Gå til innhold

Hvilke regler har vi for bruk av bunad?


AnonymBruker

Bunad  

170 stemmer

  1. 1. Kan bruke solbriller til buden?

    • Ja
      140
    • Nei
      30
  2. 2. Kan du velge hvilken som helst bunad?

    • Ja, du står fritt til å velge den beste bunaden selv.
      58
    • Nei, du må velge bunden i forhold til familien din er fra.
      112
  3. 3. Kan innvandrere bruke bunaden?

    • Ja, de kan velge hvilken som helst bunad
      54
    • Ja, de må velge bunaden som tilhører bostedet deres.
      91
    • Nei, bunaden skal ikke brukes av innvandrere.
      12
    • Kanskje, hvis de er født i Norge.
      13


Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, bunaden skal vise hvor man har størst tilhørighet, ikke hvor man har "røtter". Folk kan jo ha røtter fra hele Norge. 

Den enkle og beste regelen er at bunaden skal stemme med dialekten. Da slipper man at folk later som de har tilhørighet til områder de aldri har vært i.  Regelen kan generaliseres til samedrakt hvor kun de som kan snakke samisk bør bruke samedrakt og samedrakten bør stemme med samedialekten.  

Anonymkode: 08890...c7d

Hvorfor har ikke kongefamilie-damene Oslo-bunad, da? 

Jeg for min del kjøper Fosenbunad (Trøndelag) fordi mine oldeforeldre kom fra og bodde der hele sine liv. Mest sannsynlig da også deres foreldre. 

Det var mine besteforeldre som valgte å flytte til Oslo og få barn der. Selv om jeg ikke er imot det (og snakker Oslo-dialekt) betyr ikke det at jeg tenker på den travle, upersonlige hovedstaden som mitt "tilhørighetssted". 

Så ja, jeg snakker nok ikke trøndersk desverre, men familien min har en lang (og stolt, men det er en annen historie) historie fra Trondheimsområdet som jeg vil bevare i bunaden min :)

Det var liksom enten det, eller min mors bunad (Bergen) der hun vokste opp. 

Aldri Oslo-bunad. For upersonlig, moderne og stygg. Sorry! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Røde strømper som ugift, og sorte som gift, til bunad :) 

Anonymkode: 0e634...f99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 20.43):

Hvilke andre steder får man kjøpt i kvalitet? :)

Nei, jeg tror ikke det er Kystdrakten det er. Indre Fosen er vel et område rett vest for Trøndelag, så det er jo teknisk sett en kyst, men jeg tror det er to ulike plagg, altså. Fosenbunaden er en "variant" av de mange bunadene i Trøndelag. Vet ikke så mye om det, planen er at bunaden er ferdig en gang i 2023, så jeg har litt tid på meg :)

Fosenbunad - Trøndelag - Alle bunader - Norsk Flid nettbutikk og bunader

Anonymkode: a472b...18a

Ingen private som syr?

Anonymkode: b43d3...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg det med tilhørighet er viktig, men ikke nødvendigvis hvor familien kommer fra. Slik sett en mellomting av alternativene i spørsmål 2. 

Jeg mener også det med tilhørighet og tilknytning favner vidt. Hvor man selv er vokst opp, hvor slekten kommer fra, hvor man bor eller har bodd, gjennom nær tilknytning hos svigerfamilie eller hytte.  
 

Når mest hver krok i Norge har fått sin egen bunad, så synes jeg personlig det er litt komisk å velge bare ut fra hva en synes er pent. Og jeg må innrømme at det ser litt dumt ut med alle fra Oslo-Vest som går rundt med ulike bunader fra Telemark, etter knapt å ha vært der, uten tilknytning og med den eneste begrunnelsen at den er dyrest og penest... 
 

Dette var jo litt annerledes før da det ikke var så mange bunader, og det mange steder var vanlig å skaffe seg en bunad for eksempel fra Hardanger om området ikke hadde egen bunad. Så arver man en bunad er det bare å bruke og det med tilknytning mindre viktig, da man liksom formidler en del av den samlede bunadshistorien. Men dersom man i dag kunne valgt 10 andre bunader ut fra tilknytning og skaffer seg en Hardangerbunad bare fordi den er finest, så synes jeg det er veldig spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.thumb.png.8a677691c2b518df178ae80009689e9d.png

Etter 100 stemmer, er det tydelig at man bør velge bunad i forhold til bostedet, uavhengig om man er etnisk norsk eller har minoritetsbakgrunn. Det er igjen skremmende å se at 8 % mener at innvandrere som svensker, dansker, briter ikke har lov til å bruke bunad. Synes dere ikke det?

Anonymkode: 3b240...9b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abley skrev (På 8.4.2021 den 18.59):

Til og med ikke kongen gjør det 😐

Grusom setning.

Det heter "Ikke engang Kongen gjør det"

Anonymkode: 803ad...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

image.thumb.png.8a677691c2b518df178ae80009689e9d.png

Etter 100 stemmer, er det tydelig at man bør velge bunad i forhold til bostedet, uavhengig om man er etnisk norsk eller har minoritetsbakgrunn. Det er igjen skremmende å se at 8 % mener at innvandrere som svensker, dansker, briter ikke har lov til å bruke bunad. Synes dere ikke det?

Anonymkode: 3b240...9b5

Nå bor vi i et land der vi kan kle oss som vi vil. Helt uten forbud, regler, fengselsdom, pisking osv. Vi bor i Norge, vi kan kle oss akkurat slik vi ønsker!

En bør ikke gjøre noe annet enn det en vil.. 

selv har jeg en nedstøvet bunad jeg fikk til konf. har aldri brukt den, da jeg i utgangspunktet mener bunad er et stygt plagg, men hadde jeg ville hatt bunad hadde jeg kjøpt den jeg selv mente var den fineste uavhengig av bosted.

Er det ikke ironisk at vi feirer uavhengighet, frihet og valgfrihet men en gå med et bestemt plagg utifra geografi.. Tvert i mot av hva vi feirer den 17. Mai..

Alle kan gå med bunad, og alle kan gå med den bunaden de mener passer for de, og alle er helt fri til å ikke gå med bunad!

For et fantastisk land vi lever i!🇳🇴

Anonymkode: b86ea...01a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå bor vi i et land der vi kan kle oss som vi vil. Helt uten forbud, regler, fengselsdom, pisking osv. Vi bor i Norge, vi kan kle oss akkurat slik vi ønsker!

En bør ikke gjøre noe annet enn det en vil.. 

selv har jeg en nedstøvet bunad jeg fikk til konf. har aldri brukt den, da jeg i utgangspunktet mener bunad er et stygt plagg, men hadde jeg ville hatt bunad hadde jeg kjøpt den jeg selv mente var den fineste uavhengig av bosted.

Er det ikke ironisk at vi feirer uavhengighet, frihet og valgfrihet men en gå med et bestemt plagg utifra geografi.. Tvert i mot av hva vi feirer den 17. Mai..

Alle kan gå med bunad, og alle kan gå med den bunaden de mener passer for de, og alle er helt fri til å ikke gå med bunad!

For et fantastisk land vi lever i!🇳🇴

Anonymkode: b86ea...01a

Poenget med bunad er jo at det skal fortelle en historie om deg, er det ikke det da? 

Man lærer seg for eksempel ikke en spontan vestkantdialekt med full skarre "r" om man ikke brenner for vestkantkultur (med utdanning, jobb eller liknende innenfor feltet) eller en familie/opprinnelse som gjør talen spesiell for deg. 

Akkurat slik er det med bunader, og alle andre plagg. Vi pleier å gå med gummistoff når det er vått ute, eller solbriller når det skinner. Vi bruker ikke nisseluer når det ikke er jul, og vi går med hijab om religionen vår tilsier det. 

Vi går også med bunader som tilhører der vi kommer fra eller bor. 

Du kan jo selvfølgelig slenge på deg gummistøvler, fancy solbriller, bunad fra Finnmark, en snasen hijab og over der igjen en nisselue, og sprade nedover Karl Johan med et glis om munnen i snøvær, og ingen kommer til å styrte opp og skjelle deg ut for klesvalget ditt. 

Men altså... Vi har jo skikker. 

Anonymkode: 6d8ea...e69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Poenget med bunad er jo at det skal fortelle en historie om deg, er det ikke det da? 

Man lærer seg for eksempel ikke en spontan vestkantdialekt med full skarre "r" om man ikke brenner for vestkantkultur (med utdanning, jobb eller liknende innenfor feltet) eller en familie/opprinnelse som gjør talen spesiell for deg. 

Akkurat slik er det med bunader, og alle andre plagg. Vi pleier å gå med gummistoff når det er vått ute, eller solbriller når det skinner. Vi bruker ikke nisseluer når det ikke er jul, og vi går med hijab om religionen vår tilsier det. 

Vi går også med bunader som tilhører der vi kommer fra eller bor. 

Du kan jo selvfølgelig slenge på deg gummistøvler, fancy solbriller, bunad fra Finnmark, en snasen hijab og over der igjen en nisselue, og sprade nedover Karl Johan med et glis om munnen i snøvær, og ingen kommer til å styrte opp og skjelle deg ut for klesvalget ditt. 

Men altså... Vi har jo skikker. 

Anonymkode: 6d8ea...e69

Oho oho bunad politi:fnise:

Du kler på deg på en hvilken som helst dag, de dagene du velger å kjøre bunad stil gjør du det. Hva andre mennesker ønsker/velger/gjør har du egentlig ikke så mye med å gjøre.

Bunaden jeg har i boden, nedstøvet og møll luktende forteller faktisk ikke all verden om meg. Viss du hadde sett bunaden min kunne du ha fortalt; "dette er en bunad for dette spesifikke geografiske område og er ikke laget før et høyt menneske". Thats's it.. fra jeg var 15 til nå 40 har jeg et hav av historier, flyttet mye på meg.. og er ingen er sin bunad. Da føler jeg en må få noen antipsykotiske midler om en er et plagg..  Bunaden jeg har forteller ingenting om meg! Det er et plagg, ikke historien, kartet, geografien, livet mitt..

Folk bør velge det plagget de mener er finest. Få/ingen kjøper stygge sommer klær, få/ingen kjøper de styggeste regnklærene og igjen 

Vi feirer frihet :nori::nordvesta:Frihet til valg, frihet,  at en da skal være bundet til å gå med noe en synes er hæseligt og stygt og jævlig er bare slik en gjør i land vi faktisk ikkenønsker å sammenligne oss med!

Ta med deg fløyta og boten på kammerset bunadspoleti! Det hører ikke til i et fritt land alla 2021..

 

 

Anonymkode: b86ea...01a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Oho oho bunad politi:fnise:

Du kler på deg på en hvilken som helst dag, de dagene du velger å kjøre bunad stil gjør du det. Hva andre mennesker ønsker/velger/gjør har du egentlig ikke så mye med å gjøre.

Bunaden jeg har i boden, nedstøvet og møll luktende forteller faktisk ikke all verden om meg. Viss du hadde sett bunaden min kunne du ha fortalt; "dette er en bunad for dette spesifikke geografiske område og er ikke laget før et høyt menneske". Thats's it.. fra jeg var 15 til nå 40 har jeg et hav av historier, flyttet mye på meg.. og er ingen er sin bunad. Da føler jeg en må få noen antipsykotiske midler om en er et plagg..  Bunaden jeg har forteller ingenting om meg! Det er et plagg, ikke historien, kartet, geografien, livet mitt..

Folk bør velge det plagget de mener er finest. Få/ingen kjøper stygge sommer klær, få/ingen kjøper de styggeste regnklærene og igjen 

Vi feirer frihet :nori::nordvesta:Frihet til valg, frihet,  at en da skal være bundet til å gå med noe en synes er hæseligt og stygt og jævlig er bare slik en gjør i land vi faktisk ikkenønsker å sammenligne oss med!

Ta med deg fløyta og boten på kammerset bunadspoleti! Det hører ikke til i et fritt land alla 2021..

 

 

Anonymkode: b86ea...01a

Bunad politi faktisk 😂 Jeg tror du missa poenget HELT. 

Jeg bare prøvde å få frem at man pleier å bruke forskjellige plagg til forskjellige anledninger, i det stoffet som passer anledningen best. 

At du synes bunaden er stygg og velger å gå med en som ikke har noe som helst med deg eller din opprinnelse å gjøre, har jeg ingenting med, og bryr meg ikke om nevneverdig heller. Jeg bare prøver å få frem poenget med bunaden som plagg. 

Anonymkode: 6d8ea...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg synes det er merkelig å velge bunad til et sted man ikke har tilhørighet eller tilknytning til overhodet. Selv har jeg en bunad fra der hele pappas (og deler av mammas) familie hører til. 

Ellers synes jeg nok at plastposer og allværsjakker til bunad ødelegger litt av inntrykket, men jeg er ikke noe bunadspoliti. Jeg bryter "reglene" selv, for jeg har ikke noe problem med solbriller, og jeg har også bunadsparaply, i tillegg til at jeg har kjøpt meg bunadshårbøyle og bunadsmaske. 

Når det gjelder innvandrere og minoriteter: de er jo så flotte i bunader og festdrakter, jeg synes det bare er flott at de vil gå med det. Jeg føler faktisk litt stolthet rundt det jeg: tenk at noen fra et annet land har lyst til å bruke noe som jeg synes er så flott. Det er jo bare kult og stilig! Der tenker jeg det er naturlig å velge en bunad fra stedet de føler tilhørighet til. Ser ikke noe forskjell på det egentlig enn at jeg velger en bunad fra der familien min kommer fra (selv om jeg ikke er vokst opp der selv, men hvor jeg føler tilhørighet til). 

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abley skrev (På 8.4.2021 den 18.59):

Personlig bruker jeg ikke bunad, av flere grunner. For det første er det et plagg man bruker maks 3 dager i året - julaften, nasjonaldagen og kirkelige/rådelige hendelser som konformasjon/bryllup etc. På grunn av dette vil jeg helst ikke bruke 50 - 60 tusen på en kjole.

Mitt spørsmål er også den strenge kulturen rundt bunad for jenter. I kirken blir det tatt to forskjellige bilder - de med bunad og de uten -, og det at man som jente ikke vil ha bunad blir sett på som en skam. Hvorfor det? Menn har også en bunad, men det er ytterst sjelden (av hundre tusen) at menn kler seg i bunad. Til og med ikke kongen gjør det 😐

Menn har altså "ett" eller to penplagg, tuxedo og dress.

Kvinner har minst en million forskjellige varianter av kjoler, skjørt, bluser i alle forskjellige farger, fasonger og stoff. 

Likevel er kvinner de som "MÅ" handle inn bunad til konformasjonen, og får to blikk på gata på 17.mai om de ikke bærer plagget. Synes det er meget trist, og at bunaden burde være billigere. Ikke et "billig plagg" fra first price liksom, men et plagg som flere kan ha råd til.

Fikk streng beskjed av min mor da jeg nektet å kjøpe bunad til konformasjonen "Dette er din eneste sjanse! Du får ikke råd til et så dyrt plagg i livet ditt igjen!"

Jeg har nok penger til å kjøpe den, men før jeg ser behovet så lar jeg faktisk være. Den dagen jeg ser et bilde med ALLE i kongefamilien kledd i vårt nasjonalplagg, DA skal jeg spasere opp til den lokale symakeren! :) 

Her har du klart å lage en cocktail av veldig mye rart, og en del av det er ikke helt riktig heller. 

For det første, kongen har uttalt at han ikke ønsker å bruke bunad fordi han vil representere hele folket når han er i offentligheten. Siden bunader er tett knyttet til ulike geografiske områder synes han det blir å velge ut et område å representere. Så det er ikke som at han ikke bruker bunad fordi han synes det er stygt eller en tåpelig tradisjon, det ligger en tanke bak det. Sonja, som ikke er født kongelig, har en familietilknytning til flere steder i landet som Harald ikke har, derfor er det kanskje også mer naturlig for henne å bruke bunad. Haakon bruker forresten bunad, han har både askerbunad og fanabunad, som jeg kommer på nå i farten.

Økningen i markedet da er det menn som står for. Flere og flere menn skaffer seg bunad og man har fått begrepet bachelorbunad, fordi mange menn får bunad når de er ferdig med bachelorgraden sin. For kvinner har økningen i markedet stoppet, fordi de fleste voksne kvinner nå har bunad og mange konfirmanter arver bunad. At det ikke er like vanlig at gutter får bunad til konfirmasjon skyldes at det skjer midt i de fleste gutters verste voksefase og det er mye vanskeligere å etterjustere en herrebunad enn en kvinnebunad. 

Og bunad kan ikke bli så mye billigere enn det er om det skal produseres på en ordentlig måte av kyndige håndverkere, om disse håndverkerne skal får ordentlig betalt og om stoffene som brukes skal være av god kvalitet. Enkelte bunader består bare av håndsøm, og en del dekorasjon som broderi og perlebroderi som også er tidkrevende. Forkledet på en hardangerbunad tar omtrent 200 timer å brodere, jeg har sett forklær til salgs for 6000-10 000. Jeg synes du skal regne litt på det og se om det er en timepris du hadde godtatt å jobbe for. Kanskje det ikke er så dyrt likevel. Tradisjon og godt håndverk er vanskelig å demokratisere, det koster hva det koster. 

På norsk sier vi forresten ikke tuxedo, men smoking, og det heter bunadtilvirker, ikke symaker. 

Anonymkode: 5b37b...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her har du klart å lage en cocktail av veldig mye rart, og en del av det er ikke helt riktig heller. 

For det første, kongen har uttalt at han ikke ønsker å bruke bunad fordi han vil representere hele folket når han er i offentligheten. Siden bunader er tett knyttet til ulike geografiske områder synes han det blir å velge ut et område å representere. Så det er ikke som at han ikke bruker bunad fordi han synes det er stygt eller en tåpelig tradisjon, det ligger en tanke bak det. Sonja, som ikke er født kongelig, har en familietilknytning til flere steder i landet som Harald ikke har, derfor er det kanskje også mer naturlig for henne å bruke bunad. Haakon bruker forresten bunad, han har både askerbunad og fanabunad, som jeg kommer på nå i farten.

Økningen i markedet da er det menn som står for. Flere og flere menn skaffer seg bunad og man har fått begrepet bachelorbunad, fordi mange menn får bunad når de er ferdig med bachelorgraden sin. For kvinner har økningen i markedet stoppet, fordi de fleste voksne kvinner nå har bunad og mange konfirmanter arver bunad. At det ikke er like vanlig at gutter får bunad til konfirmasjon skyldes at det skjer midt i de fleste gutters verste voksefase og det er mye vanskeligere å etterjustere en herrebunad enn en kvinnebunad. 

Og bunad kan ikke bli så mye billigere enn det er om det skal produseres på en ordentlig måte av kyndige håndverkere, om disse håndverkerne skal får ordentlig betalt og om stoffene som brukes skal være av god kvalitet. Enkelte bunader består bare av håndsøm, og en del dekorasjon som broderi og perlebroderi som også er tidkrevende. Forkledet på en hardangerbunad tar omtrent 200 timer å brodere, jeg har sett forklær til salgs for 6000-10 000. Jeg synes du skal regne litt på det og se om det er en timepris du hadde godtatt å jobbe for. Kanskje det ikke er så dyrt likevel. Tradisjon og godt håndverk er vanskelig å demokratisere, det koster hva det koster. 

På norsk sier vi forresten ikke tuxedo, men smoking, og det heter bunadtilvirker, ikke symaker. 

Anonymkode: 5b37b...122

Det er da fremdeles mulig å ikke velge sørgelig sort på nasjonaldagen? I tillegg til det, hvorfor har Alexandra (tror jeg) bunad fra Agder når hun er født og oppvokst i Oslo? Hele familien hennes kommer fra det området. Ja, på morssiden har hun vel litt av hvert i blodet, men jeg ville likt en forklaring fra henne, hvorfor hun valgte den bunaden. Hun fikk vel gratis bunad hele oppveksten også. 

Hvorfor bruker ikke kronprins bunad på 17.mai? Skjønner at Kongen ikke vil representere ett sted, men hallo. Har man bunad så har man bunad? 

Jenter vokser også når de er 14 - 15 år gamle, selv om de nærmer seg slutten. Har aldri hørt utrykket "Bachelorbunad" ei heller sett så mange menn med bunad. 

Jeg prøvde heller å stille spørsmålet hvorfor det er så massivt press rundt bunad. Kongen går jo ikke med bunad, ikke kronprins heller. Men dronningen går med bunad, sådan kronprinsessa og Alexandra. Representerer ikke de Norge, er det bare gutta? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe av det verste jeg ser er broderte munnbind i bunadstil. Dette har ingenting med den norske bunaden å gjøre.

Anonymkode: d8b68...f62

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sådan skrev (15 minutter siden):

Det er da fremdeles mulig å ikke velge sørgelig sort på nasjonaldagen? I tillegg til det, hvorfor har Alexandra (tror jeg) bunad fra Agder når hun er født og oppvokst i Oslo? Hele familien hennes kommer fra det området. Ja, på morssiden har hun vel litt av hvert i blodet, men jeg ville likt en forklaring fra henne, hvorfor hun valgte den bunaden. Hun fikk vel gratis bunad hele oppveksten også. 

Hvorfor bruker ikke kronprins bunad på 17.mai? Skjønner at Kongen ikke vil representere ett sted, men hallo. Har man bunad så har man bunad? 

Jenter vokser også når de er 14 - 15 år gamle, selv om de nærmer seg slutten. Har aldri hørt utrykket "Bachelorbunad" ei heller sett så mange menn med bunad. 

Jeg prøvde heller å stille spørsmålet hvorfor det er så massivt press rundt bunad. Kongen går jo ikke med bunad, ikke kronprins heller. Men dronningen går med bunad, sådan kronprinsessa og Alexandra. Representerer ikke de Norge, er det bare gutta? 

Var det ikke du som så stolt snakket om at du skulle ha fosenbunad da, selv om du ikke var født og oppvokst der? Så du får lov til å velge bunad fra der slekta kommer fra, men ikke Ingrid Alexandra? Det er helt normalt å velge en bunad fra et annet sted enn der man er født og oppvokst, og mange ender på en bunad fra mors hjemsted eller som reflekterer mors familiebakgrunn. Hvorfor vet man ikke, men det kan kanskje være fordi mor ofte er mer engasjert og interessert i bunad enn far.

Gjennomsnittsjenta vokser ikke like mye fra 14-15-årsalderen som gjennomsnittsgutten. Selvsagt finner du unntak, enkelte jenter som vokser til nesten over natten som 18-åring og enkelte gutter som er så godt som ferdig utvokst når de er 14. Men om du leste det jeg skrev om etterjustering, så er det også en faktor her. Det er lettere for en bunadtilvirker å sy en kvinnebunad med såpass godt sømrom at den kan justeres både i bredde og lengde, enn det er å gjøre tilsvarende med en mannsbunad. 

Og så legger jeg ved et bilde av kronprinsen i bunad på 17. mai, bare sånn at du har sett det. Ser at det ikke er av nyere dato, men jeg bare tok det første jeg fant. Om du vil se mer kan du søke på navnet hans+bunad, så får du massevis av treff. 

Og hvorfor i alle dager er du så hissig? Det er jo ikke engang deg jeg svarte.

FIKK ASKERBUNAD: Prinsesse Ingrid Alexandra fikk Askerbunad da hun fylte fem år. Her på Skaugum i 2013. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Anonymkode: 5b37b...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var det ikke du som så stolt snakket om at du skulle ha fosenbunad da, selv om du ikke var født og oppvokst der? Så du får lov til å velge bunad fra der slekta kommer fra, men ikke Ingrid Alexandra? Det er helt normalt å velge en bunad fra et annet sted enn der man er født og oppvokst, og mange ender på en bunad fra mors hjemsted eller som reflekterer mors familiebakgrunn. Hvorfor vet man ikke, men det kan kanskje være fordi mor ofte er mer engasjert og interessert i bunad enn far.

Gjennomsnittsjenta vokser ikke like mye fra 14-15-årsalderen som gjennomsnittsgutten. Selvsagt finner du unntak, enkelte jenter som vokser til nesten over natten som 18-åring og enkelte gutter som er så godt som ferdig utvokst når de er 14. Men om du leste det jeg skrev om etterjustering, så er det også en faktor her. Det er lettere for en bunadtilvirker å sy en kvinnebunad med såpass godt sømrom at den kan justeres både i bredde og lengde, enn det er å gjøre tilsvarende med en mannsbunad. 

Og så legger jeg ved et bilde av kronprinsen i bunad på 17. mai, bare sånn at du har sett det. Ser at det ikke er av nyere dato, men jeg bare tok det første jeg fant. Om du vil se mer kan du søke på navnet hans+bunad, så får du massevis av treff. 

Og hvorfor i alle dager er du så hissig? Det er jo ikke engang deg jeg svarte.

FIKK ASKERBUNAD: Prinsesse Ingrid Alexandra fikk Askerbunad da hun fylte fem år. Her på Skaugum i 2013. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Anonymkode: 5b37b...122

Hæ? Jeg er hissig? Nå må du gi deg 🤭

Det der er jo fra mange mange år siden, og poenget er ikke at han ikke har møtt opp i bunad før, poenget er at han ikke bruker den 🙂

Nå har jeg bodd i området bunaden min kommer fra (Trondheimsområdet) så jeg har jo faktisk en fysisk tilknytning derifra selv om jeg har bosatt meg et annet sted. 

Ingrid Alexandra har vel egentlig ikke valgt bunaden sin, hun fikk vel i fødselsgave bunader så det holdt til alle steg av livet hennes til konformasjonen av Agder kommune... 😅 Så da var det vel egentlig ikke så store spørsmål om hvilken bunad det ble på henne. Jeg bare lurer på hvorfor? 

Slik var det de møtte opp i fjor. Gutta i sørgelig svart, mens jentene i bunader. Jeg ville tro at når du skal presentere Norge ville du slengt på deg bunaden du har fått/kjøpt til tja 60.000,- men neida 🤪

1457eda266c00e15ea21a1665e9357f25ec123f9a5bc6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sådan skrev (44 minutter siden):

Hæ? Jeg er hissig? Nå må du gi deg 🤭

Det der er jo fra mange mange år siden, og poenget er ikke at han ikke har møtt opp i bunad før, poenget er at han ikke bruker den 🙂

Nå har jeg bodd i området bunaden min kommer fra (Trondheimsområdet) så jeg har jo faktisk en fysisk tilknytning derifra selv om jeg har bosatt meg et annet sted. 

Ingrid Alexandra har vel egentlig ikke valgt bunaden sin, hun fikk vel i fødselsgave bunader så det holdt til alle steg av livet hennes til konformasjonen av Agder kommune... 😅 Så da var det vel egentlig ikke så store spørsmål om hvilken bunad det ble på henne. Jeg bare lurer på hvorfor? 

Slik var det de møtte opp i fjor. Gutta i sørgelig svart, mens jentene i bunader. Jeg ville tro at når du skal presentere Norge ville du slengt på deg bunaden du har fått/kjøpt til tja 60.000,- men neida 🤪

1457eda266c00e15ea21a1665e9357f25ec123f9a5bc6.jpg

Og kronprinsfamilien har hytte i Vest-Agder, så det er ikke akkurat utenkelig at Ingrid Alexandra føler seg nært knyttet til området når hele mors nærmeste familie i tillegg enten kommer derfra eller bor der. Hun har jo også askerbunaden, som representerer stedet der hun bor og har vokst opp, og det er den hun har på seg på bildet over her. Men å diskutere hvorfor hun har den bunaden hun har blir for dumt, hverken du eller jeg har noe med det.

Og poenget med bildet av kronprinsen er jo at han har bunad, og han bruker den. Så vidt jeg vet bruker han den stort sett hvert år på 17. mai utenfor Skaugum. Og han bruker også bunad av og til ellers ved representasjon. At han ikke bruker bunad i like stor grad som enkelte andre i kongefamilien regner jeg med handler om et personlig valg, og kanskje av og til om etikette. Det er også noe hverken du eller jeg har noe med. 

Og det er uansett ikke kongefamiliens bunader denne tråden handler om, så jeg trekker meg nå. og beklager til trådstarter at jeg visst klarte å starte en avsporing, det var ikke meningen. 

Anonymkode: 5b37b...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er nesten hele bunaden ødelagt av bunadsgeriljaen i Kristiansund. De bruker et stasplagg i kampen for sykehuset i Kristiansund.

En bunad var i utgangspunktet et stasplagg som ble brukt i bryllup, 17 mai og andre festdager.

Anonymkode: 31ff9...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/12/2021 at 4:51 PM, AnonymBruker said:

Røde strømper som ugift, og sorte som gift, til bunad :) 

Anonymkode: 0e634...f99

Det variere fra bunad til bunad gitt 

Anonymkode: 7a2e6...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/29/2021 at 6:25 PM, Sådan said:

Hæ? Jeg er hissig? Nå må du gi deg 🤭

Det der er jo fra mange mange år siden, og poenget er ikke at han ikke har møtt opp i bunad før, poenget er at han ikke bruker den 🙂

Nå har jeg bodd i området bunaden min kommer fra (Trondheimsområdet) så jeg har jo faktisk en fysisk tilknytning derifra selv om jeg har bosatt meg et annet sted. 

Ingrid Alexandra har vel egentlig ikke valgt bunaden sin, hun fikk vel i fødselsgave bunader så det holdt til alle steg av livet hennes til konformasjonen av Agder kommune... 😅 Så da var det vel egentlig ikke så store spørsmål om hvilken bunad det ble på henne. Jeg bare lurer på hvorfor? 

Slik var det de møtte opp i fjor. Gutta i sørgelig svart, mens jentene i bunader. Jeg ville tro at når du skal presentere Norge ville du slengt på deg bunaden du har fått/kjøpt til tja 60.000,- men neida 🤪

1457eda266c00e15ea21a1665e9357f25ec123f9a5bc6.jpg

Hun fikk også en beltestskk til konfirmasjonen 

Anonymkode: 7a2e6...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...