig er det vanskeligere og mer krevende å skulle slutte med en "uvane" man har hatt hele livet, enn å bare ha en kropp som ikke har lyst på så mye mat.. Anonymkode: bf36c...24e 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #580 Skrevet 10. mai 2021 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Jo. Nei. Du har null forutsetning for å si hva som kreves av andre. Anonymkode: cb236...704 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå