Gå til innhold

Sniking i vaksinekøa


3lis3

Anbefalte innlegg

Nå ser vi litt av problemet med at strategien ble låst litt så tidlig. Folk har malt seg opp i et hjørne om at de har din plass i køen, og alt annet blir urettferdig. Det er så feil som det kan bli.

Folk i små kommuner uten smitte som raser mot Oslo som vil ha flere vaksiner. Men de samme tiltakene vil de jo selvfølgelig ikke ha. Det blir litt for dumt.

Samme ser vi på alder og yrker.

Man må gjerne irritere seg på russen, men de er unge, har mange nærkontakter og kommer til å feste. Det kommer man ikke utenom. Da er det lurt å vaksinere dem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Example skrev (Akkurat nå):

Nå ser vi litt av problemet med at strategien ble låst litt så tidlig. Folk har malt seg opp i et hjørne om at de har din plass i køen, og alt annet blir urettferdig. Det er så feil som det kan bli.

Folk i små kommuner uten smitte som raser mot Oslo som vil ha flere vaksiner. Men de samme tiltakene vil de jo selvfølgelig ikke ha. Det blir litt for dumt.

Samme ser vi på alder og yrker.

Man må gjerne irritere seg på russen, men de er unge, har mange nærkontakter og kommer til å feste. Det kommer man ikke utenom. Da er det lurt å vaksinere dem. 

Selvfølgelig kommer russen til å feste når de blir møtt med så masse forståelse for dette av voksne. De burde fått beskjed om å ta seg sammen. I stedet får de offerstatus og dulling.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (31 minutter siden):

Nå ser vi litt av problemet med at strategien ble låst litt så tidlig. Folk har malt seg opp i et hjørne om at de har din plass i køen, og alt annet blir urettferdig. Det er så feil som det kan bli.

Folk i små kommuner uten smitte som raser mot Oslo som vil ha flere vaksiner. Men de samme tiltakene vil de jo selvfølgelig ikke ha. Det blir litt for dumt.

Samme ser vi på alder og yrker.

Man må gjerne irritere seg på russen, men de er unge, har mange nærkontakter og kommer til å feste. Det kommer man ikke utenom. Da er det lurt å vaksinere dem. 

Det som er spesielt er at det er flere kommuner i viken som har hatt mye smitte og strenge tiltak i lang tid uten å bli prioritert med flere vaksiner. Hvorfor  blir ikke de prioritert med vaksiner? Hvorfor er det bare Oslo og noen få andre kommuner?

Endret av NorthernLight
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deterbaremeg skrev (4 timer siden):

Det er snakk om vaksiner som skal gis i juni-august. Altså i sommerferien. Vet ikke hvordan det er med deg, men jeg planlegger i alle fall å ta ut ferie i sommer. Det samme gjør antakelig skolebarna du skriver om?

Hvis du mener ferie er viktigere enn vaksine så har du feil prioritering. Det tar tre minutter å ta vaksinen, ferie har du minst i 3 uker i sommer. Ta den når du får tilbud eller still deg bakerst i køa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deterbaremeg skrev (47 minutter siden):

Selvfølgelig kommer russen til å feste når de blir møtt med så masse forståelse for dette av voksne. De burde fått beskjed om å ta seg sammen. I stedet får de offerstatus og dulling.

Kanskje de voksne som kjefter må ta seg sammen istedenfor, og forstå litt bedre at det er forskjell på å være 19 og 42. 

Eventuelt så må man innse at det vil skje. Kjeft vil ikke hjelpe. Da blir utfordringen om man vil gjøre noe med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gagaen skrev (53 minutter siden):

Hvis du mener ferie er viktigere enn vaksine så har du feil prioritering. Det tar tre minutter å ta vaksinen, ferie har du minst i 3 uker i sommer. Ta den når du får tilbud eller still deg bakerst i køa

Vennligst les hva jeg skriver før du siterer meg en annen gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NorthernLight skrev (1 time siden):

Det som er spesielt er at det er flere kommuner i viken som har hatt mye smitte og strenge tiltak i lang tid uten å bli prioritert med flere vaksiner. Hvorfor  blir ikke de prioritert med vaksiner? Hvorfor er det bare Oslo og noen få andre kommuner?

De fleste bydeler i Oslo får heller ikke flere vaksiner, til tross for at vi lever under de samme strenge tiltakene som de prioriterte bydelene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3lis3 skrev (På 20.4.2021 den 15.31):

Jeg ser stadig saker om at russ, idrettutøvere og diverse andre burde få snike i vaksinekøa. Er dette riktig? Hva mener dere?

i såfall burde vi i swingersmiljøet og folk som har bytter partner hyppig også få komme foran. 

Jepp alle dere som du nevner bør få komme tidlig i køen fordi deres livsstil kan medføre fare for og bli utsatt for smitte og spre smitte. (ikke stygt ment, bare ren logikk)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (6 minutter siden):

Det er noe med å erkjenne at vi er ved ulike stadier i livet. De fleste ungdom har lojalt fulgt reglene i over et år. De har gjort det, og blitt lovet en bedre sommer. Mange har holdt seg til reglene i forventning om at man skal få slippe snart.

Ungdommen kommer til å feste i sommer. Spørsmålet er om vi tror det vil få konsekvenser. Gjør vi det, bør de vaksineres. 

Dersom ungdommen kommer til å feste i sommer samme hva, er det desto viktigere å vaksinere alle mellom 35-45 så snart som råd (etter man er ferdig med den opprinnelige prioriteringslista).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deterbaremeg skrev (Akkurat nå):

Dersom ungdommen kommer til å feste i sommer samme hva, er det desto viktigere å vaksinere alle mellom 35-45 så snart som råd (etter man er ferdig med den opprinnelige prioriteringslista).

Blir litt som å prioritere å vaksinere Nord-Norge foran Oslo fordi man frykter smitte fra hovedstadsborgere på ferie i Nord-Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (Akkurat nå):

Blir litt som å prioritere å vaksinere Nord-Norge foran Oslo fordi man frykter smitte fra hovedstadsborgere på ferie i Nord-Norge.

Det blir det overhodet ikke. Jeg er 38 år, forelder og bor sentralt i Oslo, midt i studentmekka. Mener du at jeg ikke er utsatt for smitte bare fordi jeg ikke har venner på 18-20 år?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deterbaremeg skrev (13 minutter siden):

Det blir det overhodet ikke. Jeg er 38 år, forelder og bor sentralt i Oslo, midt i studentmekka. Mener du at jeg ikke er utsatt for smitte bare fordi jeg ikke har venner på 18-20 år?

Det er du, men statistisk sett er du ganske mye mindre utsatt for smitte enn de i den aldersgruppen i nabolaget ditt.

Jeg regner også med at du med dette standpunktet ikke mener at Oslo ikke bør få flere vaksiner enn resten av landet også. 

Endret av Example
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (3 timer siden):

Det som er spesielt er at det er flere kommuner i viken som har hatt mye smitte og strenge tiltak i lang tid uten å bli prioritert med flere vaksiner. Hvorfor  blir ikke de prioritert med vaksiner? Hvorfor er det bare Oslo og noen få andre kommuner?

Tror antall sykehus innleggelser over tid, også var veldig avgjørende. Hvis flere kommuner med mye smitte over tid sogner til samme sykehuset kan akkurat det sykehuset bli veldig belastet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (20 minutter siden):

Det er du, men statistisk sett er du ganske mye mindre utsatt for smitte enn de i den aldersgruppen i nabolaget ditt.

Jeg regner også med at du med dette standpunktet ikke mener at Oslo ikke bør få flere vaksiner enn resten av landet også. 

Nå gjør du en falsk kobling. Om det i Oslo står mellom å vaksinere russen og å vaksinere oss som nærmer oss 45 år, mener jeg de eldste av oss (de fleste av oss er foreldre) skal prioriteres, fordi vi har størst risiko for sykdom og død. Fordi vi 1:bor der smittenivået er høyt og fordi vi 2: er «gamle» og dermed tåler sykdommen dårligere enn de yngre.

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Deterbaremeg said:

Nå gjør du en falsk kobling. Om det i Oslo står mellom å vaksinere russen og å vaksinere oss som nærmer oss 45 år, mener jeg de eldste av oss (de fleste av oss er foreldre) skal prioriteres, fordi vi har størst risiko for sykdom og død. Fordi vi 1:bor der smittenivået er høyt og fordi vi 2: er «gamle» og dermed tåler sykdommen dårligere enn de yngre.

Veldig enig. I tillegg gjør man ungdommen en bjørnetjeneste om man lærer dem at regelbrudd ikke får konsekvenser, men heller belønning. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deterbaremeg skrev (34 minutter siden):

Nå gjør du en falsk kobling. Om det i Oslo står mellom å vaksinere russen og å vaksinere oss som nærmer oss 45 år, mener jeg de eldste av oss (de fleste av oss er foreldre) skal prioriteres, fordi vi har størst risiko for sykdom og død. Fordi vi 1:bor der smittenivået er høyt og fordi vi 2: er «gamle» og dermed tåler sykdommen dårligere enn de yngre.

Det er ikke en falsk kobling. Vil man ha flere vaksiner til Oslo, vil det gå utover mennesker som er i høyere risiko for å dø om de først blir smittet. For eksempel en 59-åring fra Stranda har en høyere risiko om han først blir smittet enn en 39-åring fra Oslo. Men sjansen for smitte er mye høyere i Oslo, og totalt sett for smittespredningen er det lurt å få ned smitten i Oslo. Derfor bør Oslo gå flere vaksiner nå, men de bør snart brukes på mennesker som er mer smittet. 

Så om du vil "ta fra" 59-åringen på Stranda sin vaksine nå pga. høy smitte, bør du være like raus overfor de gruppene internt i Oslo som har høyere risiko for å bli smittet, og som er drivere av pandemien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Example skrev (2 minutter siden):

Det er ikke en falsk kobling. Vil man ha flere vaksiner til Oslo, vil det gå utover mennesker som er i høyere risiko for å dø om de først blir smittet. For eksempel en 59-åring fra Stranda har en høyere risiko om han først blir smittet enn en 39-åring fra Oslo. Men sjansen for smitte er mye høyere i Oslo, og totalt sett for smittespredningen er det lurt å få ned smitten i Oslo. Derfor bør Oslo gå flere vaksiner nå, men de bør snart brukes på mennesker som er mer smittet. 

Så om du vil "ta fra" 59-åringen på Stranda sin vaksine nå pga. høy smitte, bør du være like raus overfor de gruppene internt i Oslo som har høyere risiko for å bli smittet, og som er drivere av pandemien. 

Ikke tillegg meg meninger jeg ikke har ytret, er du grei. Jeg har ikke noe sted argumentert for at «59-åringen på Stranda» ikke skal vaksineres nå. Jeg har skrevet om fordelingen etter at de ned til 45 år er vaksinert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trønder skrev (På 21.4.2021 den 23.24):

Veldig enig. I tillegg gjør man ungdommen en bjørnetjeneste om man lærer dem at regelbrudd ikke får konsekvenser, men heller belønning. 

Belønning og belønning. Er ikke dette et ganske merkelig syn på det? Er det en gave de eldre i Norge deler ut til de yngre, eller er det noe vi alle skal dele på? 

Regelbrudd får konsekvenser. Med flate bøter kan man i grunn si at de fleste unge som bøtelegges for brudd betaler en vesentlig høyere andel av sin inntekt for å bryte reglene enn de godt bemidlede, gjerne eldre gjør.

 

Deterbaremeg skrev (På 21.4.2021 den 23.39):

Ikke tillegg meg meninger jeg ikke har ytret, er du grei. Jeg har ikke noe sted argumentert for at «59-åringen på Stranda» ikke skal vaksineres nå. Jeg har skrevet om fordelingen etter at de ned til 45 år er vaksinert.

Så du er imot den skjevfordelingen som  skjer nå, og ønsker ikke videre geografisk skjevfordeling?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/20/2021 at 3:33 PM, NorthernLight said:

Folk får vente på sin tur. Sier seg selv at de som har mest sjanse for å bli alvorlig syk burde få vaksinen først og helsepersonell selvfølgelig.

Nei, det sier ikke seg selv. Pga mekanismene bak flokkimmunitet kan også de som har høyest risiko for å bli alvorlig syke gitt at de blir smittet, få en lavere sannsynlig het for å bli alvorlig syke dersom sannsynligheten for at de smittes blir lav nok. Sannsynligheten for at de skal bli smittet får man ned ved å vaksinere de som ellers ville spredd smitten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Example said:

Så om du vil "ta fra" 59-åringen på Stranda sin vaksine nå pga. høy smitte, bør du være like raus overfor de gruppene internt i Oslo som har høyere risiko for å bli smittet, og som er drivere av pandemien. 

De som er drivere av pandemien kan jo velge å ikke være det. Men du sier jo at de ikke kommer til å gjøre det. 59- og 39-åringene som har høyere sannsynlighet for alvorlig sykdom kan ikke velge, og det er tydeligvis greit. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...