Gå til innhold

Slutt å kalle eldre menn som er interesserte i yngre kvinner for griser!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har ikke lest alle innleggene nei, men nok til å forstå hva dere er uenige om. Jeg er enig i at man ikke kan skylde på andre (det være seg feminister, andre kvinner - eller helt andre) hvis man selv oppfører seg dårlig i møte med yngre kvinner, men man kan på den annen side heller ikke sette alle disse eldre mennene i samme bås. Fullstendig kollektivt ansvar (utover at man kan ta tak i en kompis som fikk for mye å drikke den kvelden og mister for mange hemninger eller man tilfeldigvis støter på en situasjon man kan stanse) er hverken etisk riktig eller spesielt gjennomførbart, gitt forutsetningen om at en del av de mennene som er blottet for sosiale antenner og hemninger ikke er helt i vater generelt. Det skulle i det hele tatt vært mer fokus på psykisk helsevern også i Norge, men akkurat det blir jo en annen debatt. 

Anonymkode: 74b1c...b63

Vi er som sagt flere her inne som har forsøkt å nyansere debatten utover det å sette eldre menn i bås, og heller problematisere rundt hva som kan være årsakene til at eldre menn som ønsker sex med yngre kvinner, lett blir omtalt som "gamle griser". Det vi blir møtt med, er fortsatt "feministkortet" og at unge kvinner "må finne seg i" seksuelle henvendelser fra eldre menn. Det er jo også en viss uenighet om hva som blir betraktet som akseptabel oppførsel og ikke, jf. f.eks. puppekommentarer på stranden. 

Når jeg snakker om kollektivt ansvar, så mener jeg først og fremst holdninger og  holdningsskapende arbeid. Menn i 60-70-årene generelt har nok et noe annet kvinnesyn enn yngre menn, selv om man finner enkeltindivider og grupper av menn med dårlig kvinnesyn i alle aldersgrupper. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Roci skrev (14 timer siden):

Jeg ser at du fortsetter i samme spor som tidligere og åpenbart ikke har gjort det minste  forsøk på å ta innover deg noe av det som kommer fram her om kvinners opplevelser av uønsket seksuell oppmerksomhet . 

Det er slett ikke bare eldre menn som utsetter unge jenter og kvinner for dette, men det er faktisk noe menn må ta kollektivt ansvar for. 

Vi er flere her som har forsøkt å forklare at mye av problemet først og fremst ligger i eldre menns oppførsel overfor mye yngre kvinner, og til og med gitt en ganske tydelig beskrivelse av hvordan dette gir seg uttrykk, men det har åpenbart ikke sunket inn, det heller.

At du synes at det er greit å frata en ung kvinne tryggheten hun har krav på i sitt eget hjem - eller egen hage  -er intet mindre enn hårreisende. Det vitner også om et helt elendig kvinnesyn og en fullstendig mangel på respekt. Det at en ung kvinne er lettkledd hjemme hos seg selv en varm sommerdag, er ingen invitasjon til noe som helst. Les hva @Antlers skriver, dersom du ikke alt har gjort det.

Det er ikke noe poeng i å fortsette diskusjonen. Vi er åpenbart grunnleggende uenige, og selv om jeg og flere har forsøkt å nyansere debatten og skape forståelse for unge kvinners situasjon, så har du ikke kommet lengre enn at du fortsatt tviholder på feministkortet som ditt sterkeste kort.

Det er ingen her som kan hindre deg og andre eldre menn i å sjekke opp unge kvinner på den måten dere  selv ønsker, og jeg tror dessverre ikke at dere bryr dere om noe annet enn deres eget behov.

Om eldre menn ikke tar ansvar for sin egen oppførsel overfor unge kvinner, så kan de imidlertid heller ikke forvente aksept for atferden sin. 

Men slik jeg leste denne situasjonen du beskrev, så kontaktet mannen denne unge kvinnen ute på veien, altså på offentlig område? Da kan du ikke hevde at hun har fått sitt eget privatliv invadert. Denne eldre mannen stod vel ikke ved gjerdet og så på henne åpenlyst? Han kontaktet henne vel ikke mens hun lå i hagen og solte seg? Hun fikk vel sole seg i fred. At den eldre mannen har lagt merke til henne, og i etterkant kontaktet henne, mener jeg må være innenfor. 

Når det kommer til hva som er krenkende oppførsel, så er jo dette også en subjektiv vurdering. Der ligger det jo også en svakhet, fordi hvem som helst kan påberope seg å være forulempet, derfor må det også ligge en del grunnkomponenter i bunn, hvis ikke kan man aktivt bruke lovverket mot hvem det måtte passe. Da forsvinner rettssikkerheten. Derfor er kriteriene også strenge.

Jeg er fullstendig klar over at det å åpenlyst flagge seksuell interesse er et minefelt i vårt samfunn, i mitt idealsamfunn hadde ikke folk blitt så fornærmet, redde og forulempet av åpenlys, seksuell interesse. Men her skiller jo teori og praksis lag.

Jeg mener feministkvinner er delvis ansvarlige for at dette er et fullstendig minelagt område, gjennom holdningskampanjer i media har norske feministkvinner stor påvirkningskraft i den offentlige debatten, og det er f.eks stor forskjell på klimaet på 60-tallet og dagens holdninger. 

Jeg har flere ganger hatt lyst til å kommentere puppene til unge kvinner, men slik klimaet er i dag lar det seg egentlig ikke gjøre. Derfor velger også mange menn (meg inkludert) å stort sett holde det for oss selv. Men min mening er at det burde ha vært ok, ihvertfall der folk er lettkledde, f.eks på stranden eller ved bassenget, men jeg kan jo dessverre bare snakke for meg selv.

Anonymkode: 78050...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men slik jeg leste denne situasjonen du beskrev, så kontaktet mannen denne unge kvinnen ute på veien, altså på offentlig område? Da kan du ikke hevde at hun har fått sitt eget privatliv invadert. Denne eldre mannen stod vel ikke ved gjerdet og så på henne åpenlyst? Han kontaktet henne vel ikke mens hun lå i hagen og solte seg? Hun fikk vel sole seg i fred. At den eldre mannen har lagt merke til henne, og i etterkant kontaktet henne, mener jeg må være innenfor. 

Når det kommer til hva som er krenkende oppførsel, så er jo dette også en subjektiv vurdering. Der ligger det jo også en svakhet, fordi hvem som helst kan påberope seg å være forulempet, derfor må det også ligge en del grunnkomponenter i bunn, hvis ikke kan man aktivt bruke lovverket mot hvem det måtte passe. Da forsvinner rettssikkerheten. Derfor er kriteriene også strenge.

Jeg er fullstendig klar over at det å åpenlyst flagge seksuell interesse er et minefelt i vårt samfunn, i mitt idealsamfunn hadde ikke folk blitt så fornærmet, redde og forulempet av åpenlys, seksuell interesse. Men her skiller jo teori og praksis lag.

Jeg mener feministkvinner er delvis ansvarlige for at dette er et fullstendig minelagt område, gjennom holdningskampanjer i media har norske feministkvinner stor påvirkningskraft i den offentlige debatten, og det er f.eks stor forskjell på klimaet på 60-tallet og dagens holdninger. 

Jeg har flere ganger hatt lyst til å kommentere puppene til unge kvinner, men slik klimaet er i dag lar det seg egentlig ikke gjøre. Derfor velger også mange menn (meg inkludert) å stort sett holde det for oss selv. Men min mening er at det burde ha vært ok, ihvertfall der folk er lettkledde, f.eks på stranden eller ved bassenget, men jeg kan jo dessverre bare snakke for meg selv.

Anonymkode: 78050...a4d

Jeg er igjen helt uenig med det meste her, men har allerede skrevet masse her.

Men jeg lurer på hvorfor du bruker uttrykket feministkvinner? Hvis du vil snakke om feminisme, hvorfor utelukker du de mannlige feministene? I tillegg er det ikke nødvendigvis bare feminister som vil være uenig med deg her, og som vil uttrykke det.

Anonymkode: 7eeda...fe7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mener feministkvinner er delvis ansvarlige for at dette er et fullstendig minelagt område, gjennom holdningskampanjer i media har norske feministkvinner stor påvirkningskraft i den offentlige debatten, og det er f.eks stor forskjell på klimaet på 60-tallet og dagens holdninger. 

Jeg har flere ganger hatt lyst til å kommentere puppene til unge kvinner, men slik klimaet er i dag lar det seg egentlig ikke gjøre. Derfor velger også mange menn (meg inkludert) å stort sett holde det for oss selv. Men min mening er at det burde ha vært ok, ihvertfall der folk er lettkledde, f.eks på stranden eller ved bassenget, men jeg kan jo dessverre bare snakke for meg selv.

På hvilken måte er det forskjell på dagens holdninger og 60-tallet?

Anonymkode: 1b7c9...d74

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Men slik jeg leste denne situasjonen du beskrev, så kontaktet mannen denne unge kvinnen ute på veien, altså på offentlig område? Da kan du ikke hevde at hun har fått sitt eget privatliv invadert. Denne eldre mannen stod vel ikke ved gjerdet og så på henne åpenlyst? Han kontaktet henne vel ikke mens hun lå i hagen og solte seg? Hun fikk vel sole seg i fred. At den eldre mannen har lagt merke til henne, og i etterkant kontaktet henne, mener jeg må være innenfor. 

Når det kommer til hva som er krenkende oppførsel, så er jo dette også en subjektiv vurdering. Der ligger det jo også en svakhet, fordi hvem som helst kan påberope seg å være forulempet, derfor må det også ligge en del grunnkomponenter i bunn, hvis ikke kan man aktivt bruke lovverket mot hvem det måtte passe. Da forsvinner rettssikkerheten. Derfor er kriteriene også strenge.

Jeg er fullstendig klar over at det å åpenlyst flagge seksuell interesse er et minefelt i vårt samfunn, i mitt idealsamfunn hadde ikke folk blitt så fornærmet, redde og forulempet av åpenlys, seksuell interesse. Men her skiller jo teori og praksis lag.

Jeg mener feministkvinner er delvis ansvarlige for at dette er et fullstendig minelagt område, gjennom holdningskampanjer i media har norske feministkvinner stor påvirkningskraft i den offentlige debatten, og det er f.eks stor forskjell på klimaet på 60-tallet og dagens holdninger. 

Jeg har flere ganger hatt lyst til å kommentere puppene til unge kvinner, men slik klimaet er i dag lar det seg egentlig ikke gjøre. Derfor velger også mange menn (meg inkludert) å stort sett holde det for oss selv. Men min mening er at det burde ha vært ok, ihvertfall der folk er lettkledde, f.eks på stranden eller ved bassenget, men jeg kan jo dessverre bare snakke for meg selv.

Anonymkode: 78050...a4d

Og forresten, det med at du vil kommentere puppene til unge jenter på stranden, men unngår det. Når kvinnene ikke er unge, hva gjør du da? For det å kommentere andres pupper uten at de har indikert at de vil det, er ikke ok uansett. Det handler ikke om alder, for det er seksuell traksssering uansett, men et misforhold i aldersforskjell kan gjøre saken verre. 

Anonymkode: 7eeda...fe7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men slik jeg leste denne situasjonen du beskrev, så kontaktet mannen denne unge kvinnen ute på veien, altså på offentlig område? Da kan du ikke hevde at hun har fått sitt eget privatliv invadert. Denne eldre mannen stod vel ikke ved gjerdet og så på henne åpenlyst? Han kontaktet henne vel ikke mens hun lå i hagen og solte seg? Hun fikk vel sole seg i fred. At den eldre mannen har lagt merke til henne, og i etterkant kontaktet henne, mener jeg må være innenfor. 

Anonymkode: 78050...a4d

Jeg vet ikke om naboen sto og så på henne åpenlyst, men det er jo helt åpenbart at han har betraktet henne, om enn i skjul. Når denne jenta etter naboens tilnærmelser ikke følte seg komfortabel med å sole seg i sin egen hage, så kan det etter min mening definitivt hevdes at hun har fått privatlivet sitt invadert. Og jeg kommer aldri til å mene at det er greit at en 65 år gammel mann inviterer en tenåringsjente hjem til seg for sex. I tillegg er det fullstendig umusikalsk å komme med en slik invitasjon ut av det blå, uten noen som helst foranledning. Det tyder rett og slett på manglende sosial kompetanse.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når det kommer til hva som er krenkende oppførsel, så er jo dette også en subjektiv vurdering. Der ligger det jo også en svakhet, fordi hvem som helst kan påberope seg å være forulempet, derfor må det også ligge en del grunnkomponenter i bunn, hvis ikke kan man aktivt bruke lovverket mot hvem det måtte passe. Da forsvinner rettssikkerheten. Derfor er kriteriene også strenge.

Anonymkode: 78050...a4d

Det er likevel en grunn til å være varsom med hvordan man gir sine seksuelle ønsker til kjenne overfor mottaker av budskapet. Selv om en situasjon ikke kvalifiserer for å være trakassering rent strafferettslig sett, betyr ikke det at ens oppførsel ikke kan oppfattes som krenkende. Og her er vi jo tilbake til noe av kjernen i det vi diskuterer, nemlig mange eldre menns manglende evne til å oppføre seg, samt uenigheten om hva som er akseptabel oppførsel. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så mye verre for eldre menn å innrette seg etter hva som er sosialt aksepterte normer enn for alle andre. Velger man å avvike fra disse, så er man jo klar over at man samtidig risikerer at det kan komme reaksjoner - dette er jo ikke akkurat rakettforskning.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er fullstendig klar over at det å åpenlyst flagge seksuell interesse er et minefelt i vårt samfunn, i mitt idealsamfunn hadde ikke folk blitt så fornærmet, redde og forulempet av åpenlys, seksuell interesse. Men her skiller jo teori og praksis lag.

Anonymkode: 78050...a4d

Da er det logisk for meg å spørre om du har reflektert noe rundt hva som er årsaken til at dette er et slikt minefelt. Jeg kan gi deg et lite hint: Kvinner er ikke interessert i å konstant bli seksualisert og objektivisert. Når en ung kvinne - eller en hvilken som helst kvinne - kler seg i en lett sommerkjole en varm sommerdag, så er ikke det for å motta seksuelle henvendelser. Kvinner eksisterer ikke for å forlyste menn, enkelt sagt.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mener feministkvinner er delvis ansvarlige for at dette er et fullstendig minelagt område, gjennom holdningskampanjer i media har norske feministkvinner stor påvirkningskraft i den offentlige debatten, og det er f.eks stor forskjell på klimaet på 60-tallet og dagens holdninger. 

Anonymkode: 78050...a4d

Og jeg mener at eldre menn som legger seg etter mye yngre jenter ikke er noe nytt, og at dette aldri har vært sosialt akseptert, det er ikke noe som plutselig har oppstått pga feministbevegelsen. Det som imidlertid har endret seg, som @Antlers påpeker, er at kvinner nå slipper å skamme seg og tro at det er deres skyld når de blir utsatt for uønsket seksuell oppmerksomhet og det som verre er. Vi er grunnleggende uenige her, og kommer nok aldri til å komme til enighet på dette punktet. Og jeg har som sagt litt problemer med å ta "feministkortet" på alvor, det begynner å bli litt oppbrukt og framstår mer og mer som en unnskyldning for å slippe å ta ansvar selv.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har flere ganger hatt lyst til å kommentere puppene til unge kvinner, men slik klimaet er i dag lar det seg egentlig ikke gjøre. Derfor velger også mange menn (meg inkludert) å stort sett holde det for oss selv. Men min mening er at det burde ha vært ok, ihvertfall der folk er lettkledde, f.eks på stranden eller ved bassenget, men jeg kan jo dessverre bare snakke for meg selv.

Anonymkode: 78050...a4d

Jeg skjønner ikke dette. Hva er det du vil oppnå med den typen kommentarer, og hva tror du at du faktisk oppnår? Du vet allerede at slike kommentarer ikke vil bli oppfattet som et kompliment, men tvert i mot med stor sannsynlighet havner i kategorien "uønsket seksuell oppmerksomhet" og stempler deg som en "gammel gris". Er det virkelig så viktig for deg å påtvinge andre din seksualitet? Er du så sexfiksert at du forbinder all nakenhet eller lettkleddhet, uavhengig av kontekst og omgivelser, med sex? Eller er det rett og slett - som jeg begynner å få mistanke om - at du ikke bryr deg, bare du får gjøre som du vil?

Endret av Roci
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Og forresten, det med at du vil kommentere puppene til unge jenter på stranden, men unngår det. Når kvinnene ikke er unge, hva gjør du da? For det å kommentere andres pupper uten at de har indikert at de vil det, er ikke ok uansett. Det handler ikke om alder, for det er seksuell traksssering uansett, men et misforhold i aldersforskjell kan gjøre saken verre. 

Anonymkode: 7eeda...fe7

Veldig bra du klarer å holde deg for å kommentere det. Kvinner går stort sett ikke i bikini for at menn skal få noe å glo på (de finnes jo selvsagt de også), men flertallet av kvinner er på stranden i bikini fordi det er varmt, de ønsker å sole seg og kunne bade. De er mao. ikke noe interessert i at en helt fremmed fyr skal komme bort til dem å kommentere puppene deres! De aller fleste kvinner ville synes at det var veldig creepy, uansett alder. Og dess større aldersforskjellen er, dess mer creepy vil det være.

Anonymkode: 33631...74d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (2 timer siden):

Vi er som sagt flere her inne som har forsøkt å nyansere debatten utover det å sette eldre menn i bås, og heller problematisere rundt hva som kan være årsakene til at eldre menn som ønsker sex med yngre kvinner, lett blir omtalt som "gamle griser". Det vi blir møtt med, er fortsatt "feministkortet" og at unge kvinner "må finne seg i" seksuelle henvendelser fra eldre menn. Det er jo også en viss uenighet om hva som blir betraktet som akseptabel oppførsel og ikke, jf. f.eks. puppekommentarer på stranden. 

Når jeg snakker om kollektivt ansvar, så mener jeg først og fremst holdninger og  holdningsskapende arbeid. Menn i 60-70-årene generelt har nok et noe annet kvinnesyn enn yngre menn, selv om man finner enkeltindivider og grupper av menn med dårlig kvinnesyn i alle aldersgrupper. 

Ser den, men man ender jo egentlig opp med å sette alle i samme bås der man omtaler dem som gamle griser, dersom man forventer at en eldre mann er slesk, før han i det hele tatt har åpnet munnen og ytret et ord. Å ikke legge til grunn fordommer er ikke det samme som at man skal akseptere uønsket oppmerksomhet. 

Så er det jo ofte slik at det dessverre er vanskelig å lære en "gammel hund" å sitte, i betydning av at man ikke enkelt endrer fremtredende personlighetstrekk og oppførsel når man er godt over middagshøyden i livet. Har man hatt dårlige (inkl. ovenfor kvinner) holdninger tidligere i livet, så tror jeg det skal mye til å forandre dette i høy alder, i hvert fall ikke dersom de enkelte det gjelder ikke innser at det kan være et problem selv og selv ønsker endring. Så har du jo de som har en skrue løs i tillegg som jeg omtalte i tidligere innlegg, og som neppe kan forventes å endre seg fordi de ikke har forutsetningene til det. Så løsningen er like enkel som den kanskje er vanskelig for noen: Man må forholde seg til de gamlingene som oppføre seg bra dersom man er interessert i disse. 

Anonymkode: 74b1c...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ser den, men man ender jo egentlig opp med å sette alle i samme bås der man omtaler dem som gamle griser, dersom man forventer at en eldre mann er slesk, før han i det hele tatt har åpnet munnen og ytret et ord. Å ikke legge til grunn fordommer er ikke det samme som at man skal akseptere uønsket oppmerksomhet. 

Så er det jo ofte slik at det dessverre er vanskelig å lære en "gammel hund" å sitte, i betydning av at man ikke enkelt endrer fremtredende personlighetstrekk og oppførsel når man er godt over middagshøyden i livet. Har man hatt dårlige (inkl. ovenfor kvinner) holdninger tidligere i livet, så tror jeg det skal mye til å forandre dette i høy alder, i hvert fall ikke dersom de enkelte det gjelder ikke innser at det kan være et problem selv og selv ønsker endring. Så har du jo de som har en skrue løs i tillegg som jeg omtalte i tidligere innlegg, og som neppe kan forventes å endre seg fordi de ikke har forutsetningene til det. Så løsningen er like enkel som den kanskje er vanskelig for noen: Man må forholde seg til de gamlingene som oppføre seg bra dersom man er interessert i disse. 

Anonymkode: 74b1c...b63

Tja, vi feminister blir nå satt i bås, vi også, så det spørs kanskje hvor problematisk det egentlig er? En ting er jo dessuten det vi voksne kvinner skriver, som jo straks blir avfeid som "feministenes begrensninger av eldre menns seksuelle handlingsrom" - det viktigste er uansett hvordan de unge kvinnene føler det som blir gjenstand for eldre menns seksuelle oppmerksomhet og henvendelser. Det er ikke så mange unge kvinner som har uttalt seg her inne om det, dessverre, og erfaringene som vi voksne kvinner har fra vår tenåringstid, har tydeligvis ikke særlig gjennomslagskraft.

Fordommer jo alltid fra et sted, selv om de kanskje ikke er helt rettferdige. Og er det egentlig fordommer det dreier seg om her, eller kanskje naturlig skepsis?

Endret av Roci
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.4.2021 den 11.57):

Denne tråden viser jo at vi lever ikke i et spesielt frigjort samfunn når det kommer til seksuell utfoldelse. Eldre menn som foretrekker yngre kvinner er sjekkesamfunnets pariakaste, for det meste hjulpet frem av feministkvinnene med sine agiterende kampanjer i media omhandlende menn som prøver seg, sammenligninger med rovdyr og griser, påførelse av skam og skyldfølelse og generell kapring av kjønnsdiskusjonen. Jeg er stor motstander av disse metoo- og #villebarepratelitt-kampanjene, det er feministisk agitasjon, ikke retningsgivende, sunne moralkoder til den oppvoksende generasjon. Feministkvinnene har dreiet bildet i retning påføring av skyldfølelse og skamfølelse i retning eldre menn.

Man har liksom på forhånd etablert at dette er unormal oppførsel, og deretter gitt seg i kast med å diagnostisere oppførselen. Jeg tror egentlig dette langt oftere handler om at man selv synes dette er avskyelig, og så deretter startet en slags diagnoseprosess der det blir veldig fristende å skyve unge, uskyldige kvinner fremfor seg som synlige offer i denne kampen mot eldre menns naturlige gren av seksualiteten.

Bildet av den litt stakkarslige, veldig sårbare kvinne på 24 år i møte med alle disse kåte rovdyrene med skumle hensikter, tenke på den uskyldsrene 24 år gamle kvinne som har kjørt bil i 6 år, vært stemmeberettiget like lenge og har kjøpt alkohol i 6 og 4 år på vinmonopolet, kanskje bodd på hybel fra 16-års-alder av, vært i flere forhold med jevnaldrende gutter og har erfaringsgrunnlag, kanskje har hun hatt flere jobber og møtt mange mennesker, og vært strafferettslig ansvarlig i 9 år, men akk så sårbar. Denne voldsomme, iboende sårbarheten blir som regel kun trukket frem når det er snakk om gjenstand for eldre menns seksuelle oppmerksomhet. Jeg tror dette rovdyr-lam-bildet er et fristende virkemiddel i kampen mot eldre menns seksualitet.

Kvinnene har bestemt at eldre menn er rovdyr og griser hvis kvinnen som er gjenstand for oppmerksomheten er for ung, dette er en effektiv hersketeknikk for å kontrollere og forsøke å styre menns seksualitet. Hjernevask og skyldfølelse, kvinner, det er dette det handler om.

Eldre menn som ønsker sex med unge kvinner er egentlig de nye jødene. De er forkastet, hatet og avskyeliggjort, og oppførselen deres analyseres ofte i et doktor-pasient perspektiv heller enn som et likeverdig, interessert medmenneske. Det er feministisk agitasjon som styrer oppfatningene mot denne gruppen, de eldre mennene må spille rollen som instinktbaserte rovdyr med stort skadepotensiale, og de uskyldsrene må beskyttes mot denne gruppen mennesker.  Dette er det nye narrativet etter storfeministiske kampanjer i media.

Anonymkode: cbb74...a46

Så ingenting av det som blir skrevet går inn??

Sånn ellers, hvordan går egentlig sjekkingen? Hvor ofte ‘får du de med på det’?

Anonymkode: e840f...a25

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/13/2021 at 9:27 AM, AnonymBruker said:

Hvorfor virker ikke tanken på at vi synes det er ekkelt, avtennende på alle eldre menn?

Anonymkode: 7eeda...fe7

Fordi mange menn rett og slett tror at det faktum at han er kåt, automatisk gjør jenta kåt. De tror også at jo finere han synes en jente er, jo mer lyst på ham får hun. Det er som om mange menn ser på jenters og kvinners seksualitet kun er et speil av den mannlige, at hun ikke har egne følelser og tanker.

Det skal også nevnes at mange menn blir tent av jentas ubehag og frykt, i tillegg til at de blir tent av at hun er ung, uerfaren og mangler erfaring i å sette grenser. Han ønsker å oppnå dominans og kontroll over et hunkjønn for at han selv skal føle seg sterk og potent, og velger seg de han tenker gir minst motstand. De blir gjerne verre om man gir motstand; noe som er helt fryktelig å oppleve som jente.

Det er sånne typer som også er ufine mot jenter og unge kvinner i andre sammenhenger, som skjeller ut unge kvinnelige servitører, butikkansatte m.fl.

Menn som holder på slik, mener helt oppriktig at menn skal være kvinner overlegne på alle vis, og at kvinner skal underkaste seg menns vilje - i særdeleshet når det handler om sex. Kvinner som protesterer mot et slikt syn, avskrives som "feminister som hemmer den mannlige seksualitet". Slik unngår disse mennene å ta ansvar for sin egen dårlige oppførsel og mest av alt: De unngår å se i øynene at de derfor er svært lite attraktive.

Anonymkode: 297a3...93b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like grisete med yngre kvinner som liker eldre menn som motsatt. Det jeg tenker er negativt med aldersforskjell er at sjansen for brudd øker kraftig. Hvorfor kaste bort dyrebar tid? Kanskje man går glipp av drømmepersonen. Det er en korrelasjon med modenhet og eldre single men. Eldre menn som ikke er i forhold er gjennomsnittlig med umodne. Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke heller vil finne en moden person på egen alder enn en umoden som er eldre. Jeg kan derimot forstå at eldre menn går etter yngre kvinner siden de er enklere å få interesserte, men jeg synes ikke det er helt stuerent. 

Det ble litt rotete, men oppsummerer følgende: yngre kvinner som går etter eldre menn tenker ikke fornuftig. Eldre menn som går etter yngre kvinner utnytter aldersforskjellen og det er etisk betenkelig. Man kan selvfølgelig tenne på det man vil, men man må ikke agere på det.

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (2 timer siden):

Tja, vi feminister blir nå satt i bås, vi også, så det spørs kanskje hvor problematisk det egentlig er? En ting er jo dessuten det vi voksne kvinner skriver, som jo straks blir avfeid som "feministenes begrensninger av eldre menns seksuelle handlingsrom" - det viktigste er uansett hvordan de unge kvinnene føler det som blir gjenstand for eldre menns seksuelle oppmerksomhet og henvendelser. Det er ikke så mange unge kvinner som har uttalt seg her inne om det, dessverre, og erfaringene som vi voksne kvinner har fra vår tenåringstid, har tydeligvis ikke særlig gjennomslagskraft.

Fordommer jo alltid fra et sted, selv om de kanskje ikke er helt rettferdige. Og er det egentlig fordommer det dreier seg om her, eller kanskje naturlig skepsis?

Kan si meg enig i at feminister også kan bli satt i bås ja, men det hjelper jo ikke å gjøre det samme med gruppen "gamle menn". Ja, det viktigste er hvordan de selv føler det, men det er jo også individet selv som har muligheten til å avvise uønsket oppmerksomhet innen rimelighetens grenser (er det snakk om trakassering eller vold, så bør man uansett kontakte politi), for uansett hvor lite vi mener det er greit å ta noen på puppen eller baken sånn helt uoppfordret så vil det alltid være noen menn som dessverre har noen skruer løs når det gjelder sosiale normer. 

Samtidig mener jeg man bør tilnærme seg mennesker på en måte der man ikke legger fordommene til grunn med en gang, før vedkommende får åpnet munnen. Så enkelt og så vanskelig. 

Anonymkode: 74b1c...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det faktisk var greit for eldre menn å jakte unge kvinner, så ville de aller fleste kvinner slitt med å tiltrekke seg en kar

Du må vite at alt kvinner banker gjennom av normer og alt det de gjør er gunstig for DEM SELV

Slutt å tro at kvinner er engler. 

Anonymkode: 41367...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (33 minutter siden):

Like grisete med yngre kvinner som liker eldre menn som motsatt. Det jeg tenker er negativt med aldersforskjell er at sjansen for brudd øker kraftig. Hvorfor kaste bort dyrebar tid? Kanskje man går glipp av drømmepersonen. Det er en korrelasjon med modenhet og eldre single men. Eldre menn som ikke er i forhold er gjennomsnittlig med umodne. Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke heller vil finne en moden person på egen alder enn en umoden som er eldre. Jeg kan derimot forstå at eldre menn går etter yngre kvinner siden de er enklere å få interesserte, men jeg synes ikke det er helt stuerent. 

Det ble litt rotete, men oppsummerer følgende: yngre kvinner som går etter eldre menn tenker ikke fornuftig. Eldre menn som går etter yngre kvinner utnytter aldersforskjellen og det er etisk betenkelig. Man kan selvfølgelig tenne på det man vil, men man må ikke agere på det.

Man kan like gjerne gå glipp av en drømmeperson, dersom man som eldre ikke tar sjansen på den yngre personen (gitt at begge vil det selvsavt, snakker ikke om forsøk på uønskede tilnærminger i denne sammenheng). Og en eldre person som går for en litt yngre matcher jo kanskje på modenhet da, det er vel ikke noe bedre at de som faktisk passer sammen finner hverandre . 

Anonymkode: 74b1c...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnuggolina skrev (På 14.4.2021 den 19.51):

Dagens beste:

Jæææææævlig lang avhandling før- «dette er det nye narrativet etter en storfeministisk kampanje i media».

Seriøst?

Er det SÅ vanskelig å fatte at man er uinteressant for den jevne 20-åring? 

Er det virkelig SÅ fjern tanke at ikke alle unge kvinner bare drømmer om å pule deg som voksen mann?

Og- hvorfor er denne tanken så fjern for menn, men helt logisk for de aller fleste voksne kvinner?

 

Fordi de er fornærmet over at verden ikke er som i en pornofilm.

Anonymkode: e840f...a25

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Veldig bra du klarer å holde deg for å kommentere det. Kvinner går stort sett ikke i bikini for at menn skal få noe å glo på (de finnes jo selvsagt de også), men flertallet av kvinner er på stranden i bikini fordi det er varmt, de ønsker å sole seg og kunne bade. De er mao. ikke noe interessert i at en helt fremmed fyr skal komme bort til dem å kommentere puppene deres! De aller fleste kvinner ville synes at det var veldig creepy, uansett alder. Og dess større aldersforskjellen er, dess mer creepy vil det være.

Anonymkode: 33631...74d

Jeg trenger ikke holde meg for å kommentere på tilfeldige folks kropp, for jeg ingen interesse av å få folk til å føle seg ukomfortable. Nå er jeg hetrofil kvinne selv, men så er det heller ikke bare menn som kan trakassere andre. Vi må ta ansvar alle sammen for å ikke trakassere noen! Og da må vi forstå at det er ikke den som kommenterer på en persons kropp som bestemmer om det føles ukomfortabelt eller ikke. 

Er ellers veldig enig i det du skriver😊

Anonymkode: 7eeda...fe7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (På 20.4.2021 den 14.51):

Jeg skjønner at det er en del av innleggende i tråden du ikke har lest. Vi er flere, bl.a. @Trolltunge, @CorvusCorax og meg selv, som faktisk har gjort et ærlig forsøk på å nyansere diskusjonen og prøve å skape forståelse for de unge kvinnenes ståsted - vi har jo tross alt vært unge kvinner selv en gang. Noe av problemet her er at eldre menn og/eller de som er veldig opptatt av "eldre menns seksuelle handlingsrom" har opparbeidet et fiendebilde av voksne kvinner  som stiller kritiske spørsmål ved det som oppfattes som en "rett" til å prøve seg på mye yngre kvinner uten å ta innover seg at dette krever en noe annen tilnærmingsmåte enn om man prøver seg på mer jevnaldrende kvinner. 

Her blander du kortene, du må nesten bestemme deg om det er de unge kvinnene selv eller "feministene" som er problemet.  Det er helt naturlig at en seksuell henvendelse til en ung kvinne blir mottatt ulikt om mannen er 21 år eller 65 år. Det er mye mer naturlig for en ung kvinne å være seksuelt tiltrukket av menn nærmere hennes egen alder, det er nok de færreste kvinner i 20-årene som har noen seksuell interesse av menn over 60. Denne realiteten er eldre menn bare nødt til å ta innover seg.

En mann på 65 år vil også oppføre seg annerledes enn en på 21, og ikke nødvendigvis i positiv forstand. Jeg gjentar for sikkerhets skyld:

  • Mange eldre menn tar ikke et nei for et nei, spesielt ikke fra en yngre kvinne.
  • Mange eldre menn tar seg også langt større friheter overfor yngre kvinner enn hva de ville gjort overfor mer voksne kvinner, sannsynligvis fordi de vet at de slipper unna med det.
  • Unge kvinner mangler gjerne den efaringsmessige "tyngden" som kreves for å håndtere slike situasjoner på en god måte, noe som gjør at de lettere vil oppfatte en slik situasjon som ubehagelig. 

Du trenger jo ellers ikke å bry deg om hva "feministene" mener - prøv å faktisk se an den unge kvinnen du forsøker å sjekke opp neste gang - viser kroppsspråk, blikk og ord at hun er positivt innstilt til å bli sjekket opp av deg? Eller kan det være at du feiltolker det høflige smilet som noe mer enn ren høflighet?

De fleste unge kvinner har lært helt av egen erfaring at eldre menn er noe de gjør lurt i å være varsomme ovenfor. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger dette er nevnt i denne tråden her, og det blir ikke mindre sant fordi du ønsker at det ikke er slik og leter etter andre enn eldre menn selv å plassere ansvaret hos. Nei, alle eldre menn som liker/er interessert i/ønsker sex med yngre kvinner er ikke like. Men det er bare dere selv som kan bidra til å endre de dårlige holdningene hos deres "medbrødre". Og nei, det er i prinsippet ikke en trussel i at en eldre mann finner en ung kvinne tiltrekkende. Men måten han velger å gi uttrykk for det, kan oppfattes som truende og ubehagelig. Hvis ikke, hadde det jo ikke vært noe problem. 

Det du kaller for en "munter replikk" og en "uskyldig kommentar" er gjerne en dårlig skjult seksuell hentydning som ville oppfattes som uhøflig og påtrengende uansett hvem den kom fra. Eldre menn er ofte lite flinke til å se an situasjonen, er alt for verbalt direkte og blir dermed ofte som elefanten i glassmagasinet i en sjekkesituasjon overfor mye yngre kvinner. @Druid som selv er en voksen mann og en selværklært "gammel gris", skriver jo at mange eldre menn mangler grunnleggende oppdragelse. Og som sagt:

  • Mange eldre menn tar ikke et nei for et nei, spesielt ikke fra en yngre kvinne.
  • Mange eldre menn tar seg også langt større friheter overfor yngre kvinner enn hva de ville gjort overfor mer voksne kvinner, sannsynligvis fordi de vet at de slipper unna med det.

Igjen så kommer det an på hvordan denne seksuelle oppmerksomheten kommer til uttrykk. Eksempelvis vil seksualiserte kommentarer om kropp og kroppsdeler sjelden bli oppfattet som en kompliment, uansett hvordan det er ment, og selv om du mener det som et kompliment, så kan ikke du bestemme hvordan mottakeren oppfatter det. Dette er grunnleggende kommunikasjonskunnskap. 

Jeg registrerer ellers at det fortsatt er lite vilje til å innse sitt eget ansvar, det er åpenbart mer viktig å fordele skyld på alle andre, spesielt "feministene". En betraktning i den sammenhengen er jo at "eldre menn" som vil ha seg frabedt å bli plassert i samme bås, selv plasserer voksne kvinner som stiller kritiske spørsmål i "feministbåsen". Just sayin.... 

Problemet er egentlig todelt, det er både en høylytt feministisk gruppe som når ut i media med retningslinjer for hvordan kvinner skal kontaktes av menn, og yngre kvinner som blir fornærmet fordi en eldre mann har tatt kontakt. Se bare på dette #villebarepratelitt-tullet som gikk som en farsott i media, der en ung mann fikk på pukkelen fordi han adresserte mer og enklere kommunikasjon mellom mann og kvinne i det offentlige rom, feministkvinnene kapret media i mange uker, og det var ikke måte på hvor himmelropende farlig og problematisk dette var. Man må nesten til resett for å finne større ekkokammer enn den hylingen som foregikk da den unge psykologistudenten fikk på pukkelen.

Dette viser jo hvor mye makt feministkvinner har i media, med offerdannelse i ellers ufarlige situasjoner, dreiing av sosiale retningslinjer og påvirkning av det sosiale spillet mellom mann og kvinne. Det er akkurat sånne kampanjer med krigstyper som påvirker mange mennesker.

Men det er også et problem at unge kvinner ofte tar det som en fornærmelse at en eldre mann sjekker dem opp, m.a.o handler det ikke om hva mannen gjør, men hvem han er. Man skal dømmes for det man gjør, ikke som hvem han er, eller som en kombinasjon av hvem man er og den faktiske handling. Sverger man til det siste, kan man etter samme logikk holde det mot en mørkhudet at denne personen har sparket en fotball over gaten. Det er ok at andre gjør det, men ikke den mørkhudete. Dette er også overførbart i en sjekkesituasjon hvis vi bytter ut en 65 år gammel mann med en på 20 i møte med en ung kvinne på 20 år. Det blir raskt uheldig hvis man skal koble oppførsel til en viss gruppe mennesker.

Bør ikke en mann på 65-70 år få lov til å forsøke seg på samme måte som en mann på 20-25 år? Jeg mener at frastøtende tanker i seg selv ikke er et godt grunnlag for å spille fornærmet og late som om man er et offer. Jeg tolker dere som at dere mener at en henvendelse fra en "for gammel" person i seg selv er dårlig oppførsel, men da har man angrepet den eldre mannen på bakgrunn av hvem han er, og ikke hva han har gjort, hvis den samme oppførselen skal godtas av en yngre mann. Saken er rett og slett at all "dårlig oppførsel" fra en eldre mann også hadde vært dårlig oppførsel hvis mannen var 40 år yngre. Klarer dere å være konsekvente her, noe jeg mistenker dere ikke er, så er det jo greit, men her er det rett og slett forskjellsbehandling ute og går...

Nå er det jo også mye dårlig oppførsel blant yngre menn ovenfor unge kvinner, men de har ikke blitt plassert i en egen bås slik som mange eldre menn har blitt, noe som egentlig understreker at problemet ikke nødvendigvis er en særegen dårlig oppførsel, men en kombinasjon av oppførsel og alder. Det er jo forsåvidt greit nok at du legger mest vekt på oppførsel, men det er mange kvinner som blander hummer og kanari når eldre menn skal rakkes ned på. Ofte er det også galt hvis en eldre mann har sett på dem, da begynner det faktisk å gli over i paranoia etter min mening. 

Ellers blir jo yngre kvinner også sjekket opp av yngre menn som av ulike grunner faller igjennom, er disse situasjonene også veldig skumle og ekle? Eller er mye av dette rett og slett rotfestet i at den eldre mannen er enda mer uattraktiv?

Anonymkode: cbb74...a46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet er egentlig todelt, det er både en høylytt feministisk gruppe som når ut i media med retningslinjer for hvordan kvinner skal kontaktes av menn, og yngre kvinner som blir fornærmet fordi en eldre mann har tatt kontakt. Se bare på dette #villebarepratelitt-tullet som gikk som en farsott i media, der en ung mann fikk på pukkelen fordi han adresserte mer og enklere kommunikasjon mellom mann og kvinne i det offentlige rom, feministkvinnene kapret media i mange uker, og det var ikke måte på hvor himmelropende farlig og problematisk dette var. Man må nesten til resett for å finne større ekkokammer enn den hylingen som foregikk da den unge psykologistudenten fikk på pukkelen.

Dette viser jo hvor mye makt feministkvinner har i media, med offerdannelse i ellers ufarlige situasjoner, dreiing av sosiale retningslinjer og påvirkning av det sosiale spillet mellom mann og kvinne. Det er akkurat sånne kampanjer med krigstyper som påvirker mange mennesker.

Men det er også et problem at unge kvinner ofte tar det som en fornærmelse at en eldre mann sjekker dem opp, m.a.o handler det ikke om hva mannen gjør, men hvem han er. Man skal dømmes for det man gjør, ikke som hvem han er, eller som en kombinasjon av hvem man er og den faktiske handling. Sverger man til det siste, kan man etter samme logikk holde det mot en mørkhudet at denne personen har sparket en fotball over gaten. Det er ok at andre gjør det, men ikke den mørkhudete. Dette er også overførbart i en sjekkesituasjon hvis vi bytter ut en 65 år gammel mann med en på 20 i møte med en ung kvinne på 20 år. Det blir raskt uheldig hvis man skal koble oppførsel til en viss gruppe mennesker.

Bør ikke en mann på 65-70 år få lov til å forsøke seg på samme måte som en mann på 20-25 år? Jeg mener at frastøtende tanker i seg selv ikke er et godt grunnlag for å spille fornærmet og late som om man er et offer. Jeg tolker dere som at dere mener at en henvendelse fra en "for gammel" person i seg selv er dårlig oppførsel, men da har man angrepet den eldre mannen på bakgrunn av hvem han er, og ikke hva han har gjort, hvis den samme oppførselen skal godtas av en yngre mann. Saken er rett og slett at all "dårlig oppførsel" fra en eldre mann også hadde vært dårlig oppførsel hvis mannen var 40 år yngre. Klarer dere å være konsekvente her, noe jeg mistenker dere ikke er, så er det jo greit, men her er det rett og slett forskjellsbehandling ute og går...

Nå er det jo også mye dårlig oppførsel blant yngre menn ovenfor unge kvinner, men de har ikke blitt plassert i en egen bås slik som mange eldre menn har blitt, noe som egentlig understreker at problemet ikke nødvendigvis er en særegen dårlig oppførsel, men en kombinasjon av oppførsel og alder. Det er jo forsåvidt greit nok at du legger mest vekt på oppførsel, men det er mange kvinner som blander hummer og kanari når eldre menn skal rakkes ned på. Ofte er det også galt hvis en eldre mann har sett på dem, da begynner det faktisk å gli over i paranoia etter min mening. 

Ellers blir jo yngre kvinner også sjekket opp av yngre menn som av ulike grunner faller igjennom, er disse situasjonene også veldig skumle og ekle? Eller er mye av dette rett og slett rotfestet i at den eldre mannen er enda mer uattraktiv?

Anonymkode: cbb74...a46

Tilfeldige forskjeller som hudfarge er ikke som misforhold i alder. Det har jeg skrevet om før, er vi uenige der så er vi vel bare det. Uønsket seksuell oppmerksomhet skal man ikke gi, så alle bør være forsiktige med det. Å bli valgt fordi man er ung av eldre mennensker, og ut av det blå, føles veldig ofte ukomfortabelt og sånn er det bare. Hvis det ikke er alt for stor forskjell så sier jeg ikke at det er galt å bli kjent og så se om man vil noe etter hvert, men da bør man vise respekt og modenhet, og ikke gi sånn type oppmerksomhet før man merker at det er greit for vedkommende å prøve det.

Jeg føler i alle fall jeg er helt konsekvent på at seksuell trakassering aldri er greit. Som for eksempel uønskede kommentarer om pupper av en tilfeldig person, kollega etc. Men et misforhold i alder er ikke samme type forskjell som for eksempel rase. Og det er det som gjør grensen noe kortere for hva som er greit og ikke, når det er sprik i alder. For misforholdet gjør enkelte situasjoner mer skremmende for den yngre parten. Man kan ikke bare se det fra den eldre mannens perspektiv, at han må få gjøre det samme som yngre menn. Alle mennesker kan få gjøre så godt som hva man vil, så lenge man ikke skader andre på noen måte. Og man bør jo ta hensyn til de som synes et slags misforhold gjør en situasjon ekstra ubehagelig.

Jeg synes ikke det å si at det kan være ekstra ubehagelig med seksuell oppmerksomhet fra noen mye eldre er å plassere de som utfører det i bås. For grensen er naturlig nok litt kortere der, og de eldre mennene som ikke respekterer det gir andre eldre menn et dårlig rykte. Ikke at jeg synes alle eldre menn har et dårlig rykte, men hvis noen så er det de eldre mennene som får andre til å føle ubehag, som har skyld i det (ikke vi som kritiserer slik oppførsel). 

Anonymkode: 7eeda...fe7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Men slik jeg leste denne situasjonen du beskrev, så kontaktet mannen denne unge kvinnen ute på veien, altså på offentlig område? Da kan du ikke hevde at hun har fått sitt eget privatliv invadert. Denne eldre mannen stod vel ikke ved gjerdet og så på henne åpenlyst? Han kontaktet henne vel ikke mens hun lå i hagen og solte seg? Hun fikk vel sole seg i fred. At den eldre mannen har lagt merke til henne, og i etterkant kontaktet henne, mener jeg må være innenfor. 

Når det kommer til hva som er krenkende oppførsel, så er jo dette også en subjektiv vurdering. Der ligger det jo også en svakhet, fordi hvem som helst kan påberope seg å være forulempet, derfor må det også ligge en del grunnkomponenter i bunn, hvis ikke kan man aktivt bruke lovverket mot hvem det måtte passe. Da forsvinner rettssikkerheten. Derfor er kriteriene også strenge.

Jeg er fullstendig klar over at det å åpenlyst flagge seksuell interesse er et minefelt i vårt samfunn, i mitt idealsamfunn hadde ikke folk blitt så fornærmet, redde og forulempet av åpenlys, seksuell interesse. Men her skiller jo teori og praksis lag.

Jeg mener feministkvinner er delvis ansvarlige for at dette er et fullstendig minelagt område, gjennom holdningskampanjer i media har norske feministkvinner stor påvirkningskraft i den offentlige debatten, og det er f.eks stor forskjell på klimaet på 60-tallet og dagens holdninger. 

Jeg har flere ganger hatt lyst til å kommentere puppene til unge kvinner, men slik klimaet er i dag lar det seg egentlig ikke gjøre. Derfor velger også mange menn (meg inkludert) å stort sett holde det for oss selv. Men min mening er at det burde ha vært ok, ihvertfall der folk er lettkledde, f.eks på stranden eller ved bassenget, men jeg kan jo dessverre bare snakke for meg selv.

Anonymkode: 78050...a4d

Du høres helt ærlig talt ut til å tilhøre kategorien «gammel mannsgris» utfra denne betraktningen her.

Les dine egne ord- du prøver å argumentere deg til at din lyst er viktigere enn andres opplevelse av sikkerhet/velbehag.

Jeg er heller ikke blind for fine pupper, men jeg ville heller ikke debattert min rett til å kommentere om jeg gjentakende ganger fikk beskjed om at det er ukurant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...