Gå til innhold

"Alle" prater om at de savner å reise - hvor mye reiser dere egentlig?


Gjest Råååsa

Anbefalte innlegg

Svarene illustrerer det alle vet. Det er noen som reiser veldig mye, en del som reiser moderat og en del som reiser lite eller nær aldri. På verdensbasis reiser de fleste lite eller ingen ting, noen litt og veldig få mye. Det som er helt klart er at det ikke er bærekraftig at alle i verden reiser like mye som de i Norge som reiser moderat (1-4 reiser i året). Etter hvert som andre land øker kjøpekraften og vil reise mer, vil antakelig vi bli nødt til å reise mindre. Vil regulerer seg selv med begrensninger i flygninger og dertil økende flypriser.

Selv reiser jeg 2-5 ganger i året til utlandet. Hovedferien med familien (alltid), kanskje en tur til med familien, en (alltid) eller to turer med kona (og vennepar) og en tur med kamerater (ikke hvert år).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En gang i året ca. utenlands med familien - typisk sommerferie.

Utover det en del rundt i landet, besøke familie, fornøyelsesparker etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår familie, er det veldig uheldig med reiseforbud. Nå reiser vi ikke så mye, men greia er, at deler av familien bor fast i utlandet. Så i hvert fall en gang i året, reiser vi til de, og de til oss.

Jeg er født i utlandet, mine foreldrene, min bror med sin familie, min bestemor - alle bor i utlandet. Nå er det slik at mine barn har ikke sett sin slekt annet enn på video, og jeg har ikke fått tatt på min nevø som har blitt over ett år gammel nå. 

For samboeren min sin del, foreldrene hans bor her i Norge, samme med bestemor, så de har vi sett. Men, broren hans har flyttet fast til utlandet, og skaffet seg en familie der - vi har ikke vært hos de, og de hadde ikke mulighet å komme hit, igjen, siden Korona har inntruffet.

Jeg tror ikke vi er spesielle heller. Slik jeg ser det, multinasjonale familier, familier som er spred over flere land, er den nye normen, er det ikke? Vi reiser dermed ikke bare for å reise, vi reiser utenlands på besøk til familien. For vår del, er det bare reiser innen Europa, men mange må reise også lengre, for å besøke familien. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råååsa skrev (5 timer siden):

Sorry ass, men denne pandemien fortjener dere. Makan til miljøsvin! 

Ha ha det er helt greit for meg;) Hva tror du forurenser mest av tog og fly oslo-Bodø? 
Det er tog med 9 kg mer co2 pr person

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råååsa skrev (5 timer siden):

Sorry ass, men denne pandemien fortjener dere. Makan til miljøsvin! 

Jaja, jeg lever ganske begrenset på andre måter, så jeg har ikke veldig dårlig samvittighet. 

Jeg tenker at de som handler klær hver uke, vasker håndklær etter en gangs bruk og kaster kilosvis med mat er minst like mye miljøsvin.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Verden

Minst to ganger i året. Blir ofte en lengre ferie på 2-3 uker i sommerferien hvor jeg reiser til varmere strøk, og deretter et par storbyferier ellers i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hytte i Sverige, så når det regnes med som utenlandsopphold så har jeg sikkert pleid å være i utlandet i snitt 30 ganger i året 😂🙈

Men tar vi bort Sverige, så har jeg vel i snitt pleid å ha 3-4 utenlandsreiser. Da er det ofte Italia 2 uker på sommeren, jeg og datteren vår har en fast jentetur til en storby. + 1 til 2 helgeturer med enten venninner eller mannen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å syte, ts. 

Reiser vanligvis på ferie 2-3 ganger i året. Vi har slekt og venner i flere land, og det er klart vi drar og besøker dem når vi kan. Vurderer også å kjøpe feriebolig i utlandet etterhvert. Akkurat nå savner jeg våre månedlige handleturer til Sverige, gleder meg til alt åpner opp igjen når enn det måtte bli. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så god økonomi, så her blir det kanskje en utenlands reise hver 3 eller 4 år.  Resten av feriene består av små opplevelser her og der, låne hytta til svigerfam, og besøke fam og venner. Hender vi også vi er bare hjemme, men gjør ting i nærområdet. 

Hadde vi hatt råd hadde det nok vært 1 ferie til utlandet i året som familie, og 1 shopping tur til utlandet med venner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (17 timer siden):

Vi har nok ikke samme syn på ulevelig. Når man vurderer å ta livet sitt så anser jeg det bokstavelig talt som ulevelig, selv om det finnes mennesker med kreft og to amputerte bein som bor på gata og må spise søppel.

Du har det for bra, derfor klarer du uttale deg slik du gjør. Mange sliter med selvmordstanker, men har nok vett til å fatte at ulevelig i Norge er det for det meste ikke. 

Du har det for godt, derfor sier du det du sier. De som virkelig har slitt i livet vil ikke si det du sier. Det er det man kaller en bortskjemt person. 

Endret av WonderWomaan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmannen
WonderWomaan skrev (8 minutter siden):

Du har det for bra, derfor klarer du uttale deg slik du gjør. Mange sliter med selvmordstanker, men har nok vett til å fatte at ulevelig i Norge er det for det meste ikke. 

 

Ulevelig nei det er ikke Norge men at det er ett mørkt og deprimerende land for mange jepp det er det.

Jeg skal vaksineres i morgen så er det å vente på at grensene åpner, så skal det jaggu bli godt å komme seg vekk litt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To til tre ganger i året. Jeg savner det veldig. Å "lade batteriene " under solen, og oppleve nye ting. 

Hadde taklet det bedre om ikke også en del hyttekos med familien røk av coronarestriksjoner. Som felles påske. Samt at moro med venner også er begrenset.

Trenger stueforandring. Opplevelser. Andre folk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hvemsomhelst

Har en eiendom i Sverige, som jeg vanligvis bruker mye. Det er ikke noe fint og flott, tvert i mot.   Er ikke fristet til sydenturer og den slags, men et fast sted som er mitt eget.  Noe annet enn bare hjemme.  Savner det virkelig nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt pinlig berørt når jeg ser folk jeg kjenner som bor i distriktene klage over at de ikke kan dra på weekendturer, feriereiser, etc. pga. pandemien.

Området jeg bor i er blant de hardest rammede av pandemien, og mange har mistet livet eller vært akuttinnlagt. Enda flere har mistet jobbene sine. Skoler og butikker er stengt, og vi kan maks ha besøk av to personer. Tunge, men svært nødvendige restriksjoner.

Har ingen sympati med de som ikke ønsker å omfordele vaksiner til høyrisikoområder, og sutrer fordi de ikke har vært i Syden på over ett år. Jeg ser noen som gir uttrykk for disse holdningene i Facebook-feeden min, og det er ekstremt provoserende.

Det er selvfølgelig ikke noe galt med å savne reisingen, hvis man samtidig forstår at reising ikke kan være noen overordnet prioritet i den situasjonen vi nå lever i.

Det mest rasjonelle er en betydelig omfordeling av vaksiner, slik at vi kan redusere konsekvensene nasjonalt. Menneskeliv og arbeidsplasser må prioriteres før reising, festing og shopping.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ferie- og fritidsreiser blir det alt fra 2 til 5 ganger i året inkludert helgeturer.
Jobbreiser ca ukentlig til både inn og utland. Savner både fritidsreiser og jobbreiser egentlig. Liker å være på farten, og er vant til en hverdag der jeg ikke er hjemme hver dag hele uken. Liker det sånn egentlig, så jeg savner å reise, ja...   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råååsa skrev (23 timer siden):

Sorry ass, men denne pandemien fortjener dere. Makan til miljøsvin! 

Trodde du syntes det var for dyrt å reise, men nå er det plutselig miljøet du bryr deg om? 

Reiser vel utenlands kanskje fem ganger årlig på privaten, pluss en gang eller tre med jobb, varierer litt.

Jeg har klart meg uten, som mange andre har jeg stilt reisekløen litt denne perioden med å se mer av Norge. Men det er definitivt en av de tingene jeg savner ja, jeg gleder meg til å reise utenlands igjen når det er forsvarlig.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe

Sist var i 2014, har ikke hatt så lyst å reise noe særlig før egentlig, siden jeg var liten og var med foreldrene mine. Men nå har jeg virkelig lyst til å dra til Miami, jeg tror det er den fineste byen i verden og vil se det selv med familien min. Har vært hjemme i Norge i 7 år og synes jeg fortjener det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111

Pleide å reise rundt en gang i måneden, tre-fire ganger i året til fjernere strøk. Både jeg og samboer har familie i andre land, så vi besøkte vel dem et par-tre ganger i året hver.

Vi har klart oss uten. Ingen av oss har møtt noe familie siden før korona. Vi har ikke reist i det hele tatt, men det er vanskelig, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...