Gå til innhold

Koronasertifikat på plass allerede i mai


von Dünkel

Anbefalte innlegg

Peonjenta skrev (På 19.4.2021 den 0.37):

Syns det er kjempefint, håper vi som har vaksinen kan reise, dra på konserter og oppleve litt i sommer :)

De fleste som er vaksinert til nå, er vel kun de eldre. De går vel ikke så mye på konserter uansett. Og i det tempoet de vaksinerer, blir det ingen konserter på oss andre på lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

freesummer skrev (På 19.4.2021 den 23.15):

Hitler satte igang medisinske eksperimenter på mennesker og fikk med seg leger osv. Særlig ville han de gamle og svake til livs, fordi de ikke kunne gjøre nytte for seg lenger.

Og unge kvinner ble gjort ufruktbare pga eksperimenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (20 timer siden):

Så mye surr. Du et er veldig  mye du ikke forstår Kort Nei alle blir ikke alvorlige syke. Vi stenger ned fordi helsevesenet ikke skal. kollapse Vi  må selvfølgelig regne  med re vaksinering. Kanskje på lik linje som med  influensa vaksinen, det er vel ingen som har hevdet noe annet? og dette kan ikke sammenlignes med influensa. Virkelig!

Sykehus her der det er lite smitte har egne avdelinger avsatt for coronasmittede. Og legetimer og operasjoner blir utsatt for alt som ikke er pga corona. Sånn kan det ikke holde på stort lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, J.E said:

Vaksinemotstandere og antivaxere er for meg et ord med samme mening. Men la oss bruke ordet vaksinemotstandere da...Jo vaksinene gir flokkimmunitet. UK og Israel åpner landet og smitten stiger ikke. Så vaksinene hindrer alvorlig sykdom og hindrer også smitte. Hvis for mange ikke lar seg vaksinere vil det bli nye bølger. FHI har med dette også i sine scenarier for høsten. Problemet med det er at voksne og barn med alvorlige sykdommer aldri vil bli trygge. De som ikke kan la seg vaksinere på grunn av sykdom skal alltid gå og være redde, og kanskje må isolere seg, og ikke få et normalt liv. Fordi vaksinemotstandere forventer og bli « lett syke» og gidder og vaksinere seg. Det kan de forøvrig heller ikke vite. Friske unge mennesker har blitt alvorlige syke. Vaksinene kan ikke enda brukes på barn. Det er mange barn i landet. Hvis vi skal ha en stor flokk med vaksinemotstandere blir det altfor mange uvaksinerte. Vi blir ikke kvitt pandemien og visse tiltak kan trolig måtte bestå hvis det blir mange med denne tankegangen. Vi kan gi barn og syke tilbake et normalt liv med og bidra og la oss vaksinere. FHI godkjenner ikke farlige vaksiner. Hvordan de stoppet Astra zeneca viser at i Norge setter vi tryggheten i vaksinene ekstra høyt og bivirkninger tas på ytterste alvor. Det vaksineres  med trygge vaksiner som virker og det er ingen grunn til og la være.

Kan du bevise at de er helt trygge, ingen dødsfall fra de og at det er garantert flokkimmunitet og at man ikke kan bli syk av viruset etter å ha fått vaksinen?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

freesummer skrev (33 minutter siden):

Kan du bevise at de er helt trygge, ingen dødsfall fra de og at det er garantert flokkimmunitet og at man ikke kan bli syk av viruset etter å ha fått vaksinen?

Jeg kan selvfølgelig ikke bevise mer enn all informasjon som er tilgjengelig for offentligheten. Det er beviser nok på hva som lønner seg og gjøre. Dødsfallene i henhold til Pfizer kan ikke settes i kategori med dødsfallene i henhold til AstraZeneca. Det er vel fem personer i Norge som fikk blodpropp og lave blodplater etter vaksinasjon med Astra. Tre døde og dette var årsaken til at de stoppet Astra. På sykehjem ble i starten alle vaksinert, også skrøpelig mennesker i livets sluttfase. Noen av disse døde etter vaksinen, som kan f. Eks komme av de tålte ikke selv en svak feber eller andre lette bivirkninger. Etter dette ble hver og en sykehjemsbeboer vurdert av lege før vaksinasjon. Selv hjemmeboende eldre opp i 80 og 90 årene tåler og lever i beste velgående etter vaksinasjon med Pfizer. De vaksinerte sykehjemsbeboere som døde hadde nærmest  et ben i graven fra før! 1, 4 millioner nordmenn er vaksinert og ingenting som tyder på at det er farlig og vaksineres med Pfizer og Moderna. Ei heller for folk flest med Astra. En av 25000 døde. Men i Norge ville vi ikke tillate heller bitteliten risiko og det bør  alle skeptikere bite seg merke i. Som du kanskje vet er noen  få eldre blitt  syke  selv om de er vaksinert, grunnet deres helse. Ikke fordi vaksinene er dårlige og ikke virker. Ikke heller influensavaksiner hjelper 100 prosent mot sykdom og dødsfall blant eldre. Men Corona sykdom blant vaksinerte er svært sjelden. Ikke mange sykehjemspasienter dør av Corona nå om dagen selv om det er åpnet for besøk. Det er et veldig godt tegn. Men også all informasjon fra land som er kommet lenger enn oss  i vaksinasjonen. Man ser jo at det virker. 

Endret av J.E
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (3 timer siden):

Det er ingen menneskerett og dra til andre land med potensiell smitte. Tenk hvordan sør Europa har lidd under pandemien på alle måter. De har ikke økonomi til flere bølger og nedstengninger. De trenger og få tilbake turister på en trygg måte. Corona sertifikat er en god løsning. Med dette passet vil man også komme inn i landene uten karantene med naturlig immunitet eller nylig negativ test. Hvordan kan dette stride mot menneskerettigheter skjønner jeg ikke. Rett til og smitte og skape nye bølger i hardt rammede land er kanskje viktigere! Herregud! Tenk over konsekvensene. Norske antivaxere sin frihet er ikke viktigere enn land sin kontroll på pandemien !!! Folk har dødd i hopetall og folk lider hardt  økonomisk. Norge er et unntak. 

Jeg synes det er viktig at man tør å se på dette med et kritisk blikk. Vi har faktisk en grunnleggende rett som heter "Freedom of movement". Så er det jo særskilte regler for EU/EØS. Nå snakker jeg ikke nødvendigvis om chartertur til Granca, men også jobbreiser/flytting og utveksling.

Og for å presisere igjen, siden du ikke har lest innlegget mitt, dette er kritikk mot PASSET ikke vaksinene.

Og ikke si til alle som har mistet levebrødet sitt i Norge at vi ikke er hardt rammet økonomisk. Bedrifter går i massive underskudd og for flere har pandemien vært kroken på døren.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

J.E skrev (2 timer siden):

Vaksinemotstandere og antivaxere er for meg et ord med samme mening. Men la oss bruke ordet vaksinemotstandere da...Jo vaksinene gir flokkimmunitet. UK og Israel åpner landet og smitten stiger ikke. Så vaksinene hindrer alvorlig sykdom og hindrer også smitte. Hvis for mange ikke lar seg vaksinere vil det bli nye bølger. FHI har med dette også i sine scenarier for høsten. Problemet med det er at voksne og barn med alvorlige sykdommer aldri vil bli trygge. De som ikke kan la seg vaksinere på grunn av sykdom skal alltid gå og være redde, og kanskje må isolere seg, og ikke få et normalt liv. Fordi vaksinemotstandere forventer og bli « lett syke» og gidder og vaksinere seg. Det kan de forøvrig heller ikke vite. Friske unge mennesker har blitt alvorlige syke. Vaksinene kan ikke enda brukes på barn. Det er mange barn i landet. Hvis vi skal ha en stor flokk med vaksinemotstandere blir det altfor mange uvaksinerte. Vi blir ikke kvitt pandemien og visse tiltak kan trolig måtte bestå hvis det blir mange med denne tankegangen. Vi kan gi barn og syke tilbake et normalt liv med og bidra og la oss vaksinere. FHI godkjenner ikke farlige vaksiner. Hvordan de stoppet Astra zeneca viser at i Norge setter vi tryggheten i vaksinene ekstra høyt og bivirkninger tas på ytterste alvor. Det vaksineres  med trygge vaksiner som virker og det er ingen grunn til og la være.

Bruk ikke uttrykk som "gidder ikke vaksinere seg". Hva vet du om det? Jeg for min del er redd for corona og redd for vaksinen. Så at vaksinemotstandere (som jeg normalt sett heller ikke er btw) tror de bare blir mildt syke, er også feil. Derimot tror og håper jeg det, utifra statistikk. Vi er ikke en ensartet gruppe. Jeg har sett nok av hva legemiddelindustrien har stelt i stand, både i USA og i Afrika, til å ikke være skeptisk. Utover det er jeg mer opptatt av spørsmål rundt autoiritære tendenser og hva det kan føre til en jeg er av dette viruset. Fordi viruset har en altfor lav dødelighet til å forsvare tvangsvaksinering, et ord som skremmer meg i seg selv. I alle fall før vi engang får lov til å se langtidsvirkninger! En vaksine det ikke opplyses om at er på eksperimenteringsstadiet, noe som burde være påbudt. 

Forøvrig døde et ektepar i Sarpsborg, vaksinerte, nå nylig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Khloe skrev (1 time siden):

Jeg synes det er viktig at man tør å se på dette med et kritisk blikk. Vi har faktisk en grunnleggende rett som heter "Freedom of movement". Så er det jo særskilte regler for EU/EØS. Nå snakker jeg ikke nødvendigvis om chartertur til Granca, men også jobbreiser/flytting og utveksling.

Og for å presisere igjen, siden du ikke har lest innlegget mitt, dette er kritikk mot PASSET ikke vaksinene.

Og ikke si til alle som har mistet levebrødet sitt i Norge at vi ikke er hardt rammet økonomisk. Bedrifter går i massive underskudd og for flere har pandemien vært kroken på døren.

 

 

Nei  har ikke lest ditt innlegg men kan gå tilbake i tråden. Men synes poenget mitt står seg her uansett. Det er trygt og la seg vaksinere. Derfor er det heller ingen big deal fra eller til med vaksine pass. Bli vaksinert og reis  uten karantene inn i EU. De som ikke vil vaksinere seg tar standpunkt ut i fra personlig overbevisning. Ikke fordi det ER farlig og vaksinere seg. Ingen land har råd til bølge fire. De fleste land unntatt Norge har vært og er fortsatt hardt rammet.  Klart vi må ha et system som sikrer mot import smitte. Det er ingen menneskerett og dra inn til land og smitte andre og føre til nye bølger. Uvaksinerte vil også komme inn i land slik folk kommer inn i Norge nå. Det blir bare litt mer kronglete for de uvaksinerte med test og karantene. For de med en viktig jobb i utlandet, hvorfor i all verden skulle de stritte i mot en vaksine som kan gjøre problemet mindre. Skulle tro det var rene giftsprøyten slik det skrives her . Hvorfor ikke se løsninger i stedenfor problemer... Vi sitter på en løsning som får ned smitten og sparer liv og åpner samfunnet, nemlig vaksinene. Og et vaksinepass kan  gi oss fri ferdsel på sikt i EU. Enkelte personers motstand mot vaksine kan ikke trumfe alvorligheten denne pandemien har både av alvorlig sykdom og økonomiske konsekvenser.

Endret av J.E
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Blålin said:

En vaksine det ikke opplyses om at er på eksperimenteringsstadiet, noe som burde være påbudt. 

Men ingen av disse vaksinene er på eksperimentstadiet. Man kan ikke opplyse om noe som ikke er sant.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å bli lei av hele diskusjonen. 

Jeg har hele tiden vært positiv og gledet meg til å få vaksinene. Nå kjenner jeg meg usikker (selv om jeg føler det er ikke er rasjonelt) og gruer meg litt. Det er utelukket pga all feilinformasjon og propaganda som blir spredd her. Jeg vet det også spres andre plasser, og flere føler som meg. Så dere som er motstandere av vaksine, er dere mot at andre skal vaksinere seg og flokkimmunitet? Det er dette som blir resultatet om dere fortsetter. Vi trenger fra 60 til over 90 prosent dekning. Trekker vi fra de som ikke kan ta vaksinen er det små marginer. Vil dere få tilbake normalen må dere kutte ut å spre usikkerhet (og propaganda). 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blålin skrev (2 minutter siden):

Bruk ikke uttrykk som "gidder ikke vaksinere seg". Hva vet du om det? Jeg for min del er redd for corona og redd for vaksinen. Så at vaksinemotstandere (som jeg normalt sett heller ikke er btw) tror de bare blir mildt syke, er også feil. Derimot tror og håper jeg det, utifra statistikk. Vi er ikke en ensartet gruppe. Jeg har sett nok av hva legemiddelindustrien har stelt i stand, både i USA og i Afrika, til å ikke være skeptisk. Utover det er jeg mer opptatt av spørsmål rundt autoiritære tendenser og hva det kan føre til en jeg er av dette viruset. Fordi viruset har en altfor lav dødelighet til å forsvare tvangsvaksinering, et ord som skremmer meg i seg selv. I alle fall før vi engang får lov til å se langtidsvirkninger! En vaksine det ikke opplyses om at er på eksperimenteringsstadiet, noe som burde være påbudt. 

Forøvrig døde et ektepar i Sarpsborg, vaksinerte, nå nylig.

Tvangsvaksinering kommer det ikke til og bli. Ja det er klart at det ble kanskje litt svart hvitt i innlegget, beklager det. Vaksinemotstandere og de som tar vaksinene skrev jeg om. Men jeg er klar over at det er en kategori til, de som er skeptisk til vaksinene, ikke motstandere men i tvil. Jeg håper denne gruppen blir tryggere jo lenger vaksinasjonen kommer og kan ta et standpunkt etter hvert som de får mer og mer informasjon. Man kan vaksinere seg på tidspunkt senere, selv om man avslår første tilbudet. Prate med fastlege, folk man kjenner som har tatt den osv. Når flere vaksiner blir tilgjengelig så kanskje man kan få velge type vaksine siden osv hvis det er av betydning for valget om vaksinasjon. Tror også det er naturlig og føle noe skepsis, men da er det jo lurt og hente inn så mye informasjon som mulig så blir man kanskje og forhåpentligvis tryggere etter hvert og kan gå for det da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (Akkurat nå):

Jeg begynner å bli lei av hele diskusjonen. 

Jeg har hele tiden vært positiv og gledet meg til å få vaksinene. Nå kjenner jeg meg usikker (selv om jeg føler det er ikke er rasjonelt) og gruer meg litt. Det er utelukket pga all feilinformasjon og propaganda som blir spredd her. Jeg vet det også spres andre plasser, og flere føler som meg. Så dere som er motstandere av vaksine, er dere mot at andre skal vaksinere seg og flokkimmunitet? Det er dette som blir resultatet om dere fortsetter. Vi trenger fra 60 til over 90 prosent dekning. Trekker vi fra de som ikke kan ta vaksinen er det små marginer. Vil dere få tilbake normalen må dere kutte ut å spre usikkerhet (og propaganda). 

 

Ikke hør på de er du snill 😊 Det skrives mye skremsel og tull. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (2 minutter siden):

Ikke hør på de er du snill 😊 Det skrives mye skremsel og tull. 

Jeg vet... Jeg kommer til å ta den når det blir min tur. Vi har jo egentlig ikke noe valg heller, om vi vil barn og unge deres beste. Det er jo eneste måten å komme ut av dette. Det er også det eneste vi kan gjøre for de som ikke kan ta vaksine selv, og det er jo gjerne de som ville bli mest syk også.

Slik er det bare. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2ro skrev (5 minutter siden):

Jeg vet... Jeg kommer til å ta den når det blir min tur. Vi har jo egentlig ikke noe valg heller, om vi vil barn og unge deres beste. Det er jo eneste måten å komme ut av dette. Det er også det eneste vi kan gjøre for de som ikke kan ta vaksine selv, og det er jo gjerne de som ville bli mest syk også.

Slik er det bare. 

 

Ja helt enig. Hvis mange lar være og vaksinere seg vil bølge fire komme. Det vil gå ut over barna. Uten tiltak vil det jo fyke som en farsott blant barna og trist og tenke på at mange barn i Sverige har blitt alvorlig syke, Og hvis vi skal fortsette med tiltak i skolen for og hindre dette så går det også utover barna. Vi må ta vaksinen for verden , for Norge , for barna og for kronisk syke som ikke kan ta den. Vi må ta den for og at Norge kan åpne og få i gang økonomien i samfunnet. Vi må ta den for og kunne leve normalt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/19/2021 at 9:18 AM, Stonegiant said:

Jeg ville følt meg tryggere i store sosiale sammenkomster, som konserter og lignende, dersom jeg visste at alle deltagerne var vaksinerte og friske.

Faktisk har jeg problemer med å tenke på noen negative konsekvenser av dette, som ikke er krisemaksimering.

Dessuten må jeg innrømme at det er gøy å provosere anti-vaxxers, da jeg ser på dem som skadelige for samfunnet generelt, og sine nærmeste spesielt. Når de hisser seg opp blir jeg glad, og jeg ser på det som et tegn på det som gjøres er korrekt.

Ser du virkelig ingen problemer? Skal uvaksinerte folk stå på jobb mitt i en gjeng drita 60-åringer. Du ser ingen problem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke Li skrev (På 22.4.2021 den 17.35):

Jeg syns uansett at de burde ha ventet til alle hvertfall har fått tilbud om vaksine. Sånn det ser ut nå så har ikke de på 30 muligheter til å få vaksine før til høsten. 

Så vidt jeg vet, dekker alle implementasjoner av "Vaksinepasset" også alle som HAR vært syk og som man forventer er immun, og de som har testet seg innen en tidsramme. Det handler om å skape en troverdig  dokumentasjon som er konsistent, så man begrenser muligheten for svindel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Druid skrev (7 timer siden):

Så vidt jeg vet, dekker alle implementasjoner av "Vaksinepasset" også alle som HAR vært syk og som man forventer er immun, og de som har testet seg innen en tidsramme. Det handler om å skape en troverdig  dokumentasjon som er konsistent, så man begrenser muligheten for svindel. 

Jeg skjønner det, men testen er ikke akkurat kjempebehagelig (men ikke grusom...) og det er ikke noe jeg har lyst til å gjøre annenhver dag til jeg blir vaksinert. Jeg har ikke vært syk (bank i bordet), så jeg har ingen immunitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (8 timer siden):

Så vidt jeg vet, dekker alle implementasjoner av "Vaksinepasset" også alle som HAR vært syk og som man forventer er immun, og de som har testet seg innen en tidsramme. Det handler om å skape en troverdig  dokumentasjon som er konsistent, så man begrenser muligheten for svindel. 

Så vidt jeg har forstått gjelder immuniteten for «passet» bare i 12 uker etter smitte. Ganske uforståelig hvorfor ettersom undersøkelser viser at man har antistoffer langt lenger enn dette. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere jurister mener at et slikt pass strider mot loven. Men virker ikke som regjeringen har tenkt til å bry seg om det. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andores skrev (På 25.4.2021 den 17.22):

Ser du virkelig ingen problemer? Skal uvaksinerte folk stå på jobb mitt i en gjeng drita 60-åringer. Du ser ingen problem?

Men, de uvaksinerte blir da ikke smittet av friske vaksinerte 🙈

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...