Gå til innhold

Keisersnitt er ikke å føde! Og vice versa! Krangel med gravid venninne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS sier jo selv at det bare er 4 år siden hennes siste barn ble FØDT, det som ble tatt med keisersnitt.

Anonymkode: ab06b...08e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvorfor så fordømmende overfor dette planlagte keisersnittet? Man får kun innholdet ks i Norge på medisinsk grunnlag, så jeg skjønner godt at venninnen er lei seg. Det ligger veldig klart en fordømmende holdning rundt uviljen til å kalle et ks en fødsel. Det er faktisk slik barnet hennes skal fødes, jeg fatter ikke at hun liksom skal settes på plass på grunn av dette forestående keisersnittet. 

Anonymkode: e88a9...b19

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til verden vha. keisersnitt? Betyr dette at jeg ikke er født da? 😂

Har jeg ingen fødselsdag? Har jeg en snitt-dag kanskje?

 

Anonymkode: 1a03a...025

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det var ikke jeg som lagde dramatikk om ordet. Beklage har jeg gjort, men mener fremdeles at keisersnitt ikke er å føde.

Anonymkode: 0edca...f25

Men best å holde meningen din for seg selv, og respekter at venninna di mener noe annet. Dette er bare tull å lage en stor sak av. Jeg personlig liker å tenke at keisersnitt er å føde , og bryr meg ikke om hva som er rett å si. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siddisen skrev (7 timer siden):

Når er din fødselsdag Lise?

-Nei jeg feirer operasjonsdag fordi jeg ble hentet ut ved keisersnitt

:ironi:

Jeg har 2 barn, en med vaginal fødsel og en med akutt keisersnitt. Begge barna har selvsagt fødselsdag og ble født. Jeg har vært gjennom en fødsel og en kirurgisk operasjon. 

Ordet fødselsdag kom leeenge før vi begynte med keisersnitt.. i wonder why?

Anonymkode: a8101...fbc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig med ts.

Å være født, og å ha en fødselsdag, er ikke det samme som Å FØDE. Å føde er et verb, noe du GJØR. Fødselsarbeid som noen her forklarer. Alternativ to er at barnet blir forløst  ved keisersnitt. Barnet er født - det har kommet ut i verden - men kvinnen har ikke født i ordets rette forstand. 

Anonymkode: ce7d9...e80

Født er jo det samme verbet... Å føde - føder - har/ født. 🤭

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med TS. Det er forskjell på å bli født og å føde. Barnet blir født ved keisersnitt også, men kvinnen har likevel ikke født - hun har vært gjennom en operasjon der barnet ble født. 

Anonymkode: 8fe34...46d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tull, hvor i all verden har du dette fra? 
 

 

Anonymkode: e88a9...b19

Fra jordmorfaget.

Anonymkode: 68176...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ks og vaginal fødsel. Jeg valgte ikke noen av delene, sykehuset gjorde det for meg i begge tilfellene.

Er dette noe å bli uvenner for? 

Anonymkode: a83e5...9d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet kommer uansett til verden da. Men alle vet jo at det er forskjell på å føde vaginalt og å få keisersnitt. Men hvorfor man skal krangle om hva begrepet føde innebærer skjønner jeg ikke. 

Anonymkode: 3ecc2...803

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fra jordmorfaget.

Anonymkode: 68176...58e

Eh, nei? Vi sier fødekvinne og snakker om fødsel uansett om barnet er forløst med sectio eller vaginalt. Så den må du nok dessverre lenger ut på  landet med. 
 

mvh jordmor

Anonymkode: e88a9...b19

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Språkforståelse....

Å føde er et aktivt verb som betegner selve fødearbeidet. Det å ha rier, oppleve åpning, kjempe med smertene, ta i med musklene for å presse barnet ut. Denne aktiviteten som vi kaller å føde. Ved f eks planlagte keisersnitt utfører mor ikke denne aktiviteten i det hele tatt, og det er her «stridens» kjerne ligger i dette tilfellet.

Mange her mener at å føde betyr å få barnet fra mors kropp ut i verden. Det kan nok brukes slik, men den opprinnelige og vanlige betydnlngen av ordet er å utføre fødearbeidet som beskrevet over.

Ar barnet blir født er en passiv form av verbet som kan brukes på begge prosesser.

Det blir som å tilbakelegge en distanse til fots eller i bil. Å føde er som å gå veien fra a til b. Å si at den som tok bilen gikk fra a til b er ikke helt riktig, for den har ikke utført selve aktiviteten å gå, selv om resultatet (ankomst b) er det samme. Analogien er ikke helt lik, men håper dere forstår.

Det kommer an på hva man legger i ordet. Den som har fått barn ved keisersnitt kan jo for enkelthets skyld si at hun har født barnet, men hun har ikke født i betydningen utført fødearbeidet. Og siden vi ikke har noe annet ord for å «gjennomføre fødearbeid» enn å føde, er det også riktig å si at å føde faktisk innebærer denne aktiviteten. For å føde er en helt spesifikk aktivitet som ikke ligner noe annet.

Anonymkode: 3835f...f7b

Nei? Man kan sammenligne det med å si "hen dro fra A til B"

Vaginal fødsel: Hen dro til fots fra A til B" 

KS: Hen dro med bil fra A til B.

De kom seg fra A til B, uavhengig av metode. 

Og barnet ble født, uavhengig av metode. Står ingenting noe sted om at barnet nå passere et spesifikt skilt i vagina før det regnes som "fødsel". Eller at fødsel betyr "kom ut av vagina/fødekanal". Hvis ordet føde skulle spesifikt bety å komme ut av vagina/fødekanal, så har man jaggu mye rart iløpet av livet som "blir født" 🙄🙄

En unge som kommer til verden blir født. Uavhengig av metoden.

Anonymkode: 5ae14...d1d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skremmende at mange har holdningen at man liksom ikke har født hvis barn er forløst med keisersnitt. Ofte er det traumatiske og dramatiske forhold under fødsel som gjør at man må forløse med ks. Og ofte er det traumatiske og dramatiske hendelser i livet som gjør at man bestemmer på forhånd at det skal være en ks-forløsning. Eller det kan være fysiske årsaker. 

Hvorfor i all verden er det viktig å påpeke at ks ikke er fødsel? Det er jo slik barnet blir født, så jeg fatter ikke at det kan være noe å krangle om. 

Anonymkode: e88a9...b19

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har født to barn, en vaginalt og en med KS. «Å føde» er bare en annen tidsformat av verbet «har født». 

Å føde - føder - fødte - har født

De ulike tidfomene av verbet har ikke egne definisjoner. Jeg var på sykehuset for «å føde» i begge tilfeller og fødte en med KS og en vaginalt. Skjønner ikke hvorfor dere mener «å føde» er noe helt annet enn å ha født! 🤷🏻‍♀️ 
 

Uansett, lite fintfølende ovenfor venninna di og helt utrolig at dere klarte å drive diskusjonen så langt at dere ikke er på talefot. 

Anonymkode: c9a9f...69c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så barn som kommer ut i verden ved keisersnitt har ikke en fødselsdag men operasjonsdag?

Ungen er i alle fall født, men du som mor har ikke hatt en fødsel?   

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så lykkelig over at jeg fødte barnet mitt vaginalt etter 2 timer aktiv fødsel. 3 timer totalt med rier. 2 pyntesting.  Ingen smertestillende eller hjelp under fødselen og baby hadde 10 på score umiddelbart. Dette medfører at jeg er denne flinkeste til å føde og hadde den mest naturlige fødselen uansett hvilken diskusjon eller konkurranse her på KG jeg deltar i!👏👏👏👏

Anonymkode: af485...c3b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er så lykkelig over at jeg fødte barnet mitt vaginalt etter 2 timer aktiv fødsel. 3 timer totalt med rier. 2 pyntesting.  Ingen smertestillende eller hjelp under fødselen og baby hadde 10 på score umiddelbart. Dette medfører at jeg er denne flinkeste til å føde og hadde den mest naturlige fødselen uansett hvilken diskusjon eller konkurranse her på KG jeg deltar i!👏👏👏👏

Anonymkode: af485...c3b

Gratulerer! ;)

Anonymkode: 3ac0c...e43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er så lykkelig over at jeg fødte barnet mitt vaginalt etter 2 timer aktiv fødsel. 3 timer totalt med rier. 2 pyntesting.  Ingen smertestillende eller hjelp under fødselen og baby hadde 10 på score umiddelbart. Dette medfører at jeg er denne flinkeste til å føde og hadde den mest naturlige fødselen uansett hvilken diskusjon eller konkurranse her på KG jeg deltar i!👏👏👏👏

Anonymkode: af485...c3b

Pøh, du har jo hatt en skikkelig pinglefødsel. Det er de som har kjempet seg gjennom minst 30 timer med smerter og rier som vinner konkurransen! 

#ironi (i tilfelle noen ikke skjønte det 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Enig med deg. Keisersnitt er ikke «å føde», det er en operasjon for å hente ut babyen. 

Anonymkode: ab9a6...f53

Så da har ikke babyen fødselsdag ettersom den ikke har blitt født i en fødsel? Keisersnitt er en fødsel, bare på kirurgisk vis. En fødselmåte likestilt med vaginal fødsel. At det er mulig å si at det ikke er å føde er fader meg det dummeste jeg har hørt på en stund🙄🙄🙄

Anonymkode: 39ebf...260

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gratulerer! ;)

Anonymkode: 3ac0c...e43

Takker! 🏆💪

Anonymkode: af485...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...