AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #201 Skrevet 27. april 2021 Mat er kilo. Trening er gram. Anonymkode: 316ac...813 6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #202 Skrevet 27. april 2021 Trening er viktig og bra for helsen men ikke for vektnedgang. Jeg lever etter Bright line eating/Spis deg fri sine prinsipper og har gått ned menge kilo. Der blir man anbefalt å ta på seg "kosetøflene" i perioden man går ned i vekt fordi det er en påkjenning for kroppen å gå ned i vekt. Trening kan man heller starte med etter nedgangen er ferdig. Dersom man er vant til å trene og trives med det kan man trene under vektnedgang hvis man vil. Det er en uvant tankegang men den gir faktisk mening. I programmet Eit feitt liv, episode 3 tror jeg ble det henvist til at forskning viser det samme. Anonymkode: 3b4ea...ff6 13
hlidskjalf Skrevet 27. april 2021 #203 Skrevet 27. april 2021 Synd NRK ikke har noe kommentarfelt for her var det mye BS å spore. For eksempel: hva baserer de tallene over nordmenns kaloriforbruk på? Egne rapporteringer om kosthold? For det er jo en kjent sak at junk food-kjeder som McDonalds og burger King øker salgstallene hvert år. Og Ronny sier jo selv at han spiser burgere. Jeg er slank og har ikke spist en burger på ti år. Faktum er at basalforbrenningen er ganske lik og varierer ikke så mye egentlig når man tar kroppsstørrelse med i beregningen En stor, tykk mann på 130 kg forbrenner mer enn en slank fyr på 70 kg. Mye mer her å ta tak i, men nå er det sent. Får fortsette i morgen. 5
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #204 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Forstår ikke hvorfor folk påstår at trening ikke har effekt. Trening har enorm effekt på helse. Det er ikke mulig å ha god helse uten å mosjonere i en eller annen form. Jeg har hatt overspisingsproblemer hele livet, og har gang på gang erfart hvor viktig trening er for å normalisere hormonsignalene angående sult. Hvis jeg ikke trener mister jeg all kontroll, blir aldri mett og overspiser hele tiden. Litt trening og bevegelse hver dag, og jeg kjenner igjen den reelle sultfølelsen, og jeg blir mett og fornøyd mye fortere, og i tillegg kan jeg mye lettere gå lenger uten mat. Muskler og styrke i beinmasse er viktig for å kunne tåle å bære så mye vekt. Bevegelse er viktig for blodkar, blodårer, og det er bevist at det er trening som holder hjernen sunn, og ikke sånn hjernetrening som sudoku og slikt. Som flere har nevnt, med mer muskler får kaloriene et sted å gå, og man kan øke forbrenningskapasitet i hvilemodus. Anonymkode: 84856...9fa Trening har liten effekt på vektnedgang. Det er det snakkes om her. Man trenger heller ikke å trene aktivt, det er tilstrekkelig med en livsstil som inkluderer at man beveger på seg. Med tanke på Ronny, så er jo all bevegelse han gjør, styrketrening med all den vekten han bærer på. Men jeg skjønner hva du mener med regulering av hormonene. Jeg merker det selv. Jeg hadde mindre apetitt og mindre hunger da jeg fikk trent, spesielt ved tung trening både ved styrke- og utholdenhet. Nå med sykdommer som forhindrer meg denne treningen (ikke vektrelatert), har jeg merka at kiloene kommer. Men, jeg skal ikke dømme Ronny for mye så tidlig i serien Jeg er spent på hva som vil komme fram i de neste episodene. Han skal ha for å få i gang diskusjonen. Jeg håper også at serien vil hjelpe andre menn. Anonymkode: 13279...253 3
Sessan_ Skrevet 27. april 2021 #205 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Forstår ikke hvorfor folk påstår at trening ikke har effekt. Trening har enorm effekt på helse. Jeg opplever ikke at det du sier her er motstridende til det de sier i programmet. Det de sier i programmet er at trening har lite å si for vektnedgang, med mindre du er idrettsutøver og trener mange mange timer hver dag. Og det stemmer godt for veldig mange. Det skal store mengder trening til for å trene bort et dårlig kosthold. Mer trening enn de fleste har mulighet til å gjennomføre. Trening er selvfølgelig bra for helsen, men skal du ned i vekt så er det andre ting som er viktigere å ta tak i. Ja, noen kan gå ned i vekt ved å øke aktivitetsnivået, men det kommer an på energibalansen. Hypotetiske eksempler der personene ikke endrer matinntaket, kun begynner å trene: - Overvektig, inaktiv person med 2500kcal i daglig forbrenning, som inntar 2500kcal i mat hver dag og dermed har stabil vekt, kan potensielt redusere vekten ved å begynne å trene. - Overvektig, inaktiv person med 2500kcal i daglig forbrenning, som inntar 3500kcal i mat hver dag og dermed har økende vekt, må trene ganske mye for å i det hele tatt komme i underskudd til å redusere vekten. For den må ikke bare forbrenne 1000kcal på trening, men MER enn 1000. Først da er man i underskudd. Generelt sett overvurderer folk hvor mye man forbrenner ved trening. Og det er mange flere kalorier å spare på å justere kosthold. Uansett er begge deler bra for helsa, men hvis du inntar et stort kalorioverskudd hver dag, så vil justert matinntak være viktigere enn trening når det gjelder vektnedgang. Og begge deler vil være bra for helsa. 19
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #206 Skrevet 27. april 2021 Jeg blir skrubbsulten av å trene. Spesielt når jeg begynner med noe nytt. Anonymkode: 316ac...813 12
Fru Uperfekt Skrevet 27. april 2021 #207 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (På 20.4.2021 den 20.29): Eia burde aldri mer få tv tid😭 Anonymkode: f5eda...eca Hvorfor? 4
hlidskjalf Skrevet 28. april 2021 #208 Skrevet 28. april 2021 Ok, da har jeg stått opp og kan gå i gang med å rante videre om dette spekulative (men underholdende, det skal de ha) programmet. Det er ikke så ofte jeg blir irritert, men når en statskanal sprer feilinformasjon som kan bidra til å gjøre skade på befolkningen reagerer jeg. Ser det også blir hevdet at sukkerfri brus fører til vektoppgang pga blodsukkerøkning. Dette er på ingen måte bevist. Hvis en googler litt kan man finne forskning som peker i begge retninger. Noen har funnet ut at det fører til en liten økning (men om effekten har noe å si er heller ikke sikkert), mens andre at det er ingen økning. Dette burde kommet tydeligere frem i programmet. Selv har jeg drukket sukkerfri brus nesten hver dag i årevis og vekt og fettprosent har vært stabil hele tiden. Det er ikke uten grunn at diabetikere blir rådet til å drikke nettopp sukkerfri brus og spise gele tilsatt kunstig søtning, nettopp fordi det påvirker blodsukkeret minimalt. Noe annet er de merkelige uttalelsene om at trening ikke fører til noen vektnedgang. Trening fører til økt muskelmasse og muskler øker basalforbrenningen. Å løpe eller sykle langt forbrenner også et visst antall kalorier. Og dette kommer oppå hvile/basalforbrenningen. Dette nevnes det ikke noe om. I tillegg gir jo trening en rekke andre helsefordeler. Det er ikke uten grunn at bodybuildere trener masse cardio (kondisjonstrening) for å gå ned i fettprosent før konkurranser. Hadde det ikke fungert hadde de ganske enkelt ikke gjort det. Så ser vi Ronny gjennomgå noen alt for harde treningsøkter. Det er galskap å trene så hardt når du skal ned i vekt og total unødvendig. Ikke en gang Ingebritsen-brødrene trener så hardt at de kollapser. For Ronny hadde det holdt i massevis med en tur på en times tid i rask gange. Dette problemet så vi også i innslaget om Biggest Loser. Her blir deltakerne pint gjennom vanvittig hard trening og et alt for lavt kaloriinntak, verre enn noen toppidrettsutøvere blir utsatt for. Dette fører selvfølgelig til at ingen får lyst til å trene mer og bare forbinder fysisk aktivitet med tortur. Kombinert med uttalelser om at trening ikke har noen effekt sier det seg selv at folk nå bare vil bli enda mer passive etter å ha sett programmet. Om nordmenn ikke var feite og passive nok, blir de det i hvert fall etter å ha sett dette innslaget. Nå får de også en unnskyldning til å sluntre unna fysisk aktivitet. Ronny går også på en slags diett fra vektklubb der han skal spise 1300 kcal pr døgn. Dette er helt unødvendig. For å gå ned i vekt holder det med bare et ørlite kaloriunderskudd. Sannsynligvis har Ronny, som er en stor mann på 130 kg + en ganske høy forbrenning. Det kreves mer energi å holde en stor kropp i live enn en mindre kropp på halve vekten. Sannsynligvis har han høyere forbrenning enn meg som trener hver eneste dag, bare fordi han har dobbelt så mye masse. Jeg vil tippe han forbrenner 2500 kcal ++. Han kunne altså ha ligget på 2400 kcal og gått ned i vekt. Grunnen til at vektnedgangen stopper opp og man legger på seg igjen er selvfølgelig fordi en mindre kropp forbrenner også mindre. Går han ned til 100 kg må kaloriinntaket også nedjusteres for å fortsatt gå ned i vekt. Det samme gjelder hvis du skal opp i vekt, bare motsatt.. Dette er noe folk som har visst i mange tiår og er vel egentlig bare enkel logikk og fysikk. I programmet overkompliseres det og snakkes om at fysiske lover ikke er alt, men at biologi også har betydning. Dette er selvfølgelig bare sludder da alle er underlagt termodynamikkens lover. Det er ikke noen som kan lage energi ut av ingenting. Kaloriunderskudd vil alltid gi vektnedgang og motsatt. Og så har vi uttalelser om at de sunneste er litt overvektige. Dette er jo bare tull og spekulativt statistisk materiale. De har ikke korrigert for røykere vs ikke-røykere. Og så har vi selvfølgelig den om at BMI ikke tar høyde for fettprosent og lignende. Man kan ha høy BMI, men feks ha 10 i fettprosent og likevel være veltrent osv. For 99,9 % av befolkningen vil likevel BMI-en si noe om helsen. Ellers ville gatene vært fulle av Schwarzenegger-kopier, noe det absolutt ikke er. Og nå er det vel også på det rene at å veie 130 kg med muskler heller ikke er optimalt for leddene og hjertet. Dette er skuffende av NRK. Ja det er et underholdende program, men det tar ikke lang tid å finne frem til noen fagpersoner som har mer peiling og kan plukke fra hverandre idiotiske hypoteser, tvilsomme statistikker og kvakksalveri. 30
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #209 Skrevet 28. april 2021 hlidskjalf skrev (2 timer siden): Ok, da har jeg stått opp og kan gå i gang med å rante videre om dette spekulative (men underholdende, det skal de ha) programmet. Det er ikke så ofte jeg blir irritert, men når en statskanal sprer feilinformasjon som kan bidra til å gjøre skade på befolkningen reagerer jeg. Ser det også blir hevdet at sukkerfri brus fører til vektoppgang pga blodsukkerøkning. Dette er på ingen måte bevist. Hvis en googler litt kan man finne forskning som peker i begge retninger. Noen har funnet ut at det fører til en liten økning (men om effekten har noe å si er heller ikke sikkert), mens andre at det er ingen økning. Dette burde kommet tydeligere frem i programmet. Selv har jeg drukket sukkerfri brus nesten hver dag i årevis og vekt og fettprosent har vært stabil hele tiden. Det er ikke uten grunn at diabetikere blir rådet til å drikke nettopp sukkerfri brus og spise gele tilsatt kunstig søtning, nettopp fordi det påvirker blodsukkeret minimalt. Noe annet er de merkelige uttalelsene om at trening ikke fører til noen vektnedgang. Trening fører til økt muskelmasse og muskler øker basalforbrenningen. Å løpe eller sykle langt forbrenner også et visst antall kalorier. Og dette kommer oppå hvile/basalforbrenningen. Dette nevnes det ikke noe om. I tillegg gir jo trening en rekke andre helsefordeler. Det er ikke uten grunn at bodybuildere trener masse cardio (kondisjonstrening) for å gå ned i fettprosent før konkurranser. Hadde det ikke fungert hadde de ganske enkelt ikke gjort det. Så ser vi Ronny gjennomgå noen alt for harde treningsøkter. Det er galskap å trene så hardt når du skal ned i vekt og total unødvendig. Ikke en gang Ingebritsen-brødrene trener så hardt at de kollapser. For Ronny hadde det holdt i massevis med en tur på en times tid i rask gange. Dette problemet så vi også i innslaget om Biggest Loser. Her blir deltakerne pint gjennom vanvittig hard trening og et alt for lavt kaloriinntak, verre enn noen toppidrettsutøvere blir utsatt for. Dette fører selvfølgelig til at ingen får lyst til å trene mer og bare forbinder fysisk aktivitet med tortur. Kombinert med uttalelser om at trening ikke har noen effekt sier det seg selv at folk nå bare vil bli enda mer passive etter å ha sett programmet. Om nordmenn ikke var feite og passive nok, blir de det i hvert fall etter å ha sett dette innslaget. Nå får de også en unnskyldning til å sluntre unna fysisk aktivitet. Ronny går også på en slags diett fra vektklubb der han skal spise 1300 kcal pr døgn. Dette er helt unødvendig. For å gå ned i vekt holder det med bare et ørlite kaloriunderskudd. Sannsynligvis har Ronny, som er en stor mann på 130 kg + en ganske høy forbrenning. Det kreves mer energi å holde en stor kropp i live enn en mindre kropp på halve vekten. Sannsynligvis har han høyere forbrenning enn meg som trener hver eneste dag, bare fordi han har dobbelt så mye masse. Jeg vil tippe han forbrenner 2500 kcal ++. Han kunne altså ha ligget på 2400 kcal og gått ned i vekt. Grunnen til at vektnedgangen stopper opp og man legger på seg igjen er selvfølgelig fordi en mindre kropp forbrenner også mindre. Går han ned til 100 kg må kaloriinntaket også nedjusteres for å fortsatt gå ned i vekt. Det samme gjelder hvis du skal opp i vekt, bare motsatt.. Dette er noe folk som har visst i mange tiår og er vel egentlig bare enkel logikk og fysikk. I programmet overkompliseres det og snakkes om at fysiske lover ikke er alt, men at biologi også har betydning. Dette er selvfølgelig bare sludder da alle er underlagt termodynamikkens lover. Det er ikke noen som kan lage energi ut av ingenting. Kaloriunderskudd vil alltid gi vektnedgang og motsatt. Og så har vi uttalelser om at de sunneste er litt overvektige. Dette er jo bare tull og spekulativt statistisk materiale. De har ikke korrigert for røykere vs ikke-røykere. Og så har vi selvfølgelig den om at BMI ikke tar høyde for fettprosent og lignende. Man kan ha høy BMI, men feks ha 10 i fettprosent og likevel være veltrent osv. For 99,9 % av befolkningen vil likevel BMI-en si noe om helsen. Ellers ville gatene vært fulle av Schwarzenegger-kopier, noe det absolutt ikke er. Og nå er det vel også på det rene at å veie 130 kg med muskler heller ikke er optimalt for leddene og hjertet. Dette er skuffende av NRK. Ja det er et underholdende program, men det tar ikke lang tid å finne frem til noen fagpersoner som har mer peiling og kan plukke fra hverandre idiotiske hypoteser, tvilsomme statistikker og kvakksalveri. Takk!!! så enig i alt du skriver! Har også irritert meg over programmet og mener de tilpasser «sannheten» utifra hva Ronny selv ønsker. Det at han også sier at kroppen alltid vil tilbake til sin høyeste vekt (fordi dette er en teori) , som om det er den eneste sannheten og at alt er bortkastet fordi du har kroppen mot deg gjør meg så matt! Selv har jeg lite tro på type dietter som varer 1-2 mnd å så skal man tilbake til sånn man spiste før, man må ha fokus på kostholdsendring. og måten de får trening til å fremstå virker bare helt useriøst Anonymkode: f0fec...f81 7
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #210 Skrevet 28. april 2021 Det er et uttrykk som sier « man mister gram på trening og kilo på kjøkkenet». Anonymkode: af9b5...37f 7
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #211 Skrevet 28. april 2021 hlidskjalf skrev (2 timer siden): Ok, da har jeg stått opp og kan gå i gang med å rante videre om dette spekulative (men underholdende, det skal de ha) programmet. Det er ikke så ofte jeg blir irritert, men når en statskanal sprer feilinformasjon som kan bidra til å gjøre skade på befolkningen reagerer jeg. Ser det også blir hevdet at sukkerfri brus fører til vektoppgang pga blodsukkerøkning. Dette er på ingen måte bevist. Hvis en googler litt kan man finne forskning som peker i begge retninger. Noen har funnet ut at det fører til en liten økning (men om effekten har noe å si er heller ikke sikkert), mens andre at det er ingen økning. Dette burde kommet tydeligere frem i programmet. Selv har jeg drukket sukkerfri brus nesten hver dag i årevis og vekt og fettprosent har vært stabil hele tiden. Det er ikke uten grunn at diabetikere blir rådet til å drikke nettopp sukkerfri brus og spise gele tilsatt kunstig søtning, nettopp fordi det påvirker blodsukkeret minimalt. Noe annet er de merkelige uttalelsene om at trening ikke fører til noen vektnedgang. Trening fører til økt muskelmasse og muskler øker basalforbrenningen. Å løpe eller sykle langt forbrenner også et visst antall kalorier. Og dette kommer oppå hvile/basalforbrenningen. Dette nevnes det ikke noe om. I tillegg gir jo trening en rekke andre helsefordeler. Det er ikke uten grunn at bodybuildere trener masse cardio (kondisjonstrening) for å gå ned i fettprosent før konkurranser. Hadde det ikke fungert hadde de ganske enkelt ikke gjort det. Så ser vi Ronny gjennomgå noen alt for harde treningsøkter. Det er galskap å trene så hardt når du skal ned i vekt og total unødvendig. Ikke en gang Ingebritsen-brødrene trener så hardt at de kollapser. For Ronny hadde det holdt i massevis med en tur på en times tid i rask gange. Dette problemet så vi også i innslaget om Biggest Loser. Her blir deltakerne pint gjennom vanvittig hard trening og et alt for lavt kaloriinntak, verre enn noen toppidrettsutøvere blir utsatt for. Dette fører selvfølgelig til at ingen får lyst til å trene mer og bare forbinder fysisk aktivitet med tortur. Kombinert med uttalelser om at trening ikke har noen effekt sier det seg selv at folk nå bare vil bli enda mer passive etter å ha sett programmet. Om nordmenn ikke var feite og passive nok, blir de det i hvert fall etter å ha sett dette innslaget. Nå får de også en unnskyldning til å sluntre unna fysisk aktivitet. Ronny går også på en slags diett fra vektklubb der han skal spise 1300 kcal pr døgn. Dette er helt unødvendig. For å gå ned i vekt holder det med bare et ørlite kaloriunderskudd. Sannsynligvis har Ronny, som er en stor mann på 130 kg + en ganske høy forbrenning. Det kreves mer energi å holde en stor kropp i live enn en mindre kropp på halve vekten. Sannsynligvis har han høyere forbrenning enn meg som trener hver eneste dag, bare fordi han har dobbelt så mye masse. Jeg vil tippe han forbrenner 2500 kcal ++. Han kunne altså ha ligget på 2400 kcal og gått ned i vekt. Grunnen til at vektnedgangen stopper opp og man legger på seg igjen er selvfølgelig fordi en mindre kropp forbrenner også mindre. Går han ned til 100 kg må kaloriinntaket også nedjusteres for å fortsatt gå ned i vekt. Det samme gjelder hvis du skal opp i vekt, bare motsatt.. Dette er noe folk som har visst i mange tiår og er vel egentlig bare enkel logikk og fysikk. I programmet overkompliseres det og snakkes om at fysiske lover ikke er alt, men at biologi også har betydning. Dette er selvfølgelig bare sludder da alle er underlagt termodynamikkens lover. Det er ikke noen som kan lage energi ut av ingenting. Kaloriunderskudd vil alltid gi vektnedgang og motsatt. Og så har vi uttalelser om at de sunneste er litt overvektige. Dette er jo bare tull og spekulativt statistisk materiale. De har ikke korrigert for røykere vs ikke-røykere. Og så har vi selvfølgelig den om at BMI ikke tar høyde for fettprosent og lignende. Man kan ha høy BMI, men feks ha 10 i fettprosent og likevel være veltrent osv. For 99,9 % av befolkningen vil likevel BMI-en si noe om helsen. Ellers ville gatene vært fulle av Schwarzenegger-kopier, noe det absolutt ikke er. Og nå er det vel også på det rene at å veie 130 kg med muskler heller ikke er optimalt for leddene og hjertet. Dette er skuffende av NRK. Ja det er et underholdende program, men det tar ikke lang tid å finne frem til noen fagpersoner som har mer peiling og kan plukke fra hverandre idiotiske hypoteser, tvilsomme statistikker og kvakksalveri. Støtter 100 % 👏 Anonymkode: e8f8b...b34 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #212 Skrevet 28. april 2021 Synes det var teit at de sendte Ronny på et crossfit senter. Det er jo et mareritt for folk som ikke er så vant til å trene. Skulle bare sendt han ut på en vanlig og hyggelig gåtur rundt Sognsvann. Og best han gjøre det er par, tre ganger i uken. Anonymkode: 8dae7...9c4 19
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #213 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes det var teit at de sendte Ronny på et crossfit senter. Det er jo et mareritt for folk som ikke er så vant til å trene. Skulle bare sendt han ut på en vanlig og hyggelig gåtur rundt Sognsvann. Og best han gjøre det er par, tre ganger i uken. Anonymkode: 8dae7...9c4 Helt enig. Jeg skjønner at de skal fremstille han i de settingene folk prøver når de er kunnskapsløse, og lar han starte for hardt, men det har ingenting for seg og det glemmer de å belyse. All forskning viser at gåturer er gunstig for så mye, så da å si at ingen trening er noe vits er jo bare ansvarsfraskrivelse. Anonymkode: 049d4...f32
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #214 Skrevet 28. april 2021 Avhengig av kroppsstørrelse, så forbrenner en times joggetur 500 kalorier ca. Det er et greit måltid det. Så at trening har ingen effekt på vektnedgangen stemmer jo ikke. Jeg fikk virkelig skrapet bort fettet da jeg begynte å jogge. Selvfølgelig betyr ikke det at man kan sluke over alt av mat, men treningen spiller helt klar inn på det daglige regnskapet. Anonymkode: f6074...4b5 4
Jaymie Skrevet 28. april 2021 #215 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Avhengig av kroppsstørrelse, så forbrenner en times joggetur 500 kalorier ca. Det er et greit måltid det. Så at trening har ingen effekt på vektnedgangen stemmer jo ikke. Jeg fikk virkelig skrapet bort fettet da jeg begynte å jogge. Selvfølgelig betyr ikke det at man kan sluke over alt av mat, men treningen spiller helt klar inn på det daglige regnskapet. Anonymkode: f6074...4b5 Problemet er at programmet forenkler veldig. Jeg tenker at det de mener er at man kan ikke bare begynne å trene uten å endre kosthold for så mange kalorier forbrenner man ikke med trening, men det hjelper jo ikke å si at det ikke er noen vits. Det er jo vist kjempeviktig mtp å holde vekta nede. De må jo faktisk informere om nyansene. Det virker som dette bare er et program som skal bekrefte for Ronny at det ikke er vits i å prøve for han er dømt til å være feit resten av livet. 1
hlidskjalf Skrevet 28. april 2021 #216 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Synes det var teit at de sendte Ronny på et crossfit senter. Det er jo et mareritt for folk som ikke er så vant til å trene. Skulle bare sendt han ut på en vanlig og hyggelig gåtur rundt Sognsvann. Og best han gjøre det er par, tre ganger i uken. Anonymkode: 8dae7...9c4 Helt riktig. Crossfit er for spesielt interesserte og knapt det. Det er ikke nødvendig å trene på den måten for å verken komme i form eller bli slank og muskuløs. Hadde crossfit vært så fantastisk ville også toppidrettsutøvere drevet med dette. Cross fit er vel heller en oppskrift på hvordan man skal gjøre alt for tunge øvelser, få feil teknikk og bli skadet. Tykke folk som Ronny skal ihvertfall ikke trene på den måten da folk med sykelig overvekt er mye mer utsatt for skader. Et feiltråkk kan i ytterste konsekvens koste personen livet. En brukket fot kan føre til passivitet, depresjon, mer trøstespising og akselerasjon av vektoppgangen. Gåturer er sterkt undervurdert. Å gå til butikken og handle 4 handleposer og gå tilbake er utmerket trening. Dessverre gir det kjedeligere TV-program, men NRK er en statskanal og bør tenke folkehelse først og fremst. 8
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #217 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Avhengig av kroppsstørrelse, så forbrenner en times joggetur 500 kalorier ca. Det er et greit måltid det. Så at trening har ingen effekt på vektnedgangen stemmer jo ikke. Jeg fikk virkelig skrapet bort fettet da jeg begynte å jogge. Selvfølgelig betyr ikke det at man kan sluke over alt av mat, men treningen spiller helt klar inn på det daglige regnskapet. Anonymkode: f6074...4b5 For en som aldri har trent før er en time jogging veldig usannsynlig, i tillegg er det lett å få belastningsskader når man begynner å løpe og spesielt som overvektig Anonymkode: 36816...a2d 16
Kollontaj Skrevet 28. april 2021 #218 Skrevet 28. april 2021 Enig i at å gå har altfor lav status som trening, det er jo det enkleste og beste du kan gjøre. Blir jeg spurt om jeg trener, svarer jeg (dessverre) at jo, nei, jeg går mye i skog og mark, flere timer i uka, men føler ofte for å legge til; jeg sykler også endel, altså, for jeg ser jo at folk tenker «å gå er vel ikke trening». ☺️ 11
Anonym90059005 Skrevet 28. april 2021 #219 Skrevet 28. april 2021 Dere som angriper alt hva programmet inneholder må skjønne at det er delvis meningen med programserien. Meningen med programmet var ikke å lage en episode på 1t og forklare "fasit" på hvordan Ronny skal gå ned i vekt og bli sunnere. Dette er hans "reise" inn i denne verdenen og programmet ønsker å belyse ulike sider og synspunkter. Så når han gjennomfører er hard crossfit økt, så vil ikke det si at her gjorde de feil, de ønsker vel kanskje nettopp å få fram at når han kollapser der og mister motivasjon, så er vel ikke det akkurat den rette metoden for en med alvorlig fedme. 19
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #220 Skrevet 28. april 2021 Flere ting jeg reagerte på i siste episode: Han har tydelig hengt seg opp i det eksperter sier som passer med hans egen holdning og forkaster resten. Sier igjen og igjen at det ikke nytter å gå ned i vekt, og at trening ikke er viktig. I tillegg var jo frokostporsjenene hans enorme! To tallerkner og en skål frokostblanding. Og når han ble kvalm og dårlig av litt styrketrening så ryker claimen om at han er så sprek som han sier han er. Håper han får det til, men han trenger en hodningsendring. Anonymkode: e31c8...16f 19
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå