Gå til innhold

Hvordan du kan kontre dårlig stemning rundt innpass?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva du enn gjør, ikke innrøm at du er ensom ovenfor vennene din og "grin" deg til en plass som du skriver. Skjønner det er vondt, men det er mange som frykter folk som sier de har det vondt siden de gjerne forbinder det med problemer. Ikke at det er sant, men når de ikke vet bedre, så er det like greit å holde grunnen til at du ønsker å bli med for deg selv, fremstå som sterk. Be heller flere folk, slik at et par av dem kanskje kommer. Etter hvert finner du ut hvem som er dine ekte venner og hvem som ikke er det, og som du ikke trenger å bruke så mye mer tid på i fremtiden...

Anonymkode: 62df5...694

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om det er riktig at det er bra å ikke ha en hund. I din situasjon, kan det være en nøkkel for å bli kjent med likesinnede. I vårt nærområde er det en lokal gruppe med hundeeiere som møtes med jevne mellomrom, i alle fall før pandemien. 

 

Pandemien er egentlig ikke riktig tidsepoke å bli kjent med nye folk på, med mindre man følger ekstremt nøye med på alle smittervernregler o.l.

 

Men du skal ha kudos for at du prøver. Selv har jeg gitt opp.

Anonymkode: 8b3a2...b09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg vet ikke om det er riktig at det er bra å ikke ha en hund. I din situasjon, kan det være en nøkkel for å bli kjent med likesinnede. I vårt nærområde er det en lokal gruppe med hundeeiere som møtes med jevne mellomrom, i alle fall før pandemien. 

 

Pandemien er egentlig ikke riktig tidsepoke å bli kjent med nye folk på, med mindre man følger ekstremt nøye med på alle smittervernregler o.l.

 

Men du skal ha kudos for at du prøver. Selv har jeg gitt opp.

Anonymkode: 8b3a2...b09

ja kudos til ts for at hun prøver. jeg har hatt et par veninner her jeg bor som aldri innlemmer meg på sånne dager, fordi det er forbeholdt familie...🙃vært venner i 20 år🤷‍♀️

Anonymkode: 1f69a...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

ja kudos til ts for at hun prøver. jeg har hatt et par veninner her jeg bor som aldri innlemmer meg på sånne dager, fordi det er forbeholdt familie...🙃vært venner i 20 år🤷‍♀️

Anonymkode: 1f69a...6fd

Er det ikke vanlig å ha merkedager og høytider med familie da? Jeg er da like glad i venninner selv om jeg ikke tilbringer 17. mai med de, for både jeg og de er travelt opptatt med egne familier. Noen skal besøke sine foreldre og besteforeldre, noen har barn og skal styre med de. Jeg har ikke barn enda og er litt fleksibel, men foretrekker å holde 17. mai innen familie. Julen er også en sånn travel familietid, og da har jeg ikke overskudd til venninner (har 6-7 besøk å unnagjøre i løpet av julen). Venninner feirer jeg bursdager og hverdager med ❤️ Jeg er enig med de over at ts burde satse mer på hverdagene, for det virker som hun har vært såpass intens at venninnene hennes ghoster henne i det virkelig liv og bare kontakter på snap. Cafétur eller gåtur hadde jeg satset på TS, og ikke gråt til deg en plass på merkedager for da vil de egentlig ikke ha deg der. Vent til dere er nærmere venner og det faller seg naturlig. 

Anonymkode: 3ea98...8ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva du enn gjør, ikke innrøm at du er ensom ovenfor vennene din og "grin" deg til en plass som du skriver. Skjønner det er vondt, men det er mange som frykter folk som sier de har det vondt siden de gjerne forbinder det med problemer. Ikke at det er sant, men når de ikke vet bedre, så er det like greit å holde grunnen til at du ønsker å bli med for deg selv, fremstå som sterk. Be heller flere folk, slik at et par av dem kanskje kommer. Etter hvert finner du ut hvem som er dine ekte venner og hvem som ikke er det, og som du ikke trenger å bruke så mye mer tid på i fremtiden...

Anonymkode: 62df5...694

Ser poenget med å invitere flere, men har ikke uendelig med folk å velge mellom. Dessuten så er det noen jeg kun er på hils med, og ikke kjenner noe kjemi med selv, og derfor ganske pinlig å skulle invitere, når du ikke synes det er noe å snakke om eller gjøre fordi man er for forskjellig.. 

Pluss at jeg synes jo, som jeg sier, at det er riktig å merke seg, at de menneskene du har i livet ditt, ikke virker til å mene det samme. At dette ikke skal tas tak i, er jo som å si at du kan gjøre som du vil, og at ingenting treffer. Greit for de som du selv mener du er perifer med, men de du snakker med hver dag? Som du også får snaps fra? 

Derfor at jeg reagerer, fordi det oppleves som at jeg gjøre utrolig mye, oftermasse tid og tankekjør, for noe som ikke betyr noe for dem?

Synes det er en ubehagelig tanke, men ser at det med å grine seg en plass, kan høres ut som at du har store problemer.. Har vurdert tanken, og fikk til svar at hun skulle høre, men om det det ikke var plass, at hun håpet på at jeg fant andre. Hun la ved et hjerte, sånnsett opplever jeg at hun prøver å bry seg, men føler jeg er usikker, utbrent, sliten og oppgitt. 

Og dette er jo de nye bekjentskaper mine, som jeg har kjempet hardt for, uten disse, er det jo egtl ingen.. Derfor det er sårt å oppleve at alt hva jeg har kjempet for, blir borte, som dugg for solen. I mangel av andre ord. 

Har ikke jobb, så jeg har ikke småpenger å bruke i hverdagen, for å dra rundt på dagsbesøk o.l. 

Misstekker derfor at jrg kun blir <hun jenta bak skjermen> og ser hvordan det spiller seg ut og lager mening. Ettersom det faktisk er hva jeg blir, og som jeg ikke kan gjøre noe med.

Alle vet jrg søker jobb også, sånnsett lurer jeg på om jeg skal slutte å være så åpen, men så er det jo sånn du blir kjent. Ville tro at folk tenker det kun er en fase. 

Føler på at jeg er sykt glad i å oppleve ting, og at jeg ikke er sedst og tilbakevendende, slik som andre tidligere bekjentskap er. Når jeg er singel, bor alene, så blir venninner alt du har, det er de som er din familie. 

Derfor det er viktig for meg å finne andre som er like keen på å gjøre ting, og opplever jo at det skjer ting, som jeg ikke er med på, til tross for at jrg prøver. Jeg er jo også direkte og åpen om det. Om det å grine seg til en plass, hva annet er det? Kommer selvfølgelig ikke til å si at jeg ble alene,om det skjer.

Har en til som jeg melder med, men hun har tidligere vist seg å snu på hælen(i mangel av andre ord) og sagt ja, senere blitt nei. Derfor legger jegg ikke noe i hennes ja, og synes det er usikkert å ha det sånn, men jeg kan jo ikke stole på hemme somsagt. Hun har tidligere vist seg å bare droppe det, og du kan ikke gjøre annet enn å godta liksom. 

Synes 17 mai er en fest dag, slik jeg ser det akkurst nå, onsler jrg å oppleve ting. Gjøre noe annerledes enn hverdagen. For meg er dette å dra ut å grille, sitte på brygga, feste drikke, ha det gøy. Familielivet er sålangt unna dette som mulig. Også noe du kan gjøre en hvilkensomhelst dag. 

Kan sikkert diskuteres hva som er mest riktig, men det er jf ikke interessert i her. Jeg vil løse problemet og komme til noe som fungerer for meg og situasjonen jeg er i, sånn at jeg kan glede meg, som alle andre. 

TS

 

Anonymkode: f23be...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare forstår inne hvorfor jeg ikke blir tildelt mer vekt enn hva jeg får hittil. 

Hadde jeg hatt sære interesser, som japansk musikk, strikking (Kansje mer kjederlig hobby) men det har jeg jo ikke. 

Hva jeg egentlig tror, er at jr hikke er flink til å selge meg selv. At jeg ikke er flink nok til å slå meg på stortromma(i mangel av andre ord) For å være intrressant, spennende og Kansje også litt mystisk? At det rett og slet mangler litt futt? 

Men greiene er jo at det er sånn det er å ikke ha jobb😂

Defor at jeg melder, snapper spør og tsr samtaler i cyber space. og ser at jeg blir Kansje litt intens. Men greiene er jo også at jeg føler at det er en ond sirkel. I det at jeg ikke blir bedt med, så blir det ingenting som skjer. Da blir det il bare å bokse alt opp inni deg, og gå å bære på? Vet liksom ikke om hvor mye mer jeg klarer der.. Også om at jeg ikke kan bli sur eller ta det opp, dersom det viser seg at jeg ikke får plass? 

Burde jeg spørre om plass hvis hun ikke sier noe, eller vente til hun tar det opp selv? 

Hva som sliter meg ut med hele venninne situasjonen, er at jeg finner ikke ro, finner ikke tilfredshet. Defor at jeg blir påvirket negativt, og med hele situasjonen, så blir det ekstra tøft. Sitter hjemme og leser, søker jobber og føler på at jeg ikke er nok på arenaer der det ikke typ koster noe, til tross for iherdige forsøk, både på kompromiss og krav. 

Opplever det som å stå å skrike, men ingen hører. Også om at jeg må passe på meg selv midt oppi det hele.. 

Ts

Anonymkode: f23be...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det ikke vanlig å ha merkedager og høytider med familie da? Jeg er da like glad i venninner selv om jeg ikke tilbringer 17. mai med de, for både jeg og de er travelt opptatt med egne familier. Noen skal besøke sine foreldre og besteforeldre, noen har barn og skal styre med de. Jeg har ikke barn enda og er litt fleksibel, men foretrekker å holde 17. mai innen familie. Julen er også en sånn travel familietid, og da har jeg ikke overskudd til venninner (har 6-7 besøk å unnagjøre i løpet av julen). Venninner feirer jeg bursdager og hverdager med ❤️ Jeg er enig med de over at ts burde satse mer på hverdagene, for det virker som hun har vært såpass intens at venninnene hennes ghoster henne i det virkelig liv og bare kontakter på snap. Cafétur eller gåtur hadde jeg satset på TS, og ikke gråt til deg en plass på merkedager for da vil de egentlig ikke ha deg der. Vent til dere er nærmere venner og det faller seg naturlig. 

Anonymkode: 3ea98...8ae

Tror ikke det handler om bevisst ghosting egentlig, tenker bare at alle er vel opptatt av seg selv. 

Grunnen til at jeg sier det sånn, er at alle ønsker å ha oppfylt sine kriterier til forventninger for 17 mai. Iogmed at vi har meldt ofte, og jeg vet at jenta jeg har spurt, er sosial, men også virker til å være mer skeptisk til relasjonen. Om hvorfor kan jeg egentlig bare gjette meg til, men tenker jo at det ebrp gjøre med at vi 1)ble kjent over nettet 2)ikke er kjent sålenge 

Kan være hun ikke føler på den kjemien, og vet ikke km jeg skal spørre om det... 

Men synes bare det er så kl. Plekst tema, et det er bedre å snakke om det, for å høre hva jrg kan gjøre noe med, og om det erkoe jeg kan gjøre.. 

At dette blir krevende, ser jeg ikke helt.. Ikke at alt skal snakkes om, men at man ser mer da? 

Men er komplekst fordi jeg selv også er sliten, men opplever vel at det er et sterkere behov fra min side, kan forstå og se den, men at jeg skal nektes å være med? Betyr jo ikke at jeg beslaglegger noen, og har jo sosiale antenner og filtre.. 

Men hva jeg skal gjøre med venninnen som kan snu på hælen, vet jeg ikke helt.. For sånnsett har jeg egentlig planer km grilling, men har seriøst opplevd at hun har sendt en melding typ 1 dag før, og sagt at hun ikke gidder for noe svada,som lett kunne løses. Også en typ venninne til, som gjør akkurat det samme men på en litt annen måte. Sistnevnte kan finne på å si at hun er opptatt en hel dag, ofrek liten tulle sak, som er litt av typen t man kan dele opp dagen, og ikke trenge å bruke 1 hel dag på 1 sted. 

Høres krevende ut med overnevnte, men poenget her, sagt på enannen måte, er at hvis jeg skulle et sted og var invitert et annet og et tredje på kvelden, hadde ikke jeg hatt problemer med å dele opp dagen deretter. Ikke ta dette bokstavelig, se på hva essensen er av hva jeg sier av poenget i eksempelet. Som er at du prioriterer hva som du ønsker å dra på, fordi du vil det,pg det er viktig enten/og/eller for deg/andre av betydning for deg.

Rett og slet at det er verdt det

Ts

Anonymkode: f23be...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hele situasjonen høres vond ut. jeg skal være alene på 17.mai, som jeg har vært de siste årene. for meg personlig er det en vanlig dag. men vi er ulike. hva med å «søke» etter single veninner på ulike arenaer? tenker på den hey vina siden på fb. her på KG er det og en slags «finn en venn» tråd. men klart vær forsiktig haha.

kan ikke snakke for desse veninnene dine, men virker som de viker unna deg. hadde aldri orket å konfrontere dem til et punkt der de måtte be meg🤭

Anonymkode: 1f69a...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

. Om hvorfor kan jeg egentlig bare gjette meg til, men tenker jo at det ebrp gjøre med at vi 1)ble kjent over nettet 2)ikke er kjent sålenge

Vi har møttes i virkeligheten og snakket over mobil. 

De andre som nevnes i tråden er sånnsett innafor med å være interessert, bare litt vanskelig dette med å få deres tid og som dere ser, prioriteringer 

Legger til for å se helheten, blir mye inni dette, og er jo somsagt, komplekst derfor man trenger litt innspill tips og råd 

Ts

Anonymkode: f23be...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama

Hva med å heller prøve på en litt sånn felles sak med: jeg er ensom, spesielt på 17 mai, noen som har plass til meg? Det pleier å være mer suksess en å overtale folk, er min erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hele situasjonen høres vond ut. jeg skal være alene på 17.mai, som jeg har vært de siste årene. for meg personlig er det en vanlig dag. men vi er ulike. hva med å «søke» etter single veninner på ulike arenaer? tenker på den hey vina siden på fb. her på KG er det og en slags «finn en venn» tråd. men klart vær forsiktig haha.

kan ikke snakke for desse veninnene dine, men virker som de viker unna deg. hadde aldri orket å konfrontere dem til et punkt der de måtte be meg🤭

Anonymkode: 1f69a...6fd

Tenker iv er forskjellige sånnsett 

Er mye so. Inne kommer med k gården fordi relasjoner er komplekst 

Men du merker fort bor du snakker med noen, hvor du har dem. 

Disse er genuine jenter, oppegående, og derfor om at det ligger grunner å lytte til, for hvorfor dette ikke går opp enda. 

Er ingen kverulante jenter, men er det med å være der hvor man må kjempe litt. Da også på forskjellige måter. Ikke alltid at relasjonen går ut på noe som er blitt sagt eller gjort. 

Kansje o kle som ikke er blitt sagt og gjort. 

Vil ikke høre mer om hvor greit det e rp ha 17 mai alene, hele tråden er om det motsatte. Ganske gjentakende og kjederlig å høre i lengden

Ts

Anonymkode: f23be...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker iv er forskjellige sånnsett 

Er mye so. Inne kommer med k gården fordi relasjoner er komplekst 

Men du merker fort bor du snakker med noen, hvor du har dem. 

Disse er genuine jenter, oppegående, og derfor om at det ligger grunner å lytte til, for hvorfor dette ikke går opp enda. 

Er ingen kverulante jenter, men er det med å være der hvor man må kjempe litt. Da også på forskjellige måter. Ikke alltid at relasjonen går ut på noe som er blitt sagt eller gjort. 

Kansje o kle som ikke er blitt sagt og gjort. 

Vil ikke høre mer om hvor greit det e rp ha 17 mai alene, hele tråden er om det motsatte. Ganske gjentakende og kjederlig å høre i lengden

Ts

Anonymkode: f23be...70c

litt vanskelig å forstå alt du skriver. men uansett, lykke til!☺️

Anonymkode: 1f69a...6fd

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lama_Drama skrev (1 minutt siden):

Hva med å heller prøve på en litt sånn felles sak med: jeg er ensom, spesielt på 17 mai, noen som har plass til meg? Det pleier å være mer suksess en å overtale folk, er min erfaring. 

Ja, er hva jeg skrev til henne, om at derfor jeg startet tidlig 

Ble møtt med at hun skulle høre, hvis ikke så håpet hun at jeg fant andre. 

For meg, er dette ganske resignert og<synd for deg> svar. Synes ikke det hører hjemme sånnsett, og vurderer å ta det opp, men er usikker. Vet vi Kansje ikke <er der>. 

Men inne KLM og fortell meg at w7 mai er en dag, hvor du ikke møter på folk som du treffer som nye for 1 gang. Er jo akkurat hva fest fag betyr. Nye menneske, nye opplevelser. Og sånnsett en indirekte utestengelse.. 

Dergor jeg ser etter tips og råd i denne tråden, for å kaste litt ball om hva som evt  kan gjøres 

Ts

Anonymkode: f23be...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts du ber om tips, og her får du det: du virker veldig slitsom og pågående. Vil du beholde disse vennene, må du slutte å ta så mye initiativ/stille krav, hvis ikke er det fare for at de tar fullstendig avstand fra deg. Prøv å finne nye venner, prøv å lære deg å trives i ditt eget selskap og prøv å ikke legge så mye tanker i hvorfor  venner svarer og oppfører seg sånn og slik. Det kan skyldes mye forskjellig, som du likevel ikke kan gjøre noe med.

Anonymkode: 39d90...6d2

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke lese kjapt gjennom innleggene dine før du sender dem? Så kan du rette skrivefeil og gjøre de litt lettere å lese.

Det er slitsomt og vanskelig å lese når du skriver i en tankestrøm uten å tenke over setningsoppbyggning eller sammenheng mellom setninger.

Anonymkode: 86d7c...d21

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunner:

1) Det virker ikke som du er så nære disse vennene ennå. Det kan ta tid å bli kjent siden dere møttes over nett. Hvor ofte har du møtt de irl? Ville nok møtt de oftere før du krever for mye av de.

2) Tenker de har noen de anser som nærmere i disse dager og møter ved slike festligheter. Det hadde nok vært annerledes om det ikke var for koronarestriksjoner å få innpass et sted.

3) Du er nok litt for ivrig. Mange synes det er for tidlig å planlegge 17 mai, da man ikke vet hvor mange som kan møtes ennå. Og når du begynner å mase mister nok folk lysten. Du virker nok litt desperat og usikker.

Anonymkode: 75772...071

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts, selvfølgelig er 17 mai en dag mange ikke treffer nye folk. 17 mai er hovedsakelig en feiring og familiedag, ikke festdag med venner. Hvis dere alle er single og glad i å feste så forstår jeg at du legger mye i dette, men de fleste foretrekker de nærmeste på 17 mai. 

Du nevner også at folk burde dele opp dagene sine når du snakker om venninna di som avlyser hvis det skjer noe den dagen. Vel, alle har ikke overskudd til mer enn én hendelse/ avtale per dag uansett hva det er. Hvis mine venner hadde hatt sånne holdninger så hadde jeg også unngått de for det er ufattelig slitsomt med de som ikke forstår og bare fortsetter å mase. Du sier også at du ikke har noen sære interesser som er grunnlag og der igjen viser du dårlige holdninger, vi er alle forskjellige og folk unngår deg ikke pga hobbyene dine. 

Jeg tipper at du er hovedsakelig bekjent for disse jentene, legger altfor mye i relasjonen og er så intens at de langsomt velger å trekke seg tilbake. Jeg har også en del bekjente jeg melder med, men noen av de orker jeg ikke møte utenfor nettet, de er rett og slett for slitsomme og du minner dessverre om sistnevnte i dine innlegg. 

Anonymkode: 3ea98...8ae

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, er hva jeg skrev til henne, om at derfor jeg startet tidlig 

Ble møtt med at hun skulle høre, hvis ikke så håpet hun at jeg fant andre. 

For meg, er dette ganske resignert og<synd for deg> svar. Synes ikke det hører hjemme sånnsett, og vurderer å ta det opp, men er usikker. Vet vi Kansje ikke <er der>. 

Men inne KLM og fortell meg at w7 mai er en dag, hvor du ikke møter på folk som du treffer som nye for 1 gang. Er jo akkurat hva fest fag betyr. Nye menneske, nye opplevelser. Og sånnsett en indirekte utestengelse.. 

Dergor jeg ser etter tips og råd i denne tråden, for å kaste litt ball om hva som evt  kan gjøres 

Ts

Anonymkode: f23be...70c

Nei, man tar aldri opp sånn. Hun Jar ingen plikt å henge med deg. Du forsøkte. Hun avslo.

Da prøver du noen andre. Lett og ledig er bedre en innpåsliten og krevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts du ber om tips, og her får du det: du virker veldig slitsom og pågående. Vil du beholde disse vennene, må du slutte å ta så mye initiativ/stille krav, hvis ikke er det fare for at de tar fullstendig avstand fra deg. Prøv å finne nye venner, prøv å lære deg å trives i ditt eget selskap og prøv å ikke legge så mye tanker i hvorfor  venner svarer og oppfører seg sånn og slik. Det kan skyldes mye forskjellig, som du likevel ikke kan gjøre noe med.

Anonymkode: 39d90...6d2

Ja, ser at dette er noe å ta til seg. 

Likevel, er det sånn, at jeg opplever at tryggheten i <vennskapene> er borte. Ikke likt med alle, men for noen. Enkelte er avsluttede vennskap fra min side nå, fordi jeg ser at h*n ikke har vært ærlig. 

Tar til meg, men samtidig må jeg vel til en viss grad også stå opp for meg selv? 

Snakker med mange, så er veldig på om dagene. Derfor er jeg Kansje også mer sliten og får flere inntrykk, for dette i seg selv er en ny fase hos meg. Før hadde jeg nesten ingen, nå må jeg starte opp alt på nytt. 

Krevende tid, fase og slitsomt for meg også med alt nytt.

Grunnen til at jeg sier dette, er fordi jeg tror at jeg kan være mer sårbar, sliten og usikker paga alt overnevnte 

Ts

Anonymkode: f23be...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lama_Drama skrev (2 timer siden):

Nei, man tar aldri opp sånn. Hun Jar ingen plikt å henge med deg. Du forsøkte. Hun avslo.

Da prøver du noen andre. Lett og ledig er bedre en innpåsliten og krevende.

Ok, ser det kan oppleves krevende og innpåsliten. 

Men da kommer det jo fra stedet at alle ønsker å være inkludert og tenkte at En person til var, til tross for hva det <kostet>greit? 

Ønsket meg vel mer inn enn hva jeg trodde jeg var. 

Paga at jeg er i en utsatt posisjon uten jobb, så sett penger og økonomi til å gjøre noe, så er jeg veldig sårbar. Og sikkert emosjonelt utslitt og utsatt, på flere måter 

Greiene er at jeg kan ikke vente, det vil jo alltid være noe. 

Men da skal jeg ikke nevne noe videre om jeg får plass eller ikke da? 

Det var kun høflighetsfrase? 

Ts

Anonymkode: f23be...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...