Gå til innhold

Slutt å kalle eldre menn som er interesserte i yngre kvinner for griser!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Problemet her er at feministkvinner har opparbeidet et fiendebilde ovenfor eldre menn. Straks en eldre mann prøver seg i baren på en ung kvinne, så er det ekkelt og ufyselig. Dette er ikke helt ulikt hvordan svarte ble behandlet i USA på sekstitallet, de skulle holde seg unna herrefolket, de skulle oppføre seg på en viss måte, de skulle ikke være til forulempe for andre. Og rosinen i pølsa: disse etiske og normative retningslinjene var basert på hvem disse var, ikke hva de gjorde. Det samme er jo tilfellet med eldre menn som ønsker sex med en ung kvinne, de blir dømt på alderen, ikke bare oppførselen. 

Det er jo ikke bare oppførselen som skiller den eldre mannen fra en ung mann, alle her inne vet at hvis en mann på 21 år ønsker sex med en ung kvinne på 20 år, så blir hans henvendelse behandlet annerledes enn hvis mannen er 65. Da er plutselig mannen et ekkelt kryp og det er ikke måte på hvor skandaløs og ekkel oppførselen hans er. Hvis oppførsel alene var det avgjørende, hadde ikke alder vært så relevant. Men eldre menn må holde sin seksualitet i bånd i følge feministkvinnene. 

Det er jo klart at en seksuell henvendelse, eller en munter replikk fra en eldre mann rettet mot en ung kvinne, kan fortone seg som skremmende hvis en ung kvinne på forhånd har lært fra mødre, tanter og eldre rollemodeller at eldre menn er farlige rovdyr som må holdes på avstand, men da har de jo fått servert et forvrengt skremmebilde av tingenes tilstand og ikke den faktiske realiteten. For det ligger jo egentlig ikke noen trussel i at en eldre mann finner en ung kvinne tiltrekkende, og det bør jo heller ikke ligge noe latent truende eller skummelt i en uskyldig kommentar til den unge kvinnen. Men hvis den unge kvinnen helt fra barnealder av har blitt foret med et skremmebilde av eldre menn, der hun blir fortalt at straks hun blir ung voksen så må hun passe seg, så er jo selvsagt reaksjonene litt mer forståelige. 

Jeg mener det heller må kommuniseres at seksuell oppmerksomhet uansett alder på avsender er helt naturlig, og ikke noe som helst faresignal. Opplever man dårlig oppførsel er det personen som oppfører seg dårlig som er problemet, ikke alder, hudfarge eller andre tekniske banaliteter som avsporer selve problemsituasjonen. Å angripe dårlig oppførsel er helt ok, men her inne blandes ofte dårlig oppførsel med uinteressant henvendelse. 

Anonymkode: cbb74...a46

Du virker å framstille eldre menn som ofre. Men jeg tror det er svært få her som er imot eldre menn. Det å være gammel vs ung, medfører noen forskjeller som ikke hudfarge eller forskjeller på utseende gjør. De fleste unge kvinner synes det er ubehagelig å bli sjekket opp ut av det blå av eldre menn. Det er et misforhold, og det synes jeg man må anerkjenne at mange føler på. Jeg mener også det samme om eldre damer og yngre menn faktisk, selv om det ofte ikke er like ille på det området som gjelder frykt fordi den eldre personen i tillegg er sterkere fysisk.

Om jeg forstår deg rett så mener du at eldre menn på en måte blir diskriminert. Jeg er uenig, for jeg tenker at å ikke la folk oppleve noe de føler som ubehagelig er en selvfølge. Det er ingen som forbyr eldre menn verken det ene eller det andre, så lenge det de gjør er lovlig, men det å synes at det er dårlig gjort å få andre til å føle seg dårlig er helt legitimt. Jeg synes ikke noe om det når eldre menn sjekker opp yngre jenter som synes at misforholdet i alder gjør situasjonen ubehagelig. Hvorfor skal man ikke ta hensyn til følelser av ubehag, når det er en helt reell følelse som svært mange unge jenter vil føle på i en slik situasjon?

Uansett hva eldre menn legger i det, så kan det oppfattes ubehagelig. Jeg synes for det meste eldre menn er hyggelige. Jeg har ikke noe forvrengt bilde på de - men om noen begynner å flørte med meg ut av det blå ville jeg følt det ubehagelig fordi det var en eldre mann og et misforhold i alder mellom oss. Det er ikke noe diskriminerende med det, det handler om hva jeg føler på. Eldre menn vet jo at de fleste yngre jenter føler det ubehagelig, og da burde de også unngå å få andre til å føle seg ukomfortable. 

Anonymkode: 7eeda...fe7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer det ikke an på om mannen er rik eller ikke? 🤣

Men jo, de er gamle griser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Problemet her er at feministkvinner har opparbeidet et fiendebilde ovenfor eldre menn. Straks en eldre mann prøver seg i baren på en ung kvinne, så er det ekkelt og ufyselig. Dette er ikke helt ulikt hvordan svarte ble behandlet i USA på sekstitallet, de skulle holde seg unna herrefolket, de skulle oppføre seg på en viss måte, de skulle ikke være til forulempe for andre. Og rosinen i pølsa: disse etiske og normative retningslinjene var basert på hvem disse var, ikke hva de gjorde. Det samme er jo tilfellet med eldre menn som ønsker sex med en ung kvinne, de blir dømt på alderen, ikke bare oppførselen. 

Det er jo ikke bare oppførselen som skiller den eldre mannen fra en ung mann, alle her inne vet at hvis en mann på 21 år ønsker sex med en ung kvinne på 20 år, så blir hans henvendelse behandlet annerledes enn hvis mannen er 65. Da er plutselig mannen et ekkelt kryp og det er ikke måte på hvor skandaløs og ekkel oppførselen hans er. Hvis oppførsel alene var det avgjørende, hadde ikke alder vært så relevant. Men eldre menn må holde sin seksualitet i bånd i følge feministkvinnene. 

Det er jo klart at en seksuell henvendelse, eller en munter replikk fra en eldre mann rettet mot en ung kvinne, kan fortone seg som skremmende hvis en ung kvinne på forhånd har lært fra mødre, tanter og eldre rollemodeller at eldre menn er farlige rovdyr som må holdes på avstand, men da har de jo fått servert et forvrengt skremmebilde av tingenes tilstand og ikke den faktiske realiteten. For det ligger jo egentlig ikke noen trussel i at en eldre mann finner en ung kvinne tiltrekkende, og det bør jo heller ikke ligge noe latent truende eller skummelt i en uskyldig kommentar til den unge kvinnen. Men hvis den unge kvinnen helt fra barnealder av har blitt foret med et skremmebilde av eldre menn, der hun blir fortalt at straks hun blir ung voksen så må hun passe seg, så er jo selvsagt reaksjonene litt mer forståelige. 

Jeg mener det heller må kommuniseres at seksuell oppmerksomhet uansett alder på avsender er helt naturlig, og ikke noe som helst faresignal. Opplever man dårlig oppførsel er det personen som oppfører seg dårlig som er problemet, ikke alder, hudfarge eller andre tekniske banaliteter som avsporer selve problemsituasjonen. Å angripe dårlig oppførsel er helt ok, men her inne blandes ofte dårlig oppførsel med uinteressant henvendelse. 

Anonymkode: cbb74...a46

Tull og tøys. Denne feminister ødelegger sexen min ved å forderve alle disse unge kvinnene som egentlig ville pule meg og andre eldre menn-konspirasjonen din eksisterer ikke. Du forgifter bare dine egne tanker ved å tenke slik. 
Fakta er at veldig veldig få unge kvinner ønsker sex med betydelig eldre menn og mange eldre menn som forsøker å sjekke opp yngre kvinner mangler sosiale antenner og der for oppfattes som ekle, påtrengende og/eller truende. Dere ødelegger for dere selv og det har intet med kvinner over 25-ish, eller feminister som du nedlatende kaller dem, å gjøre. Å sammenligne det med rasisme er søkt og viser bare hvor lite du ønsker å forstå og gjøre noe med problemstillingen din. Du ønsker napp hos yngre kvinner, men vil ikke høre på råd fra dem som faktisk forstår seg på problemstillingen sett fra andre siden. Du vil bare skylde på andre. 

Anonymkode: 09406...f01

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Problemet her er at feministkvinner har opparbeidet et fiendebilde ovenfor eldre menn. Straks en eldre mann prøver seg i baren på en ung kvinne, så er det ekkelt og ufyselig. Dette er ikke helt ulikt hvordan svarte ble behandlet i USA på sekstitallet, de skulle holde seg unna herrefolket, de skulle oppføre seg på en viss måte, de skulle ikke være til forulempe for andre. Og rosinen i pølsa: disse etiske og normative retningslinjene var basert på hvem disse var, ikke hva de gjorde. Det samme er jo tilfellet med eldre menn som ønsker sex med en ung kvinne, de blir dømt på alderen, ikke bare oppførselen. 

Det er jo ikke bare oppførselen som skiller den eldre mannen fra en ung mann, alle her inne vet at hvis en mann på 21 år ønsker sex med en ung kvinne på 20 år, så blir hans henvendelse behandlet annerledes enn hvis mannen er 65. Da er plutselig mannen et ekkelt kryp og det er ikke måte på hvor skandaløs og ekkel oppførselen hans er. Hvis oppførsel alene var det avgjørende, hadde ikke alder vært så relevant. Men eldre menn må holde sin seksualitet i bånd i følge feministkvinnene. 

Det er jo klart at en seksuell henvendelse, eller en munter replikk fra en eldre mann rettet mot en ung kvinne, kan fortone seg som skremmende hvis en ung kvinne på forhånd har lært fra mødre, tanter og eldre rollemodeller at eldre menn er farlige rovdyr som må holdes på avstand, men da har de jo fått servert et forvrengt skremmebilde av tingenes tilstand og ikke den faktiske realiteten. For det ligger jo egentlig ikke noen trussel i at en eldre mann finner en ung kvinne tiltrekkende, og det bør jo heller ikke ligge noe latent truende eller skummelt i en uskyldig kommentar til den unge kvinnen. Men hvis den unge kvinnen helt fra barnealder av har blitt foret med et skremmebilde av eldre menn, der hun blir fortalt at straks hun blir ung voksen så må hun passe seg, så er jo selvsagt reaksjonene litt mer forståelige. 

Jeg mener det heller må kommuniseres at seksuell oppmerksomhet uansett alder på avsender er helt naturlig, og ikke noe som helst faresignal. Opplever man dårlig oppførsel er det personen som oppfører seg dårlig som er problemet, ikke alder, hudfarge eller andre tekniske banaliteter som avsporer selve problemsituasjonen. Å angripe dårlig oppførsel er helt ok, men her inne blandes ofte dårlig oppførsel med uinteressant henvendelse. 

Anonymkode: cbb74...a46

Da jeg var liten ble jeg fortalt at jeg ikke skulle ta imot godterier av fremmede, sette meg inn i bilen til fremmede eller bli med fremmede som prøvde å få meg med. Kan ikke huske et eneste ord om "gamle menn kommer til å prøve seg og da skal du vite at det er helt ok, eller ikke ok". Det var bare instinkter som fortalte meg at dette ikke var ok. Ikke en eneste seksuell nerve reagerte. Alt var bare feil; feil lukt, feil utseende, feil væremåte, feil følelse. Alt man følte for disse siklende gubbene var vemmelse. Det er helt normalt! Grunnen til at du ikke får napp med de muntre ordene dine er alt annet enn feministenes skyld.. Faen, du er jo helt på jordet.😜

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (På 19.4.2021 den 10.11):

Jeg hadde egentlig trukket meg ut av tråden, men ser at det forsatt er forhold som bør adresseres.

Den brukeren jeg svarte, skrev følgende (min utheving):

"Jeg mener at hvis en ung kvinne har opplevd dårlig oppførsel fra en eldre mann tidligere, så er ikke det god nok grunn til å begrense handlingsrommet til en helt annen eldre mann som ikke er skyld i opplevelsen hennes, men altså ønsker seksuell kontakt med denne unge kvinnen". 

Dette tolker jeg som om han mener at det er den unge kvinnen som "begrenser handlingsrommet" ved å respondere negativt, og det er jo en helt hinsides tankegang. Det er liksom ikke så nøye hva den unge kvinnen ønsker, så lenge den eldre mannen får utfolde seksualiteten sin i fri dressur......

Hun har ikke plikt til å respondere positivt på uønsket seksuell oppmerksomhet. Tenker du at det sosiale stigmaet du nevner, er hentet ut av det blå uten noen som helst foranledning eller rotfeste i faktiske forhold?

Hvorfor er det mindre akseptabelt å ha som preferanse at mye eldre menn er uønskede som sexpartnere, enn det er for eldre menn å ha seksuelle preferanser for mye yngre kvinner? Og hvem sine preferanser er det egentlig vi snakker om? En ung kvinne er da i sin fulle rett til å synes at det er ekkelt om en mye eldre mann gir uttrykk for at han vil ha sex med henne? 

Hele argumentasjonen din her bærer preg av at unge kvinner "skylder" eldre menn å respondere positivt på de seksuelle hendvendelsene deres, og det kan verken forventes eller kreves. Ingen - det være seg unge eller eldre, menn eller kvinner - har slike forpliktelser. 

Problemet her er at mange eldre menn rett og slett ikke kan oppføre seg, som @Druid også var inne på.

Hvis det er så vanskelig for deg å godta voksne kvinners opplevelser med uønsket seksuell oppmerksomhet fra eldre menn da vi var unge, så får du heller høre med et representativt utvalg unge jenter/kvinner i f.eks. alderen 18-25 år hva de synes om å bli sjekket opp av menn på 50-60-70 år. Jeg kan ta feil, men jeg tipper at majoriteten av disse kvinnene vil oppleve det som uønsket. Det er helt naturlig for en ung kvinne å ikke ha seksuelle tanker om og preferanser for menn som er gamle nok til å være faren eller bestefaren hennes, og det er faktisk eldre menn nødt til å respektere.

Om reaksjonen til en ung kvinne i en slik situasjon er rasjonell eller ikke, har overhodet ingen ting med saken å gjøre. Hun har ingen plikt til å reagere rasjonelt i en situasjon hun opplever som uønsket, og hennes naturlige reaksjon vil nok være å fjerne seg fra denne situasjonen raskest mulig.

Begrepet "gammel gris" er jo ikke akkurat av nyere dato. Både min foreldres, besteforeldres og oldeforeldres generasjon var godt kjent med begrepet, som har vært helt vanlig å bruke om eldre menn som går etter mye yngre kvinner. Det er derfor sannsynlig at det nettopp er oppførselen som er opphavet til begrepet. Det var ikke så mye diskusjon om preferanser på nettet den gang. Feminisme var heller ikke så utbredt i mine besteforeldres- og oldeforeldres generasjon. Jeg synes forøvrig at det begynner å bli litt oppbrukt å dra feministkortet i tide og utide. Du husker historien om gutten som ropte ulv? Det endte med at ingen tok ham på alvor....

Jeg mener yngre kvinner ikke kan ta ansvar for at de har som utgangspunkt å være negative/skeptiske til seksuelle henvendelser fra eldre menn som følge av at andre eldre menn har oppført seg dårlig mot dem tidligere. De har ingen bakenforliggende informasjon som tilsier at de vil bli bedre behandlet denne gangen, så det er ikke rimelig å forvente at de skal møte nye seksuelle henvendelser fra eldre menn med aksept.

Mange eldre menn tar ikke et nei for et nei, spesielt ikke fra en yngre kvinne. Mange eldre menn tar seg også langt større friheter overfor yngre kvinner enn hva de ville gjort overfor mer voksne kvinner, sannsynligvis fordi de vet at de slipper unna med det. Unge kvinner mangler gjerne den efaringsmessige "tyngden" som kreves for å håndtere slike situasjoner på en god måte. Det er dermed all mulig grunn til å oppføre seg mer hensynsfullt overfor unge kvinner - i alle fall hvis man vil unngå å bli stemplet som en "gammel gris" og kanskje ha den minste sjanse til å lykkes. 

Det er alltid den eldre og mer erfarne parten sitt ansvar å utvise hensyn overfor den yngre parten.

Jeg synes det er minst like alvorlig å begrense unge kvinners rett til å ikke bli utsatt for uønsket seksuell oppmerksomhet i det offenlige rom. 

For et par år siden var min venninnes datter, da 19, hjemme på sommerferie og lå og solte seg på terrassen, og ante fred og ingen fare. Da hun litt senere på dagen skulle dra for å treffe venninner, ble hun stoppet av naboen, en enkemann i slutten av 60-årene som hun alltid hadde betraktet som en koselig bestefarsfigur. Hun fikk mildt sagt bakoversveis da denne mannen fortalte hvor deilig og sexy han syntes hun var i bikini, at han hadde blitt kåt, og inviterte henne hjem på et glass vin og "kos" samme kveld! Jenta sprang rett inn til foreldrene sine og fortalte hva som hadde skjedd. Min venninnes mann, jentas far, ble så forbannet at han var på tur over hagegjerdet for å banke opp mannen. Heldigivs klarte min venninne å roe ham ned, og de ble enige om å anmelde i stedet. Saken ble selvsagt henlagt, men datteren fikk være i fred resten av sommeren. Hun sluttet imidlertid å sole seg på terrassen som vendte mot nabotomta.

Mener du virkelig at slik oppførsel er greit? Og at man skal fortelle den unge jenta at det denne mannen gjorde, var akseptabelt? 

Se hva @Trolltunge skriver over. Seksualiserte kommentarer om kropp og kroppsdeler vil sjelden bli oppfattet som en kompliment, uansett hvordan det er ment, og selv om du mener det som et kompliment, så kan ikke du bestemme hvordan mottakeren oppfatter det. Dette er grunnleggende kommunikasjonskunnskap. Det er et ordtak som sier noe sånt som at det er bedre å holde kjeft og la folk tro du er en idiot, enn å åpne den og fjerne enhver tvil. Puppe/rumpekommentarer på stranden (og alle andre steder i det offentlige rom) havner definitivt i denne kategorien. 

Nå var det jeg som skrev det første du uthevet i dette innlegget, det ser du også på anonymkoden nederst i innlegget. Det er det sosiale stigmaet som blir skapt av feministkvinnene som begrenser handlingsrommet, ikke et avslag i seg selv. Det å påføre skam og særskilt ansvar ovenfor andres seksuelle uttrykk er nøyaktig den samme prosessen som rammet homofile her til lands helt frem til 1993, og forsåvidt også en tid etterpå. Homofiles seksualliv ble sammenlignet med psykisk sykdom, det ble påstått å være farlig og sykdomsskapende praksis (jmfr den tette koblingen til hiv), og deres seksualitet ble i stor grad sett på og fremstilt som annenrangs heterofil seksualitet.

Å kalle eldre menn for griser er egentlig ganske likt måten man har omtalt homofile på i mange år her i Norge. Måten nyfeministiske og unge feministkvinner omtaler eldre menn ligner på måten kristenkonrservative har angrepet homoseksuelles seksualliv i mange år her i Norge.

Når det så kommer til hvordan den unge kvinnen skal opptre i en sjekkesituasjon, det er nok ingen som mener at hun må takke ja, men hun har et ansvar som medmenneske å ikke henge ut den eldre mannen i etterkant av hendelsen, type "tenk at en mann i hans alder kunne prøve seg på meg, buhuhu" og generell slarving og baksnakking av den eldre mannen. Det er dette som er skampåføringen og den sosiale kontrollen. Man skal være ganske naiv hvis man tror all antipati mot eldre menn skyldes at noen har oppført seg dårlig, det blir jo uansett irrasjonelt å holde dette mot en helt annen eldre mann som ikke har eglet seg inn på småjenter under 16 år.

Jeg mener en eldre mann har tatt ansvar for situasjonen hvis han først prøver seg, og evt. aksepterer et nei. Da kan han prøve seg på en venninne eller en annen ung kvinne, men altså ikke den samme kvinnen som først sa nei. Men man er altså ikke et offer ved initiell interesse, den unge kvinnen må klare å svare nei høflig og ikke holde eventuelle tidligere opplevelser mot den eldre mannen som bare ønsker å ha sex med henne.

Det har alt å gjøre med saken om reaksjonen på tilsendt interesse er rasjonell eller ikke, fordi man kan ikke i etterkant bare påberope seg en kunstig offerrolle i en situasjon som ellers er helt ufarlig og uskyldig bare fordi man ikke har likt avsender av seksuell invitasjon. Man kan ikke la antipati og irrasjonelle holdninger være mal for vanlig takt og tone. En irrasjonell respons er jo ikke riktig bare fordi den har forekommet.

Selv om begrepet "gammel gris" også har vært i bruk tidligere, har nyfeministiske kvinner utvidet begrepet til også å gjelde generelt uønskede sjekkesituasjoner. Da har man også tatt fullt eierskap til selve situasjonen og historien rundt.

Ja, jeg mener denne situasjonen du beskriver helt til slutt i innlegget er helt grei. Jeg mener imidlertid ikke at mannen skal gjenta dette hvis han allerede har fått et nei. Her var det vel heller ikke bruk av fysisk makt eller beføling? Faktisk synes jeg slike kommentarer er forfriskende ærlige, rett på sak og ikke konforme og tilbakeholdt, som mye av seksualiteten er i dag. Jeg kan ikke se at denne kvinnen ble så plaget av denne mannen, man kan jo selvsagt være uenig i fremgangsmåte, men det gjelder jo alle menn i alle aldersgrupper. 

Hun kunne jo selvsagt sagt at hun ikke liker så "rett-på-sak"-oppmerksomhet, det er jo også en ærlig sak, men at folk skal bli så rasende over dette er for meg helt ubegripelig. 

Anonymkode: 78050...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mener en eldre mann har tatt ansvar for situasjonen hvis han først prøver seg, og evt. aksepterer et nei. Da kan han prøve seg på en venninne eller en annen ung kvinne, men altså ikke den samme kvinnen som først sa nei. Men man er altså ikke et offer ved initiell interesse, den unge kvinnen må klare å svare nei høflig og ikke holde eventuelle tidligere opplevelser mot den eldre mannen som bare ønsker å ha sex med henne.

Er dette noe du driver med? Er du en eldre mann?

Anonymkode: 1b7c9...d74

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Når det så kommer til hvordan den unge kvinnen skal opptre i en sjekkesituasjon, det er nok ingen som mener at hun må takke ja, men hun har et ansvar som medmenneske å ikke henge ut den eldre mannen i etterkant av hendelsen, type "tenk at en mann i hans alder kunne prøve seg på meg, buhuhu" og generell slarving og baksnakking av den eldre mannen. Det er dette som er skampåføringen og den sosiale kontrollen. Man skal være ganske naiv hvis man tror all antipati mot eldre menn skyldes at noen har oppført seg dårlig, det blir jo uansett irrasjonelt å holde dette mot en helt annen eldre mann som ikke har eglet seg inn på småjenter under 16 år.

Hva forventer du av en attenåring? Er du veldig overrasket over at de snakker seg imellom?  Skal du beite på det markedet der må du ta med deg den naturlige oppførselen deres også.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå var det jeg som skrev det første du uthevet i dette innlegget, det ser du også på anonymkoden nederst i innlegget. Det er det sosiale stigmaet som blir skapt av feministkvinnene som begrenser handlingsrommet, ikke et avslag i seg selv. Det å påføre skam og særskilt ansvar ovenfor andres seksuelle uttrykk er nøyaktig den samme prosessen som rammet homofile her til lands helt frem til 1993, og forsåvidt også en tid etterpå. Homofiles seksualliv ble sammenlignet med psykisk sykdom, det ble påstått å være farlig og sykdomsskapende praksis (jmfr den tette koblingen til hiv), og deres seksualitet ble i stor grad sett på og fremstilt som annenrangs heterofil seksualitet.

Å kalle eldre menn for griser er egentlig ganske likt måten man har omtalt homofile på i mange år her i Norge. Måten nyfeministiske og unge feministkvinner omtaler eldre menn ligner på måten kristenkonrservative har angrepet homoseksuelles seksualliv i mange år her i Norge.

Når det så kommer til hvordan den unge kvinnen skal opptre i en sjekkesituasjon, det er nok ingen som mener at hun må takke ja, men hun har et ansvar som medmenneske å ikke henge ut den eldre mannen i etterkant av hendelsen, type "tenk at en mann i hans alder kunne prøve seg på meg, buhuhu" og generell slarving og baksnakking av den eldre mannen. Det er dette som er skampåføringen og den sosiale kontrollen. Man skal være ganske naiv hvis man tror all antipati mot eldre menn skyldes at noen har oppført seg dårlig, det blir jo uansett irrasjonelt å holde dette mot en helt annen eldre mann som ikke har eglet seg inn på småjenter under 16 år.

Jeg mener en eldre mann har tatt ansvar for situasjonen hvis han først prøver seg, og evt. aksepterer et nei. Da kan han prøve seg på en venninne eller en annen ung kvinne, men altså ikke den samme kvinnen som først sa nei. Men man er altså ikke et offer ved initiell interesse, den unge kvinnen må klare å svare nei høflig og ikke holde eventuelle tidligere opplevelser mot den eldre mannen som bare ønsker å ha sex med henne.

Det har alt å gjøre med saken om reaksjonen på tilsendt interesse er rasjonell eller ikke, fordi man kan ikke i etterkant bare påberope seg en kunstig offerrolle i en situasjon som ellers er helt ufarlig og uskyldig bare fordi man ikke har likt avsender av seksuell invitasjon. Man kan ikke la antipati og irrasjonelle holdninger være mal for vanlig takt og tone. En irrasjonell respons er jo ikke riktig bare fordi den har forekommet.

Selv om begrepet "gammel gris" også har vært i bruk tidligere, har nyfeministiske kvinner utvidet begrepet til også å gjelde generelt uønskede sjekkesituasjoner. Da har man også tatt fullt eierskap til selve situasjonen og historien rundt.

Ja, jeg mener denne situasjonen du beskriver helt til slutt i innlegget er helt grei. Jeg mener imidlertid ikke at mannen skal gjenta dette hvis han allerede har fått et nei. Her var det vel heller ikke bruk av fysisk makt eller beføling? Faktisk synes jeg slike kommentarer er forfriskende ærlige, rett på sak og ikke konforme og tilbakeholdt, som mye av seksualiteten er i dag. Jeg kan ikke se at denne kvinnen ble så plaget av denne mannen, man kan jo selvsagt være uenig i fremgangsmåte, men det gjelder jo alle menn i alle aldersgrupper. 

Hun kunne jo selvsagt sagt at hun ikke liker så "rett-på-sak"-oppmerksomhet, det er jo også en ærlig sak, men at folk skal bli så rasende over dette er for meg helt ubegripelig. 

Anonymkode: 78050...a4d

Har kvinner noen gang likt rett på sak seksuell oppmerksomhet tror du? Før feminismen var det helt greit for kvinner at menn gikk rett på å kommentere puppene og si hva de ønsket å gjøre av seksuelle ting med dem?

Liker vi kvinner dette i noen faser av livet tror du? Uavhengig av om det er før i tiden, nå eller i fremtiden?

Jeg tror ikke det. 

Jeg tror du mangler grunnleggende sosiale antenner og forståelse for mennesker generelt om du tror dette.

Problemet er ikke hva du tenner på, men at du mener at uakseptabel oppførsel skal møtes på fin måte. 

Nei, uakseptabel oppførsel har man lov til å reagere negativt på. 

Jeg har forøvrig aldri nevnt alder når jeg har sagt til min datter at hun må respektere og stå opp for egne grenser, og har lov til å reagere på ting hun syntes er ufint og ubehagelig. 

At langt eldre menn er dem som ofte tråkker over slike grenser fant hun ut selv, før jeg tenkte at hun var kommet i alderen der jeg måtte frykte at hun skulle få erfaring med slikt, fordi hun var så tydelig et barn ennå i mine øyne. Det var det en godt voksen mann som ikke så på samme måte, og ga uttrykk for det. 

Ennå er hun tenåring, men har dessverre allerede erfaringER med at det er mye eldre menn som er de som oftest oppfører seg påtrengende ufint. 

Det er ikke vi "feministkvinner "som lærer unge kvinner at eldre menn ikke alltid klarer å oppføre seg. Det er det eldre menn som selv lærer dem. VISER dem. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå var det jeg som skrev det første du uthevet i dette innlegget, det ser du også på anonymkoden nederst i innlegget. Det er det sosiale stigmaet som blir skapt av feministkvinnene som begrenser handlingsrommet, ikke et avslag i seg selv. Det å påføre skam og særskilt ansvar ovenfor andres seksuelle uttrykk er nøyaktig den samme prosessen som rammet homofile her til lands helt frem til 1993, og forsåvidt også en tid etterpå. Homofiles seksualliv ble sammenlignet med psykisk sykdom, det ble påstått å være farlig og sykdomsskapende praksis (jmfr den tette koblingen til hiv), og deres seksualitet ble i stor grad sett på og fremstilt som annenrangs heterofil seksualitet.

Å kalle eldre menn for griser er egentlig ganske likt måten man har omtalt homofile på i mange år her i Norge. Måten nyfeministiske og unge feministkvinner omtaler eldre menn ligner på måten kristenkonrservative har angrepet homoseksuelles seksualliv i mange år her i Norge.

Når det så kommer til hvordan den unge kvinnen skal opptre i en sjekkesituasjon, det er nok ingen som mener at hun må takke ja, men hun har et ansvar som medmenneske å ikke henge ut den eldre mannen i etterkant av hendelsen, type "tenk at en mann i hans alder kunne prøve seg på meg, buhuhu" og generell slarving og baksnakking av den eldre mannen. Det er dette som er skampåføringen og den sosiale kontrollen. Man skal være ganske naiv hvis man tror all antipati mot eldre menn skyldes at noen har oppført seg dårlig, det blir jo uansett irrasjonelt å holde dette mot en helt annen eldre mann som ikke har eglet seg inn på småjenter under 16 år.

Jeg mener en eldre mann har tatt ansvar for situasjonen hvis han først prøver seg, og evt. aksepterer et nei. Da kan han prøve seg på en venninne eller en annen ung kvinne, men altså ikke den samme kvinnen som først sa nei. Men man er altså ikke et offer ved initiell interesse, den unge kvinnen må klare å svare nei høflig og ikke holde eventuelle tidligere opplevelser mot den eldre mannen som bare ønsker å ha sex med henne.

Det har alt å gjøre med saken om reaksjonen på tilsendt interesse er rasjonell eller ikke, fordi man kan ikke i etterkant bare påberope seg en kunstig offerrolle i en situasjon som ellers er helt ufarlig og uskyldig bare fordi man ikke har likt avsender av seksuell invitasjon. Man kan ikke la antipati og irrasjonelle holdninger være mal for vanlig takt og tone. En irrasjonell respons er jo ikke riktig bare fordi den har forekommet.

Selv om begrepet "gammel gris" også har vært i bruk tidligere, har nyfeministiske kvinner utvidet begrepet til også å gjelde generelt uønskede sjekkesituasjoner. Da har man også tatt fullt eierskap til selve situasjonen og historien rundt.

Ja, jeg mener denne situasjonen du beskriver helt til slutt i innlegget er helt grei. Jeg mener imidlertid ikke at mannen skal gjenta dette hvis han allerede har fått et nei. Her var det vel heller ikke bruk av fysisk makt eller beføling? Faktisk synes jeg slike kommentarer er forfriskende ærlige, rett på sak og ikke konforme og tilbakeholdt, som mye av seksualiteten er i dag. Jeg kan ikke se at denne kvinnen ble så plaget av denne mannen, man kan jo selvsagt være uenig i fremgangsmåte, men det gjelder jo alle menn i alle aldersgrupper. 

Hun kunne jo selvsagt sagt at hun ikke liker så "rett-på-sak"-oppmerksomhet, det er jo også en ærlig sak, men at folk skal bli så rasende over dette er for meg helt ubegripelig. 

Anonymkode: 78050...a4d

Jeg ser at du fortsetter i samme spor som tidligere og åpenbart ikke har gjort det minste  forsøk på å ta innover deg noe av det som kommer fram her om kvinners opplevelser av uønsket seksuell oppmerksomhet . 

Det er slett ikke bare eldre menn som utsetter unge jenter og kvinner for dette, men det er faktisk noe menn må ta kollektivt ansvar for. 

Vi er flere her som har forsøkt å forklare at mye av problemet først og fremst ligger i eldre menns oppførsel overfor mye yngre kvinner, og til og med gitt en ganske tydelig beskrivelse av hvordan dette gir seg uttrykk, men det har åpenbart ikke sunket inn, det heller.

At du synes at det er greit å frata en ung kvinne tryggheten hun har krav på i sitt eget hjem - eller egen hage  -er intet mindre enn hårreisende. Det vitner også om et helt elendig kvinnesyn og en fullstendig mangel på respekt. Det at en ung kvinne er lettkledd hjemme hos seg selv en varm sommerdag, er ingen invitasjon til noe som helst. Les hva @Antlers skriver, dersom du ikke alt har gjort det.

Det er ikke noe poeng i å fortsette diskusjonen. Vi er åpenbart grunnleggende uenige, og selv om jeg og flere har forsøkt å nyansere debatten og skape forståelse for unge kvinners situasjon, så har du ikke kommet lengre enn at du fortsatt tviholder på feministkortet som ditt sterkeste kort.

Det er ingen her som kan hindre deg og andre eldre menn i å sjekke opp unge kvinner på den måten dere  selv ønsker, og jeg tror dessverre ikke at dere bryr dere om noe annet enn deres eget behov.

Om eldre menn ikke tar ansvar for sin egen oppførsel overfor unge kvinner, så kan de imidlertid heller ikke forvente aksept for atferden sin. 

Endret av Roci
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (11 timer siden):

Jeg ser at du fortsetter i samme spor som tidligere og åpenbart ikke har gjort det minste  forsøk på å ta innover deg noe av det som kommer fram her om kvinners opplevelser av uønsket seksuell oppmerksomhet . 

Det er slett ikke bare eldre menn som utsetter unge jenter og kvinner for dette, men det er faktisk noe menn må ta kollektivt ansvar for. 

Vi er flere her som har forsøkt å forklare at mye av problemet først og fremst ligger i eldre menns oppførsel overfor mye yngre kvinner, og til og med gitt en ganske tydelig beskrivelse av hvordan dette gir seg uttrykk, men det har åpenbart ikke sunket inn, det heller.

At du synes at det er greit å frata en ung kvinne tryggheten hun har krav på i sitt eget hjem - eller egen hage  -er intet mindre enn hårreisende. Det vitner også om et helt elendig kvinnesyn og en fullstendig mangel på respekt. Det at en ung kvinne er lettkledd hjemme hos seg selv en varm sommerdag, er ingen invitasjon til noe som helst. Les hva @Antlers skriver, dersom du ikke alt har gjort det.

Det er ikke noe poeng i å fortsette diskusjonen. Vi er åpenbart grunnleggende uenige, og selv om jeg og flere har forsøkt å nyansere debatten og skape forståelse for unge kvinners situasjon, så har du ikke kommet lengre enn at du fortsatt tviholder på feministkortet som ditt sterkeste kort.

Det er ingen her som kan hindre deg og andre eldre menn i å sjekke opp unge kvinner på den måten dere  selv ønsker, og jeg tror dessverre ikke at dere bryr dere om noe annet enn deres eget behov.

Om eldre menn ikke tar ansvar for sin egen oppførsel overfor unge kvinner, så kan de imidlertid heller ikke forvente aksept for atferden sin. 

Men jeg kan vel egentlig ikke se at den du siterer tar til orde for å påberope seg retten til uønsket oppmerksomhet? Det som skrives er jo faktisk at h*n mener at et nei vil aksepteres.

At menn skal måtte ta kollektivt ansvar for hvordan andre menn oppfører seg mot kvinner er ikke rasjonelt. Vi kan ta ansvar for oss selv, og kanskje de i umiddelbar nærhet dersom vi ser noen i "kompisgjengen" oppfører seg dumt eller regelrett dårlig, men vi har (selvfølgelig) liten påvirkningskraft på andre menn vi ikke kjenner, ikke minst de som bor i andre land med de kulturelle føringene som finnes der. 

Anonymkode: 74b1c...b63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Men jeg kan vel egentlig ikke se at den du siterer tar til orde for å påberope seg retten til uønsket oppmerksomhet? Det som skrives er jo faktisk at h*n mener at et nei vil aksepteres.

At menn skal måtte ta kollektivt ansvar for hvordan andre menn oppfører seg mot kvinner er ikke rasjonelt. Vi kan ta ansvar for oss selv, og kanskje de i umiddelbar nærhet dersom vi ser noen i "kompisgjengen" oppfører seg dumt eller regelrett dårlig, men vi har (selvfølgelig) liten påvirkningskraft på andre menn vi ikke kjenner, ikke minst de som bor i andre land med de kulturelle føringene som finnes der. 

Anonymkode: 74b1c...b63

Nei, men hvem er det som avgjør hvorvidt oppmerksomheten er uønsket eller ikke? Det at vedkommende jeg siterer, vil akseptere et nei, er ikke det samme som at alle eldre menn som prøver seg på mye yngre kvinner, gjør det. Vi er mange som både har sett og opplevd at eldre menn ikke slett ikke alltid tar et nei for et nei, og kanskje spesielt ikke fra unge kvinner.

Jeg mener at menn har et kollektivt ansvar for hvordan man behandler kvinner i det offentlige rom. Uønsket seksuell oppmerksomhet er fortsatt alt for utbredt, og menn kan slå ned på dette og gå foran med et godt eksempel. Hvis man synes dette er viktig, finnes det måter å ta tak i ting på utover den nærmeste omgangskretsen, selv om det såklart begynner der. Ser du en mann som behandler en kvinne dårlig, si fra selv om du ikke kjenner vedkommende. Det handler om holdninger, og man kan ikke bare se en annen vei og late som om problemet ikke eksisterer fordi en selv har gode holdninger. At menn i andre land og kulturer har et problematisk kvinnesyn, er ikke noen unnskyldning for å ikke å ta tak i problematikken her hjemme.

Anbefaler deg også å lese @Antlers innlegg, det beskriver veldig godt hva mange unge kvinner opplever og hvordan dette påvirker kvinner gjennom livet. Det er klart at slike opplevelser gjør noe med hvordan man oppfatter eldre menn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for ordens skyld til dere som mener at det er innafor å komme med seksuelle hentydninger/invitasjoner, seksualiserte kommentarer om kropp ("komplimenter" om pupper, rumpe etc.) osv. - det dere sier/gjør, kan oppfattes som seksuell trakassering, og kan få konsekvenser:

Hva sier straffeloven om trakassering?

Straffeloven § 266 omhandler ulike former for sjikane/trakassering. Her stilles det ikke krav om at trakasseringen har gitt seg utslag i en fysisk handling eller er seksuelt motivert.

Bestemmelsen gjelder skremmende eller plagsom opptreden, eller annen hensynsløs atferd som krenker en annens fred. Overtredelse kan straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.

Kravet om at handlingen må være hensynsløs gjelder også den plagsomme atferden, slik at dagliglivets små krenkelser faller utenfor. I forarbeidene er det uttalt at kravet til «hensynsløs» atferd som oftest vil forutsette at atferden er «moralsk forkastelig». «Plagsom opptreden» omfatter utidig personlig henvendelser.

Straffeloven § 297 rammer seksuell handling med noen som ikke har samtykket. De fleste tilfeller av seksuell trakassering som gir seg utslag i fysiske handlinger mot fornærmede rammes av bestemmelsen.

Straffeloven § 298 rammer den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd på offentlig sted i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket til det. Kikking som er seksuelt motivert omfattes av bestemmelsen.

Til den brukeren som mente at det var greit av den 65 år gamle naboen å antaste min venninnes 19 år gamle datter - her ser du at oppførselen hans potensielt var straffbar. At foreldrenes anmeldelse likevel ble henlagt, handler nok først og fremst om politiets kapasitet til å følge opp denne typen saker - det er rett og slett for mange av dem.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Roci skrev (7 minutter siden):

Nei, men hvem er det som avgjør hvorvidt oppmerksomheten er uønsket eller ikke? Det at vedkommende jeg siterer, vil akseptere et nei, er ikke det samme som at alle eldre menn som prøver seg på mye yngre kvinner, gjør det. Vi er mange som både har sett og opplevd at eldre menn ikke slett ikke alltid tar et nei for et nei, og kanskje spesielt ikke fra unge kvinner.

Jeg mener at menn har et kollektivt ansvar for hvordan man behandler kvinner i det offentlige rom. Uønsket seksuell oppmerksomhet er fortsatt alt for utbredt, og menn kan slå ned på dette og gå foran med et godt eksempel. Hvis man synes dette er viktig, finnes det måter å ta tak i ting på utover den nærmeste omgangskretsen, selv om det såklart begynner der. Ser du en mann som behandler en kvinne dårlig, si fra selv om du ikke kjenner vedkommende. Det handler om holdninger, og man kan ikke bare se en annen vei og late som om problemet ikke eksisterer fordi en selv har gode holdninger. At menn i andre land og kulturer har et problematisk kvinnesyn, er ikke noen unnskyldning for å ikke å ta tak i problematikken her hjemme.

Anbefaler deg også å lese @Antlers innlegg, det beskriver veldig godt hva mange unge kvinner opplever og hvordan dette påvirker kvinner gjennom livet. Det er klart at slike opplevelser gjør noe med hvordan man oppfatter eldre menn.

Det er jo den oppmerksomheten rettes mot (I dette tilfellet den yngre kvinnen) som avgjør det. Nei, men det er vel heller ikke slik at den du siterte må ta ansvar for hva andre menn foretar seg, til syvende og sist kan man jo bare styre hvordan man selv forholder seg til verden, tross alskens råd/pepper man måtte gi til andre. 

Helt ærlig syntes jeg kollektivt ansvar ikke hører hjemme i et samfunn som vårt. Selvsagt kan man gå foran med et godt eksempel selv, og man kan også gi råd til omgangskretsen eller stanse dårlig eller kriminell oppførsel hvis man ser det. Vi bør vel alle ta ansvar for at vi har et godt land å leve i uansett hva det gjelder. Men poenget er alt man ikke har en forutsetning til å se blant andre menn, og særlig det som skjer hjemme hos folk selv. For det andre så kan man gi så mange råd man bare vil, eller stanse så mange "sleske menn" man bare ønsker og be dem skjerpe seg, men til syvende og sist så må disse mennene selv ønske å endre seg. Det medfører igjen at man må ha forutsetninger til å endre seg, og for å være helt ærlig er det nok noen av disse mennene som ikke nødvendigvis har det, som følge av psykiske utfordringer. Det å ha dårlige sosiale antenner og ikke ta et nei for et nei er selvsagt ikke alltid et uttrykk for psykisk sykdom, men noen ganger kan det være det. Det eneste man evt. kan bidra til å endre er de mennene som selv ønsker å endres, og som ikke har psykiske utfordringer som umuliggjør det. 

Jeg syntes selvfølgelig det er synd at mange kvinner føler det slik, og det beste hadde vært at alle i et samfunn kunne oppføre seg. Men slik er det dessverre ikke (det er en del som ikke har det mentale i orden i samfunnet dessverre), og det beste man kan gjøre er faktisk å si nei, og evt. ringe politi hvis det dreier seg om en som går over alle grenser, og man ikke har en kompis i nærheten som kan hjelpe. 

Det er nok ikke så vanlig at unge kvinner generelt liker eldre menn på generelt grunnlag uansett, men jeg syntes heller ikke noe om å tillegge de unge kvinnene som faktisk gjør det, egenskaper som "daddy issues" eller mentale problemer kun fordi de liker noe som er utenfor det folk flest definerer som mainstream. 

Anonymkode: 74b1c...b63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (14 minutter siden):

Sånn for ordens skyld til dere som mener at det er innafor å komme med seksuelle hentydninger/invitasjoner, seksualiserte kommentarer om kropp ("komplimenter" om pupper, rumpe etc.) osv. - det dere sier/gjør, kan oppfattes som seksuell trakassering, og kan få konsekvenser:

Hva sier straffeloven om trakassering?

Straffeloven § 266 omhandler ulike former for sjikane/trakassering. Her stilles det ikke krav om at trakasseringen har gitt seg utslag i en fysisk handling eller er seksuelt motivert.

Bestemmelsen gjelder skremmende eller plagsom opptreden, eller annen hensynsløs atferd som krenker en annens fred. Overtredelse kan straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.

Kravet om at handlingen må være hensynsløs gjelder også den plagsomme atferden, slik at dagliglivets små krenkelser faller utenfor. I forarbeidene er det uttalt at kravet til «hensynsløs» atferd som oftest vil forutsette at atferden er «moralsk forkastelig». «Plagsom opptreden» omfatter utidig personlig henvendelser.

Straffeloven § 297 rammer seksuell handling med noen som ikke har samtykket. De fleste tilfeller av seksuell trakassering som gir seg utslag i fysiske handlinger mot fornærmede rammes av bestemmelsen.

Straffeloven § 298 rammer den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd på offentlig sted i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket til det. Kikking som er seksuelt motivert omfattes av bestemmelsen.

Til den brukeren som mente at det var greit av den 65 år gamle naboen å antaste min venninnes 19 år gamle datter - her ser du at oppførselen hans potensielt var straffbar. At foreldrenes anmeldelse likevel ble henlagt, handler nok først og fremst om politiets kapasitet til å følge opp denne typen saker - det er rett og slett for mange av dem.

Tviler sterkt på at de aller fleste menn syntes det er greit å drive med seksuell trakassering uansett alder. De som likevel gjør det har gjerne en skrue løs, og de hjelper det dessverre ikke bare å anmelde siden man som sagt må ønske og ha forutsetning til endring selv. Disse bør inn til psykiatrisk utredning, men dessverre er behandlingskapasiteten i den psykiske delen av helsevesenet alt for lav. 

Anonymkode: 74b1c...b63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (På 18.4.2021 den 1.10):

Har du tungt for det?

Selvsagt skal ikke en fyr ta ansvar for handlinger andre har begått tidligere. Det er det heller ingen som sier - men, den eldre mannen har ansvar for hva denne gjør i nåtid. Den har ansvar for å beskytte den yngre, og ikke utsette denne for ubehageligheter. 

Husk at noen kvinner vil ha sex med eldre menn, derfor gjør mennene det helt rett i å prøve seg.

Anonymkode: a2728...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo den oppmerksomheten rettes mot (I dette tilfellet den yngre kvinnen) som avgjør det. Nei, men det er vel heller ikke slik at den du siterte må ta ansvar for hva andre menn foretar seg, til syvende og sist kan man jo bare styre hvordan man selv forholder seg til verden, tross alskens råd/pepper man måtte gi til andre. 

Helt ærlig syntes jeg kollektivt ansvar ikke hører hjemme i et samfunn som vårt. Selvsagt kan man gå foran med et godt eksempel selv, og man kan også gi råd til omgangskretsen eller stanse dårlig eller kriminell oppførsel hvis man ser det. Vi bør vel alle ta ansvar for at vi har et godt land å leve i uansett hva det gjelder. Men poenget er alt man ikke har en forutsetning til å se blant andre menn, og særlig det som skjer hjemme hos folk selv. For det andre så kan man gi så mange råd man bare vil, eller stanse så mange "sleske menn" man bare ønsker og be dem skjerpe seg, men til syvende og sist så må disse mennene selv ønske å endre seg. Det medfører igjen at man må ha forutsetninger til å endre seg, og for å være helt ærlig er det nok noen av disse mennene som ikke nødvendigvis har det, som følge av psykiske utfordringer. Det å ha dårlige sosiale antenner og ikke ta et nei for et nei er selvsagt ikke alltid et uttrykk for psykisk sykdom, men noen ganger kan det være det. Det eneste man evt. kan bidra til å endre er de mennene som selv ønsker å endres, og som ikke har psykiske utfordringer som umuliggjør det. 

Jeg syntes selvfølgelig det er synd at mange kvinner føler det slik, og det beste hadde vært at alle i et samfunn kunne oppføre seg. Men slik er det dessverre ikke (det er en del som ikke har det mentale i orden i samfunnet dessverre), og det beste man kan gjøre er faktisk å si nei, og evt. ringe politi hvis det dreier seg om en som går over alle grenser, og man ikke har en kompis i nærheten som kan hjelpe. 

Det er nok ikke så vanlig at unge kvinner generelt liker eldre menn på generelt grunnlag uansett, men jeg syntes heller ikke noe om å tillegge de unge kvinnene som faktisk gjør det, egenskaper som "daddy issues" eller mentale problemer kun fordi de liker noe som er utenfor det folk flest definerer som mainstream. 

Anonymkode: 74b1c...b63

Jeg skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å forstå, men du har kanskje ikke lest alle innleggene i tråden? Enkelt forklart så er vi flere her som prøver å forklare at eldre menn ikke kan skylde på "feminister" eller de unge kvinnene selv for at tilnærmelsene deres blir tatt dårlig i mot. Det er jo nettopp kvinners dårlige erfaringer med eldre menn som er årsaken, og derfor en helt naturlig reaksjon for unge kvinner å være skeptisk til eldre menns tilnærmelser i utgangspunktet. 

Jeg personlig har ikke ytret et eneste negativt ord om unge kvinner som tiltrekkes av mye eldre menn, bortsett fra å hevde at disse nok er i mindretall. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tviler sterkt på at de aller fleste menn syntes det er greit å drive med seksuell trakassering uansett alder. De som likevel gjør det har gjerne en skrue løs, og de hjelper det dessverre ikke bare å anmelde siden man som sagt må ønske og ha forutsetning til endring selv. Disse bør inn til psykiatrisk utredning, men dessverre er behandlingskapasiteten i den psykiske delen av helsevesenet alt for lav. 

Anonymkode: 74b1c...b63

De fleste menn synes nok ikke det er greit, og det er ikke det jeg påstår heller. Men det har kommet fram en del her i tråden som tilsier at enkelte kanskje ikke er helt klar over hva som faktisk kan havne inn under begrepet "trakassering" - som f.eks. puppekommentarer på stranden. Det er jo flere her som mener at slikt er helt greit, og da tenker jeg at det er på sin plass med litt bevisstgjøring rundt dette.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å forstå, men du har kanskje ikke lest alle innleggene i tråden? Enkelt forklart så er vi flere her som prøver å forklare at eldre menn ikke kan skylde på "feminister" eller de unge kvinnene selv for at tilnærmelsene deres blir tatt dårlig i mot. Det er jo nettopp kvinners dårlige erfaringer med eldre menn som er årsaken, og derfor en helt naturlig reaksjon for unge kvinner å være skeptisk til eldre menns tilnærmelser i utgangspunktet. 

Jeg personlig har ikke ytret et eneste negativt ord om unge kvinner som tiltrekkes av mye eldre menn, bortsett fra å hevde at disse nok er i mindretall. 

Har ikke lest alle innleggene nei, men nok til å forstå hva dere er uenige om. Jeg er enig i at man ikke kan skylde på andre (det være seg feminister, andre kvinner - eller helt andre) hvis man selv oppfører seg dårlig i møte med yngre kvinner, men man kan på den annen side heller ikke sette alle disse eldre mennene i samme bås. Fullstendig kollektivt ansvar (utover at man kan ta tak i en kompis som fikk for mye å drikke den kvelden og mister for mange hemninger eller man tilfeldigvis støter på en situasjon man kan stanse) er hverken etisk riktig eller spesielt gjennomførbart, gitt forutsetningen om at en del av de mennene som er blottet for sosiale antenner og hemninger ikke er helt i vater generelt. Det skulle i det hele tatt vært mer fokus på psykisk helsevern også i Norge, men akkurat det blir jo en annen debatt. 

Anonymkode: 74b1c...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (2 minutter siden):

De fleste menn synes nok ikke det er greit, og det er ikke det jeg påstår heller. Men det har kommet fram en del her i tråden som tilsier at enkelte kanskje ikke er helt klar over hva som faktisk kan havne inn under begrepet "trakassering" - som f.eks. puppekommentarer på stranden. Det er jo flere her som mener at slikt er helt greit, og da tenker jeg at det er på sin plass med litt bevisstgjøring rundt dette.

Skjønner :). Bevisstgjøring er jo helt greit, og de fleste vil ta til seg dette. Men som sagt, jeg tror ikke en del av disse "gamle mennene" nødvendigvis alltid er i stand til å forholde seg til den type informasjon på et rasjonelt grunnlag, for som sagt så er det ofte psykisk sykdom inne i bildet. 

Anonymkode: 74b1c...b63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...