Gå til innhold

Koronasertifikat på plass allerede i mai


von Dünkel

Anbefalte innlegg

Gjest 123 eller noe

ja så fint at alle dere som allerede er vaksinerte kan dra på konserter, til Miami, gjøre hva dere vil, mens alle de som er småbarnsfamilier (uvaksinerte barn), prøver å bli gravide, ER gravide, er allergiske mot ingredienser i vaksine må bli hjemme i sin egen hage der de hører hjemme. Eller helst inne, da man ikke kan ha uvaksinerte folk løpende rundt og puste inn den samme lufta som dere andre. 
Ikke egoistisk tankegang, det :) Burde det ikke holdt å vise fram negativ test? Jeg fikk en av de igår, hvor er min flyavgang? 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skruttveig skrev (9 minutter siden):

ja så fint at alle dere som allerede er vaksinerte kan dra på konserter, til Miami, gjøre hva dere vil, mens alle de som er småbarnsfamilier (uvaksinerte barn), prøver å bli gravide, ER gravide, er allergiske mot ingredienser i vaksine må bli hjemme i sin egen hage der de hører hjemme. Eller helst inne, da man ikke kan ha uvaksinerte folk løpende rundt og puste inn den samme lufta som dere andre. 
Ikke egoistisk tankegang, det :) Burde det ikke holdt å vise fram negativ test? Jeg fikk en av de igår, hvor er min flyavgang? 😄

Negativ test skal vel fremkomme på et pass eller sertifikat?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuith skrev (33 minutter siden):

Jeg synes det er veldig trist at med vaksinepass er det nok en gang barna og de unge som må vente lengst før de kan få delta på ting. Jeg har faktisk ikke sett et eneste forslag på hvordan de skal håndtere pass til de under 18 enda. Det finnes jo ikke noen godkjent barnevaksine. Skal barna ha forbud mot å samles i store grupper, dra på badeland, dra i lekeparker, reise på ferie, etc i flere år fremover, til en barnevaksine eventuelt blir godkjent?

Jeg tenker at korona passet er tiltenkt hovedsakelig for å forenkle reising over landegrensene. Får vi kontroll på smitten innen landegrensene (som i fjor) er det ingen grunn til at ting skal være så fryktelig stengt. I områder med lavere smitte kan jo barn gjøre det meste. Mine skal f.eks spille flere kamper i sine sporter de neste ukene. Det er smitten det kommer an på. Vaksinene må vi jo alle vente på, så det blir lenge til barna får tilbud uansett. I områder med høy smitte er det sikkert ikke utenkelig at ting åpner før for de med pass, men det er jo bra å få folk i arbeid også? Risikoen for å bli smittet av vaksinerte er jo sannsynligvis veldig liten, så det skal være trygt for ikkevaksinerte å gå på jobb. 

Vi må nok være tålmodig. Det viktigste for landet er at vi får kontroll over importsmitte og også spredningen hjemme. Så får vi vente med å feriere som vi bruker. For barna sin del (særlig de sårbare) er det viktigere at skolene kan være åpne... Mange av de sårbare får ikke dratt på ferie heller i en normalsituasjon. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edie skrev (54 minutter siden):

 

Nm. 

 

 

(Fåkke fjerna symbolet 👍)

Endret av Den Sagnsomsuste
Selvmoderering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart de klarer å være så himla kjappe med dette, når nasjonalt id-kort har vært så vanskelig å få i stand. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke kritikken. Man må allerede legitimere seg for å delta i enkelte deler av samfunnet innenlands (feks vise at man er gammel nok til å kjøpe rusmidler, vise at man har løyve til å kjøre bil). Vaksinepåpud finnes allerede for å lov til å reise til enkelte land.

Dette blir bare en forlengelse av systemer som allerede er på plass. Selvfølgelig vil legitime grunner til å ikke kunne ta vaksinen tas hensyn til, men det er helt legitimt av antivaxxere fratas noen goder når de selv får flokkimmunitetsgoder fordi de fleste andre velger å vaksinere seg.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (13 timer siden):

Jeg ville følt meg tryggere i store sosiale sammenkomster, som konserter og lignende, dersom jeg visste at alle deltagerne var vaksinerte og friske.

Faktisk har jeg problemer med å tenke på noen negative konsekvenser av dette, som ikke er krisemaksimering.

Dessuten må jeg innrømme at det er gøy å provosere anti-vaxxers, da jeg ser på dem som skadelige for samfunnet generelt, og sine nærmeste spesielt. Når de hisser seg opp blir jeg glad, og jeg ser på det som et tegn på det som gjøres er korrekt.

Vaksinert betyr ikke frisk. En kan forsatt smitte andre.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, evena said:

Skjønner ikke kritikken. Man må allerede legitimere seg for å delta i enkelte deler av samfunnet innenlands (feks vise at man er gammel nok til å kjøpe rusmidler, vise at man har løyve til å kjøre bil). Vaksinepåpud finnes allerede for å lov til å reise til enkelte land.

Dette blir bare en forlengelse av systemer som allerede er på plass. Selvfølgelig vil legitime grunner til å ikke kunne ta vaksinen tas hensyn til, men det er helt legitimt av antivaxxere fratas noen goder når de selv får flokkimmunitetsgoder fordi de fleste andre velger å vaksinere seg.

Det er ikke kjent at vaksinen gir flokkimmunitet. Og mange vaksinerte har fått en positiv test/blitt syke.Fratas goder? Akkurat som det er et "gode" å ha sine medfødte rettigheter og frihet. Det er en rett man har uansett vaksinert eller ikke. Fratas man disse rettighetene kan Norge sammenlignes med land man ikke liker å sammenlikne seg med. Som feks. Nord-Korea.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/19/2021 at 10:02 AM, skruttveig said:

ja så fint at alle dere som allerede er vaksinerte kan dra på konserter, til Miami, gjøre hva dere vil, mens alle de som er småbarnsfamilier (uvaksinerte barn), prøver å bli gravide, ER gravide, er allergiske mot ingredienser i vaksine må bli hjemme i sin egen hage der de hører hjemme.

Ja, da er det bedre at alle blir hjemme, også de som ikke har noen grunn til det. La oss alle stenge hverandres arbeidsplasser i solidaritet med hverandre. Dette bør bli en permanent tilstand selvsagt, for det er jo heller ikke rettferdig at noen er for syke eller har for dårlig råd til å reise eller gå på konsert. 

Spoiler

:ironi:

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
Stonegiant skrev (På 19.4.2021 den 9.18):

Jeg ville følt meg tryggere i store sosiale sammenkomster, som konserter og lignende, dersom jeg visste at alle deltagerne var vaksinerte og friske.

Faktisk har jeg problemer med å tenke på noen negative konsekvenser av dette, som ikke er krisemaksimering.

Dessuten må jeg innrømme at det er gøy å provosere anti-vaxxers, da jeg ser på dem som skadelige for samfunnet generelt, og sine nærmeste spesielt. Når de hisser seg opp blir jeg glad, og jeg ser på det som et tegn på det som gjøres er korrekt.

Jeg har ingen problemer med vaksiner på generell basis. Vaksiner som er testet svært godt og som ikke potensiellt dreper eller lager grønnsak av brukeren.

Corona vaksinene er ikke rukket testet godtnok. Av den ene dør faktisk flere av blodpropp! Klart man ikke vil røre vaksine da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (På 19.4.2021 den 22.30):

Vaksinert betyr ikke frisk. En kan forsatt smitte andre.

Skal du smitte andre, så må du først være Smittet selv. Det er anslått at kun 10 prosent (etter de har fått 2 doser) blir smittet. Resten får ikke viruset.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, tussi84 said:

Skal du smitte andre, så må du først være Smittet selv. Det er anslått at kun 10 prosent (etter de har fått 2 doser) blir smittet. Resten får ikke viruset.  

De kan få viruset men den entrer kanskje ikke cellene og formerer seg-slik at man får symptomer. Hvis man ikke kan smitte som asymptomatisk når man er vaksinert (som myndigheter verden over maser om- karantene selv om man føler seg helt frisk) så burde jo vi uten vaksine heller ikke smitte andre som asymptomatiske.

Men nå har likevel mange fått en postitiv test/blitt syke selv om de er vaksinert..

Endret av freesummer
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

freesummer skrev (3 timer siden):

De kan få viruset men den entrer kanskje ikke cellene og formerer seg-slik at man får symptomer. Hvis man ikke kan smitte som asymptomatisk når man er vaksinert (som myndigheter verden over maser om- karantene selv om man føler seg helt frisk) så burde jo vi uten vaksine heller ikke smitte andre som asymptomatiske.

Men nå har likevel mange fått en postitiv test/blitt syke selv om de er vaksinert..

Vaksinen virker, og pga av at folk lar seg vaksinere kan samfunnet åpnes opp igjen. Hadde det vært opptil anti-vax gjengen , hadde ikke dette vært mulig., og attpåtil sutrer de over at de som tar ansvar får vaksinepass. Det er jo fordi at samfunnet kan begynne med gjenåpning, Dette er viktig for reiseliv, restauranter , butikker musikere osv. Skjerp dere. 

I Israel har man nå vaksinert over fem millioner mennesker. Det har ført til en kraftig nedgang i antall smittetilfeller. Fra rundt 10.000 daglig i midten av januar til omtrent 200 daglig nå.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/aPnaPL/israels-comeback

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (15 minutter siden):

Vaksinen virker, og pga av at folk lar seg vaksinere kan samfunnet åpnes opp igjen. Hadde det vært opptil anti-vax gjengen , hadde ikke dette vært mulig., og attpåtil sutrer de over at de som tar ansvar får vaksinepass. Det er jo fordi at samfunnet kan begynne med gjenåpning, Dette er viktig for reiseliv, restauranter , butikker musikere osv. Skjerp dere. 

I Israel har man nå vaksinert over fem millioner mennesker. Det har ført til en kraftig nedgang i antall smittetilfeller. Fra rundt 10.000 daglig i midten av januar til omtrent 200 daglig nå.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/aPnaPL/israels-comeback

Sutring og skjerpings? Nei takk, det passer ikke på meg. Ikke er jeg generelt mot vaksiner heller.

Jeg tror det kan være en sannsynlighet for at vaksinepass ikke kun blir brukt midlertidig og ikke kun når det er nødvendig, og derfor er jeg skeptisk. Samfunnet trenger at noen stiller spørsmål.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om noen i det hele tatt har drøftet menneskerettighets- og grunnlovsstridighet når det kommer til dette koronapasset. Som jeg har sagt i tidligere diskusjoner skremmer det meg veldig med dette passet, da jeg synes det går på kollisjonskurs med disse. I tillegg er vaksinasjon en sensitiv helseopplysning. Jeg er hvertfall ikke ute etter å dele dette med alle og enhver. I tillegg har nye digitale løsninger (dersom det blir digitalt) ofte sikkerhetshull som kanskje gjør at uvedkommende kan hente opplysninger. Bare tenk på første versjon av smittestopp.

Videre at vaksinen skal bli en slags frivillig tvang gjør det ikke noe bedre. Folk som ikke kan eller vil vaksineres blir jo tilnærmet sett på som spedalske. Dette synes jeg er trist, og jeg er flau over at ikke flere tenker over sine grunnleggende rettigheter som menneske og norsk statsborger.  Skal vi gjøre det samme hver gang det kommer et nytt influensavirus også?

Og jeg skal legge til at jeg er for vaksiner. Dette er ikke negativt rettet mot hverken håndtering av korona eller vaksinasjon, men selve passet isolert sett. Tenker tilbake på svineinfluensa som gikk tilbake uten dette passet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, Lana01 said:

Vaksinen virker, og pga av at folk lar seg vaksinere kan samfunnet åpnes opp igjen. Hadde det vært opptil anti-vax gjengen , hadde ikke dette vært mulig., og attpåtil sutrer de over at de som tar ansvar får vaksinepass. Det er jo fordi at samfunnet kan begynne med gjenåpning, Dette er viktig for reiseliv, restauranter , butikker musikere osv. Skjerp dere. 

I Israel har man nå vaksinert over fem millioner mennesker. Det har ført til en kraftig nedgang i antall smittetilfeller. Fra rundt 10.000 daglig i midten av januar til omtrent 200 daglig nå.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/aPnaPL/israels-comeback

Man trenger ikke vaksinen for at samfunnet skal åpne igjen. Det er ikke en pandemi for alltid. Alle de som ikke har blitt særlig syke men testet positivt- de må ha hatt en slags immunitet fra før fra andre koronavirus, og bare det at vi har et immunsystem som også fjerner virus selv om om man ikke skulle ha immunitet fra før. Og når da så mange vil vaksinere seg og myndighetene sier den virker- ja da trenger ikke alle ta vaksinen.

  De som føler de ikke tåler sykdom kan ta vaksinen- og de skulle da føle seg trygge uansett om andre ikke tar denne  injeksjonen. Er det å ta ansvar å utsette seg for en ukjent risiko, muligens blodpropp, overaktivt immunsystem og i verste fall død av å ta vaksinen? Hvem tar ansvar hvis man blir syk av vaksinen? Får man like mye penger som man jobbet hvis man ikke kan jobbe lenger? Tar andre mennesker ansvar og stiller opp frivillig med mat og klær hvis man ikke får jobbet og får dårlig råd? Får man erstatning?

Mange har litt syke/fått en positiv test etter å ha tatt vaksinen. I israel var det ca 12 000 vaksinerte som testet positivt.

I israel har de nå fått på plass et "vaksine apartheid", der vaksinerte kan gå på konserter og gjøre andre dagligdagse aktitiveter. Mens de uvaksinerte muligens ikke kan leie leilighet foreksempel pga. utleier kan bestemme det og mange kan heller ikke jobbe uten å ha tatt vaksinen. Landet er stengt, man kommer verken inn eller ut. Myndighetene kan få vite hvem som ikke er vaksinerte. Myndighetene kan vite hvor du er med hvem du er og om dere er for mange som møtes.  Er det et slikt samfunn vi vil ha?

 

Ikke alle tar de andre vanlige vaksinene som feks. mot polio-de får lov å reise og slippe inn på butikken. Og med dette viruset, som iallefall i norge ikke har gjort flere syke enn influensaviruset, skulle man tro det var uhelbredelig byllepest det var snakk om.

Man må altså stille kroppen sin til disposisjon og la seg insjisere for å få litt frihet.

Selvfølgelig vil legemiddelfirmaer og myndighetene få oss til å tro at vaksinen er eneste vei til et normalt liv, og influensere får godt betalt for å reklamere for denne uprøvde behandlingen på sosiale medier rettet mot ungdom. Som kan være mer lettpåvirkelige. I en video til en influenser sier hun: Når vi er vaksinerte, kan de vaksinerte vennene få lov til å treffe og klemme hverandre igjen. Denne er helt trygg osv.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

freesummer skrev (8 minutter siden):

Man trenger ikke vaksinen for at samfunnet skal åpne igjen. Det er ikke en pandemi for alltid. Alle de som ikke har blitt særlig syke men testet positivt- de må ha hatt en slags immunitet fra før fra andre koronavirus, og bare det at vi har et immunsystem som også fjerner virus selv om om man ikke skulle ha immunitet fra før. Og når da så mange vil vaksinere seg og myndighetene sier den virker- ja da trenger ikke alle ta vaksinen.

  De som føler de ikke tåler sykdom kan ta vaksinen- og de skulle da føle seg trygge uansett om andre ikke tar denne  injeksjonen. Er det å ta ansvar å utsette seg for en ukjent risiko, muligens blodpropp, overaktivt immunsystem og i verste fall død av å ta vaksinen? Hvem tar ansvar hvis man blir syk av vaksinen? Får man like mye penger som man jobbet hvis man ikke kan jobbe lenger? Tar andre mennesker ansvar og stiller opp frivillig med mat og klær hvis man ikke får jobbet og får dårlig råd? Får man erstatning?

Mange har litt syke/fått en positiv test etter å ha tatt vaksinen. I israel var det ca 12 000 vaksinerte som testet positivt.

I israel har de nå fått på plass et "vaksine apartheid", der vaksinerte kan gå på konserter og gjøre andre dagligdagse aktitiveter. Mens de uvaksinerte muligens ikke kan leie leilighet foreksempel pga. utleier kan bestemme det og mange kan heller ikke jobbe uten å ha tatt vaksinen. Landet er stengt, man kommer verken inn eller ut. Myndighetene kan få vite hvem som ikke er vaksinerte. Myndighetene kan vite hvor du er med hvem du er og om dere er for mange som møtes.  Er det et slikt samfunn vi vil ha?

 

Ikke alle tar de andre vanlige vaksinene som feks. mot polio-de får lov å reise og slippe inn på butikken. Og med dette viruset, som iallefall i norge ikke har gjort flere syke enn influensaviruset, skulle man tro det var uhelbredelig byllepest det var snakk om.

Man må altså stille kroppen sin til disposisjon og la seg insjisere for å få litt frihet.

Selvfølgelig vil legemiddelfirmaer og myndighetene få oss til å tro at vaksinen er eneste vei til et normalt liv, og influensere får godt betalt for å reklamere for denne uprøvde behandlingen på sosiale medier rettet mot ungdom. Som kan være mer lettpåvirkelige. I en video til en influenser sier hun: Når vi er vaksinerte, kan de vaksinerte vennene få lov til å treffe og klemme hverandre igjen. Denne er helt trygg osv.

Vi har litt over 100 000 smittede i Norge så langt, så hvor lang tid tenker du det ville gå  før vi kunne gjenåpne uten vaksinering? man er ikke varig immun etter smittet heller., så dette ville bare forsatt og forsatt uten vaksinering Det er flere grunner til at noen blir mer syk en ander. en ting er risikofaktorer , noen er også genetiske mer utsatt, og er mengde virus man blir disponert for mye å si. 

Du bør lese deg opp på long covid  hvis du er bekymret for skade etter vaksinering. omfanget er stort, og det kan ramme alle organer i kroppen., der i blant blodpropp. Du tar en langt større risiko ved å la være. Får man skade etter korona vaksinen, har man krav på erstatning. 

Israel har  åpner opp for alle ikke bare de med vaksine

Dert er tydelig mye du ikke har forstått her orker ikke å gå inn på alt, Råder deg til å høre på fagfolk ikke konspirasjon  teoretikere på YouTube. 

Tallene fra Israell taler for seg selv og 12 000?  smittede etter vaksinering av 5 000 000. er ingen ting. Det betyr at samfunnet kan åpnes, og folk leve tilnærmet normalt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinepass var vel bare en konspirasjonsteori, var det ikke? Var ihvertfall det saueflokken mente i fjor da noen av oss forutså dette.

Men nå som den faktisk er her, følger saueflokken lydig etter.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hlidskjalf skrev (21 minutter siden):

Vaksinepass var vel bare en konspirasjonsteori, var det ikke? Var ihvertfall det saueflokken mente i fjor da noen av oss forutså dette.

Men nå som den faktisk er her, følger saueflokken lydig etter.

Stemmer det🤫🤫

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...