Gå til innhold

Keisersnitt er ikke å føde! Og vice versa! Krangel med gravid venninne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her krangles det altså om definisjoner.

Men hvordan kan du si at det er riktig at et barn «blir født» via keisersnitt. Men samtidig har personen ikke født barnet... 🤪

Å føde er bare en anne bruk av ordet å føde, å bli født ...

Ser noen har linket til et bilde over av ordet fødsel. Og er enig i at keisersnitt er annerledes fra vaginal fødsel, men at det uavhengig av metode, fødes barn ved ulike metoder, siden barnet uansett forløses fra moren på en eller annen måte.

Anonymkode: b2052...3dd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir 🍿🍿🍿 til frokost i dag, ser jeg.

Anonymkode: 8094e...673

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du er forløst ved keisersnitt.

Anonymkode: 5d627...256

Tror vi må begynne å si at folk har "forløsningsdag"

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det korrekte er nok vaginal fødsel/keisersnitt/kirurgisk fødsel. Men det spiller jo ingen rolle, da begrepet "å føde" er så innarbeidet. Min ble dratt ut med vakuum, så vet ikke hva det skal kalles 😀😉

Anonymkode: 816b7...cb5

og "vakuumdag", "epiduraldag", "lystgassdag" "akupunkturdag" så må vi selvsagt ikke glemme "tangdag"

- alle disse i tillegg til fødselsdag må vi selvsagt ha slik at man får satt folk i bås på hvordan man kom til verden 🤪

Anonymkode: 1c66f...ac1

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina

Du oppfører deg ganske dust, ja.

Istedetfor å lage en diskusjon når ALLE vet at keisersnitt reduseres til noe «mindre» og veldig mange kvinner har vanskelige opplevelser knyttet til fødsel (og keisersnitt ikke minst) - så kunne du bare droppet debatten?

Hun ønsket støtte. Ikke meninger om hvordan hun ikke skal FØDE.

Jeg har kun erfart vaginal fødsel, har ingen interesse av å presisere eller mene at mine venninner med KS ikke har født.

Flere går gjennom timesvis med rier og har hele fødselen bortsett fra aller siste fase.

Poenget til de med planlagt KS er ikke at det er tilsvarende en vaginal fødsel, men  at opplevelsen ikke er mindre verdt.

Folk som skal diskutere dette og presisere har korte empatiske antenner :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo såklart to forskjellige ting, men barnet kommet jo "ut".

Fødsel: 

Fødselen er siste etappe av svangerskapet. Barnet kommer ut fra livmoren og ut i det fri. Denne etappen er for mange den hardeste etappen, men kvinnekroppen er skapt for å føde og har alt den trenger for å føde. Fødselen er en lang prosess, og mot slutten av den, når kroppen og barnet er klart, sender kvinnens kropp signaler til kvinnen som gir henne pressetrang. Ved å følge den naturlige pressetrangen skyves barnets hode ned og barnet kommer ut av kvinnen. Kvinnen bruker store krefter i denne pressfasen.

Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Fødsel#Fødsel_hos_mennesker

Keisersnitt:

Keisersnitt (Latin: sectio caesareae) er et kirurgisk inngrep for å få ut et barn fra morens livmor når det oppstår komplikasjoner ved fødselen

Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Keisersnitt

 

Anonymkode: fed34...863

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert veldig sårt for henne, og her burde du aldri gå inn i diskusjonen. Hva spiller det noen rolle? Annet enn å mulig såre en venninne? Blir som å diskutere flaske/amming? Helt unødvendig! 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har ett barn som er født vaginalt og ett som er født med keisersnitt. Ergo har jeg vel hatt én vaginal fødsel og én kirurgisk fødsel? 

Jeg forstår det som at hun betyr mye for deg, så da tror jeg du bare får legge deg flatere enn flatet og la henne få definere det hun skal gjennom som fødsel, helt uavhengig av hva du egentlig måtte mene om saken. Definisjonen er viktig for henne her og nå, og antagelig relativt lite viktig for deg. 

Anonymkode: e41c1...a1a

Fødsel betyr jo vaginalt.

Anonymkode: fed34...863

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Fødsel betyr jo vaginalt.

Anonymkode: fed34...863

Kilde på at fødsel betyr vaginalt?

Anonymkode: 14683...f9f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kilde på at fødsel betyr vaginalt?

Anonymkode: 14683...f9f

Det ser du lenger opp her, men om du virkelig ikke forstår det så har du ikke bare en skrue løs. 

Anonymkode: fed34...863

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde keisersnitt, og selv om jeg har «født» så sier jeg ikke det, prøver alltid å bruke et annet ord enn født, fødsel etc 

Jeg mener ikke at det er feil, jeg bare er redd for å bli irettesatt 

Anonymkode: 6ec0f...302

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språkforståelse....

Å føde er et aktivt verb som betegner selve fødearbeidet. Det å ha rier, oppleve åpning, kjempe med smertene, ta i med musklene for å presse barnet ut. Denne aktiviteten som vi kaller å føde. Ved f eks planlagte keisersnitt utfører mor ikke denne aktiviteten i det hele tatt, og det er her «stridens» kjerne ligger i dette tilfellet.

Mange her mener at å føde betyr å få barnet fra mors kropp ut i verden. Det kan nok brukes slik, men den opprinnelige og vanlige betydnlngen av ordet er å utføre fødearbeidet som beskrevet over.

Ar barnet blir født er en passiv form av verbet som kan brukes på begge prosesser.

Det blir som å tilbakelegge en distanse til fots eller i bil. Å føde er som å gå veien fra a til b. Å si at den som tok bilen gikk fra a til b er ikke helt riktig, for den har ikke utført selve aktiviteten å gå, selv om resultatet (ankomst b) er det samme. Analogien er ikke helt lik, men håper dere forstår.

Det kommer an på hva man legger i ordet. Den som har fått barn ved keisersnitt kan jo for enkelthets skyld si at hun har født barnet, men hun har ikke født i betydningen utført fødearbeidet. Og siden vi ikke har noe annet ord for å «gjennomføre fødearbeid» enn å føde, er det også riktig å si at å føde faktisk innebærer denne aktiviteten. For å føde er en helt spesifikk aktivitet som ikke ligner noe annet.

Anonymkode: 3835f...f7b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde keisersnitt, og selv om jeg har «født» så sier jeg ikke det, prøver alltid å bruke et annet ord enn født, fødsel etc 

Jeg mener ikke at det er feil, jeg bare er redd for å bli irettesatt 

Anonymkode: 6ec0f...302

Hvorfor må man diskutere i heletatt hvordan barnet kom ut?

De fleste bruker jo ordet født.

Om noen spør deg, "når ble han født da?" " FØDT??? Her var det keisersnitt!" 

Anonymkode: fed34...863

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det korrekte er nok vaginal fødsel/keisersnitt/kirurgisk fødsel. Men det spiller jo ingen rolle, da begrepet "å føde" er så innarbeidet. Min ble dratt ut med vakuum, så vet ikke hva det skal kalles 😀😉

Anonymkode: 816b7...cb5

Ja hva mener egentlig TS om det? Kalles det «å føde» når ungen blir dratt ut? 😂 Er det bare veien ut som er viktig? 

Anonymkode: 63a6c...978

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det så viktig for deg hvilken måte barnet til venninna di kommer til verden på?

Anonymkode: 3ac0c...e43

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ts.

Å være født, og å ha en fødselsdag, er ikke det samme som Å FØDE. Å føde er et verb, noe du GJØR. Fødselsarbeid som noen her forklarer. Alternativ to er at barnet blir forløst  ved keisersnitt. Barnet er født - det har kommet ut i verden - men kvinnen har ikke født i ordets rette forstand. 

Anonymkode: ce7d9...e80

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føde er føde, keisersnitt er keisersnitt. Men begge er en forløsning! Har du tatt keisersnitt har du forløst et barn, ikke født. 

Anonymkode: 68176...58e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Føde er føde, keisersnitt er keisersnitt. Men begge er en forløsning! Har du tatt keisersnitt har du forløst et barn, ikke født. 

Anonymkode: 68176...58e

Tull, hvor i all verden har du dette fra? 
 

 

Anonymkode: e88a9...b19

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer mest på hvorfor denne venninnen får lov til å velge å ta keisersnitt, jeg trodde ikke dette var valgfritt?

Anonymkode: 545cb...51c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har selv satt to barn til verden, en gang ved å føde, og en gang ved keisersnitt. Da jeg og en gravid venninne for noen uker siden snakket om fødsel, reagerte hun på at jeg mente at keisersnitt ikke er å føde😳 Hun mente jeg prøvde å "shame" henne for å velge keisersnitt, men det er jo helt teit da jeg selv valgte keisersnitt sist. Det ble en stor krangel, og vi gikk fra å snakke sammen hver dag, til at hun ignorerer meg totalt. Har jeg virkelig bomma så hardt på definisjonene? Jeg har alltid tenkt at begge deler er fødsler, men at den ene er å føde, den andre er operasjon. Jeg vet jo at jeg bør ha forståelse og at hun kanskje er ekstra sensitiv pga graviditet, men føler ikke jeg bare skal legge meg flat og si meg enig heller? Hvis ikke jeg har helt feil da😳 Er bare 4 år siden mitt siste barn ble født, trodde ikke jeg var så utdatert/uopplyst. Hjelp, hvordan får jeg henne til å forstå jeg ikke mente noe vondt? Vil ikke miste en god venninne. Hun tar ikke tlf, svarer ikke på melding/snap/messenger. Har tenkt på ringe samboeren hennes, men det blir kanskje for drøyt. Burde jeg la henne være?

Anonymkode: 0edca...f25

Jeg har ikke lest alle svarene, men synes du får mye pes. Min første tanke var at jeg jammen ikke er sikker på selve definisjonen. Jeg slo det opp i den offisielle ordboka (ser at flere har linket), og da kan det se ut som at du har bommet på definisjonen, ja. Og hvem gjør ikke det iblant? 

Du skriver selvHar jeg virkelig bomma så hardt på definisjonene? Jeg har alltid tenkt at begge deler er fødsler, men at den ene er å føde, den andre er operasjon.

Hvis keisersnitt er en fødsel, hvorfor føder ikke mor da?

Jeg kunne lett selv ha havnet i en slik uenighet med en hormonell mor fordi jeg ikke alltid har helt oversikt over alle definisjoner. Du vet selv best om hennes reaksjon er vanlig reaksjon for henne eller om den kan settes på kontoen for løpske gravidehormoner.

Så hvorfor svarer hun ikke? Det kan være fordi hun forventer at du skal beklage, og at den beklagelsen du evt. skriver ikke oppleves oppriktig for henne. Det er stort å innrømme egne feil - og det er sannsynligvis det hun ønsker fra deg. Så får du ta stilling til om du kan se på det som en feil du har gjort eller ikke.

Lykke til med vennskapet! 

Anonymkode: 36aff...45e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det er stor forskjell på et planlagt keisersnitt og en fødsel som har endt i keisersnitt. I siste tilfelle så har man etter min mening født, da kroppen har gjort mye av fødearbeidet. 

Anonymkode: ce7d9...e80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...