Gå til innhold

Keisersnitt er ikke å føde! Og vice versa! Krangel med gravid venninne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Å ta keisersnitt er ikke å føde. Ferdig snakket. Det er ikke sånn at vi bruker kirurgisk fødsel og vaginal fødsel som begreper. Vi bruker keisersnitt, «å tas med keisersnitt» og å føde, å fødes. Ja barnet kommer til verden, det får en bursdag. Men barnet er jo for all del ikke FØDT! Bare hentet! 

Anonymkode: ab9a6...f53

Du virker veldig påståelig. Viktigste av alt er å få rett? Modent.

Anonymkode: 0ca84...82b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men ordet "født/fødes" er jo et begrep som bruker om MYE annet enn bare babyer som kommer ut av vagina.

En idé kan bli født. Den kommer jo ikke ut av fitta av den grunn. Den bare kommer ut i verden. 

Anonymkode: 5ae14...d1d

Den kommer ut av deg. Den blir ikke kirurgisk hentet ut av deg.... 

Anonymkode: ab9a6...f53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

For å kunne ha født (med KS, eller vaginalt) så må man faktisk føde først. 

Det er ikke mulig å kunne ha født, uten å først føde. 

Enkelt å greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den kommer ut av deg. Den blir ikke kirurgisk hentet ut av deg.... 

Anonymkode: ab9a6...f53

Om den blir kirurgisk hentet ut eller ikke er flisespikkeri, og fører til ukorrekt bruk av ordet. 

Så lenge idéen, barnet osv er kommet ut, uansett på hvilken måte, så er det født. 

Anonymkode: b9ebf...f97

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om den blir kirurgisk hentet ut eller ikke er flisespikkeri, og fører til ukorrekt bruk av ordet. 

Så lenge idéen, barnet osv er kommet ut, uansett på hvilken måte, så er det født. 

Anonymkode: b9ebf...f97

Barnet er født, men moren føder ikke ved keisersnitt 

Anonymkode: 52535...f62

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! En venninne som har tatt keisersnitt 3 ganger, sier hun har født. Det har hun ikke. Hun grein seg til keisersnitt, og sier at bekkenes var for smalt til å føde naturlig. Jeg har født vaginalt 4 ganger. Det er å føde, ikke keisersnitt. 

Anonymkode: 1c0cf...80f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor heter det "født med keisersnitt" da? Eller "hun fødte med/ved hjelp av keisersnitt"? Det er, meg bekjent, to måter å føde barn på, vaginalt og ved hjelp av keisersnitt. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Den kommer ut av deg. Den blir ikke kirurgisk hentet ut av deg.... 

Anonymkode: ab9a6...f53

Ahaaaaa.... så det er der skoen trykker. At noe må krøstes og kravle ut av deg for at det skal være en fødsel. Men om en lege med skalpell har skjært i deg da er det ikke en fødsel.

Så om jeg driter ut en bendelorm, da har jeg født? 🥰 🦠

Eller om et insekt har lagt egg under huden min og larvene klekker og begynner krafse seg ut av meg.. dette er en fødsel? Men at en baby kommer til verden ut av et snitt i magen, er ikke et barn som blir født ut i verden?

Men alt som "kommer ut av oss" er en fødsel. Være det en idé, et barn, bendelorm, larver... men ikke barn via keisersnitt fordi det var noen som snittet i huden fra før. Godt å få på det rene hva dere legger i begrepet å føde.

Anonymkode: 5ae14...d1d

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skal man så å si konkurrere? 

Anonymkode: 9c5d7...eaa

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er din fødselsdag Lise?

-Nei jeg feirer operasjonsdag fordi jeg ble hentet ut ved keisersnitt

:ironi:

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig! En venninne som har tatt keisersnitt 3 ganger, sier hun har født. Det har hun ikke. Hun grein seg til keisersnitt, og sier at bekkenes var for smalt til å føde naturlig. Jeg har født vaginalt 4 ganger. Det er å føde, ikke keisersnitt. 

Anonymkode: 1c0cf...80f

Oi oi, her var det en veldig høy pidestall du har satt deg selv på virker det som..

Er det en slags kvinnelighet en konkurrerer om? Hvem som har mest smerter i løpet av det å bringe et barn frem? Hva som er ekte, og ergo hvem som er ekte? 

Altså hva er greia til enkelte spesefikke mennesker som skriker som 12 barn i trassalderen om "neeei du har ikke født, jeg har født mer enn deg".. Høre jo ut som en mer hurpete krangel enn "min pappa er sterkere enn din"

Ts, virkelig? Har du en såpass tåpelig krangel med en venninne?

En kvinner føder et barn, om det kommer ut av hun her eller der spiller vel ingen rolle så lenge det går bra med mor og barn.

 

Anonymkode: 73160...0ab

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja fødsel er det kanskje, men det er likevel vel ikke å føde. På samme måte som å føde ikke er en operasjon:S

Anonymkode: 0edca...f25

Det er ikke en vaginal fødsel, men det er likevel en fødsel. Fødsel kan skje på forskjellige måter.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Har a'født barnet?"

"Nei. Det ble keisersnitta."

"??"

"Ble barnet født?"

"Ja. Ved keisersnitt."

Det blir jo født. Ikke krangle og stresse opp en gravid veninne med sånt

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å ta keisersnitt er ikke å føde. Ferdig snakket. Det er ikke sånn at vi bruker kirurgisk fødsel og vaginal fødsel som begreper. Vi bruker keisersnitt, «å tas med keisersnitt» og å føde, å fødes. Ja barnet kommer til verden, det får en bursdag. Men barnet er jo for all del ikke FØDT! Bare hentet! 

Anonymkode: ab9a6...f53

Selvfølgelig er barnet FØDT når det fødes med keisersnitt. 

Det heter Per ble født med keisersnitt i forrige uke. Det heter IKKE Per ble hentet med keisersnitt i forrige uke🙄

 

Anonymkode: fe26e...eb5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er en fødsel

 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Fødsel

 

Og dette er keisersnitt 

 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Keisersnitt

Anonymkode: 05cc5...74e

Og der står det at keisersnitt bl.a. er en måte å raskt gjennomføre fødselen ved komplikasjoner. 

GJENNOMFØRE fødselen.

Anonymkode: fe26e...eb5

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, Boomkat said:

Tror du burde Google litt TS. Å føde kommer fra norrønt og betyr å bringe til verden. Hva sier du egentlig til folk når de spør når du fødte? Nei jeg operere ut barnet mitt 5 januar 2018?? Eller sier du at du fødte? Tåpelig hele tråden. Noen får keisersnitt av en grunn, men ikke si at de ikke føder for det. Det kan være sårt å ikke få den muligheten til å ha en vaginal fødsel! Noen av oss må ha planlagt keisersnitt på grunn av psykiske eller fysiske årsaker, men jeg har født barnet mitt! 

Har nada å si hva ordet kommer av, fødsel er "den prosessen hos dyr hvor avkommet utstøtes fra morens kropp". Det er en naturlig prosess. Keisersnitt er en unaturlig prosess. Det er ikke det samme. En kvinne som kun har tatt keisersnitt har aldri født.

Anonymkode: 45923...453

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars yngste barnet ditt da, som ikke får feire fødselsdag da hen aldri ble født. "Nei, du skjønner lille venn, for mamma er definisjonen av ordet fødsel veldig viktig, og siden du ble hentet ut kirurgisk så ble det ingen fødselsdag å feire for deg"

Anonymkode: 14683...f9f

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ingen har sagt det er bare bare med keisersnitt. Men det er ikke = å føde. Uttaler meg ingenting om hva som er «best» eller mest prestisjefylt. Kun at det er faktisk ikke det samme! I det hele tatt! Særlig ikke i de påfølgende dagene/ukene! 

Anonymkode: ab9a6...f53

Det fine med denne tåpelige diskusjonen er jo at den har en fasit i ordboka. Og den sier at du tar feil. Å føde er et verb, og betyr det samme enten du snakker om å ha født et barn, eller å føde. 

Ta krangelen med språkrådet hvis du ikke liker DEFINISJONEN. Men jo, et keisersnitt er å føde. Ingen påstår at det er likt som en vaginal fødsel. 

Du har et veldig unyansert forhold til språk. 

Letter-K-blue-icon.png
II føde v2 (norrønt fǿda)
1 sette til verden
føde barn / hun er født i 1921 / være født og oppvokst i Bergen / være født blind / hun er født Olsen / han er den fødte gjøgler har medfødte anlegg som gjøgler
bli født komme til verden
ikke født i går ikke naiv og uerfaren
2 frambringe
leve i en tid da det fødes mange nye tanker / det øyeblikk et kunstverk fødes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har nada å si hva ordet kommer av, fødsel er "den prosessen hos dyr hvor avkommet utstøtes fra morens kropp". Det er en naturlig prosess. Keisersnitt er en unaturlig prosess. Det er ikke det samme. En kvinne som kun har tatt keisersnitt har aldri født.

Anonymkode: 45923...453

Nei, det der er en av dine meningsfeller som har lagt inn den formuleringen på Wikipedia. 

Den faktiske definisjonen av fødsel er "det at et barn (eller et dyrs unge) forløses fra moren "

https://naob.no/ordbok/fødsel 

Og forløse "bringe (foster) ut av mors liv"

https://naob.no/ordbok/forløse 

 

Anonymkode: fe26e...eb5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...