Gå til innhold

"Alle" prater om at de savner å reise - hvor mye reiser dere egentlig?


Gjest Råååsa

Anbefalte innlegg

YjLKm skrev (På 21.4.2021 den 12.59):

Jeg blir litt pinlig berørt når jeg ser folk jeg kjenner som bor i distriktene klage over at de ikke kan dra på weekendturer, feriereiser, etc. pga. pandemien.

Området jeg bor i er blant de hardest rammede av pandemien, og mange har mistet livet eller vært akuttinnlagt. Enda flere har mistet jobbene sine. Skoler og butikker er stengt, og vi kan maks ha besøk av to personer. Tunge, men svært nødvendige restriksjoner.

Har ingen sympati med de som ikke ønsker å omfordele vaksiner til høyrisikoområder, og sutrer fordi de ikke har vært i Syden på over ett år. Jeg ser noen som gir uttrykk for disse holdningene i Facebook-feeden min, og det er ekstremt provoserende.

Det er selvfølgelig ikke noe galt med å savne reisingen, hvis man samtidig forstår at reising ikke kan være noen overordnet prioritet i den situasjonen vi nå lever i.

Det mest rasjonelle er en betydelig omfordeling av vaksiner, slik at vi kan redusere konsekvensene nasjonalt. Menneskeliv og arbeidsplasser må prioriteres før reising, festing og shopping.

Resten av landet ble vel temmelig provosert når østlendingene takket nei til vaksinen rett før påskeferien - da det kunne forstyrre ferien (om de fikk bivirkninger)..da frister det kanskje ikke så veeeeeldig å gi bort vaksinen sin..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Råååsa skrev (På 20.4.2021 den 13.31):

Sorry ass, men denne pandemien fortjener dere. Makan til miljøsvin! 

Mange av de som er veldig opptatt av klima står enten på venstresiden politisk eller støtter en politikk som nærer globalismen. Noe som har resultert i åpent jobb- og bostedsmarked, særlig i Europa, over mange år. Nå bor familier og slekt spredt, mye som et resultat av dette. Noe som gir økt behov og etterspørsel etter reise. 

Deretter skriker de samme om "miljøsvin".

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å reise 4-5 uker på sommeren, de siste årene i Europa, men har også vært i Asia/Amerika på den tiden.

Pleier også å reise 3-4 uker over jul, da gjerne til Asia. 

Bortsett fra det så blir det noen helgeturer mellom der, og gjerne et par uker i påsken, ofte utenfor Europa det også.

Har vært i ca. 100 land, og reising er min store lidenskap.

Kan trygt si at jeg virkelig savner å reise ja! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-5 turer kanskje? Jeg klarer meg helt fint med Norgesferie. Av alle problemene jeg har er dette ikke engang et problem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blålin skrev (4 timer siden):

Mange av de som er veldig opptatt av klima står enten på venstresiden politisk eller støtter en politikk som nærer globalismen. Noe som har resultert i åpent jobb- og bostedsmarked, særlig i Europa, over mange år. Nå bor familier og slekt spredt, mye som et resultat av dette. Noe som gir økt behov og etterspørsel etter reise. 

Deretter skriker de samme om "miljøsvin".

Godt sagt. Jeg har familie i flere ulike land, tipper det er mange andre som meg også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å reise på 1 lang ferie til Asia på vinteren, en sommerferie og kanskje 1-2 helgeturer til utlandet. Vi har familie i utlandet men det er veldig langt unna, så dit reiser vi ikke ofte. Men håper å få reist mot slutten av året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reiser normalt 2 ganger i året utenlands. Jeg reiser alene og det er det økonomien og feriedager tillater. Ferie i Norge gir meg ingenting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Råååsa

Enda jeg kaller dere miljøsvin så forteller de fleste villig vekk uten å bli sure. Takk for at dere byr på om ikke annet. Jeg regna med MASSE kjeft og rapportering. 

Jeg er enda mer forundra nå enn før jeg spurte. Jeg var ikke klar over at å reise kan være en hobby. At man blir nesten deppa om man ikke får fly avgårde. At det er helt greit å dra på storbyferie mange ganger i året. 

Jeg synes det er trist jeg. Det er så stor forskjell på fattige og rike i dette landet at det finnes folk som må selge alt de eier og har for å få penger til mat, mens andre igjen spyr ut tonnevis med CO2 på stadige turer rundt kloden. 

Det er jo helt vilt! Men, dere står jo for det på et vis. Dere har sikkert ikke tenkt så mye over det.

Dere som kjenner på noe og sier at andre forurenser mer, eller du gjør ditten og datten slik at du kan fly til utlandet for gøy. Velkommen skal du være, til bærekraftig livsstil når du er ferdigtenkt. Du er snart der😉

 

Endret av Råååsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påske, en tur i mai, hele juli, høstferie, og en jule-tur, sånn ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner å reise. Det å se fram til turen, oppleve alt, planlegge og glede seg.. Sukk. 

Vi reiser normalt 2-3 turer i året. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her savner jeg mest å kunne besøke familie i andre byer i Norge. Jeg har reist mye utenlands, men det kan jeg fint vente med.

Her drømmer jeg om en tur til Oslo eller Ålesund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å bli noen helger i Sverige, ellers reiser jeg mest rundt i Norge. Sverige har jeg ikke vært siden 2019 pga dette virustullet. Men har fortsatt å reise rundt i Norge. Har vært mye i Oslo bl.a. Er den som mest liker meg på turer enn hjemme. 

Endret av Iso1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reiser gjerne utenlands minst fire ganger i året, og 2- 4 ganger innenlands. Og ja, jeg savner å kunne reise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av miljøhensyn begrenser vi antall flyreiser. Vi reiser ca hvert tredje/fjerde år, men da blir vi på stedet vi reiser til 1mnd pluss. Gleder meg til neste tur. 
 

Selv om vi begrenser reisingen så kjøper vi lite klær, vi spiser kjøtt kun en dag i uken og prøver generelt sett å ta kloke miljøvalg. Vi har tross alt barn og senere kanskje barnebarn, ønsker jo ikke å sløse bort ressursene men heller la de også få litt av mulighetene vi har. 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Råååsa
Endlessly skrev (52 minutter siden):

Av miljøhensyn begrenser vi antall flyreiser. Vi reiser ca hvert tredje/fjerde år, men da blir vi på stedet vi reiser til 1mnd pluss. Gleder meg til neste tur. 
 

Selv om vi begrenser reisingen så kjøper vi lite klær, vi spiser kjøtt kun en dag i uken og prøver generelt sett å ta kloke miljøvalg. Vi har tross alt barn og senere kanskje barnebarn, ønsker jo ikke å sløse bort ressursene men heller la de også få litt av mulighetene vi har. 
 

Dette gjorde godt å lese! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har et nært familiemedlem på den andre siden av kloden, så har prøvd å komme meg dit minst én gang annenhvert år i hvert fall.
Og jeg bor relativt nærme svenskegrensa og har pleid å handle der noen ganger i året, får tak i ting der som jeg ikke ville ha fått tak i ellers osv.

Ellers er jeg veldig mye hjemme, i den grad at Covid ikke forandret hverdagen min drastisk; jeg kjører lite og lever nokså enkelt, så jeg tror ikke avtrykkene mine er av de største.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råååsa skrev (21 timer siden):

Enda jeg kaller dere miljøsvin så forteller de fleste villig vekk uten å bli sure. Takk for at dere byr på om ikke annet. Jeg regna med MASSE kjeft og rapportering. 

Jeg er enda mer forundra nå enn før jeg spurte. Jeg var ikke klar over at å reise kan være en hobby. At man blir nesten deppa om man ikke får fly avgårde. At det er helt greit å dra på storbyferie mange ganger i året. 

Jeg synes det er trist jeg. Det er så stor forskjell på fattige og rike i dette landet at det finnes folk som må selge alt de eier og har for å få penger til mat, mens andre igjen spyr ut tonnevis med CO2 på stadige turer rundt kloden. 

Det er jo helt vilt! Men, dere står jo for det på et vis. Dere har sikkert ikke tenkt så mye over det.

Dere som kjenner på noe og sier at andre forurenser mer, eller du gjør ditten og datten slik at du kan fly til utlandet for gøy. Velkommen skal du være, til bærekraftig livsstil når du er ferdigtenkt. Du er snart der😉

 

En bærekraftig livsstil gjør forskjell på fattig og rik. Det gjør meg eitrende forbanna! El bil, hvem har råd til det? Strømregningene? Kollektiv transport kan ikke benyttes av alle, både av psykiske og fysiske årsaker. I deler av Oslo er kriminaliteten ute av kontroll (og verre vil det nok bli) og T-bane f.eks. er ikke lenger trygt. Økologisk mat? Koster mye. Listen er lang. Jeg ser ingen plan eller diskusjon rundt disse tema fra klimafolket.

Noen i min krets har i perioder levd under EU's fattigdomsgrense. Vært kreative og reist en god del. Kom ikke med denne "riking-greien" igjen. Du kan reise for en slikk og ingenting med rett kunnskap. Selv har jeg SPART på opphold i utlandet i perioder. Livet i Norge blir for dyrt.

Hvis dine meningsfeller overtar styringen, håper jeg dere gir folk muligheten til å flytte sørover. Ikke alle klarer temperaturene her oppe i nord uten sårt tiltrengte opphold i varmen. Det er ikke et helsevennlig klima i Norge. For helsen og for lommeboka kan det være bedre å leve som klimaflyktning et annet sted. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Råååsa
Blålin skrev (2 timer siden):

En bærekraftig livsstil gjør forskjell på fattig og rik. Det gjør meg eitrende forbanna! El bil, hvem har råd til det? Strømregningene? Kollektiv transport kan ikke benyttes av alle, både av psykiske og fysiske årsaker. I deler av Oslo er kriminaliteten ute av kontroll (og verre vil det nok bli) og T-bane f.eks. er ikke lenger trygt. Økologisk mat? Koster mye. Listen er lang. Jeg ser ingen plan eller diskusjon rundt disse tema fra klimafolket.

Noen i min krets har i perioder levd under EU's fattigdomsgrense. Vært kreative og reist en god del. Kom ikke med denne "riking-greien" igjen. Du kan reise for en slikk og ingenting med rett kunnskap. Selv har jeg SPART på opphold i utlandet i perioder. Livet i Norge blir for dyrt.

Hvis dine meningsfeller overtar styringen, håper jeg dere gir folk muligheten til å flytte sørover. Ikke alle klarer temperaturene her oppe i nord uten sårt tiltrengte opphold i varmen. Det er ikke et helsevennlig klima i Norge. For helsen og for lommeboka kan det være bedre å leve som klimaflyktning et annet sted. 

Jeg ser at du har skrevet til meg flere ganger, men jeg klarer ikke helt å se hva du vil si meg? 

Jeg tenker alle de som flyr utenlands på ferie ikke er mennesker som drar på helsereise. 

Det er jo lov å ta med seg trygda og bo opp til 6 mnd i året i utlandet. Ingen partier har så langt nektet trygda det. 

Det er også mulig å dra for godt. Ingen nekter noen det. 

Maten i Norge er ganske så økologisk. Men det er mer å gå på. Og det burde vært billigere. Helt klart. 

El-bil er nok dyrt. Det vil sikkert bli billigere med tiden. Men jeg er ikke så sikker på hvor miljøvennlig disse bilene er. Men det er en annen diskusjon. Om man kan, gå eller sykle på trøsykkelen. Sunt også. 

Er det farlig i Oslo? Det vet jeg ikke så mye om. Jeg kan ikke noe om trikken heller. Jeg har aldri tatt en slik. 

Vel, du har et innlegg som hopper hit og dit. La meg forsøke igjen: 

Jeg er veldig overrasket over at nordmenn reiser så ofte på fornøyelsesreiser. Det betyr at mange har mye penger, og er lite bevisst hvor mye det forurenser. 

Andre har mindre penger og må lete under sofaputene etter egenandelen på til TT-turen. 

Jeg synes folk lever i sus og dus i et land med nød. Bare det. Det må vel greit av meg å synes? Folk svarer jo uten å bli sinna. Takk for det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste vel til utlandet 2-3 ganger i året. Jeg har ikke veldig romslig økonomi, men det har alltid vært en prioritet for min egen del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...