Lønnesirup01 Skrevet 23. april 2021 #121 Del Skrevet 23. april 2021 Råååsa skrev (På 19.4.2021 den 23.07): Jeg må si jeg har fått meg noen overraskelser i denne spesielle situasjonen - særlig alt snakket om å reise. Jeg har ikke reist så mye. Jeg har hatt en eneste hel sommerferie frem til jeg var 30 år (deltid, vikariat, studier, etc), og med fast jobb syntes jeg fortsatt det ble for dyrt å reise til utlandet i sommerferien. Det har jeg gjort en eneste gang. Men nå virker som at "alle" drar til utlandet i alle sine ferier, også i påska. Jeg har også fått med meg at folk drar på dagsturer til utlandet på shopping og weekendturer i Europa. Hvordan er det med dere her inne? Er dere like forundra som meg? Det korte svaret er vel nei. Jeg er heller forundret i motsatt retning. Jeg bodde utenlands fra jeg var 19 til 25, og reiste et par ganger utenlands i året etter det. Fra jeg var 28 var jeg vel ca. 4 ganger utenlands i året med kjæresten. Han har også studert og jobbet utenlands, og har mange venner han liker å besøke. Når jeg leser kommentarfelt, virker det på meg stort sett som om mange uansett ferierer i Norge, enten av vane, behov eller økonomi, og tenker at dersom det er greit nok for dem, så bør det være greit nok for alle. De som savner utlandet, dvs. å benytte seg av de resterende 99% av jorda vår som ikke er Norge, er bare sytete og vanskelige, og har vær så god å sette seg i sofaen og leve livet de selv lever. Jeg tror også at om man bare har to, eller én, utenlandstur per år, så fyller den en med nok inntrykk til at det blir et stort savn. Mange husker derfor ikke konkret hvor mange turer de faktisk har hatt. Turen til New York virker som den var ifjor, og man glemmer at den var i 2017, for hele opplevelsen henger sånn ved en, og det føles som om man stod oppe på Empire State Building i går. Mange feilrapporterer nok sine egne reisebehov, men det er nok en indikator på hvor viktige disse turene er, snarere enn motsatt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lass4r Skrevet 23. april 2021 #122 Del Skrevet 23. april 2021 Loff77 skrev (På 20.4.2021 den 19.19): Ha ha det er helt greit for meg;) Hva tror du forurenser mest av tog og fly oslo-Bodø? Det er tog med 9 kg mer co2 pr person Vet ikke om jeg tror helt på dette, har du en kilde? I alle eksempler jeg har sett kommer jo tog skyhøyt bedre ut enn fly... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Råååsa Skrevet 23. april 2021 #123 Del Skrevet 23. april 2021 Er det ikke et det ikke rart å tenke på at det er denne reisinga som sprer viruset? Om at det menneskets manglende omtanke og respekt for naturen som har skyld i c19? Jeg tror få av dere har tenkt i de baner. Eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 23. april 2021 #124 Del Skrevet 23. april 2021 Råååsa skrev (2 timer siden): Jeg ser at du har skrevet til meg flere ganger, men jeg klarer ikke helt å se hva du vil si meg? Jeg tenker alle de som flyr utenlands på ferie ikke er mennesker som drar på helsereise. Det er jo lov å ta med seg trygda og bo opp til 6 mnd i året i utlandet. Ingen partier har så langt nektet trygda det. Det er også mulig å dra for godt. Ingen nekter noen det. Maten i Norge er ganske så økologisk. Men det er mer å gå på. Og det burde vært billigere. Helt klart. El-bil er nok dyrt. Det vil sikkert bli billigere med tiden. Men jeg er ikke så sikker på hvor miljøvennlig disse bilene er. Men det er en annen diskusjon. Om man kan, gå eller sykle på trøsykkelen. Sunt også. Er det farlig i Oslo? Det vet jeg ikke så mye om. Jeg kan ikke noe om trikken heller. Jeg har aldri tatt en slik. Vel, du har et innlegg som hopper hit og dit. La meg forsøke igjen: Jeg er veldig overrasket over at nordmenn reiser så ofte på fornøyelsesreiser. Det betyr at mange har mye penger, og er lite bevisst hvor mye det forurenser. Andre har mindre penger og må lete under sofaputene etter egenandelen på til TT-turen. Jeg synes folk lever i sus og dus i et land med nød. Bare det. Det må vel greit av meg å synes? Folk svarer jo uten å bli sinna. Takk for det. Det virker ikke som om du leser hva folk skriver til deg. Det er mange som reiser på ferie i utlandet uten at det koster noe særlig, ofte er det til og med billigere enn hjemmeferie, fordi maten er billigere og flybillettene koster next to nothing. Jeg kjenner flere minstepensjonister som drar til Hellas, Kypros, Tyrkia og Spania flere ganger i året. Selv om de sliter med å få betalt egenandelen til TT-kortet når de skal til legen. Man må på ingen måte være rik for å reise. Jeg har aldri reist så mye som da jeg var student, uten støtte hjemmefra og uten jobb ved siden av, kun sommerjobb. Imidlertid HAR jeg tenkt på at reising har ført til spredning av viruset. At mennesker stadig tar over mer av naturen og formerer oss som kakkerlakker er selvsagt hovedproblemet, men all reisingen er også problematisk, helt klart. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 24. april 2021 #125 Del Skrevet 24. april 2021 Lass4r skrev (8 timer siden): Vet ikke om jeg tror helt på dette, har du en kilde? I alle eksempler jeg har sett kommer jo tog skyhøyt bedre ut enn fly... Vel dette er jo pga at norlandsbanen er et dieseltog. Selvfølgelig er mesteparten av togreisene her i Norge mer miljøvennlig en fly pga vår rene energi. Men i store deler av verden så er strømmen kullfyrt så det er ikke alltid tog er rent selv om det går på strøm;) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lass4r Skrevet 24. april 2021 #126 Del Skrevet 24. april 2021 Loff77 skrev (58 minutter siden): Vel dette er jo pga at norlandsbanen er et dieseltog. Selvfølgelig er mesteparten av togreisene her i Norge mer miljøvennlig en fly pga vår rene energi. Men i store deler av verden så er strømmen kullfyrt så det er ikke alltid tog er rent selv om det går på strøm;) Ah, da skjønner jeg Det var jeg faktisk ikke klar over. Men vil vel likevel tro at det krever mer energi å løfte et fly av bakken og holde det i lufta enn å drive et tog fremover langs bakken? Ifølge denne artikkelen på TU bruker også Nordlandsbanen og de andre lokomotivene med dieseldrift bare halvparten av energien som rutefly bruker. https://www.tu.no/artikler/fly-er-fire-ganger-verre-enn-tog/321484 Jeg er åpen for at du sitter på et annet regnestykke da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 24. april 2021 #127 Del Skrevet 24. april 2021 (endret) Lass4r skrev (5 minutter siden): Ah, da skjønner jeg Det var jeg faktisk ikke klar over. Men vil vel likevel tro at det krever mer energi å løfte et fly av bakken og holde det i lufta enn å drive et tog fremover langs bakken? Ifølge denne artikkelen på TU bruker også Nordlandsbanen og de andre lokomotivene med dieseldrift bare halvparten av energien som rutefly bruker. https://www.tu.no/artikler/fly-er-fire-ganger-verre-enn-tog/321484 Jeg er åpen for at du sitter på et annet regnestykke da Joda, men med de nyere 737-800 forandret dette seg. Nå var dette kun co2 da, begynner man å ta med kondensstriper som nå visstnok også er blitt farlig så er det vanskelig å si. Toget er faktisk dieselfyrt helt fra Trondheim og oppover Endret 24. april 2021 av Loff77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lass4r Skrevet 24. april 2021 #128 Del Skrevet 24. april 2021 Loff77 skrev (2 minutter siden): Joda, men med de nyere 737-800 forandret dette seg. Nå var dette kun co2 da, begynner man å ta med kondensstriper som nå visstnok også er blitt farlig så er det vanskelig å si. Toget er faktisk dieselfyrt helt fra Trondheim og oppover Ok kult Ser jeg linket til en 13 år gammel artikkel. Men da skjer det ting både her og der, så det er positivt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sessan_ Skrevet 24. april 2021 #129 Del Skrevet 24. april 2021 Råååsa skrev (9 timer siden): Er det ikke et det ikke rart å tenke på at det er denne reisinga som sprer viruset? Om at det menneskets manglende omtanke og respekt for naturen som har skyld i c19? Jeg tror få av dere har tenkt i de baner. Eller? Vet du hva jeg syns er rart å tenke på? At du startet denne tråden, der du oppfordrer folk til å dele reisevaner, og undrer deg i HI over hvordan folk har tid og økonomi til å reise så mye. Og når noen velger å svare deg, så responderer du med å shame folk basert på miljø (og her også covid). Det syns jeg faktisk er litt spesielt, og en litt «usosial» ting å gjøre. Det kan fort virke som om intensjonen din var å lokke frem folk som du senere skulle angripe. Det blir litt som å starte en tråd der man i HI har blitt overrasket over hvor mange som er overvektige, og man ber om svar fra overvektige mennesker. Og når de svarer så responderer man med å shame dem for vekten, for hva de koster samfunnet og for at de ikke «skjerper seg». Jeg sier ikke at dette var intensjonen din, jeg sier bare at det fort kan virke sånn, da svarene dine her tar en annen retning enn hovedinnlegget ditt. Og jeg tåler fint alt du skriver, men vil bare gjøre deg oppmerksom på at dette kan oppfattes som litt dårlig stil. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 24. april 2021 #130 Del Skrevet 24. april 2021 (endret) Var en tur i utlandet i 2014. Skulle gjerne flydd oftere, men de lange oppholdene står jeg helst over. Endret 24. april 2021 av PetterKanin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogkatten Skrevet 24. april 2021 #131 Del Skrevet 24. april 2021 Råååsa skrev (10 timer siden): Er det ikke et det ikke rart å tenke på at det er denne reisinga som sprer viruset? Om at det menneskets manglende omtanke og respekt for naturen som har skyld i c19? Jeg tror få av dere har tenkt i de baner. Eller? Men folk har alltid reist, vi har alltid flyttet oss over landegrenser, det er ikke noe vi fant på en gang på 1980-tallet. Det er funnet silke og glassperler i gravfunnet fra Oseberg, det er ikke varer som er produsert i Norge. De har kommet dit ved at noen har reist, noen har enten vært i landene hvor varene er produsert og tatt dem med tilbake, eller noen fra disse landene har vært i Europa her og solgt dem. En del av det å reise er at sykdommer kan spre seg, sånn har det også alltid vært. Det er ikke som at pest og kolera bare har rammet Norge ut av det blå, organismene som forårsaker sykdommene lever ikke her naturlig så de har kommet fra et sted. Svartedauden kom fra Sentral-Asia, ble fraktet til Krim og ble derfra spredt til hele Europa. Koleraepidemien på 1830-tallet kom til Norge fra Russland, da hadde den spredt seg dit fra India. Og selv om alle vi vanlige dødelige skulle slutte å reise så kan vi fortsatt ikke gardere oss mot importert sykdom. Som man ser av historien så kan det like gjerne være handelsreisende som tar med seg smitte, og vi er avhengig av import. Det gjelder alt fra nødvendigheter som mat og medisin til varer som elektronikk og klær. Sessan_ skrev (1 time siden): Vet du hva jeg syns er rart å tenke på? At du startet denne tråden, der du oppfordrer folk til å dele reisevaner, og undrer deg i HI over hvordan folk har tid og økonomi til å reise så mye. Og når noen velger å svare deg, så responderer du med å shame folk basert på miljø (og her også covid). Det syns jeg faktisk er litt spesielt, og en litt «usosial» ting å gjøre. Det kan fort virke som om intensjonen din var å lokke frem folk som du senere skulle angripe. Det blir litt som å starte en tråd der man i HI har blitt overrasket over hvor mange som er overvektige, og man ber om svar fra overvektige mennesker. Og når de svarer så responderer man med å shame dem for vekten, for hva de koster samfunnet og for at de ikke «skjerper seg». Jeg sier ikke at dette var intensjonen din, jeg sier bare at det fort kan virke sånn, da svarene dine her tar en annen retning enn hovedinnlegget ditt. Og jeg tåler fint alt du skriver, men vil bare gjøre deg oppmerksom på at dette kan oppfattes som litt dårlig stil. Jeg synes det virker som TS oppdaget at dette med miljø var en fin hest å ri først da noen andre nevnte det. Hun har åpenbart ikke noe ønske om å reise selv, noe som er greit, og hun forstår ikke hvorfor folk liker å reise og opprettet en tråd for å finne ut av det. Men fordi hun ikke vil eller ikke klarer å sette seg inn i det andre skriver så passer det bedre å begynne å moralisere litt, og det kan man jo gjøre når man spiller miljøkortet. Men om man først skal begynne med det så kan man jo se på mange hobbyer på den måten. Strikking: Er de som strikker klar over at ullproduksjonen kan være etisk problematisk, har de sjekket at ullen er mulesing free? Baking: Tenk på alle fattige mennesker som kunne nyte godt av all maten de bruker bare for moro skyld. Og så kan det jo føre til overvekt om de spiser alt sammen. Gameing: Vet de at elektronikken de bruker er laget av slavearbeidere i Asia? Osv. Om man først skal begynne å shame så er det ingen som går fri, men TS har bestemt seg for å det er de som reiser som er det største problemet uansett, for det har ikke hun noe ønske om å gjøre. Om noen hadde tatt fra henne en av hennes hobbyer, og vi andre her på KG hadde fortalt henne at den hobbyen er uansett skadelig så det hadde hun godt av, så kanskje pipa hadde fått en annen lyd. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Råååsa Skrevet 24. april 2021 #132 Del Skrevet 24. april 2021 NÅ har folk blitt sinna på meg. Så da passer det å avslutte her. Takk til dere som har delt sine reisevaner med meg. Og som har tålt at jeg er uenig med dere. Jeg har nok ikke vært så flink å lese svarene her på slutten. Tråden ble mye lengre enn jeg regnet med. Så takk for meg - jeg lærte ett og annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clyde Skrevet 24. april 2021 #133 Del Skrevet 24. april 2021 Råååsa skrev (3 minutter siden): NÅ har folk blitt sinna på meg. Så da passer det å avslutte her. Takk til dere som har delt sine reisevaner med meg. Og som har tålt at jeg er uenig med dere. Jeg har nok ikke vært så flink å lese svarene her på slutten. Tråden ble mye lengre enn jeg regnet med. Så takk for meg - jeg lærte ett og annet. Er ingen her som er sinna på deg. Du får bare saklige svar og det må du tåle. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chomsky89 Skrevet 24. april 2021 #134 Del Skrevet 24. april 2021 Råååsa skrev (På 19.4.2021 den 23.07): Men nå virker som at "alle" drar til utlandet i alle sine ferier, også i påska. Tror ikke man skal undervurdere faktoren med det "psykologiske fenglset" opp i dette. Det er langt mere behagelig å ha masse muligheter, også når du ikke ville benyttet de uansett. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sessan_ Skrevet 24. april 2021 #135 Del Skrevet 24. april 2021 Råååsa skrev (59 minutter siden): NÅ har folk blitt sinna på meg. Så da passer det å avslutte her. Takk til dere som har delt sine reisevaner med meg. Og som har tålt at jeg er uenig med dere. Jeg har nok ikke vært så flink å lese svarene her på slutten. Tråden ble mye lengre enn jeg regnet med. Så takk for meg - jeg lærte ett og annet. Hvem er sinna på deg? Jeg er ikke sinna. Jeg bare påpeker at jeg syns debattstilen din ikke henger helt på greip. Jeg lever veldig godt med at noen mener noe om reisevanene mine. Så tenker jeg du bør tåle at andre mener noe om din måte å føre en diskusjon på. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Råååsa Skrevet 24. april 2021 #136 Del Skrevet 24. april 2021 (endret) Sessan_ skrev (10 timer siden): Hvem er sinna på deg? Jeg er ikke sinna. Jeg bare påpeker at jeg syns debattstilen din ikke henger helt på greip. Jeg lever veldig godt med at noen mener noe om reisevanene mine. Så tenker jeg du bør tåle at andre mener noe om din måte å føre en diskusjon på. Jeg tåler det fint. Men jeg ble lei. Ikke verre. Innlegga mine bærer preg av det. Jeg tar ikke denne tråden så seriøst. Endret 24. april 2021 av Råååsa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blålin Skrevet 24. april 2021 #137 Del Skrevet 24. april 2021 Råååsa skrev (19 timer siden): Jeg ser at du har skrevet til meg flere ganger, men jeg klarer ikke helt å se hva du vil si meg? Jeg tenker alle de som flyr utenlands på ferie ikke er mennesker som drar på helsereise. Det er jo lov å ta med seg trygda og bo opp til 6 mnd i året i utlandet. Ingen partier har så langt nektet trygda det. Det er også mulig å dra for godt. Ingen nekter noen det. Maten i Norge er ganske så økologisk. Men det er mer å gå på. Og det burde vært billigere. Helt klart. El-bil er nok dyrt. Det vil sikkert bli billigere med tiden. Men jeg er ikke så sikker på hvor miljøvennlig disse bilene er. Men det er en annen diskusjon. Om man kan, gå eller sykle på trøsykkelen. Sunt også. Er det farlig i Oslo? Det vet jeg ikke så mye om. Jeg kan ikke noe om trikken heller. Jeg har aldri tatt en slik. Vel, du har et innlegg som hopper hit og dit. La meg forsøke igjen: Jeg er veldig overrasket over at nordmenn reiser så ofte på fornøyelsesreiser. Det betyr at mange har mye penger, og er lite bevisst hvor mye det forurenser. Andre har mindre penger og må lete under sofaputene etter egenandelen på til TT-turen. Jeg synes folk lever i sus og dus i et land med nød. Bare det. Det må vel greit av meg å synes? Folk svarer jo uten å bli sinna. Takk for det. Mitt viktigste poeng var egentlig å få frem at man kan reise som fattig. At det ikke er sant at kun de med penger reiser. Og at enkelte som sliter økonomisk sparer på å være i f.eks Sør-Europa da det meste er billigere enn hjemme. Har du ikke sett alle gatekunstnere, streifere, campingfolk, backpackere, musikere og andre på reise? I mitt hode reiser "alle" og av ulike grunner. Fattig som rik. Og jeg reagrer på at du fortsatt står på at det er de velstående som er "synderne" og de fattige sitter hjemme. Jeg synes det er langt mer nyansert, og det har jeg forsøkt å forklare et par ganger. Mitt andre hovedpoeng er at klimapolitikerne m/ tilhengere er de som ofte ikke bryr seg det minste om hvilke konsekvenser klimapolitikken vil påføre de fattige. Det snakkes ikke om, og mange fattige er engstelige for det forskjellssamfunnet klimapolitikken kan føre til. Derfor blir det feil av deg, i mitt hode, å fremstille det som du har sympati med de som har minst. Samtidig som samfunnet du ønsker deg gir denne gruppen veldig få muligheter til å klare seg. Og du kan ikke be en med fysiske plager eller en med sosial angst om å sykle eller gå bare fordi det er sunt. Alt i alt er mitt poeng at verden (og menneskene i den) er mer kompleks enn du fremlegger den. Og at denne fattig/rik argumentasjonen blir feil både i forhold til reise og klimapolitikk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Råååsa Skrevet 24. april 2021 #138 Del Skrevet 24. april 2021 Blålin skrev (16 minutter siden): Mitt viktigste poeng var egentlig å få frem at man kan reise som fattig. At det ikke er sant at kun de med penger reiser. Og at enkelte som sliter økonomisk sparer på å være i f.eks Sør-Europa da det meste er billigere enn hjemme. Har du ikke sett alle gatekunstnere, streifere, campingfolk, backpackere, musikere og andre på reise? I mitt hode reiser "alle" og av ulike grunner. Fattig som rik. Og jeg reagrer på at du fortsatt står på at det er de velstående som er "synderne" og de fattige sitter hjemme. Jeg synes det er langt mer nyansert, og det har jeg forsøkt å forklare et par ganger. Mitt andre hovedpoeng er at klimapolitikerne m/ tilhengere er de som ofte ikke bryr seg det minste om hvilke konsekvenser klimapolitikken vil påføre de fattige. Det snakkes ikke om, og mange fattige er engstelige for det forskjellssamfunnet klimapolitikken kan føre til. Derfor blir det feil av deg, i mitt hode, å fremstille det som du har sympati med de som har minst. Samtidig som samfunnet du ønsker deg gir denne gruppen veldig få muligheter til å klare seg. Og du kan ikke be en med fysiske plager eller en med sosial angst om å sykle eller gå bare fordi det er sunt. Alt i alt er mitt poeng at verden (og menneskene i den) er mer kompleks enn du fremlegger den. Og at denne fattig/rik argumentasjonen blir feil både i forhold til reise og klimapolitikk. Takk for at du tar deg bryderiet med å skrive dette til meg - dette hadde fortjent en egen tråd og diskusjon. Du når inn til meg, og jeg forstår hva du sier. Jeg skal tenke over ditt innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 24. april 2021 #139 Del Skrevet 24. april 2021 Savner ikke å reise utenlands. Men savner å reise i eget land. Har familie og venner over hele Norge, som jeg ikke har sett på veldig lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blålin Skrevet 24. april 2021 #140 Del Skrevet 24. april 2021 Råååsa skrev (Akkurat nå): Takk for at du tar deg bryderiet med å skrive dette til meg - dette hadde fortjent en egen tråd og diskusjon. Du når inn til meg, og jeg forstår hva du sier. Jeg skal tenke over ditt innlegg. Gleder meg Uenighet kan enkelte ganger føre til noe godt. Det skjer alt for sjelden. Folk er som regel for fastlåste i sine synspunkter. Det inkluderer også meg, men jeg prøver å ikke bli for steil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg