Gå til innhold

"Alle" prater om at de savner å reise - hvor mye reiser dere egentlig?

Gjest Råååsa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Og tror ikke det er reisen i seg selv jeg savner, men jeg savner friheten til det 😄

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en periode jeg reiste mye utenlands, men det var før barn. Nå i "corona-time" handler det for vår del mer om å reise rundt å oppleve ting i Norge. Og vel så mye bare det å kunne planlegge ting å se frem til uten den uvissheten om hva som skjer neste uke. 

Endret av Plengionika
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser så lite til vanlig at denne pandemien har hatt null innvirkning på mine reisevaner. Den eneste reisen jeg har utsatt,  og gleder meg til, er å besøke familie på en annen kant av landet siden jeg ikke har hatt anledning å besøke dem etter at de flyttet dit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råååsa skrev (På 20.4.2021 den 13.31):

Sorry ass, men denne pandemien fortjener dere. Makan til miljøsvin! 

Tja...kan forstå tanken, men det blir vel en litt voldsom påstand om mennesker du vet minimalt om. Det stemmer sikkert for noen, men ikke nødvendigvis alle. 

Totalt sett tror jeg ikke jeg (som reiser ganske mye) kommer noe særlig dårligere ut enn gjennomsnittet når det gjelder miljø. For det er jo ikke bare reising som avgjør noens klimaavtrykk. Det er helheten av hvordan man lever livet sitt, og hverdagen utgjør langt flere dager enn ferier. Ting som trekker avtrykket ned for min del: verken har eller skal ha barn, eier ikke bil (går eller kjører kollektivt), har begrenset matsvinn og inntak av kjøtt, handler lite klær, bruker klær (ikke undertøy) og håndklær flere/mange ganger før vask, begrenser forbruk av plast etc. etc. Man kan absolutt være et miljøsvin som reiser, men man kan fint kvalifisere til den tittelen selv om man tar alle ferier i Norge også.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reiser ganske sjeldent, men har tatt en festival en gang i året i ny og ne.

Det som er trist nå er at jeg ikke kan ta med barnet mitt til Disneyland, Legoland eller andre utenlandske opplevelser jeg selv fikk oppleve i min barndom.

Og er vi riktig uheldige med vaksinepass her innenlands så blir det vel slutt på Dyreparken og norske attraksjoner også. Trist fremtid

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste minst to ganger i året, oftest tre. Vi besøker alltid mannens familie en gang i året, samt drar på en tur bare oss to, og så blir det gjerne en venninnetid om økonomier tillater det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/20/2021 at 1:31 PM, Råååsa said:

Sorry ass, men denne pandemien fortjener dere. Makan til miljøsvin! 

👌 Enig. Utrolig hvordan enkeltes reisevaner har tatt helt av med null omtanke for andre på kloden.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde at de fleste bare har 5 uker ferie, med 3 uker låst fast til sommer. Men ser at jeg tar feil 🙂

At studenter har det travelt med studier og liten jobb ved siden av. 

At voksne ofte har barn, og forpliktelser om at disse skal på skole, møte på fritidsaktiviteter osv (Jeg er sterk motstander av at barn blir tatt ut av skole pga feriereiser utenom skoleferie). 

At man en lang periode bruker det man har av penger på å komme seg inn på boligmarkedet, og betale på huslån

Så i mitt hode er det bare pensjonister som kan reise mye 😀

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
Viki6 skrev (32 minutter siden):

Trodde at de fleste bare har 5 uker ferie, med 3 uker låst fast til sommer. Men ser at jeg tar feil 🙂

At voksne ofte har barn, og forpliktelser om at disse skal på skole, møte på fritidsaktiviteter osv (Jeg er sterk motstander av at barn blir tatt ut av skole pga feriereiser utenom skoleferie). 

At man en lang periode bruker det man har av penger på å komme seg inn på boligmarkedet, og betale på huslån

I noen yrker har man ofte hektiske perioder og litt roligere.  Hos oss får vi samle opp timer på fleksitid. Kan fint klare å spare opp nok timer til å ta en ukes avspasering.  Eller to uker. Dette må selvsagt avtales og tilpasses i forhold til jobben.  Mange bruker dette til feriereiser utenfor sesongen.  Veldig kjekt med langhelger også.  

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viki6 skrev (2 timer siden):

Mange jobber seg inn ekstra ferie i form av avspasering eller fleksitid eller å sette opp turnus med intensive jobbeperioder for så å få lenge friperioder. Mange jobber frivillig eller ufrivillig deltid, som kan gi mer friperioder. Mange arbeidsgivere blir glade om folk tar ute ferie utenfor fellesferien. Og uansett er da 5 uker ferie, derav 3 om sommeren, nok til å reise en del.

Mange studier er ganske ukompliserte. Hvis man ikke sliter akademisk er det slettes ikke sikkert man trenger å bruke så mye tid på studier. Dessuten kan man studere mens man er på ferie også. Og jobb ved siden av kan man vel ha selv om man drar til varme strøk en uke her og der i løpet av året?

Mange voksne har barn ja. Jeg drar på husmor-ferie uten mann og barn minst en uke i året, og mannen får også en egen uke, så det trenger ikke å bety at barna tas ut av skolen. Ellers er det jo skolefri hele fuckings tiden. 8 uker på sommeren, en uke på høsten, minst to uker til jul, en uke i februar, 10 dager til påske, og en haug med langhelger med inneklemte fridager i mai - med 5 dager fri kan man fint dra et sted i Europa.

Jeg tror ikke det er særlig vanlig å bruke absolutt alle penger på å spare for å komme seg inn på boligmarkedet. Så mye øl og take away som studentene jeg kjenner inntar, så kunne de fint hatt råd til et par ferieturer i året i stedet om de ønsket. Ferier er, som tidligere nevnt i tråden, ikke nødvendigvis særlig dyrt. 

Så jo, jeg vil tro de aller fleste kan reise en del, om de skulle ha noe ønske om det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest In absentia

Det kan være så enkelt at de savner å reise til andre byer i Norge for å besøke slektninger og sånt. Jeg har ikke sett slekta på et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selma1984 skrev (På 19.4.2021 den 23.24):

Vanligvis har vi reist 2-3 ganger i året. Men det er ikke bare selve reisingen jeg savner, det er det å ha noe spesielt å se frem til. Planlegge og glede seg, telle ned dagene til en morsom reise. 

Samme her... Det er akkurat det jeg savner også.

Snart, snart.... *krysser fingrene*

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker å reise, typ leie en luksusbolig i varmt strøk å spise god mat og marineres i varmen. Er det ikke 5 stjernes ser jeg ikke poeng i å reise, da har man det finere hjemme.  
Trives veldig godt hjemme i Norge, vinteren er perfekt for alpin, sommeren er magisk og høsten er helt spesiell.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BittenTei

Liker å anse meg som en reiseglad person, men desto eldre jeg har blitt, desto bedre trives jeg på hjemmebane 🙈 Liker å være DER🌏🏖🏝, når jeg først har reist, bare liker ikke selve reiseprosessen. 

Drar utenlands årlig ifm familieferier (teller ikke med den årlige harryhandelen til Sverige, før påske 🤪🍭🍫).  

Tidligere har jeg hatt "ambisjoner" om at gubben og jeg skal dra på en årlig trip til utlandet/storbyferie, men ifølge Facebook er dette 6 år siden 😂😆🙈. Liker ikke å dra fra kidsa, får litt separasjonsangst. Dóg har det vært noen få jobbreiser siste årene, så har egentlig fått reisedosen/kjent på separasjonsangsten fra husholdningen min på den måten 😂🌏🤪

Vil gjerne bli Reiseglad igjen, men foreløpig er jeg fornøyd med  å tilbringe 365/366 dager i Norge 🤔  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ca 1-2 ganger til utlandet pr. år. Men langt fra hver sommerferie med familien, det skjer kanskje hvert tredje år - så dyrt som det er. Men med jobben er det innimellom weekendturer, tar en kjærestehelg med mannen, venninnetur o.l. Så jeg kjenner absolutt på at jeg ikke har vært i utlandet siden 2019 ja, må innrømme det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
In absentia skrev (1 time siden):

Det kan være så enkelt at de savner å reise til andre byer i Norge for å besøke slektninger og sånt. Jeg har ikke sett slekta på et år.

Det er jeg enig i.  Jeg bor et sted nesten uten smitte, men savner min datter som bor  på Grorud i Oslo. Hun er ikke frisk og må være forsiktig.  Jeg både savner og bekymrer meg. Hun vil heller ikke risikere å reise med buss og ta med seg smitte til meg her før jeg får vaksine.  Og det tar tid. Tror de holder på med 70-75 nå.  Og så kommer vel flere skjevdelinger på vaksinene.. håper å se henne på sensommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råååsa skrev (På 20.4.2021 den 0.03):

Jeg visste virkelig ikke at dette var så vanlig. 

Er dere rike? Tenker dere på klimaet? 

Veldig lite rik, men bruker alt det lille vi klarer å spare på opphold i utlandet. Jeg tror ikke mange vet hvilke enorme muligheter som gjemmer seg i reisenes verden. Hvor billig man faktisk kan få det. Alt fra camping til småhus utenfor de store turiststedene. Noen ganger kan man finne helt rå priser også i mer populære områder, men stort sett ikke via reiseselskaper. Flotte leiligheter med basseng og alt av bekvemmeligheter. Utenfor høysesong og/eller "restuker" (ikke fylte uker) selges ofte til sterkt nedsatt pris og man kan pent be om spesialtilbud. Det finnes gratis opphold for pass av dyr, husbytte og mye annet jeg aldri har prøvd meg på også. Skandinaver leier noen ganger ut boligene sine i Sør-Europa til veldig lave priser.

Akkurat nå gis det "corona rabatt" mange steder (ofte private utleieselskaper) til en tredje- eller fjerdedels pris. Også i mer normale tider er det mange klubber o.l. man kan være med i som gir rabatter, i tillegg til "cash points" på toppen av det igjen. Det gjelder å være kreativ samt å bruke tid på letingen.

Vi reiser ca. to ganger/år, noen ganger med lange opphold for de av oss med mulighet. Har også jobbet i utlandet i korte perioder. "Jobber i solen" kan man også få via NAV når de dukker opp, hvis man er ung og fri eller bare "fri".

Klima tenker jeg ikke mye på, nei. Tenker mye mer på tradisjonelt miljøvern, hav, dyr og andre hjertesaker. Støtter også gjerne resten av Europa's økonomi, spesielt i sør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare reise hjem til Norge på besøk, men kan ikke pga. den helvetes coronaen.

Har ikke sett familien min på 1,5 år 🥺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...