Gå til innhold

Sniking i vaksinekøa


3lis3

Anbefalte innlegg

Madame Butterfly skrev (8 minutter siden):

Det er vel det som er greia med skepsis til denne «snikingen» i køen.

«Grupper med mange nærkontakter», at ungdom skal komme i en slik gruppe. Det finnes en del yrkesgrupper, som blir «tvunget» til å ha mange nærkontakter. Lærere er en av de, busssjåflrer, supermarked ansatte, selvsagt mange helsepersonell, etc. 

Ungdom som gruppe er ikke «tvunget» til å ha mange nærkontakter gjennom sin rolle som nøkkelpersonell i samfunnet. Det var snakk om festing, være sosial, etc. Personlige valg, egentlig temmelig egoistiske valg.

Om det er ungdom som velger å ha mange nærkontakter, rave rundt beruset, ikke bry seg om smittevern så er det et valg de tar, og det vil selvsagt gå på bekostning av andre. 

Fordi om det finnes ungdom som blir alvorlig syk av viruset, er det allikevel ikke ungdom som vil gi den største belastning på intensiv sengene.

Hele situasjonen er dritt, og den er dritt for mange. Slik jeg har forstått det reduserer vaksinen hovedsaklig alvorlig sykdomsforløp og død, ikke først og fremst at smitte sprer seg. 

De som er i risiko for alvorlig sykdom og død må derfor vaksineres først. 

Jeg tror det FHI tenker på i forhold til mange nærkontakter, spesielt i de laveste aldersgruppene, altså fra 18 og noen år opp, er at de går på skole/studier, og dersom de skal ha noen form for fysisk undervisning (som mange må ha for å fullføre et fullverdig studium)  så har de mange nærkontakter, i form av lærere og medelever/medstudenter. (En gjennomsnittlig vgs elev i Oslo har  ca 60 nærkontakter i en vanlig skoleuke, på rødt nivå. I tillegg til at mange av disse må reise kollektivt for å komme seg til og fra skolen hver dag.) 

Det har ingen ting med festing eller å ikke bry seg om smittevern. 
Det handler om hvordan utdanningene våre er bygget opp. (Med fellesfag og spesialiseringer og valgfag og faglærere.) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Susan Sto Helit skrev (22 minutter siden):

Jeg tror det FHI tenker på i forhold til mange nærkontakter, spesielt i de laveste aldersgruppene, altså fra 18 og noen år opp, er at de går på skole/studier, og dersom de skal ha noen form for fysisk undervisning (som mange må ha for å fullføre et fullverdig studium)  så har de mange nærkontakter, i form av lærere og medelever/medstudenter. (En gjennomsnittlig vgs elev i Oslo har  ca 60 nærkontakter i en vanlig skoleuke, på rødt nivå. I tillegg til at mange av disse må reise kollektivt for å komme seg til og fra skolen hver dag.) 

Det har ingen ting med festing eller å ikke bry seg om smittevern. 
Det handler om hvordan utdanningene våre er bygget opp. (Med fellesfag og spesialiseringer og valgfag og faglærere.) 

Veldig mange må reise kollektivt for å komme seg på jobb også. Uansett er jo det som diskuteres nå stort sett om man skal få vaksinen sent i juni eller tidlig i august. Da har elevene og studentene fri, og det er meningsløst å hevde at de har flere nærkontakter enn voksne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dagens undervisnings opplegg er vanskelig med tanke på smittevern. Jeg er heller ikke i mot at ungdom prioriteres, om det er de faglige vurderingene. 

Kommentaren var til at ungdom har mangekontakter det kommer de til å ha gjennom sommeren også. Russen har planlagt festing i tre ingenting kan stoppe dem. Den type retorikk skaper stortsett ikke sympati hos øvrige befolkningen.

Situasjonen er krevende for svært mange, fellestrekket for de som har det verst under pandemien er ikke alder, men forutsetninger. Utsatte individer, økonomi, helse, sosialt nettverk, kriminalitet, rus misbruk  etc får nok kjenne det mest, uavhengig av alder, eller geografi.

Poenget med solidaritet må jo være å komme oss ut av situasjonen, mer enn å dyrke egne interesser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for helseskadelig innlegg, brukerangrep, brudd på koronarommets retningslinjer, brukerdebatt og avsporinger.

Flere innlegg på rad skrevet av samme brukere er også slått sammen, minner om multisiteringsfunksjonen.

Edie, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (3 timer siden):

Ja, dagens undervisnings opplegg er vanskelig med tanke på smittevern. Jeg er heller ikke i mot at ungdom prioriteres, om det er de faglige vurderingene. 

Kommentaren var til at ungdom har mangekontakter det kommer de til å ha gjennom sommeren også. Russen har planlagt festing i tre ingenting kan stoppe dem. Den type retorikk skaper stortsett ikke sympati hos øvrige befolkningen.

Situasjonen er krevende for svært mange, fellestrekket for de som har det verst under pandemien er ikke alder, men forutsetninger. Utsatte individer, økonomi, helse, sosialt nettverk, kriminalitet, rus misbruk  etc får nok kjenne det mest, uavhengig av alder, eller geografi.

Poenget med solidaritet må jo være å komme oss ut av situasjonen, mer enn å dyrke egne interesser.

Jeg tror dyrking av egne interesser er det mange som driver med. Det er vanskelig å unngå.

Egne interesser påvirker også hvordan man ser på festingen. Ja, 40-åringer fester som regel ikke som russ, men de har tross alt vært russ en gang selv de fleste. Det er ingenting som tilsier at dagens ungdom fester mer enn tidligere generasjoner, og da er det greit å ha litt mer nyansert bilde på det. Festing og sosialt samvær i ungdomstiden er ganske viktig for mange. Det er ikke gitt at det skal veie noe mindre enn at 40-åringer skal på ferie og spise på restaurant. 

For min del handler dette mest om hva som er lurt totalt sett. Vi har godt med tallmateriale nå om hvem som blir oftest smittet. Unge mennesker, i byer og gjerne enkelte bydeler. Vi vet at vaksinene hjelper mot videresmitte, da er det naturlig å prioritere de som ofte blir smittet, slik at vi kan åpne mest mulig tidligst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (3 minutter siden):

Jeg tror dyrking av egne interesser er det mange som driver med. Det er vanskelig å unngå.

Egne interesser påvirker også hvordan man ser på festingen. Ja, 40-åringer fester som regel ikke som russ, men de har tross alt vært russ en gang selv de fleste. Det er ingenting som tilsier at dagens ungdom fester mer enn tidligere generasjoner, og da er det greit å ha litt mer nyansert bilde på det. Festing og sosialt samvær i ungdomstiden er ganske viktig for mange. Det er ikke gitt at det skal veie noe mindre enn at 40-åringer skal på ferie og spise på restaurant. 

For min del handler dette mest om hva som er lurt totalt sett. Vi har godt med tallmateriale nå om hvem som blir oftest smittet. Unge mennesker, i byer og gjerne enkelte bydeler. Vi vet at vaksinene hjelper mot videresmitte, da er det naturlig å prioritere de som ofte blir smittet, slik at vi kan åpne mest mulig tidligst mulig.

Men som du ser av denne tråden er det mange 35-44-åringer som ikke ønsker å tre ut i et åpent samfunn før de selv er vaksinert.

Motsatt ser gruppen 18-25 ikke ut til å ha noe problemer med det samme. 

Vi rundt 40 ønsker ikke vaksinen fordi vi skal på restaurant. Vi ønsker den for å unngå sykdom og død, og for å gjøre hverdagen bedre for barna våre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deterbaremeg skrev (1 time siden):

Men som du ser av denne tråden er det mange 35-44-åringer som ikke ønsker å tre ut i et åpent samfunn før de selv er vaksinert.

Motsatt ser gruppen 18-25 ikke ut til å ha noe problemer med det samme. 

Vi rundt 40 ønsker ikke vaksinen fordi vi skal på restaurant. Vi ønsker den for å unngå sykdom og død, og for å gjøre hverdagen bedre for barna våre.

Taler du på vegne av alle i den aldersgruppen nå? 

Barna dine vil ikke få vaksine i sommer uansett, med mindre de er 18 år eller eldre. Sommeren må brukes for å få ned smittetallene slik at barna kan gå på skole til høsten på grønt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (29 minutter siden):

Taler du på vegne av alle i den aldersgruppen nå? 

Barna dine vil ikke få vaksine i sommer uansett, med mindre de er 18 år eller eldre. Sommeren må brukes for å få ned smittetallene slik at barna kan gå på skole til høsten på grønt nivå.

Ingen kan vel påberope seg å tale på vegne av alle i en aldersgruppe. Alle i en aldersgruppe mener heller ikke det samme.  
Til det om barna var poenget mitt at det er negativt for barna om foreldrene ikke er vaksinert. Barna får da mindre mulighet til å utfolde seg, fordi foreldrene må unngå å bli smittet selv. I tillegg til at det vil ramme barna hardt den dag mor og far plutselig har korona. Samtidig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deterbaremeg skrev (26 minutter siden):

Ingen kan vel påberope seg å tale på vegne av alle i en aldersgruppe. Alle i en aldersgruppe mener heller ikke det samme.  
Til det om barna var poenget mitt at det er negativt for barna om foreldrene ikke er vaksinert. Barna får da mindre mulighet til å utfolde seg, fordi foreldrene må unngå å bli smittet selv. I tillegg til at det vil ramme barna hardt den dag mor og far plutselig har korona. Samtidig.

Det er klart.  Men om sommeren får lavere smittetall fordi vi vaksinerer en del av de som sprer mest smitte, så vil det gi positive ringvirkninger for alle grupper.

Hva er det du tenker å holde barna dine unna i sommer om du ikke får vaksine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (9 minutter siden):

Hva er det du tenker å holde barna dine unna i sommer om du ikke får vaksine?

Det vil påvirke våre muligheter til å reise på en skikkelig innenlandsferie og vårt bevegelsesmønster i vår hjemby Oslo. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deterbaremeg skrev (Akkurat nå):

Det vil påvirke våre muligheter til å reise på en skikkelig innenlandsferie og vårt bevegelsesmønster i vår hjemby Oslo. 

Spørs hva du legger i det. Det vil gjelde alle grupper som ikke får vaksinepass på samme måte. Barn vil ikke få dette uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (6 minutter siden):

Spørs hva du legger i det. Det vil gjelde alle grupper som ikke får vaksinepass på samme måte. Barn vil ikke få dette uansett.

Snakker ikke om «pass» her, men at vi kommer til å være forsiktige av egen fri vilje for ikke å bli smittet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deterbaremeg skrev (9 minutter siden):

Snakker ikke om «pass» her, men at vi kommer til å være forsiktige av egen fri vilje for ikke å bli smittet.

Så dette handler i grunn om kun å unngå å bli smittet selv. Det føler nok mange på, om man er 22, 32 eller 42.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 minutt siden):

Så dette handler i grunn om kun å unngå å bli smittet selv. Det føler nok mange på, om man er 22, 32 eller 42.

Vet du. Jeg tror 42-årige voksne med flere barn tenker mer på dette enn 22-åringer. Om 42-årige Trulte - gift trebarnsmor - får korona, får hele familien korona. Samtidig. Det samme kan ikke sies om 22-årige Nikolai, som både tåler sykdommen bedre enn Trulte og som etter all sannsynlighet ikke har en familie å ta vare på samtidig som han er syk. Nikolais foreldre er i 98 prosent av tilfellene over 45 år, og vil ikke bli smittet av sønnen sin  om han skulle trenge hjelp.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deterbaremeg skrev (48 minutter siden):

Vet du. Jeg tror 42-årige voksne med flere barn tenker mer på dette enn 22-åringer. Om 42-årige Trulte - gift trebarnsmor - får korona, får hele familien korona. Samtidig. Det samme kan ikke sies om 22-årige Nikolai, som både tåler sykdommen bedre enn Trulte og som etter all sannsynlighet ikke har en familie å ta vare på samtidig som han er syk. Nikolais foreldre er i 98 prosent av tilfellene over 45 år, og vil ikke bli smittet av sønnen sin  om han skulle trenge hjelp.

Og allikevel når ikke omtanken lenger enn at man gjerne skal ha full ferie om man blir vaksinert selv. 

Det er det som blir et paradoks for meg. Man bruker sine barn som argumenter for sin egen frykt, men så slutter det. Ikke hold egne barn som gisler for egen frykt.

Som samfunn må man ta en helhetsvurdering. Jeg er ikke sånn veldig optimistisk på at de yngre vil bli prioritert nå heller, men det bør gjøres en innsats slik at i hvert fall studenter får starte neste skoleår vaksinert. Det kan være lurt å benytte muligheten for å få ned smitten mye nå, slik at alle kan få en ferie i Norge i sommer.

Vaksinepass kompliserer selvfølgelig hele greia. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Example skrev (34 minutter siden):

Og allikevel når ikke omtanken lenger enn at man gjerne skal ha full ferie om man blir vaksinert selv. 

Det er det som blir et paradoks for meg. Man bruker sine barn som argumenter for sin egen frykt, men så slutter det. Ikke hold egne barn som gisler for egen frykt.

Som samfunn må man ta en helhetsvurdering. Jeg er ikke sånn veldig optimistisk på at de yngre vil bli prioritert nå heller, men det bør gjøres en innsats slik at i hvert fall studenter får starte neste skoleår vaksinert. Det kan være lurt å benytte muligheten for å få ned smitten mye nå, slik at alle kan få en ferie i Norge i sommer.

Vaksinepass kompliserer selvfølgelig hele greia. 

 

Forstår at du ikke har ansvar for mindreårige barn. Da hadde du skjønt at det overhodet ikke handler om å «skyve barna foran seg».

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deterbaremeg skrev (1 time siden):

Forstår at du ikke har ansvar for mindreårige barn. Da hadde du skjønt at det overhodet ikke handler om å «skyve barna foran seg».

Det er ikke barna du argumenterer for her, men de voksne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (19 minutter siden):

Det er ikke barna du argumenterer for her, men de voksne. 

En familie er en enhet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Deterbaremeg said:

En familie er en enhet.

Jeg kjenner mye på dette, vil ikke ha smitten i hus. Det hadde blitt temmelig krise, om noen av oss voksne ble alvorlig syk eller hadde dødd. Første pri er å holde oss friske. Tenk hvor redd de hadde blitt med en av oss med intensivbehandling på sykehus. 

Jeg tror ikke jeg har misforstått når jeg sier at vaksinen først og fremst beskytter mot alvorlig sykdom og død. Ikke at den hindrer spredning i særlig stor grad? Det siste hadde ko vært flott, men at det dessverre ikke funke slik??

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...