Gå til innhold

"Alle" prater om at de savner å reise - hvor mye reiser dere egentlig?


Gjest Råååsa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Råååsa skrev (7 timer siden):

Jeg visste virkelig ikke at dette var så vanlig. 

Er dere rike? Tenker dere på klimaet? 

😅 "klimatet"🥱🥱🥱🤣

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WonderWomaan skrev (8 timer siden):

Flytt da

Hvorfor det? I Norge har jeg venner, familie, og en kultur jeg liker, men ikke et klima jeg liker. Dette løser jeg fint med å stikke til varme steder i utlandet et par ganger i året. Når det ikke er pandemi altså. Reiste ingen steder i fjor, og blir neppe noe i år, men håper inderlig det blir mulig i 2022.

Råååsa skrev (7 timer siden):

Jeg visste virkelig ikke at dette var så vanlig. 

Er dere rike? Tenker dere på klimaet? 

Det er jo klimaet som gjør at man må rømme fra Norge noen ganger i året... Nei, er ikke rik, vi ligger under medianen i inntekt. Tenker du at man må være rik for å dra på ferie i utlandet? Flybilletter koster nesten ingenting, og mat og opphold koster stort sett mindre i andre land. Norgesferie derimot, det er dyrt! Det er mye dyrere å kjøre over fjellet til Bergen med bil, enn å fly til London eller Roma eller Barcelona.

Reiser ikke om sommeren, da er det jo greit i Norge. Men midten av oktober til begynnelsen av april, er det ganske miserabelt. November er aller verst, da er det faktisk ikke levelig i Norge.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser vanligvis 1-4 ganger til utlandet i året.

I motsetning av mange bruker jeg ikke å bruke lang tid på planlegging og gleder meg lenge. Det blir stort sett tatt på sparket. Det er godt å komme seg til varmen når det er dårlig vær, uten utsikt til forbedring.

Også i år blir det helt sikkert norgesferie, for det er usannsynlig at vi er vaksinert i tide. Det er greit. Jeg har ingen planer om å bruke et par uker i karantene når Norge er på sitt beste. Ferie er mer enn å reise til utlandet, men opplever og tid sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 6 uker ferie og i disse reiser jeg alltid. I tillegg kommer helgeturer, langhelger i forbindelse med helligdager osv. Det er min største utgift og har spart ekstremt mye penger det siste året. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner å ha noe å se frem til. Planlegge, glede seg. Reiser ikke så ofte, men fint å  kunne reise en tur til sol og varme i løpet av et år... Sommerferien i fjor ble ingen badeferie da vi fikk 9 grader og stiv kuling der vi var...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

velociraptor skrev (36 minutter siden):

Hvorfor det? I Norge har jeg venner, familie, og en kultur jeg liker, men ikke et klima jeg liker. Dette løser jeg fint med å stikke til varme steder i utlandet et par ganger i året. Når det ikke er pandemi altså. Reiste ingen steder i fjor, og blir neppe noe i år, men håper inderlig det blir mulig i 2022.

Det er jo klimaet som gjør at man må rømme fra Norge noen ganger i året... Nei, er ikke rik, vi ligger under medianen i inntekt. Tenker du at man må være rik for å dra på ferie i utlandet? Flybilletter koster nesten ingenting, og mat og opphold koster stort sett mindre i andre land. Norgesferie derimot, det er dyrt! Det er mye dyrere å kjøre over fjellet til Bergen med bil, enn å fly til London eller Roma eller Barcelona.

Reiser ikke om sommeren, da er det jo greit i Norge. Men midten av oktober til begynnelsen av april, er det ganske miserabelt. November er aller verst, da er det faktisk ikke levelig i Norge.

Jeg har levd hele livet mitt i Norge, vært kun i Danmark for har ikke råd til ferie, og jo det er levelig i Norge også. Kun bortskjemte folk klarer si at det er ulevelig i Norge i november. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er reising en viktig hobby, og noe jeg prioriterer over mye annet. Jeg forstår ikke at det er så rart, er det rart med andre hobbyer også, som strikking, trening og baking? Jeg bruker å være i utlandet på reiser minst 2-3 ganger i året, siden jeg har slekt ved svenskegrensen og venner i Sverige blir det også flere dagsturer. Jeg savner selvsagt selve reisen, men også det å planlegge, lese seg opp, bestille og så glede seg. Jeg har jo ikke akkurat så mye annet å glede meg til om dagen heller.

Må innrømme at jeg sørger litt over tapte muligheter innen reise, og håper jeg blir veldig gammel og sprek langt opp i årene så jeg kan ta igjen det tapte.

For min del har også mobiliteten innad i Norge blitt begrenset av pandemien. Jeg har ikke bil, og vi frarådes å reise kollektivt. Så jeg savner ikke bare å reise til utlandet, men å reise punktum. Jeg savner friheten min og livet mitt.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-6 reiser til utlandet året, hvorav de fleste er langhelger. Bor også nær svenskegrensen som muliggjør handling eller en helg i Gøteborg/København innimellom utover de andre reisene.

Tror det er mest tanken på å ikke kunne reise som er utfordringen. Det gir stor glede å planlegge, lese seg opp og vite at det nærmer seg. Ferie og reiser er tross alt mye av motivasjonen for å jobbe lange dager med mye mas og stress.

Der andre bruker penger på hytte/båt/bobil bruker jeg dem heller til å reise til nye steder.

Det sagt, å bli 'tvunget' til å bruke eget land som ferieland har på alle måter bare vært positivt. Så lenge det er forbigående.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WonderWomaan skrev (13 minutter siden):

Jeg har levd hele livet mitt i Norge, vært kun i Danmark for har ikke råd til ferie, og jo det er levelig i Norge også. Kun bortskjemte folk klarer si at det er ulevelig i Norge i november. 

Det er bare tull å si at man ikke har råd til ferie. Selv innvandrere på sosialstønad klarer tydeligvis å skrape sammen penger til turer til hjemlandet. At du ikke velger å prioritere det er jo en annen og helt ærlig sak.

Du synes Norge er levelig i november, jeg synes ikke det. Hva har vinterdepresjon og rheumatiske ledd med bortskjemt å gjøre?

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (På 20.4.2021 den 8.36):

Det er bare tull å si at man ikke har råd til ferie. Selv innvandrere på sosialstønad klarer tydeligvis å skrape sammen penger til turer til hjemlandet. At du ikke velger å prioritere det er jo en annen og helt ærlig sak.

Du synes Norge er levelig i november, jeg synes ikke det. Hva har vinterdepresjon og rheumatiske ledd med bortskjemt å gjøre?

Ulevelig er når du ikke har noe bosted, ikke mat på bordet, ikke en dritt, men det har du jo. Så ikke kom med pisspreik at Norge er ulevelig. 

Du kan snakke om ulevelig når du bor under et blikktak eller pappkartong og leter etter mat i søppelkassa. 

Folk lever med fysiske sykdommer og psykiske uten hjem og mat mange steder i verden. DET er ulevelig. De hadde vel kutta av beinet sitt bare for å ha den luksusen du kaller ulevelig i november. 

Ps: De færreste innvandrere på sosialstønad får mulighet til å dra til utlandet....

Endret av WonderWomaan
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før korona pleide jeg dra ut av norge 1-2 ganger pr mnd :) Elsker å reise, være på tur! Da trives jeg godt, elsker å reise på egenhånd. Da slipper man diskutere med andre, da må man klare ting selv. Man vokser utrolig som menneske, derfor føler jeg meg ikke "hjemme" blant gjennomsnittsnordmenn lenger. Nordmenn er jo veldig flokkrelatert.

Det jeg liker med mange andre land i europa/verden er den sosial kulturen, som vi ikke har i norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WonderWomaan skrev (8 minutter siden):

Ulevelig er når du ikke har noe bosted, ikke mat på bordet, ikke en dritt, men det har du jo. Så ikke kom med pisspreik at Norge er ulevelig. 

Du kan snakke om ulevelig når du bor under et blikktak eller har pappkartong og leter etter mat i søppelkassa. 

Folk lever med fysiske sykdommer og psykiske uten hjem og mat mange steder i verden. DET er ulevelig. De hadde vel kutta av beinet sitt bare for å ha den luksusen du kaller ulevelig i november. 

Vi har nok ikke samme syn på ulevelig. Når man vurderer å ta livet sitt så anser jeg det bokstavelig talt som ulevelig, selv om det finnes mennesker med kreft og to amputerte bein som bor på gata og må spise søppel.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reiser utenlands 3-5 ganger årlig og det savner jeg nå, jeg er ganske rastløs. 

 Jeg reiser også fra Trondheim til Oslo for å være med på vennemiddag et par ganger i året, det savner jeg skikkelig. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deltid skrev (6 minutter siden):

Før korona pleide jeg dra ut av norge 1-2 ganger pr mnd :) Elsker å reise, være på tur! Da trives jeg godt, elsker å reise på egenhånd. Da slipper man diskutere med andre, da må man klare ting selv. Man vokser utrolig som menneske, derfor føler jeg meg ikke "hjemme" blant gjennomsnittsnordmenn lenger. Nordmenn er jo veldig flokkrelatert.

Det jeg liker med mange andre land i europa/verden er den sosial kulturen, som vi ikke har i norge.

Hva mener du med at nordmenn er flokkrelaterte? Nordmenn er vel oftest mer solitære enn mange andre, bortsett fra finner?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det jeg savner mest er muligheten til å dra ut av landet på ferie. Jeg har ingen problemer med Norgesferie, det kan være skikkelig koselig, og de aller fleste ferier holder jeg meg stort sett hjemme/i nærområdet likevel. 
Men jeg savner å kunne ta en langweekend i England hos ei venninne, finne en restplass-billett til varmere strøk osv.

Men jeg verken sutrer eller klager, jeg skjønner hvorfor jeg ikke kan det nå. Men det må være lov å synes at det er skikkelig kjipt, og glede seg til når man kan dra ut i verden litt igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

velociraptor skrev (2 minutter siden):

Hva mener du med at nordmenn er flokkrelaterte? Nordmenn er vel oftest mer solitære enn mange andre, bortsett fra finner?

Nordmenn tørr lite på egenhånd, må ofte høre til en flokk. Livredde for å gjøre noe annet enn massen gjør, skiller seg lite ut. Livredde for å være annerledes. Såkalt konformitet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deltid skrev (5 minutter siden):

Nordmenn tørr lite på egenhånd, må ofte høre til en flokk. Livredde for å gjøre noe annet enn massen gjør, skiller seg lite ut. Livredde for å være annerledes. Såkalt konformitet.

Ok, takk for oppklaring. Jeg er nok ikke enig med deg i din vurdering av  nordmenn, men det er jo greit.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WonderWomaan skrev (1 time siden):

Jeg har levd hele livet mitt i Norge, vært kun i Danmark for har ikke råd til ferie, og jo det er levelig i Norge også. Kun bortskjemte folk klarer si at det er ulevelig i Norge i november. 

Folk er forskjellige, for alt jeg vet bruker du pengene dine på sigaretter mens andre kanskje sparer dem for å reise. Ingen jeg kjenner bor i Norge på grunn av klimaet i hvert fall, det er mørkt, kaldt, vått og jævlig for å si det mildt.

For meg finnes det ikke noe bedre å lade opp langs middelhavet med varme og deilig mat, at du klarer deg i Norge og Danmark er jo helt greit;)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyreiser fra Norge har vært utrolig billige. Så bruker en litt tid på å finne billige billetter, som tar noen få minutter, og velger seg et billig land i sør-Europa og finner seg rimelig overnatting så koster ikke en utenlandstur skjorta.

Om en er mer reisevant, og ikke vil bo midt i de største feriestedene så er det enkelt å finne billige private overnattinger hvor en får rom med bad rett på stranda til noen få euro. Spesielt er det en del pensjonister som sper på pensjonen sin ved å leie ut et rom i huset sitt. 

Restplasser via charter har heller ikke vært så dyrt. Det er reiser midt i fellesferien som har kostet mest, men reiser en litt utenom den, så har det vært et hav av billige turer. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...