Gå til innhold

Koronasertifikat på plass allerede i mai


von Dünkel

Anbefalte innlegg

https://www.aftenposten.no/norge/i/0K89M6/forenklet-utgave-av-koronasertifikat-paa-plass-i-mai

En forenklet utgave av et koronsertifikat, som skal være på plass i mai. 

Et koronasertifikat vil både kunne vise vaksinasjonsstatus, negativt testresultat og eventuell immunitet etter gjennomgått koronasykdom, skriver regjeringen.

Regjeringen har ennå ikke besluttet hva sertifikatet skal brukes til.

Det skal være mulig å hente sertifikatet digitalt fra helsenorge.no og laste ned for utskrift, og til bruk uten å være koplet til internett samt muligheten for å verifisere informasjon via en QR-kode.

Endret av von Dünkel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste gangen jeg tenker det er kjekt å ha, er dersom man skal ut å reise.  Ellers er jeg faktisk litt skeptisk til sånn, selv om jeg også ser nytteverdien.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis en ikke har vaksine så må en teste når en feks skal på kino? Regner med at en må betale de testene selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De vet ikke hva de skal bruke koronapasset til?

Nei, så la bare være å lage det!

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parmanoia skrev (5 minutter siden):

De vet ikke hva de skal bruke koronapasset til?

Nei, så la bare være å lage det!

Det kommer nok bruksområder, bare vent å se. Bekymringsverdig at dette i det hele tatt innføres, for hvis man regner med å ha hele befolkningen vaksinert i løpet av året, hvorfor brukes det mye ressurser på dette nå? Enten så har noen en annen agenda, eller så ser myndighetene for seg at smittesituasjonen vil vare i mange år til. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er vaksinerte kan jo lage seg et lite 17 mai tog. Så kan uvaksinerte stå gjemt langt unna andre mennesker og se på :) Passer jo bra å feire grunnlovsdagen,når grunnloven ikke gjelder lenger :)

 

 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien om folket som jublet over overvåkning (under påskudd av anti-teror tiltak) og utstedelse av sosialt kredittsystem (koronapass) som belønner sivil lydighet med helt vanlig bevegelses- og forsamlingsfrihet. Dette er en trist og skammelig del av norsk historie. Vi kommer til å huskes for dette i lang tid. Et lite virus og noen små terroraksjoner var alt vi trengte for å gi fra oss alt det "Fedrene har kjempet for, og mødrene har grått for" (- sitat nasjonalsangen). 

Jeg har sagt det siden ifjor, forsamlingsfriheten er navet i sivilsamfunnet. Uten et sterkt sivilsamfunn ville aldri demokratiet ha fått sitt gjennombrudd, ei heller ville arbeiderbevegelsen ha sett dagens lys.

Alt dette kaster vi nå vrak på, eller enda verre, vi jubler over innskrenkingen i våre menneskerettigheter! Det er så trist og så absurd at jeg nesten hulker! 

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

freesummer skrev (4 timer siden):

De som er vaksinerte kan jo lage seg et lite 17 mai tog. Så kan uvaksinerte stå gjemt langt unna andre mennesker og se på :) Passer jo bra å feire grunnlovsdagen,når grunnloven ikke gjelder lenger :)

 

 

Syns det er kjempefint, håper vi som har vaksinen kan reise, dra på konserter og oppleve litt i sommer :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter

Og folket sitter der ute som høns og bare tar imot! Man blir faktisk sett på som konspirasjonsteoretiker og "farlig" dersom man yttrer seg negativt om hele statens håndtering av pandemien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (1 time siden):

At de færreste nordmenn ikke har fått tilbud om vaksine enda. Det vil trolig drøye utover høsten før de fleste får det, og da kun de voksne. 

Det er helt riktig at det utgjør den ene siden av problemet. Den andre problematiske siden ved dette tar utgangspunkt i enkeltindividets frihet. Etter mitt syn er dette sertifikat en innrømmelse fra Statens side. De har mislyktes i utøvelsen av myk makt, så nå er det frem med slegge og tvangsmakt. Er det èn ting vi vet så er det at tvang ikke leder til gode og solidariske samfunn.

Husker du hvordan dette blir framet som en dugnad for omlag et år siden? Nå er vi altså kommet dit at man stempler innbyggerne... Hva skjedde? Hvorfor holder det ikke med dugnadssdiskurs lengre? Kanskje staten skal være litt selvkritiske til egen retorikk istedenfor? 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HarryDotter skrev (8 minutter siden):

Men de selekterte ikke folk basert på merking og sertifikat i den tiden. Det er ikke vaksinen jeg snakker om, men statens måte å putte folk i bås/klasseskille.

Mener bla sjøfolk måtte ha vaksinekort for å utøve yrke som sjømann,

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Sandsafari skrev (På 17.4.2021 den 18.38):

Den nye normalen 

Men ikke normalt i det hele tatt. Folk burde nekte å benytte dette passet. Hadde alle gjort det, hadde det ikke blitt noe av. I stedet fortsetter nasjoner å gi fra seg friheten sin. Dette er bare trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville følt meg tryggere i store sosiale sammenkomster, som konserter og lignende, dersom jeg visste at alle deltagerne var vaksinerte og friske.

Faktisk har jeg problemer med å tenke på noen negative konsekvenser av dette, som ikke er krisemaksimering.

Dessuten må jeg innrømme at det er gøy å provosere anti-vaxxers, da jeg ser på dem som skadelige for samfunnet generelt, og sine nærmeste spesielt. Når de hisser seg opp blir jeg glad, og jeg ser på det som et tegn på det som gjøres er korrekt.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, freesummer said:

De som er vaksinerte kan jo lage seg et lite 17 mai tog. Så kan uvaksinerte stå gjemt langt unna andre mennesker og se på :) Passer jo bra å feire grunnlovsdagen,når grunnloven ikke gjelder lenger :)

Grunnloven er ikke satt ut av kraft. Hvis vi ikke hadde hjemmel for unntakslover i krisetider, ville grunnloven vært farlig for innbyggerne.

Du kan gjerne mislike at det er unntakstilstand, men å si at grunnloven er opphevet er stadig en løgn.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, HarryDotter said:

Men de selekterte ikke folk basert på merking og sertifikat i den tiden. Det er ikke vaksinen jeg snakker om, men statens måte å putte folk i bås/klasseskille.

Hvordan fikk man kontroll over gulfeber?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig trist at med vaksinepass er det nok en gang barna og de unge som må vente lengst før de kan få delta på ting. Jeg har faktisk ikke sett et eneste forslag på hvordan de skal håndtere pass til de under 18 enda. Det finnes jo ikke noen godkjent barnevaksine. Skal barna ha forbud mot å samles i store grupper, dra på badeland, dra i lekeparker, reise på ferie, etc i flere år fremover, til en barnevaksine eventuelt blir godkjent?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...