Gå til innhold

"Alle" prater om at de savner å reise - hvor mye reiser dere egentlig?


Gjest Råååsa

Anbefalte innlegg

Har vanligvis 2-3 utenlandsturer i året. For en familie med 3 barn er det dyrt å reise, skulle ønske vi hadde råd til å reise minst dobbelt så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har pleid å reise utenlands 2x i året, sommerferie og juleferie.

Var også planlagt en helgetur til storby i 2020 som ikke ble noe av. 

Jeg håper neste utenlandstur blir syden i romjulen 2021, men tror det blir våren eller sommer 2022 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner nå mest innenlandsreising.. slekta mi bor på andre siden av landet og vi pleier å ta langhelger hos hverandre flere ganger i året. Blitt helt slutt på det nå.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WonderWomaan skrev (1 time siden):

Ulevelig er når du ikke har noe bosted, ikke mat på bordet, ikke en dritt, men det har du jo. Så ikke kom med pisspreik at Norge er ulevelig. 

Du kan snakke om ulevelig når du bor under et blikktak eller har pappkartong og leter etter mat i søppelkassa. 

Folk lever med fysiske sykdommer og psykiske uten hjem og mat mange steder i verden. DET er ulevelig. De hadde vel kutta av beinet sitt bare for å ha den luksusen du kaller ulevelig i november. 

Det ikke ulevelig i Norge, men noen liker jo å reise fremfor å bruke penger på noe annet. Dessuten er det langt fra slik at man kun reiser for å feriere, mange har spredt familie i Europa og verden ellers. Husk nå at reise også er definert som en tur til Sverige for å besøke familie, nå er ikke det mulig en gang. Vi har blant annet eldre slektninger i sverige som er godt over 90. Det spørs om vi får sett dem i live noen gang igjen. Det er ikke slik at alle kan "holde ut 2 måneder til" (som uansett bare er datoer som blir flyttet videre på) i noen land egentlig, man vet aldri med denne aldersgruppen. Det er mange som lurer på om de får sett sine slektninger i live igjen. 

Så er det heller ikke sånn at man kan kutte bort nesten all reisevirksomhet og tro at økonomien er upåvirket. Inntil videre dempes fallet med tiltakspakker i milliardklassen, men disse kan ikke opprettholdes for all fremtid. Når man på et eller annet tidspunkt blir tvunget til å tone ned tiltakspakkene, så vil det bli merkbart at man har kuttet vekk en del av økonomien. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som snøscooter-flyktning savner jeg å kunne reise til Sverige, hvor motorferdsel i utmark ikke blir straffet på nivå med overfallsvoldtekt og bankran.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har pleid å reise utenfor Norden 2-3 ganger i året. Da gjerne en lengre tur til Asia, USA osv. Så 1-2 helgeturer (ofte til en europeisk by). Svigers har også hytte i Sverige. Så har jo pleid å være der et par ganger i året. Har også  som regel blitt en tur med Kielferga i løpet av året. På dette tidspunktet savner jeg å bare kunne kjøre til Sverige på harryhandel. Egentlig ikke noe vi pleide å gjøre, men rart hvordan man vil ha det man ikke kan få😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har de siste årene hatt et par turer til utlandet, det være seg en sydentur eller en langhelg i en storby i Europa. Dette er fordi livssituasjonen har endret seg - i yngre dager var jeg veldig sjeldent utenlands på tur.

Jeg elsker slike turer, fordi byene sørover har mye mer å oppleve av historie, arkitektur, mat og ulik kultur enn man får i Norge. Når det er sagt så er jeg glad i Norge også, og på sensommeren i år skal vi til Trondheim en tur. Men det kan ikke sammenlignes med Wien og Krakow. For eksempel så var det å oppleve og se Auschwitz og Birkenau en god del mer spesielt enn å dra til Grønland og se på Botsen.

Å reise og oppleve ulike land gir meg noe. En forståelse for hvordan historien har formet oss som mennesker. Det anbefales.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (2 timer siden):

Ok, takk for oppklaring. Jeg er nok ikke enig med deg i din vurdering av  nordmenn, men det er jo greit.

Jeg skal jo ikke være enig med deg, alle har forskjellig oppfatning av ting i livet :) 

Men om du overser følgende så er du blind: Nordmenn lever stort sett etter hva de blir fortalt, konformitet og sosial kontroll. Noen må alltid bestemme over de, veldig lydige.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deltid skrev (2 minutter siden):

Jeg skal jo ikke være enig med deg, alle har forskjellig oppfatning av ting i livet :) 

Men om du overser følgende så er du blind: Nordmenn lever stort sett etter hva de blir fortalt, konformitet og sosial kontroll. Noen må alltid bestemme over de, veldig lydige.

Hmm... Du har kanskje rett når jeg tenker meg om. Når man leser kommentarfeltene på Facebook og her på KG og sånn er jo veldig mange ufattelig PK mennesker som følger hverandre som sauer. Jeg føler bare ikke at min omgangskrets er sånn 😝

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (1 minutt siden):

Hmm... Du har kanskje rett når jeg tenker meg om. Når man leser kommentarfeltene på Facebook og her på KG og sånn er jo veldig mange ufattelig PK mennesker som følger hverandre som sauer. Jeg føler bare ikke at min omgangskrets er sånn 😝

Akkurat derfor jeg trives best i land der det er naturlig omgås mennesker. Uten noe hang-ups.

Slipper å være politisk korrekt, i andre  land har de mye mindre tro på myndighetene. Av god grunn, i norge kuer vi oss på no-time. Sier staten vi må gå på kne, så gjør vi det som regel Flertallet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke å reise... Liker ikke varme.. Av og til blir til og med norsk sommer for mye for meg.. Kunne kanskje feriert på svalbard...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I normale tider reiser jeg mange turer utenlands hvert år. Det er det jeg savner aller mest av uviktige ting nå under koronaperioden. Har ikke hatt en ferieuke i Norge siden 2015 tror jeg. Drar flere turer til Italia hvert år, resten bytter jeg på med USA/Dubai og prøver å få sett et nytt land hvert år. Har ikke dårlig samvittighet i det hele tatt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deltid skrev (17 minutter siden):

Akkurat derfor jeg trives best i land der det er naturlig omgås mennesker. Uten noe hang-ups.

Slipper å være politisk korrekt, i andre  land har de mye mindre tro på myndighetene. Av god grunn, i norge kuer vi oss på no-time. Sier staten vi må gå på kne, så gjør vi det som regel Flertallet.

Jeg ser ikke helt sammenheng mellom "naturlig å omgås mennesker"  og lite tro på myndigheter og politisk korrekthet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens barna var små ble det en sydendentur og en storbyferie i året. Nå som barna er tenåringer reiser vi fortsatt til utlandet hver sommer, men vi reiser nå til destinasjoner utenfor Europa som koster mer enn en sydentur, så nå reiser vi annethvert år. Siste tur var 4 uker i USA i 2018. Neste tur håper vi går til Japan slik planen egentlig var i 2020.
Vi har normal inntekt, men sparer penger til reiser og opplevelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser vanligvis en gang eller to i året, for å besøke familie i utlandet (annet europeisk land). Reiser sjelden på sånne typiske turist/ferieturer. Folk må ha veldig god råd for å kunne reise på slike flere ganger i året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv reiser jeg så lite jeg kan, det gir meg ikke så mye dette med reising, Reist i fra meg i mine "yngre dager".:ler: 

Men har en del eldre venner som er ferdige med barn i skolen og de reiser titt og ofte, som regel iallfall en helg i måneden i tillegg til ferier. De fleste som er på min alder reiser kanskje en tur og to i sommerferien og kanskje høstferien med barna. Men ingen av de prater om at de savner det, de fleste tar ting med knusende ro og er klar for reising når de vaksinerte og ting er åpnet opp. De har reist mye innenlands da, det har de gjort, reiselysten er stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vant med å dra til Karibien x1 eller 2 i året, og/eller en Hellastur tidlig sommer eller senhøst. Savner å reise 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å reise utenlands 2-3 ganger i året, minst en tur med familien og en tur med venner. Tenker på miljøet, men spiser ikke kjøtt og har ikke bil, så jeg vurderer at "kvoten" min altså hovedsakelig brukes på flyreiser😬

Barnet mitt har også besteforeldre som bor på andre siden av jordkloden, det aller mest triste med denne pandemien for vår del er at vi ikke får møtt dem. Men men, sånn er det. Sydenreiser og storbyferier klarer vi oss jo helt fint uten, selv om det er et lite savn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selma1984 skrev (12 timer siden):

Vanligvis har vi reist 2-3 ganger i året. Men det er ikke bare selve reisingen jeg savner, det er det å ha noe spesielt å se frem til. Planlegge og glede seg, telle ned dagene til en morsom reise. 

Enig. Har til nå ikke funnet samme glede i noe annet, som det jeg gjør ved å planlegge og se frem til en hyggelig reise til et annet land❤️
Vi reiser vanligvis på en lengre tur om sommeren, og 4-6 langhelger i året. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...