Gå til innhold

Hvilke regler har vi for bruk av bunad?


AnonymBruker

Bunad  

170 stemmer

  1. 1. Kan bruke solbriller til buden?

    • Ja
      140
    • Nei
      30
  2. 2. Kan du velge hvilken som helst bunad?

    • Ja, du står fritt til å velge den beste bunaden selv.
      58
    • Nei, du må velge bunden i forhold til familien din er fra.
      112
  3. 3. Kan innvandrere bruke bunaden?

    • Ja, de kan velge hvilken som helst bunad
      54
    • Ja, de må velge bunaden som tilhører bostedet deres.
      91
    • Nei, bunaden skal ikke brukes av innvandrere.
      12
    • Kanskje, hvis de er født i Norge.
      13


Anbefalte innlegg

Personlig bruker jeg ikke bunad, av flere grunner. For det første er det et plagg man bruker maks 3 dager i året - julaften, nasjonaldagen og kirkelige/rådelige hendelser som konformasjon/bryllup etc. På grunn av dette vil jeg helst ikke bruke 50 - 60 tusen på en kjole.

Mitt spørsmål er også den strenge kulturen rundt bunad for jenter. I kirken blir det tatt to forskjellige bilder - de med bunad og de uten -, og det at man som jente ikke vil ha bunad blir sett på som en skam. Hvorfor det? Menn har også en bunad, men det er ytterst sjelden (av hundre tusen) at menn kler seg i bunad. Til og med ikke kongen gjør det 😐

Menn har altså "ett" eller to penplagg, tuxedo og dress.

Kvinner har minst en million forskjellige varianter av kjoler, skjørt, bluser i alle forskjellige farger, fasonger og stoff. 

Likevel er kvinner de som "MÅ" handle inn bunad til konformasjonen, og får to blikk på gata på 17.mai om de ikke bærer plagget. Synes det er meget trist, og at bunaden burde være billigere. Ikke et "billig plagg" fra first price liksom, men et plagg som flere kan ha råd til.

Fikk streng beskjed av min mor da jeg nektet å kjøpe bunad til konformasjonen "Dette er din eneste sjanse! Du får ikke råd til et så dyrt plagg i livet ditt igjen!"

Jeg har nok penger til å kjøpe den, men før jeg ser behovet så lar jeg faktisk være. Den dagen jeg ser et bilde med ALLE i kongefamilien kledd i vårt nasjonalplagg, DA skal jeg spasere opp til den lokale symakeren! :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 hours ago, Abley said:

Menn har også en bunad, men det er ytterst sjelden (av hundre tusen) at menn kler seg i bunad. Til og med ikke kongen gjør det 😐

Menn har altså "ett" eller to penplagg, tuxedo og dress.

Kongen har i tillegg  sjakett og gallauniform. 

Har ikke forventning om at kongen vil endre på 17. mai-tradisjonen sin med å bruke sjakett på 17. mai, men hadde likt at menn hadde flere penantrekk. Litt kjedelig at menn stort sett går i det samme uavhengig om det er 17. mai, begravelse eller jobbintervju. 

5 hours ago, Abley said:

 

Likevel er kvinner de som "MÅ" handle inn bunad til konformasjonen, 

 

Heldigvis etter min mening blir det mer og mer vanlig at menn bruker bunad. Men skjønner at færre gutter får bunad til konfirmasjonen med tanke på at gutter i konfirmasjonsalderen er i den største vekstfasen.

Anonymkode: 7e2d2...210

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kongen har i tillegg  sjakett og gallauniform. 

Har ikke forventning om at kongen vil endre på 17. mai-tradisjonen sin med å bruke sjakett på 17. mai, men hadde likt at menn hadde flere penantrekk. Litt kjedelig at menn stort sett går i det samme uavhengig om det er 17. mai, begravelse eller jobbintervju. 

Heldigvis etter min mening blir det mer og mer vanlig at menn bruker bunad. Men skjønner at færre gutter får bunad til konfirmasjonen med tanke på at gutter i konfirmasjonsalderen er i den største vekstfasen.

Anonymkode: 7e2d2...210

Jenter og gutter er faktisk ikke ferdig utvokste før 18årsalderen, og mye kan jo skje fra ungdomsskolen til slutten av vgs 😉Mange overvektige som starter å trene, mange flytter bort for studier, mens andre ønsker å bruke penger på andre ting. Som mor ville jeg derfor aldri gitt min datter/sønn en bunad til konformasjonen, da heller spart slik at jeg kunne kjøre skikkelig på med "full outfit" om det var noe de ønsket seg når de ble myndige. I tillegg til det - ungdommer i dag er jo under et helt ekstremt press fra media og internett - det lønner seg ikke å kjøpe et plagg til flere titusen om barnet ikke egentlig ville ha det, bare ikke ønsket å skille seg ut. Og det er greit! Men da går pengene i sparing til andre ting (f.eks utveksling Vg2, førerkort o.l). 🙃

Jeg vil også føye til om det jeg skrev om mann og deres penantrekk. Ja, mange (inkl. kron og konge) pleier å gå med gallauniform for 17 mai eller andre formelle anledninger. Jeg synes likevel det blir i overkant kjedelig. En sørgelig, sort jakke med noen glitrende medaljer fra en tid forbi får ikke meg i 17.mai stemning. Ei heller ikke den teite flosshatten 🤪 Og ja, de fleste kaster jo på seg samme dress for mange anledninger. Nesten alle menn i min familie har en dress og en tuxedo. Tuxen er reservert for bryllup og konfirmasjon om man står nær, mens dressen? Neida, den går til jobbintervju, begravelse, bryllup, konfirmasjon, bursdag, møter, jobb generelt, fester, høytider og så videre.

Likevel så MÅ kvinner ha en forskjellig kjole fra anledning til anledning og dag til dag. De må bruke tusenvis av kroner på å ha mange forskjellige festantrekk, og i tillegg til det er bunad en forventning i det norske hjem. Pøh! Jeg MÅ begynne å se litt fargerike dresser for menn, litt 17.mai pynt (bortsett fra den obligatoriske sløyfa), men de kommer jo unna med det! Heldiggriser!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad på vei ut....

Jeg har en bunad, den henger fint i skapet til mine foreldre. 

Har konfirmant til neste vår. Hun bryr seg katten i bunad. Hun skal få min, så ikke noe problem der, men hun vil ikke ha. 

Synes det er tilsvarende hos mange andre. Tror det gradvis forsvinner ut i ingrnting. Jeg synes det er drit stygt med bunad, forstår meg virkelig ikke på hvorfor dette ikke har skjedd før.

Det har jo vært en vanvittig hype, dette med bunad.

Alle kan gå med bunad, solbriller, hijab, hva pokker de vil. Stygt er det okke som

Anonymkode: 572a8...74c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal velge bunad utfra tilhørighet til stedet bunaden kommer fra. Men jeg orker ikke å bry meg så veldig mye om folk ikke gjør det og bare velger en fin en. Det er viktigere ting å bry seg om tenker jeg.

Jeg synes det er fint om innvandrere bruker bunad, og synes det er rart at det skal være et spørsmål i det hele tatt.

Selv har jeg dessverre ikke bunad, men jeg ønsker meg det. Synes bunad er vakkert og spesielt med fletter til.

Anonymkode: 10fec...194

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen hørt om Fosenbunad?

For dere som måtte kjøpe sjal og jakke (+ sølvpynt) i tillegg, hvor mye kom det på?

Beregner 10.000,-

Skru opp eller ned? Bunaden er jo helsikes dyr som det er (60.000) 🤪

Anonymkode: a472b...18a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes man skal holde seg til tradisjoner når det kommer til bunad. Bunaden skal jo være en form for å vise hvor en kommer fra/har røtter fra. I det siste har det jo vært noen som har laget hijab til bunaden, dette mener jeg er feil, jo mer en tukler med bunader jo mer viskes kulturen ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har noen hørt om Fosenbunad?

For dere som måtte kjøpe sjal og jakke (+ sølvpynt) i tillegg, hvor mye kom det på?

Beregner 10.000,-

Skru opp eller ned? Bunaden er jo helsikes dyr som det er (60.000) 🤪

Anonymkode: a472b...18a

Er ikke kystdrakten du mener på ?

Er billigere med bunad hvis du ikke bruker Husfliden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man skal velge bunad ut fra tilhørighet.  Ikke skaffe bunad ut fra hvilken som er finest. Å bruke joggesko, allværsjakke eller hijab for den del blir feil etter mitt syn. Solbriller vil jeg ikke si er et problem i så måte.

Vi kan godt få tilbake bunadspolitiet.  Enten bruke bunaden som den er ment, eller så la vær å skaffe seg bunad hvis man ikke kan følge  "reglene". Det er et tradisjonsplagg.

Anonymkode: ce644...818

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteballetten skrev (10 minutter siden):

Er ikke kystdrakten du mener på ?

Er billigere med bunad hvis du ikke bruker Husfliden.

Hvilke andre steder får man kjøpt i kvalitet? :)

Nei, jeg tror ikke det er Kystdrakten det er. Indre Fosen er vel et område rett vest for Trøndelag, så det er jo teknisk sett en kyst, men jeg tror det er to ulike plagg, altså. Fosenbunaden er en "variant" av de mange bunadene i Trøndelag. Vet ikke så mye om det, planen er at bunaden er ferdig en gang i 2023, så jeg har litt tid på meg :)

Fosenbunad - Trøndelag - Alle bunader - Norsk Flid nettbutikk og bunader

Anonymkode: a472b...18a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilke andre steder får man kjøpt i kvalitet? :)

Nei, jeg tror ikke det er Kystdrakten det er. Indre Fosen er vel et område rett vest for Trøndelag, så det er jo teknisk sett en kyst, men jeg tror det er to ulike plagg, altså. Fosenbunaden er en "variant" av de mange bunadene i Trøndelag. Vet ikke så mye om det, planen er at bunaden er ferdig en gang i 2023, så jeg har litt tid på meg :)

Fosenbunad - Trøndelag - Alle bunader - Norsk Flid nettbutikk og bunader

Anonymkode: a472b...18a

Jeg siterer meg selv for et sekund her:

- Jeg lurer også på den generelle avgiften for tilleggskomponenter som jakke og sølv. Er det dyrt (typ 10.000) eller i billigere sjakter?)

Anonymkode: a472b...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg siterer meg selv for et sekund her:

- Jeg lurer også på den generelle avgiften for tilleggskomponenter som jakke og sølv. Er det dyrt (typ 10.000) eller i billigere sjakter?)

Anonymkode: a472b...18a

Det er mange år siden jeg fikk tak i min bunad, sånn at jeg er ikke oppdatert på priser pr i dag. Jeg kjøpte verken lue eller jakke til min.

Anonymkode: ce644...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvilke andre steder får man kjøpt i kvalitet? :)

Nei, jeg tror ikke det er Kystdrakten det er. Indre Fosen er vel et område rett vest for Trøndelag, så det er jo teknisk sett en kyst, men jeg tror det er to ulike plagg, altså. Fosenbunaden er en "variant" av de mange bunadene i Trøndelag. Vet ikke så mye om det, planen er at bunaden er ferdig en gang i 2023, så jeg har litt tid på meg :)

Fosenbunad - Trøndelag - Alle bunader - Norsk Flid nettbutikk og bunader

Anonymkode: a472b...18a

Stemmer. Det er fosenbunaden. Måtte google 😊 Den er dyr så jeg. Da er kun skjorte inkludert, jakke, silkesjal og sølv kommer i tillegg.

Min søster har nettopp fått seg ny bunad. Den ble ikke skaffet hos Husfliden. Det er like god kvalitet på den som på min. Og ble en del rimeligere også. Men husker dessverre ikke hvor hun kjøpte den.

Anonymkode: ce644...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke hijab og bunad hører sammen. Synes det er provoserende, men folk fra alle verdens land kan gjerne bruke bunad så lenge de følger tradisjonen.

Anonymkode: 321a4...dfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Stemmer. Det er fosenbunaden. Måtte google 😊 Den er dyr så jeg. Da er kun skjorte inkludert, jakke, silkesjal og sølv kommer i tillegg.

Min søster har nettopp fått seg ny bunad. Den ble ikke skaffet hos Husfliden. Det er like god kvalitet på den som på min. Og ble en del rimeligere også. Men husker dessverre ikke hvor hun kjøpte den.

Anonymkode: ce644...818

Ja, utrolig sjeldne (at noen syr) og dermed utrolig dyre 😢

Men hvorfor er det slik at de fleste skreddere bare syr ett fast sett bunader? Skulle tro mesteparten er ganske like; skjørt, skjorte og topp. Hatt og liknende varierer jo da, selvsagt.

Jeg ser at det bare er Husfliden som selger, men jeg planlegger å ta kontakt med andre systuer å spørre om de kanskje vil sy den for meg. Er bare redd for at det blir ENDA dyrere, siden de ikke har "erfaring" med akkurat dén bunaden... For et mas!

Anonymkode: a472b...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid sånn ca tar det å sy en bunad?

Jeg tenker fem - seks mnd (desember - mai), er dette for lite?

Bunaden består av hatt, sjal, tørkle. Relativt ukomplisert design.

Anonymkode: a472b...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bruker solbriller og vanlig paraply(ikke bunadsparaply)😌 men jeg bruker bunadsko og cape, noe annet blir litt feil for min del😬

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å se Kong Harald med krone, septer, rikseple og kongekappen på 17.mai:

2017-07_1319.jpg

Haakon_and_Maud_1906.jpg

 

Anonymkode: 7e2d2...210

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får gjøre som de vil, men personlig liker jeg ikke tilbehør som opprinnelig ikke hører til bunadene. Mobilvesker, hårbøyler, paraplyer, hårspenner og ikke minst bunadmunnbind🙈

CCCFB829-C778-48B1-86A9-BD35B59DBFD6.jpeg

Anonymkode: fce4d...83b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten1 skrev (4 timer siden):

Synes man skal holde seg til tradisjoner når det kommer til bunad. Bunaden skal jo være en form for å vise hvor en kommer fra/har røtter fra. I det siste har det jo vært noen som har laget hijab til bunaden, dette mener jeg er feil, jo mer en tukler med bunader jo mer viskes kulturen ut.

Nei, bunaden skal vise hvor man har størst tilhørighet, ikke hvor man har "røtter". Folk kan jo ha røtter fra hele Norge. 

Den enkle og beste regelen er at bunaden skal stemme med dialekten. Da slipper man at folk later som de har tilhørighet til områder de aldri har vært i.  Regelen kan generaliseres til samedrakt hvor kun de som kan snakke samisk bør bruke samedrakt og samedrakten bør stemme med samedialekten.  

Anonymkode: 08890...c7d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...