Gå til innhold

Hvilke regler har vi for bruk av bunad?


AnonymBruker

Bunad  

170 stemmer

  1. 1. Kan bruke solbriller til buden?

    • Ja
      140
    • Nei
      30
  2. 2. Kan du velge hvilken som helst bunad?

    • Ja, du står fritt til å velge den beste bunaden selv.
      58
    • Nei, du må velge bunden i forhold til familien din er fra.
      112
  3. 3. Kan innvandrere bruke bunaden?

    • Ja, de kan velge hvilken som helst bunad
      54
    • Ja, de må velge bunaden som tilhører bostedet deres.
      91
    • Nei, bunaden skal ikke brukes av innvandrere.
      12
    • Kanskje, hvis de er født i Norge.
      13


Anbefalte innlegg

Gjest 123 eller noe
AnonymBruker skrev (På 29.4.2021 den 17.56):

Noe av det verste jeg ser er broderte munnbind i bunadstil. Dette har ingenting med den norske bunaden å gjøre.

Anonymkode: d8b68...f62

Synes det er mye finere enn de blå, folk går vel ikke vanligvis med munnbind, så det har ikke mye med kulturen vår å gjøre uansett? (Før 2020 mener jeg)

Endret av 123 eller noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skruttveig skrev (På 11.5.2021 den 19.37):

Synes det er mye finere enn de blå, folk går vel ikke vanligvis med munnbind, så det har ikke mye med kulturen vår å gjøre uansett? (Før 2020 mener jeg)

Hva er problemet med å gå med munnbind og bunad?

Anonymkode: 3b240...9b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er problemet med å gå med munnbind og bunad?

Anonymkode: 3b240...9b5

Hvorfor kan ikke folk se litt ekstra fasjonable ut hvis de har betalt 50000 for en bunad, og slippe å se ut som en doktor i fjeset? Jeg sa ikke det var et problem, folk gjør hva de vil, men ser ikke poenget når noen har laget munnbind som faktisk passer til bunad. Bruker ingen av delene selv da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.4.2021 den 18.45):

Synes man kan gå med den bunaden man liker best. Synes ikke det er mer rart å gå med bunad man har null tilhørighet til enn bunad fra området besteforeldrene vokste opp. I begge tilfeller har man valgt bunaden man liker best og ikke den man har sterkest tilknytning til. Har respekt for de som er ærlige og sier de valgte bunaden de liker best, for det kan være ukomfortabelt å være ærlig. Så jeg har forståelse for at de som velger bunaden de liker best lyver og later som de har sterk tilknytning til andre områder enn der de vokste opp/bor.  

Anonymkode: 7e2d2...210

Helt enig. At beste- eller oldeforeldre har bodd et sted du knapt har satt dine ben gir ikke særlig tilknytning etter min mening. Da er det bedre å velge en bunad fordi man liker den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2021 den 18.17):

Var det ikke du som så stolt snakket om at du skulle ha fosenbunad da, selv om du ikke var født og oppvokst der? Så du får lov til å velge bunad fra der slekta kommer fra, men ikke Ingrid Alexandra? Det er helt normalt å velge en bunad fra et annet sted enn der man er født og oppvokst, og mange ender på en bunad fra mors hjemsted eller som reflekterer mors familiebakgrunn. Hvorfor vet man ikke, men det kan kanskje være fordi mor ofte er mer engasjert og interessert i bunad enn far.

Gjennomsnittsjenta vokser ikke like mye fra 14-15-årsalderen som gjennomsnittsgutten. Selvsagt finner du unntak, enkelte jenter som vokser til nesten over natten som 18-åring og enkelte gutter som er så godt som ferdig utvokst når de er 14. Men om du leste det jeg skrev om etterjustering, så er det også en faktor her. Det er lettere for en bunadtilvirker å sy en kvinnebunad med såpass godt sømrom at den kan justeres både i bredde og lengde, enn det er å gjøre tilsvarende med en mannsbunad. 

Og så legger jeg ved et bilde av kronprinsen i bunad på 17. mai, bare sånn at du har sett det. Ser at det ikke er av nyere dato, men jeg bare tok det første jeg fant. Om du vil se mer kan du søke på navnet hans+bunad, så får du massevis av treff. 

Og hvorfor i alle dager er du så hissig? Det er jo ikke engang deg jeg svarte.

FIKK ASKERBUNAD: Prinsesse Ingrid Alexandra fikk Askerbunad da hun fylte fem år. Her på Skaugum i 2013. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Anonymkode: 5b37b...122

Ingrid Alexandra har vokst opp på Skaugum i Asker, i samme hus som faren, kronprins Haakon vokste opp. Derfor har hun Asker bunad. Også i år stilte Kronprinsen i Asker-bunaden. De eneste som ikke gikk med bunad var prinsen og kongen.

Anonymkode: 7f89f...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2021 den 18.17):

Var det ikke du som så stolt snakket om at du skulle ha fosenbunad da, selv om du ikke var født og oppvokst der? Så du får lov til å velge bunad fra der slekta kommer fra, men ikke Ingrid Alexandra? Det er helt normalt å velge en bunad fra et annet sted enn der man er født og oppvokst, og mange ender på en bunad fra mors hjemsted eller som reflekterer mors familiebakgrunn. Hvorfor vet man ikke, men det kan kanskje være fordi mor ofte er mer engasjert og interessert i bunad enn far.

Gjennomsnittsjenta vokser ikke like mye fra 14-15-årsalderen som gjennomsnittsgutten. Selvsagt finner du unntak, enkelte jenter som vokser til nesten over natten som 18-åring og enkelte gutter som er så godt som ferdig utvokst når de er 14. Men om du leste det jeg skrev om etterjustering, så er det også en faktor her. Det er lettere for en bunadtilvirker å sy en kvinnebunad med såpass godt sømrom at den kan justeres både i bredde og lengde, enn det er å gjøre tilsvarende med en mannsbunad. 

Og så legger jeg ved et bilde av kronprinsen i bunad på 17. mai, bare sånn at du har sett det. Ser at det ikke er av nyere dato, men jeg bare tok det første jeg fant. Om du vil se mer kan du søke på navnet hans+bunad, så får du massevis av treff. 

Og hvorfor i alle dager er du så hissig? Det er jo ikke engang deg jeg svarte.

FIKK ASKERBUNAD: Prinsesse Ingrid Alexandra fikk Askerbunad da hun fylte fem år. Her på Skaugum i 2013. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Anonymkode: 5b37b...122

Og moren til Ingrid A kommer fra Agder-du hører kanskje på Mette Marit sin dialekt at hun snakker sørlandsdialekt. Man kan velge bunad fra mor sin side av slekten; far sin side eller der man selv har vokst opp

Anonymkode: 7f89f...f48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morten1 skrev (På 9.4.2021 den 20.19):

Synes man skal holde seg til tradisjoner når det kommer til bunad. Bunaden skal jo være en form for å vise hvor en kommer fra/har røtter fra. I det siste har det jo vært noen som har laget hijab til bunaden, dette mener jeg er feil, jo mer en tukler med bunader jo mer viskes kulturen ut.

det er bare folk som ikke har greie på bunad, som har et problem med hijab til bunad. Alle med LITT kunnskap om drakthistorie vet at bunadene tradisjonelt hadde hodeplagg som dekket håret. Hijab og bunad er et ikke-problem.

Anonymkode: 6bcc5...c69

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Live88 skrev (På 4.4.2021 den 17.34):

Fordi jeg vil gå i behagelige sko og ikke få hodepine pga solen dersom den skinner!

Da får du bruke noe annet enn bunad.

Anonymkode: 616c5...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da får du bruke noe annet enn bunad.

Anonymkode: 616c5...375

Nei, det kommer jeg ikke til å gjøre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.5.2021 den 22.48):

Ingrid Alexandra har vokst opp på Skaugum i Asker, i samme hus som faren, kronprins Haakon vokste opp. Derfor har hun Asker bunad. Også i år stilte Kronprinsen i Asker-bunaden. De eneste som ikke gikk med bunad var prinsen og kongen.

Anonymkode: 7f89f...f48

 

AnonymBruker skrev (På 19.5.2021 den 22.52):

Og moren til Ingrid A kommer fra Agder-du hører kanskje på Mette Marit sin dialekt at hun snakker sørlandsdialekt. Man kan velge bunad fra mor sin side av slekten; far sin side eller der man selv har vokst opp

Anonymkode: 7f89f...f48

Hvorfor i alle dager siterer du meg på dette?  Det er jo ikke jeg som har kranglet på og synes det er rart at Ingrid Alexandra bruker bunad fra Vest-Agder eller på stått at Håkon aldri bruker bunad, eventuelt bruker det alt for sjelden. Jeg har prøvd å forsvare valgene deres ut ifra de kunnskaper jeg har og det jeg har lest. Personen jeg diskuterte med derimot mente at det var feil av Ingrid Alexandra å bruke bunaden fra Vest-Agder og at Håkon ikke brukte bunad. Jeg har heller ikke noe sted skrevet at Ingrid Alexandra ikke har flere bunader enn en, eller at Sverre Magnus bruker bunad hver 17. mai. Les gjennom en gang til du, og korriger den som skal korrigeres.  

Anonymkode: 5b37b...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...