Example Skrevet 23. april 2021 #101 Skrevet 23. april 2021 Capt. Obvious skrev (På 23.4.2021 den 9.35): Jeg mener at premisset her ikke er helt korrekt, man oppnår ikke nødvendigvis lavere smitte med uvaksinerte grupper i 30-40 årene. Det er fordi at en del av disse vil være nødvendige når samfunent gjenåpnes igjen for å gi tilbud til de unge som har vaksinert. Man kan ha mange festtaler om hvordan man skal gjenåpne for de unge, men med mindre man skal isolere de unge på en egen øy nær sagt, og la de få tilbake det sosiale livet der, så eksisterer de ikke i en egen boble. De har ofte foreldre i 30-40 årene, de har fottballtreneren, de har læreren, de har 30-40 åringen i helsevesenet og de har han/hun i butikken og på fritidsklubben. Lite smitte blant 30-40 åringer er det kun under tiltak som har vært svært strenge og svært langvarige. Det spiller liten rolle, for det er et tilstrekkelig stort antall blant de 30-40 åringer som ofte eller allltid må møte fysisk på jobb også, og da vil de dra med seg smitten videre, inkludert hjem til evt. partner og familie i samme aldersgruppe som selv har hjemmekontor. Smitte vil man ha uansett. Det er dog liten tvil om at gruppen unge voksne har høyere smittetall. Det har de hatt gjennom nesten hele pandemien i Norge. Capt. Obvious skrev (På 23.4.2021 den 11.03): Men de som er ennå yngre tåler det ennå bedre på gruppenivå. Det gjør det. Men om tanken er lave smittetall, så vil det hjelpe mye. Da kan vi åpne mer tidligere.
Capt. Obvious Skrevet 23. april 2021 #102 Skrevet 23. april 2021 Example skrev (1 minutt siden): Smitte vil man ha uansett. Det er dog liten tvil om at gruppen unge voksne har høyere smittetall. Det har de hatt gjennom nesten hele pandemien i Norge. Ja, men om man skal gjenåpne for de unge, så vil det være mye høyere smittetrykk for alle, og da vil uvaksinerte 30-44 åringer løper større risiko som sist ut i prioriteringsrekkefølgen. Example skrev (Akkurat nå): Det gjør det. Men om tanken er lave smittetall, så vil det hjelpe mye. Da kan vi åpne mer tidligere. Man kan ikke det dersom man samtidig skal gjøre det forsvarlig ovenfor gruppen 30-44. Igjen, mange av disse jobber med mange av tilbudene som tilbys barn og unge, enten i betalt eller frivillig jobb. Man kan ikke åpne for barn og unge i et vakuum. 4
Deterbaremeg Skrevet 23. april 2021 #103 Skrevet 23. april 2021 Example skrev (På 23.4.2021 den 11.02): Det har vi vel ikke tall på, men kun fire under 40. Amerikanske tall viser ca. 2100 i gruppen 18-29 og 9500 i gruppen 35-44. Disse tallene taler tydelig for at gruppen 35-44 bør prioriteres for vaksine over 18-29. Example skrev (På 23.4.2021 den 11.04): Smitte vil man ha uansett. Det er dog liten tvil om at gruppen unge voksne har høyere smittetall. Det har de hatt gjennom nesten hele pandemien i Norge. Nettopp. De har hatt høyere smittetall og samtidig færre sykehusinnleggelser og færre døde. Det sier seg selv at det er ulogisk å vaksinere disse på bekostning av gruppen 30-44. 2
Example Skrevet 23. april 2021 #104 Skrevet 23. april 2021 Deterbaremeg skrev (På 23.4.2021 den 11.49): Nettopp. De har hatt høyere smittetall og samtidig færre sykehusinnleggelser og færre døde. Det sier seg selv at det er ulogisk å vaksinere disse på bekostning av gruppen 30-44. Nei, ikke hvis målet er å få ned smittetallene totalt sett, og med det kunne åpne mer av samfunnet opp. Til tross for vaksinepass vil det trolig ikke være rom for å ha tiltak som straffeforfølger visse aldersgrupper eller borgere for noe andre får lov til. Det betyr at man får et scenario der man enten må åpne opp mye for alle, eller ha det rimelig stengt for alle. Dermed vil det lønne seg å vaksinere de som er den største drivergruppen av smitte. Nemlig ungdom og unge voksne. Capt. Obvious skrev (På 23.4.2021 den 11.08): Ja, men om man skal gjenåpne for de unge, så vil det være mye høyere smittetrykk for alle, og da vil uvaksinerte 30-44 åringer løper større risiko som sist ut i prioriteringsrekkefølgen. Man kan ikke det dersom man samtidig skal gjøre det forsvarlig ovenfor gruppen 30-44. Igjen, mange av disse jobber med mange av tilbudene som tilbys barn og unge, enten i betalt eller frivillig jobb. Man kan ikke åpne for barn og unge i et vakuum. Det vil trolig ikke åpne noe særlig mer for noen enn for andre. Det tror jeg ikke regjeringen vil gå inn for, selv om man har et vaksinepass. Dermed står man overfor et valg om å åpne eller ikke åpne i sommer. Deterbaremeg skrev (På 23.4.2021 den 11.48): Disse tallene taler tydelig for at gruppen 35-44 bør prioriteres for vaksine over 18-29. Nei. Ikke hvis man tar utgangspunkt i at det vil bli mindre smitte i samfunnet om man vaksinerer de som driver smitten fremover.
Capt. Obvious Skrevet 23. april 2021 #105 Skrevet 23. april 2021 Example skrev (24 minutter siden): Det vil trolig ikke åpne noe særlig mer for noen enn for andre. Det tror jeg ikke regjeringen vil gå inn for, selv om man har et vaksinepass. Dermed står man overfor et valg om å åpne eller ikke åpne i sommer. Så hvis man ikke skal åpne noe mer uansett, så har det jo heller ingen hensikt i å vaksinere 18-30 først. Selv med vaksinepass får man ikke åpnet mer på en forsvarlig måte, siden 30-44 er uvaksinert i lang, lang tid til, siden mange av disse 30-44 åringene trengs for selve gjenåpningen. 3
Deterbaremeg Skrevet 23. april 2021 #106 Skrevet 23. april 2021 Example skrev (29 minutter siden): Nei. Ikke hvis man tar utgangspunkt i at det vil bli mindre smitte i samfunnet om man vaksinerer de som driver smitten fremover. Med denne logikken skulle 18-25-åringene vært vaksinert allerede i vinter. I tillegg til alle i østlige bydeler i Oslo.
Madame Butterfly Skrevet 23. april 2021 #107 Skrevet 23. april 2021 On 4/20/2021 at 4:07 PM, Example said: Dette må gå an å debattere rekkefølgen uten å kalle det sniking. Alle er like mye verdt, men som samfunn må man vurdere hvilke grupper som skal få før andre. Dette kan jo endre seg ut i fra situasjonen, årstider, mutasjoner osv. Mange har låst seg fast til "sin plass" i køen. Det er I seg selv ganske provoserende at man da ikke tåler en debatt om dette. For Norge sin del tror jeg personlig vi er tjent med å gi russen vaksiner. Det kan gjøre at vi får mindre smitte utover sommeren. Det er bra for Norge som helhet. Eller russen kan tilpasse seg anbefalinger om smittevern slik som alle andre? Det er jo ikke akkurat en nøkkelrolle de har i samfunnet. 8
Example Skrevet 23. april 2021 #108 Skrevet 23. april 2021 Madame Butterfly skrev (1 time siden): Eller russen kan tilpasse seg anbefalinger om smittevern slik som alle andre? Det er jo ikke akkurat en nøkkelrolle de har i samfunnet. Ja, det kan man si. Men de kommer til å feste uansett i sommer. Så hva gjør man med det? Skal man åpne opp for andre ting, vil det gjelde russen også.
Deterbaremeg Skrevet 23. april 2021 #109 Skrevet 23. april 2021 Example skrev (34 minutter siden): Ja, det kan man si. Men de kommer til å feste uansett i sommer. Så hva gjør man med det? Skal man åpne opp for andre ting, vil det gjelde russen også. Du har visst bestemt deg for at det er greit at de unge ikke følger smittevernreglene du 🙂 Vi er mange som ikke synes det er så greit. 4
Example Skrevet 23. april 2021 #110 Skrevet 23. april 2021 Deterbaremeg skrev (1 time siden): Du har visst bestemt deg for at det er greit at de unge ikke følger smittevernreglene du 🙂 Vi er mange som ikke synes det er så greit. Greit eller ikke greit. Det er en realitet av å være ung. De har satt livet sitt på vent i halvannet år, og har blitt bedt om å holde ut. De har planlagt russetiden i tre år, og kommer ikke til å droppe den nå i sommer. 1
Deterbaremeg Skrevet 23. april 2021 #111 Skrevet 23. april 2021 Example skrev (18 minutter siden): Greit eller ikke greit. Det er en realitet av å være ung. De har satt livet sitt på vent i halvannet år, og har blitt bedt om å holde ut. De har planlagt russetiden i tre år, og kommer ikke til å droppe den nå i sommer. Alle har satt livene sine på vent i halvannet år. Russen og andre i den aldersgruppen er ikke tjent med å bli fortalt av velmenende voksne at de har lidd så mye mer enn andre. Det har de rett og slett ikke. 6
Example Skrevet 23. april 2021 #112 Skrevet 23. april 2021 Deterbaremeg skrev (10 minutter siden): Alle har satt livene sine på vent i halvannet år. Russen og andre i den aldersgruppen er ikke tjent med å bli fortalt av velmenende voksne at de har lidd så mye mer enn andre. Det har de rett og slett ikke. De har gått glipp av mer. Det skjønner alle med en viss evne til å reflektere over andres situasjon. Prøv å tenke litt tilbake på egen ungdomstid.
Capt. Obvious Skrevet 24. april 2021 #113 Skrevet 24. april 2021 Example skrev (19 timer siden): De har gått glipp av mer. Det skjønner alle med en viss evne til å reflektere over andres situasjon. Prøv å tenke litt tilbake på egen ungdomstid. Enig i at de unge har mistet mye nå, og for noen måneder siden hadde jeg vært enig i at man skulle prioritert disse først. Men nå begynner man å skimte forståelsen av at dette blir langvarig. Det har vart godt over et år nå, og det er ingen tegn til at vi er ferdig med dette med det første, og det ligger fort an til å vare en del år fremover. Da tror jeg det er bedre å heller hjelpe ungdom og unge voksne til å forstå det, akseptere situasjonen og heller hjelpe dem å planlegge livene sine innenfor strengt smittevern. For uansett hva vi gjør, så kommer det til å bli få/ingen muligheter til sosialisering, det kommer til å fortsette å være stengte tilbud (inkludert de til unge), og det kommer til å fortsette å bli stengte skoler. Da har man mer igjen for å jobbe med aksepten for at dette er den nye normalen, fremfor å komme med løfter om "bare noen uker/måneder til" man uansett ikke greier å oppfylle. 2
Loppan85 Skrevet 24. april 2021 #114 Skrevet 24. april 2021 (endret) Example skrev (23 timer siden): De har gått glipp av mer. Det skjønner alle med en viss evne til å reflektere over andres situasjon. Prøv å tenke litt tilbake på egen ungdomstid. Jeg føler veldig med de. Samtidig - jeg har småbarn og de blir aldri barn igjen. Alt jeg misser gjelder også de. Det første leveåret til min minste kommer aldri tilbake og foreldrene mine som bor i Sverige kunne se henne en gang når hun var 3 måneder i sommer men deretter har de vært utestengt fra Norge og jeg er nå utestengt fra Sverige siden jeg er svensk og er i mammaperm så har ikke lov å reise inn igjen hvis jeg reiser ut til tross for eier hus og har norsk man. Mine to store barn tog jeg ikke med til Sverige fordi jeg syntes synd på de med karantene i 10 dager. I etterkant angrer jeg det bittert men det betyr at det nå har gått 1,5 år siden de såg sin svenske familie. Mellommannen som er 4,5 husker ingen av de og er ikke interessert i å Skype heller. Det er mange som mister mye og det er INGEN menneske som kan få tid tilbake, og vaksine er veien ut. Så jeg vil bite sammen og gjøre som jeg blir til sagt men det er ikke så svart-vitt at alle unge mister mer enn alle i 30-åren. Endret 24. april 2021 av Loppan85 4
Loppan85 Skrevet 24. april 2021 #115 Skrevet 24. april 2021 Btw. Mannen min gikk glipp av fødselen og første 2 døgnet av sin eneste datters liv pga restriksjoner. Det må kanskje være noe av det største man kan oppleve av øyeblikker som kommer tilbake. Det var ikke heller en drømme for meg å føde alene. Så nei det er virkelig ikke bare unge som betaler en høy pris ærlig talt. 4
Illuminatum Skrevet 24. april 2021 #116 Skrevet 24. april 2021 Loppan85 skrev (14 minutter siden): Jeg føler veldig med de. Samtidig - jeg har småbarn og de blir aldri barn igjen. Alt jeg misser gjelder også de. Det første leveåret til min minste kommer aldri tilbake og foreldrene mine som bor i Sverige kunne se henne en gang når hun var 3 måneder i sommer men deretter har de vært utestengt fra Norge og jeg er nå utestengt fra Sverige siden jeg er svensk og er i mammaperm så har ikke lov å reise inn igjen hvis jeg reiser ut til tross for eier hus og har norsk man. Mine to store barn tog jeg ikke med til Sverige fordi jeg syntes synd på de med karantene i 10 dager. I etterkant angrer jeg det bittert men det betyr at det nå har gått 1,5 år siden de såg sin svenske familie. Mellommannen som er 4,5 husker ingen av de og er ikke interessert i å Skype heller. Det er mange som mister mye og det er INGEN menneske som kan få tid tilbake, og vaksine er veien ut. Så jeg vil bite sammen og gjøre som jeg blir til sagt men det er ikke så svart-vitt at alle unge mister mer enn alle i 30-åren. Det har ingen ting å si om du er svensk. Er du registrert i folkeregisteret her kommer du inn
Pepsimaximus Skrevet 25. april 2021 #117 Skrevet 25. april 2021 Example skrev (På 23.4.2021 den 17.54): De har gått glipp av mer. Det skjønner alle med en viss evne til å reflektere over andres situasjon. Prøv å tenke litt tilbake på egen ungdomstid. Her må jeg si at jeg får langt mer vondt i hjertet av 7 åringen min som har gått glipp av 6- og 7-årsfeiring, som ikke har klemt mormor på ett år, som ikke aner hvordan det er å gå på en skole som ikke har 100 koronatiltak, som har blitt vant til at alt blir avlyst. Han husker snart ikke hvordan er liv uten korona er (men ble veldig lei seg når jeg sa at heller ikke i år ville 17.mai-feiringen bli vanlig) . Han vil fortsette å glipp av alt dette så lenge foreldrene hans, lærerne hans (som ikke er 19 år, men 40) og håndballtrenerene hans (som bl.a er meg på 43) er uvaksinert. Barn har behov for vaksinerte foreldre, som ikke sliter med langtidseffekter etter korona. Jeg synes faktisk det er langt viktigere enn at russen får feste. 5
Example Skrevet 25. april 2021 #118 Skrevet 25. april 2021 Pepsimaximus skrev (1 time siden): Her må jeg si at jeg får langt mer vondt i hjertet av 7 åringen min som har gått glipp av 6- og 7-årsfeiring, som ikke har klemt mormor på ett år, som ikke aner hvordan det er å gå på en skole som ikke har 100 koronatiltak, som har blitt vant til at alt blir avlyst. Han husker snart ikke hvordan er liv uten korona er (men ble veldig lei seg når jeg sa at heller ikke i år ville 17.mai-feiringen bli vanlig) . Han vil fortsette å glipp av alt dette så lenge foreldrene hans, lærerne hans (som ikke er 19 år, men 40) og håndballtrenerene hans (som bl.a er meg på 43) er uvaksinert. Barn har behov for vaksinerte foreldre, som ikke sliter med langtidseffekter etter korona. Jeg synes faktisk det er langt viktigere enn at russen får feste. Alternativet kan være nye nedstenginger for barn til høsten, hvis smitten glir ut av kontroll i sommer. Barna vil uansett ikke få vaksine i denne omgang. Det er ikke fordi at russen skal feste, men fordi unge mennesker gjerne har flere nærkontakter. Det vil de ha i sommer også, og særlig om man innfører et vaksinepass. Gjør man det vil jo uansett ikke disse barna få dette passet. Er vi litt føre var kan det være lurt å vaksinere sosialt aktive grupper tidlig.
Susan Sto Helit Skrevet 26. april 2021 #119 Skrevet 26. april 2021 https://www.dagbladet.no/nyheter/noen-endringer-bor-iverksettes-raskt/73669126 Det ser ut som om FHI også ønsker en løsning der det jobbes for å hindre smittespredning, ved å prioritere områder med høy smitte, og grupper med mange nærkontakter. 2
Madame Butterfly Skrevet 26. april 2021 #120 Skrevet 26. april 2021 Det er vel det som er greia med skepsis til denne «snikingen» i køen. «Grupper med mange nærkontakter», at ungdom skal komme i en slik gruppe. Det finnes en del yrkesgrupper, som blir «tvunget» til å ha mange nærkontakter. Lærere er en av de, busssjåflrer, supermarked ansatte, selvsagt mange helsepersonell, etc. Ungdom som gruppe er ikke «tvunget» til å ha mange nærkontakter gjennom sin rolle som nøkkelpersonell i samfunnet. Det var snakk om festing, være sosial, etc. Personlige valg, egentlig temmelig egoistiske valg. Om det er ungdom som velger å ha mange nærkontakter, rave rundt beruset, ikke bry seg om smittevern så er det et valg de tar, og det vil selvsagt gå på bekostning av andre. Fordi om det finnes ungdom som blir alvorlig syk av viruset, er det allikevel ikke ungdom som vil gi den største belastning på intensiv sengene. Hele situasjonen er dritt, og den er dritt for mange. Slik jeg har forstått det reduserer vaksinen hovedsaklig alvorlig sykdomsforløp og død, ikke først og fremst at smitte sprer seg. De som er i risiko for alvorlig sykdom og død må derfor vaksineres først. 6
Fremhevede innlegg