Gå til innhold

Hvilke regler har vi for bruk av bunad?


AnonymBruker

Bunad  

170 stemmer

  1. 1. Kan bruke solbriller til buden?

    • Ja
      140
    • Nei
      30
  2. 2. Kan du velge hvilken som helst bunad?

    • Ja, du står fritt til å velge den beste bunaden selv.
      58
    • Nei, du må velge bunden i forhold til familien din er fra.
      112
  3. 3. Kan innvandrere bruke bunaden?

    • Ja, de kan velge hvilken som helst bunad
      54
    • Ja, de må velge bunaden som tilhører bostedet deres.
      91
    • Nei, bunaden skal ikke brukes av innvandrere.
      12
    • Kanskje, hvis de er født i Norge.
      13


Anbefalte innlegg

La oss diskutere hva som er de "uformelle" reglene for å bruke bunad.

Jeg pleier å bruke solbriller til bunaden. Har fått høre at det ikke er innenfor.

Hva er problemet med?

Anonymkode: 3b240...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reglen er enkel: Du gjør som du vil, så lenge du ikke bryter norsk lov.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen bunad fetisj, det står heller ikke noe "bunadpoliti" på CV'en min, takk og lov for det for jeg har et inntrykk av at en slik jobb fører til høyt blodtrykk, kraftanstrengelser, og aggresjon på et høyt nivå.. 

Stemmer i at gjør som du vil, så lenge en ikke bryter norsk lov🙂

Anonymkode: b86ea...01a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Live88 skrev (18 minutter siden):

Jeg bruker både solbriller og joggesko når jeg har bunaden på meg.

Hvorfor gjør du det?

Anonymkode: 3b240...9b5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvorfor gjør du det?

Anonymkode: 3b240...9b5

Fordi jeg vil gå i behagelige sko og ikke få hodepine pga solen dersom den skinner!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tidligere var det litt mer regler rundt bunader, hva som var lov å bruke av tilbehør bla. Det har heldigvis blitt litt mer fornuft i det i dag. Bunad er strengt tatt et konstruert produkt, mange riktignok basert på gamle folkedrakter men like mange er "diktet" opp basert på hummer og kanari av spor fra eldre tid i området de er ment å høre til. Mange pene bunader men gud hjelpes så upraktisk. Og som en over her sier, utrolig vonde sko 😣

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegerikkeminskyld skrev (31 minutter siden):

Tidligere var det litt mer regler rundt bunader, hva som var lov å bruke av tilbehør bla. Det har heldigvis blitt litt mer fornuft i det i dag. Bunad er strengt tatt et konstruert produkt, mange riktignok basert på gamle folkedrakter men like mange er "diktet" opp basert på hummer og kanari av spor fra eldre tid i området de er ment å høre til. Mange pene bunader men gud hjelpes så upraktisk. Og som en over her sier, utrolig vonde sko 😣

Det er nok sant det du sier...

Anonymkode: 3b240...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/4/2021 at 12:30 PM, AnonymBruker said:

La oss diskutere hva som er de "uformelle" reglene for å bruke bunad.

Jeg pleier å bruke solbriller til bunaden. Har fått høre at det ikke er innenfor.

Hva er problemet med?

Anonymkode: 3b240...9b5

Jeg bruker ikke bunad men hvem som helst kan bruke bunad 

Anonymkode: 0d85a...a9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2021 den 15.10):

Jeg bruker ikke bunad men hvem som helst kan bruke bunad 

Anonymkode: 0d85a...a9c

Hvorfor bruker du ikke bunad?

Anonymkode: 3b240...9b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solbriller må man gjerne bruke. Og klokke. Sminke også, bare det ikke er for glorete. Verden går tross alt framover. Så lenge det harmonerer med bunaden er det virkelig ikke noe å reagere på. 

At en innvandrer bruker bunad er også helt greit. Noen bunader er "konstruerte", andre er "rekonstruerte" og noen er faktisk kopier av klær som faktisk var i bruk. Konstruert eller ei: de aller fleste bunader har en geografisk tilknytning. Derfor  synes jeg personlig at det er ganske snålt å velge bunad fra et sted man ikke har noen som helst tilhørighet til, enten selv eller gjennom familien. Dette enten man har norsk eller utenlandsk opprinnelse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solbriller reagerer jeg ikke på - det er tross alt noe man kan ha behov for. Men jeg innrømmer at jeg ser stygt på de som kombinerer bunad med allværsjakke, joggesko og plastpose - det ødelegger antrekket, som feil tilbehør gjør med de fleste festplagg. Mvh snobb...

Når det gjelder tilhørighet synes jeg det er merkelig å velge en bunad fra et sted man ikke har noen form for tilknytning til. Tilhørighet kan være så mangt, og jeg legger meg ikke opp i hva slags personlige grunner folk har - et par års botid, en bestemor oppvokst der, mange års hytteliv i området - men å velge en fra et sted i landet man knapt har vært bare fordi den er fin blir rart for meg.

Endret av Daria
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunaris

For en teit problemstilling! Bunad er det ingen regler for! Dessuten, det er ikke et gammelt viking-plagg men bondeplagg  fra sent 1800-tall, så syns ikke bunad er så høytidelig som folk skal ha det til. 

 

Endret av Lunaris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker at jeg ønsket å ha kunstige blomster i håret til bunaden da jeg skulle konfirmere meg. Dette slo bestemor hardt ned på. Over lang tid. Jeg gråt til og med på badet og nektet å snakke med henne på et punkt. Eneste ordentlige krangelen jeg har hatt med bestemoren min. Men hun sto på sitt og sa at det var hennes mening. Husker hun ringte flere i søskenflokken sin og fortalte meg at de var helt enige med henne. Så for å glede henne, droppet jeg blomstene. Er veldig glad for det nå. Syns det ser teit ut med plast til bunad nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunaris
MammaLinda skrev (3 minutter siden):

Husker at jeg ønsket å ha kunstige blomster i håret til bunaden da jeg skulle konfirmere meg. Dette slo bestemor hardt ned på. Over lang tid. Jeg gråt til og med på badet og nektet å snakke med henne på et punkt. Eneste ordentlige krangelen jeg har hatt med bestemoren min. Men hun sto på sitt og sa at det var hennes mening. Husker hun ringte flere i søskenflokken sin og fortalte meg at de var helt enige med henne. Så for å glede henne, droppet jeg blomstene. Er veldig glad for det nå. Syns det ser teit ut med plast til bunad nå. 

Å hjelpes! Jeg syns de tar bunad altfor høytidelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunaris skrev (3 minutter siden):

Å hjelpes! Jeg syns de tar bunad altfor høytidelig. 

Ja, litt enig. Men samtidig syns jeg det er litt fint også. Eller, å ha respekt for plagget. Jeg fikk lov til å ha kunstige blomster i håret av min mor. Hun var helt nøytral. Men jeg lot meg påvirke av bestemors meninger🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor bruker du ikke bunad?

Anonymkode: 3b240...9b5

Fordi jeg velger selv hva jeg ønsker og gå I. Bruker andre penklær 

Anonymkode: 0d85a...a9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (2 timer siden):

Solbriller reagerer jeg ikke på - det er tross alt noe man kan ha behov for. Men jeg innrømmer at jeg ser stygt på de som kombinerer bunad med allværsjakke, joggesko og plastpose - det ødelegger antrekket, som feil tilbehør gjør med de fleste festplagg. Mvh snobb...

Når det gjelder tilhørighet synes jeg det er merkelig å velge en bunad fra et sted man ikke har noen form for tilknytning til. Tilhørighet kan være så mangt, og jeg legger meg ikke opp i hva slags personlige grunner folk har - et par års botid, en bestemor oppvokst der, mange års hytteliv i området - men å velge en fra et sted i landet man knapt har vært bare fordi den er fin blir rart for meg.

Hva tenker om innvandrere bruker bunaden? Dette spør jeg fordi du identifisere deg som snobb.

Anonymkode: 3b240...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva tenker om innvandrere bruker bunaden? Dette spør jeg fordi du identifisere deg som snobb.

Anonymkode: 3b240...9b5

Som jeg sier i innlegget - tilhørighet og tilknytning kan være så mangt. En innvandrer kan ha vel så mye tilknytning til et sted hen har bodd i årevis som en innfødt nordmann har til sin bestemors fødested.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes man kan gå med den bunaden man liker best. Synes ikke det er mer rart å gå med bunad man har null tilhørighet til enn bunad fra området besteforeldrene vokste opp. I begge tilfeller har man valgt bunaden man liker best og ikke den man har sterkest tilknytning til. Har respekt for de som er ærlige og sier de valgte bunaden de liker best, for det kan være ukomfortabelt å være ærlig. Så jeg har forståelse for at de som velger bunaden de liker best lyver og later som de har sterk tilknytning til andre områder enn der de vokste opp/bor.  

Anonymkode: 7e2d2...210

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...