Gå til innhold

Koronasertifikat på plass allerede i mai


von Dünkel

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Lana01 said:

Vi har litt over 100 000 smittede i Norge så langt, så hvor lang tid tenker du det ville gå  før vi kunne gjenåpne uten vaksinering? man er ikke varig immun etter smittet heller., så dette ville bare forsatt og forsatt uten vaksinering Det er flere grunner til at noen blir mer syk en ander. en ting er risikofaktorer , noen er også genetiske mer utsatt, og er mengde virus man blir disponert for mye å si. 

Du bør lese deg opp på long covid  hvis du er bekymret for skade etter vaksinering. omfanget er stort, og det kan ramme alle organer i kroppen., der i blant blodpropp. Du tar en langt større risiko ved å la være. Får man skade etter korona vaksinen, har man krav på erstatning. 

Israel har  åpner opp for alle ikke bare de med vaksine

Dert er tydelig mye du ikke har forstått her orker ikke å gå inn på alt, Råder deg til å høre på fagfolk ikke konspirasjon  teoretikere på YouTube. 

Tallene fra Israell taler for seg selv og 12 000?  smittede etter vaksinering av 5 000 000. er ingen ting. Det betyr at samfunnet kan åpnes, og folk leve tilnærmet normalt. 

Normalt lever de ikke i Israel nå. Hvis normalt betyr vaksinepass og disikriminering?

 

Feks. Influensavirus er ikke en pandemi hvert år(selv om det egentlig er det-nye versjoner hvert år), men folk har en viss immunitet mot forskjellige influensa og forkjølelsesvirus. Folk blir ikke bare smittet og smittet og dør til det ikke er mennesker igjen i landet.

Og du bruker 100 000 SMITTEDE. Men har alle disse vært svært syke? Nei. Hvorfor ikke? Fordi vi 1. Har et immunforsvar og 2.Mange har en viss beskyttelse fra lignende virus. Koronaviruset er ikke et helt nytt ukjent virus- det er i familie med koronavirus gruppen.

Man er isåfall ikke lengre immun med vaksinering  enn ved en ekte infeksjon. Tror man på denne vaksinen så må man også tro på at en infeksjon gir immunitet.

Det er ikke alle som vaksinerer seg mot influensavirus (denne vaksinen har jo kun begrenset effekt), men man stenger ikke ned landet pga dette..

 

Endret av freesummer
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

freesummer skrev (8 minutter siden):

Normalt lever de ikke i Israel nå. Hvis normalt betyr vaksinepass og disikriminering?

 

Feks. Influensavirus er ikke en pandemi hvert år(selv om det egentlig er det-nye versjoner hvert år), men folk har en viss immunitet mot forskjellige influensa og forkjølelsesvirus. Folk blir ikke bare smittet og smittet og dør til det ikke er mennesker igjen i landet.

Og du bruker 100 000 SMITTEDE. Men har alle disse vært svært syke? Nei. Hvorfor ikke? Fordi vi 1. Har et immunforsvar og 2.Mange har en viss beskyttelse fra lignende virus. Koronaviruset er ikke et helt nytt ukjent virus- det er i familie med koronavirus gruppen.

Man er isåfall ikke lengre immun med vaksinering  enn ved en ekte infeksjon. Tror man på denne vaksinen så må man også tro på at en infeksjon gir immunitet.

Det er ikke alle som vaksinerer seg mot influensavirus (denne vaksinen har jo kun begrenset effekt), men man stenger ikke ned landet fordet..

 

Så mye surr. Du et er veldig  mye du ikke forstår Kort Nei alle blir ikke alvorlige syke. Vi stenger ned fordi helsevesenet ikke skal. kollapse Vi  må selvfølgelig regne  med re vaksinering. Kanskje på lik linje som med  influensa vaksinen, det er vel ingen som har hevdet noe annet? og dette kan ikke sammenlignes med influensa. Virkelig!

Endret av Lana01
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lana01 said:

Så mye surr. Du et er veldig  mye du ikke forstår Kort Nei alle blir ikke alvorlige syke. Vi stenger ned fordi helsevesenet ikke skal. kollapse Vi  må selvfølgelig regne  med re vaksinering. Kanskje på lik  influensa vaksinen, det er vel ingen som har hevdet noe annet? og dette kan ikke sammenlignes med influensa. Virkelig!

Og helsevesenet er ikke i ferd med å kollapse. Under en influensasesong har det ofte vært ennå flere innlagte enn det er nå med dette viruset. Men regjeringen har ikke gjort noenting for å øke kapasiteten, og det er det vi som skal straffes for. Ved nedstenging, konkurser, arbeidsløshet osv. Man betaler skatt for et helsevesen som bli nedprioritert og nå skal vi holdes inne for at det ikke skal komme frem i lyset hvor dårlig stilt kapasiteten er. Dette viruset kan sammenlignes med influensaviruset. Nei det er ikke samme virus,det er riktig. Men det gir mye av samme sykdomsbilde. Det er en sammenlikning, men det er ikke samme virus.  Men når risikogruppene er vaksinert -de som har størst sjans for å bli syke og lagt inn, hvorfor skal vi da fortsette med nedstenging.

Media har mye makt og du skjønner nok mer etterhvert.

Endret av freesummer
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, student86 said:

Jeg tror det kan være en sannsynlighet for at vaksinepass ikke kun blir brukt midlertidig og ikke kun når det er nødvendig, og derfor er jeg skeptisk.

Så du mener at myndighetene kommer til å begå lovbrudd når vi ikke lenger har noen smittetrussel?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, freesummer said:

Man trenger ikke vaksinen for at samfunnet skal åpne igjen.

Kanskje ikke - men det vil ta veldig, veldig, veldig mye lengre tid, og kreve mye større ofre både i menneskeliv, lidelse og økonomisk nedgang om vi skal vente på at sykdommen brenner ut av seg selv.

3 hours ago, freesummer said:

Alle de som ikke har blitt særlig syke men testet positivt- de må ha hatt en slags immunitet fra før fra andre koronavirus, og bare det at vi har et immunsystem som også fjerner virus selv om om man ikke skulle ha immunitet fra før.

Dette skal du gjerne få lov til å fremføre en argumentasjon for. Vis meg gjerne studier som påviser 1) at en slik kryssimmunitet finnes, og 2) at den faktisk beskytter mot utvikling av covid-19

At vi har et immunforsvar, betyr ikke at det under alle omstendigheter vil "fjerne virus selv om man ikke skulle ha immunitet fra før." Dersom dette var riktig, ville jo ingen blitt syke av virussykdommer.

3 hours ago, freesummer said:

Er det å ta ansvar å utsette seg for en ukjent risiko, muligens blodpropp, overaktivt immunsystem og i verste fall død av å ta vaksinen?

Det er ingen data som tilsier at det finnes noen risiko av betydning. Når det gjelder AZ, er det snakk om 222 tilfeller av VITT av 35 millioner gitte doser. Det er mye farligere å spise en ibux.

3 hours ago, freesummer said:

Hvem tar ansvar hvis man blir syk av vaksinen?

Det ansvaret har staten tatt på seg, og beviskravene er lavere enn i vanlige erstatningssaker.

3 hours ago, freesummer said:

Mange har litt syke/fått en positiv test etter å ha tatt vaksinen. I israel var det ca 12 000 vaksinerte som testet positivt.

Ingen vaksiner beskytter 100%. Det vil alltid være noen som blir smittede eller syke til tross for vaksinering. I hovedsak får man da et betydelig mildere forløp. I Israel har man gitt 10.4 millioner vaksinedoser. Det er snakk om rett over 0.001%. Det er ikke tall av betydning.

4 hours ago, freesummer said:

Man må altså stille kroppen sin til disposisjon og la seg insjisere for å få litt frihet.

Dette er en høyst midlertidig situasjon, og du er ikke tvunget til å la deg vaksinere.

4 hours ago, freesummer said:

Selvfølgelig vil legemiddelfirmaer og myndighetene få oss til å tro at vaksinen er eneste vei til et normalt liv,

Ingen har påstått dette. Men derimot har både legemiddelfirmaer og myndigheter et ansvar for at vi kan være trygge og ved god helse, og denne rettigheten får vi ikke oppfylt om vi ikke tar de grep vi kan for å komme raskest mulig tilbake til normalen. Det finnes ingen fornuftig grunn til å vente på at sykdommen brenner ut av seg selv. Det betyr økt fare for liv og helse, og større risiko for at arbeidsmarked og økonomi kollapser.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (11 timer siden):

Så du mener at myndighetene kommer til å begå lovbrudd når vi ikke lenger har noen smittetrussel?

Det var litt av et spørsmål og litt av en måte å formulere seg på, må jeg si. Jeg opplever at du prøver å legge ord i munnen på meg, men det får du ikke. Så dette svaret som kommer nå, er ikke for å gå inn i en videre diskusjon, men for å gi min respekt til norske myndigheter.

Dette skrev jeg: 

Jeg tror det kan være en sannsynlighet for at vaksinepass ikke kun blir brukt midlertidig og ikke kun når det er nødvendig, og derfor er jeg skeptisk. Samfunnet trenger at noen stiller spørsmål. 

Jeg uttaler meg med ord som "tror" og "kan være en sannsynlighet for," så det er langt fra det som du skriver. Jeg syns det er viktig å tenke gjennom ulike scenarioer og være bevisst på hva som kan bli konsekvensene av koronapass. Det er mange mulige scenarioer. 

Myndighetene i Norge og myndigheter ellers i verden står i en krevende situasjon i håndteringen av pandemien, noe jeg har full respekt for. Og jeg har en grunnleggende tillit til myndighetene i Norge. Og det er heller ikke bare Norge som påvirker hvordan prosessen med vaksinepass blir, vi er ikke adskilt fra resten av verden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sinsiew skrev (På 19.4.2021 den 16.47):

Rart de klarer å være så himla kjappe med dette, når nasjonalt id-kort har vært så vanskelig å få i stand. 

Det er en wordmal + generering av signert QR-kode. Alt det komplekse i id-kort kan de ignore. Spesielt fordi det ikke er svært alvorlig sikkerhetsmessig, eller kommer til å ha noen funksjon ut over 6 måneder

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

student86 skrev (16 timer siden):

Jeg tror det kan være en sannsynlighet for at vaksinepass ikke kun blir brukt midlertidig og ikke kun når det er nødvendig, og derfor er jeg skeptisk. Samfunnet trenger at noen stiller spørsmål.

Det ville ikke vært unaturlig om vi fikk større bruk av vaksinepass i framtiden, men det krever noe annen løsning enn dette. Spørsmålet er jo om det er fornuftig i forhold til pandemi, der vaksinepass har begrenset levetid, i forhold til andre sykdommer som har mer statiske utbrudd. 

 Hvorfor det skulle brukes når det ikke er nødvendig , fremstår pussig; Hele gevinsten av vaksinepass er jo å kunne åpne opp områder.  Å begrense unødvendig, er jo ikke i noens tjeneste. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, student86 said:

Jeg tror det kan være en sannsynlighet for at vaksinepass ikke kun blir brukt midlertidig og ikke kun når det er nødvendig, og derfor er jeg skeptisk.

 

12 hours ago, Robert Koch said:

Så du mener at myndighetene kommer til å begå lovbrudd når vi ikke lenger har noen smittetrussel?

 

40 minutter siden, student86 said:

Det var litt av et spørsmål og litt av en måte å formulere seg på, må jeg si. Jeg opplever at du prøver å legge ord i munnen på meg, men det får du ikke.

Jeg legger ikke ord i munnen på deg, men bevisstgjør deg hva du faktisk skriver at du tror.

Hvis du tror at dette kan bli brukt når det ikke lenger er nødvendig, tror du at myndighetene vil bryte loven. Man kan nemlig ikke bruke slike tiltak dersom det ikke er en medisinsk begrunnet nødvendighet. Da er de ulovlige. Med andre ord er det jeg skriver til deg en logisk utledning av det du selv skrev. Jeg kunne byttet ut ordet "mener" med "tror." Det ville ikke gitt noen vesentlig endring.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (12 timer siden):

Så du mener at myndighetene kommer til å begå lovbrudd når vi ikke lenger har noen smittetrussel?

ALL personvernfokus bunner i forventning om  overgrep fra myndighetene. Og i demokratiske land, bunner det alltid i lovbrudd: Lovverket i demokratier beskytter menneskers grunnleggende rettigheter. Facebook og Google er ikke  problem i seg selv, de er problem fordi de kan misbrukes av myndighetene. 

Så, ja, myndighetenes pålegg som utfordrer personvernet, krever oppmerksomhet på faren for misbruk utenfor bruksområdet de blir vedtatt i. 

Problemet jeg har med Vaksinepass diskusjonen er at de som er mot vaksinepass, tror alternativet er generell åpning av samfunnet; at vaksinepasset ikke har en funksjon i forvaltningen av problemet.

Jeg problematiserer også teknologitankegangen, fordi svært mange som kritiserer dette, tror dette er mye mer teknologisk enn det er mulig i dag å lage det.  Et vaksinepass , slik kritikerne tror det blir, vil ta mye lengre å implementere, og det er vanskelig å se de økonomiske og praktiske verdiene av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Khloe skrev (20 timer siden):

Jeg lurer på om noen i det hele tatt har drøftet menneskerettighets- og grunnlovsstridighet når det kommer til dette koronapasset. Som jeg har sagt i tidligere diskusjoner skremmer det meg veldig med dette passet, da jeg synes det går på kollisjonskurs med disse. I tillegg er vaksinasjon en sensitiv helseopplysning. Jeg er hvertfall ikke ute etter å dele dette med alle og enhver. I tillegg har nye digitale løsninger (dersom det blir digitalt) ofte sikkerhetshull som kanskje gjør at uvedkommende kan hente opplysninger. Bare tenk på første versjon av smittestopp.

Videre at vaksinen skal bli en slags frivillig tvang gjør det ikke noe bedre. Folk som ikke kan eller vil vaksineres blir jo tilnærmet sett på som spedalske. Dette synes jeg er trist, og jeg er flau over at ikke flere tenker over sine grunnleggende rettigheter som menneske og norsk statsborger.  Skal vi gjøre det samme hver gang det kommer et nytt influensavirus også?

Og jeg skal legge til at jeg er for vaksiner. Dette er ikke negativt rettet mot hverken håndtering av korona eller vaksinasjon, men selve passet isolert sett. Tenker tilbake på svineinfluensa som gikk tilbake uten dette passet. 

Det er ingen menneskerett og dra til andre land med potensiell smitte. Tenk hvordan sør Europa har lidd under pandemien på alle måter. De har ikke økonomi til flere bølger og nedstengninger. De trenger og få tilbake turister på en trygg måte. Corona sertifikat er en god løsning. Med dette passet vil man også komme inn i landene uten karantene med naturlig immunitet eller nylig negativ test. Hvordan kan dette stride mot menneskerettigheter skjønner jeg ikke. Rett til og smitte og skape nye bølger i hardt rammede land er kanskje viktigere! Herregud! Tenk over konsekvensene. Norske antivaxere sin frihet er ikke viktigere enn land sin kontroll på pandemien !!! Folk har dødd i hopetall og folk lider hardt  økonomisk. Norge er et unntak. 

Endret av J.E
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (1 minutt siden):

Det er ingen menneskerett og dra til andre land med potensiell smitte. Tenk hvordan sørlig sør Europa har lidd under pandemien på alle måter. De har ikke økonomi til flere bølger og nedstengninger. De trenger og få tilbake turister på en trygg måte. Corona sertifikat er en god løsning. Med dette passet vil man også komme inn i landene uten karantene med naturlig immunitet eller nylig negativ test. Hvordan kan dette stride mot menneskerettigheter skjønner jeg ikke. Rett til og smitte og skape nye bølger i hardt rammede land er kanskje viktigere! Herregud! Tenk over konsekvensene. Norske antivaxere sin frihet er ikke viktigere enn land sin kontroll på pandemien !!! Folk har dødd i hopetall og folk lider økonomisk. Norge er et unntak! 

Det er ingen menneskerett å reise hvor du vil, men i Norge har man en grunnlovsfestet rett til å forlate landet. Dette er helt uavhengig av smittesituasjon. Så er spørsmålet om de ulike landene vil ha en inn.

Jeg tror nok anti-vaxxere må beregne Norges-ferie i lang tid fremover. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 timer siden):

Det er ingen menneskerett å reise hvor du vil, men i Norge har man en grunnlovsfestet rett til å forlate landet. Dette er helt uavhengig av smittesituasjon. Så er spørsmålet om de ulike landene vil ha en inn.

Jeg tror nok anti-vaxxere må beregne Norges-ferie i lang tid fremover. 

Det må de kanskje . Men naturlig immunitet  skal vel også gjelde er planen. Synd for antivaxere hvis negativ test ikke gjelder for og slippe karantene. Men Europa trenger trygg turisme. Synes egentlig ikke synd på antivaxere generelt. De er noen slags «snyltere» som lever trygt på andres flokkimmunitet. Charter Svein og hans likesinnete får nok droppe Gran Canaria i år😉sånn er det bare. Vi andre kan kose oss i sydligere strøk eller storby ferier når UD en gang ( kanskje til høsten...) åpner opp for utenlandsturer😊

Endret av J.E
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, J.E said:

Det må de kanskje . Men naturlig immunitet eller skal vel også gjelde er planen. Synd for antivaxere hvis negativ test ikke gjelder for og slippe karantene. Men Europa trenger trygg turisme. Synes egentlig ikke synd på antivaxere generelt. De er noen slags «snyltere» som lever trygt på andres flokkimmunitet. Charter Svein og hans likesinnete får nok droppe Gran Canaria i år😉sånn er det bare. Vi andre kan kose oss i sydligere strøk eller storby ferier når UD en gang ( kanskje til høsten...) åpner opp for utenlandsturer😊

1. Det er ikke "antivax" å ikke ville ta denne. Men hvis du liker så godt dette ordet, så får du vel bruke det da:)

2. De fleste er ikke "snyltere", fordi de krever ikke at alle andre skal ta den og så er de" beskyttet selv". Man vet ikke om denne skaper flokkimmunitet. Hvis ikke folk hadde hatt immunitet mot lignende virus, så hadde jo flere muligens blitt mye sykere enn kun litt sår hals feks. Jeg tror ikke denne vaksinen gjør så mye fra eller til for smitte. Hvis man har tatt den selv, hvorfor klage på folk som ikke vil ta den- man er da beskyttet selv? Hvis man tror vaksinen funker som den er tenkt å gjøre.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns uansett at de burde ha ventet til alle hvertfall har fått tilbud om vaksine. Sånn det ser ut nå så har ikke de på 30 muligheter til å få vaksine før til høsten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, J.E said:

Det er ingen menneskerett og dra til andre land med potensiell smitte. Tenk hvordan sør Europa har lidd under pandemien på alle måter. De har ikke økonomi til flere bølger og nedstengninger. De trenger og få tilbake turister på en trygg måte. Corona sertifikat er en god løsning. Med dette passet vil man også komme inn i landene uten karantene med naturlig immunitet eller nylig negativ test. Hvordan kan dette stride mot menneskerettigheter skjønner jeg ikke. Rett til og smitte og skape nye bølger i hardt rammede land er kanskje viktigere! Herregud! Tenk over konsekvensene. Norske antivaxere sin frihet er ikke viktigere enn land sin kontroll på pandemien !!! Folk har dødd i hopetall og folk lider hardt  økonomisk. Norge er et unntak. 

 

1 hour ago, Example said:

Det er ingen menneskerett å reise hvor du vil, men i Norge har man en grunnlovsfestet rett til å forlate landet. Dette er helt uavhengig av smittesituasjon. Så er spørsmålet om de ulike landene vil ha en inn.

Jeg tror nok anti-vaxxere må beregne Norges-ferie i lang tid fremover. 

Menneskerettighetene beskytter også din rett til god helse og beskyttelse mot sykdom. Dermed er man i full rett til å kreve at innreisende kan fremvise vaksineattest både her i landet og i andre land.

Det er underlig at folk sitter i norge og skriker opp om at vi ikke gjør nok for å hindre importsmitte, samtidig som man mener at ens menneskerettigheter er krenket om man må ha vaksinepass for å reise til andre land.....

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, freesummer said:

Man vet ikke om denne skaper flokkimmunitet.

Jo, det vet vi, og det gjør den.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

freesummer skrev (4 timer siden):

1. Det er ikke "antivax" å ikke ville ta denne. Men hvis du liker så godt dette ordet, så får du vel bruke det da:)

2. De fleste er ikke "snyltere", fordi de krever ikke at alle andre skal ta den og så er de" beskyttet selv". Man vet ikke om denne skaper flokkimmunitet. Hvis ikke folk hadde hatt immunitet mot lignende virus, så hadde jo flere muligens blitt mye sykere enn kun litt sår hals feks. Jeg tror ikke denne vaksinen gjør så mye fra eller til for smitte. Hvis man har tatt den selv, hvorfor klage på folk som ikke vil ta den- man er da beskyttet selv? Hvis man tror vaksinen funker som den er tenkt å gjøre.

Vaksinemotstandere og antivaxere er for meg ord med samme mening. Men la oss bruke ordet vaksinemotstandere da...Jo vaksinene gir flokkimmunitet. UK og Israel åpner landet og smitten stiger ikke. Så vaksinene hindrer alvorlig sykdom og hindrer også smitte. Hvis for mange ikke lar seg vaksinere vil det bli nye bølger. FHI har med dette også i sine scenarier for høsten. Problemet med det er at voksne og barn med alvorlige sykdommer aldri vil bli trygge. De som ikke kan la seg vaksinere på grunn av sykdom skal alltid gå og være redde, og kanskje må isolere seg, og ikke få et normalt liv. Fordi vaksinemotstandere forventer og bli « lett syke» og gidder og vaksinere seg. Det kan de forøvrig heller ikke vite. Friske unge mennesker har blitt alvorlige syke. Vaksinene kan ikke enda brukes på barn. Det er mange barn i landet. Hvis vi skal ha en stor flokk med vaksinemotstandere blir det altfor mange uvaksinerte. Vi blir ikke kvitt pandemien og visse tiltak kan trolig måtte bestå hvis det blir mange med denne tankegangen. Vi kan gi barn og syke tilbake et normalt liv med og bidra og la oss vaksinere. FHI godkjenner ikke farlige vaksiner. Hvordan de stoppet Astra zeneca viser at i Norge setter vi tryggheten i vaksinene ekstra høyt og bivirkninger tas på ytterste alvor. Det vaksineres  med trygge vaksiner som virker og det er ingen grunn til og la være.

Endret av J.E
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (35 minutter siden):

 

Menneskerettighetene beskytter også din rett til god helse og beskyttelse mot sykdom. Dermed er man i full rett til å kreve at innreisende kan fremvise vaksineattest både her i landet og i andre land.

Det er underlig at folk sitter i norge og skriker opp om at vi ikke gjør nok for å hindre importsmitte, samtidig som man mener at ens menneskerettigheter er krenket om man må ha vaksinepass for å reise til andre land.....

Tolket du innlegget mitt dithen at jeg er uenig i det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (4 timer siden):

 

Menneskerettighetene beskytter også din rett til god helse og beskyttelse mot sykdom. Dermed er man i full rett til å kreve at innreisende kan fremvise vaksineattest både her i landet og i andre land.

Det er underlig at folk sitter i norge og skriker opp om at vi ikke gjør nok for å hindre importsmitte, samtidig som man mener at ens menneskerettigheter er krenket om man må ha vaksinepass for å reise til andre land.....

Ja det er underlig. Jeg synes det blir en viss  egoisme. Er det noe nordmenn burde ha respekt for er hvor hardt nær sagt alle andre land enn Norge ble rammet. Man kan ikke bare tenke på egne rettigheter da. Synes land har all rett og gjøre hva de mener kan forhindre nye bølger.

Endret av J.E
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...