Gå til innhold

Keisersnitt er ikke å føde! Og vice versa! Krangel med gravid venninne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble aldri født. Hvordan kan jeg skrive her da dere :klo: 

Anonymkode: 12f24...4a2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen fødselsdag på keisersnitt barn? 

Er dette virkelig viktig? Er vel kanskje ikke å føde, men barnet blir likevel født.

Anonymkode: 52522...705

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme case er at epidural i utgangspunktet ikke er en naturlig fødsel, og de som har hatt det og mener at det likevel er naturlig tar seg selvfølgelig nær av det fordi det svekker mestringsfølelsen når man legger til medisinske hjelpemidler der noen fint klarer seg uten. 

Disse diskusjonene vil aldri ta slutt. 

Anonymkode: c3097...d16

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samme case er at epidural i utgangspunktet ikke er en naturlig fødsel, og de som har hatt det og mener at det likevel er naturlig tar seg selvfølgelig nær av det fordi det svekker mestringsfølelsen når man legger til medisinske hjelpemidler der noen fint klarer seg uten. 

Disse diskusjonene vil aldri ta slutt. 

Anonymkode: c3097...d16

Men hvorfor driver ikke-gravide på med å diskutere slikt med gravide som skal ta keisersnitt og/eller med mødre som har fått epidural under fødselen, egentlig?

Anonymkode: 12f24...4a2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har selv satt to barn til verden, en gang ved å føde, og en gang ved keisersnitt. Da jeg og en gravid venninne for noen uker siden snakket om fødsel, reagerte hun på at jeg mente at keisersnitt ikke er å føde😳 Hun mente jeg prøvde å "shame" henne for å velge keisersnitt, men det er jo helt teit da jeg selv valgte keisersnitt sist. Det ble en stor krangel, og vi gikk fra å snakke sammen hver dag, til at hun ignorerer meg totalt. Har jeg virkelig bomma så hardt på definisjonene? Jeg har alltid tenkt at begge deler er fødsler, men at den ene er å føde, den andre er operasjon. Jeg vet jo at jeg bør ha forståelse og at hun kanskje er ekstra sensitiv pga graviditet, men føler ikke jeg bare skal legge meg flat og si meg enig heller? Hvis ikke jeg har helt feil da😳 Er bare 4 år siden mitt siste barn ble født, trodde ikke jeg var så utdatert/uopplyst. Hjelp, hvordan får jeg henne til å forstå jeg ikke mente noe vondt? Vil ikke miste en god venninne. Hun tar ikke tlf, svarer ikke på melding/snap/messenger. Har tenkt på ringe samboeren hennes, men det blir kanskje for drøyt. Burde jeg la henne være?

Anonymkode: 0edca...f25

Jeg hadde sikkert reagert som venninnen din. Skal en ha keisersnitt blir en shamet fordi det ikke er vaginal fødsel, har en epidural er det gale fordi det ikke er «naturlig» Så bør det naturligvis ta lengst mulig tid. Bare den psykodiskusjonen på dette innlegget her viser hvilke voldsomme følelser og meninger folk har rundt fødsel. Å mene ditt og datt får en bare gjøre, men hva var poenget med å krangle om det? Var det nødvendig, viktig eller velgjørende at hun som skulle ta keisersnitt ble gjort så oppmerksom på at din definisjon på kvalifisert fødsel var rett at du var villig til å gå i krigen på den? Hvis svaret er ja,i ditt hode, så bare hold deg unna, da vil du alltid være en slik som havner i krangler. Slitsom. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Ja da fødte du barnet ved keisersnitt, ikke ved *å føde*. Skjønner ikke hva greia er med å kreve at det er å føde! For det er ikke det! Akkurat som at det å føde ikke er en operasjon.

Anonymkode: 0edca...f25

KS er fødsel, det andre er en vaginal fødsel.

Anonymkode: d14cf...01f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor krangler dere når det er en fasit? Nemlig ordboka.

De som sier det ikke er å føde, tar feil. Med et stort punktum etter. Hvis dere tror dere kan norsk bedre enn språkrådet, så er det nok på tide å lande litt.

https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=føde&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge 

Letter-K-blue-icon.png
II føde v2 (norrønt fǿda)
1 sette til verden

Anonymkode: 4a826...4c1

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Å ta keisersnitt er ikke å føde. Ferdig snakket. Det er ikke sånn at vi bruker kirurgisk fødsel og vaginal fødsel som begreper. Vi bruker keisersnitt, «å tas med keisersnitt» og å føde, å fødes. Ja barnet kommer til verden, det får en bursdag. Men barnet er jo for all del ikke FØDT! Bare hentet! 

Anonymkode: ab9a6...f53

Nei, vi bruker keisersnitt og vaginal/normal fødsel. Og både vaginal og normal hinter til at det andre også er en fødsel.

Anonymkode: d14cf...01f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Personen har da fortsatt ikke fødet ungen.

Anonymkode: 5d627...256

Fødet?

Anonymkode: d14cf...01f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Forløst, kalles det når man tar keisersnitt. 

Baby forløses ved keisersnitt, og fødes vaginalt. 

Å føde er prosessen hvor baby utstøtes fra mors kropp. 

Anonymkode: 9dc4b...477

Forløsning er ikke låst til KS.

Anonymkode: d14cf...01f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dem som stiller språkrådets ordbok i tvil;

Språkrådet er statens fagorgan i språkspørsmål og har som oppgave å sette offisiell norsk språkpolitikk ut i livet på vegne av Kulturdepartementet. Språkrådet forvalter rettskrivningen for bokmål og nynorsk.

Anonymkode: 4a826...4c1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (6 timer siden):

Selv om KS er en operasjon, så fødes jo barnet, så det er jo også en fødsel?? :troest:

Det er en forløsning. Barnet forløses ved keisersnitt - som er en operasjon. 
Om barnet passerer fødekanalen og kommer ut den veien blir barnet født 

Anonymkode: 70f10...ab1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er en forløsning. Barnet forløses ved keisersnitt - som er en operasjon. 
Om barnet passerer fødekanalen og kommer ut den veien blir barnet født 

Anonymkode: 70f10...ab1

Barnet blir også født ved KS. Slutt med dette "jeg kan norsk bedre enn ordboka"-tullet.

Anonymkode: 4a826...4c1

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en forløsning. Barnet forløses ved keisersnitt - som er en operasjon. 
Om barnet passerer fødekanalen og kommer ut den veien blir barnet født 

Anonymkode: 70f10...ab1

Altså påstår du at jeg ikke er født! :jolie:  :hoho: 

Anonymkode: 12f24...4a2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (7 timer siden):

Tja. Jeg har en sønn sammen med min ekskone. Det hender folk spør om hvem av oss som fødte han. Da svarer jeg med god samvittighet at det  var meg. Uten å spesifisere at det ble keisersnitt. 

Her spør jo folk fordi de lurer på hvem som er biologisk mor, ikke for å vite hvem som evt pressa ut ungen.

Anonymkode: bd4de...4ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selvfølgelig er barnet FØDT når det fødes med keisersnitt. 

Det heter Per ble født med keisersnitt i forrige uke. Det heter IKKE Per ble hentet med keisersnitt i forrige uke🙄

 

Anonymkode: fe26e...eb5

Det heter faktisk forløst ved keisersnitt. 

Anonymkode: ce7d9...e80

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Altså påstår du at jeg ikke er født! :jolie:  :hoho: 

Anonymkode: 12f24...4a2

Du er forløst ved keisersnitt.

Anonymkode: 5d627...256

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heldig som har venner som driter i hvordan babyen min kom til verden og ikke bryr seg om å krangle om slike ting. Men syns det er trist å bli «uvenner» over dette. Hva med å bare si til venninna di at det ikke betyr så stort. Det viktigste er å bevare et godt vennskap, anerkjenne hverandre og bry seg om hverandre. 

Anonymkode: c9524...6a8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har født selv, på begge måter. At en gravid venninne da snakker med meg om fødsel er helt naturlig. Men at hun klikker på meg for noe hun ikke er enig i synes jeg ikke er greit. 

Anonymkode: 0edca...f25

Altså. Man kan fint "klikke" av uenighet. Det kommer helt an på hva man er uenige om. Uansett er dette ditt syn, og du vet sikkert godt selv at det er slikt en ikke krangler om med gravide. Jez  Jeg hadde oppfattet deg som giftig i en sånn situasjon. Skjønner godt at hun tar avstand. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det korrekte er nok vaginal fødsel/keisersnitt/kirurgisk fødsel. Men det spiller jo ingen rolle, da begrepet "å føde" er så innarbeidet. Min ble dratt ut med vakuum, så vet ikke hva det skal kalles 😀😉

Anonymkode: 816b7...cb5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...