Gå til innhold

Ut av voldelig forhold. Kan vi med erfaring hjelpe?

Trolltunge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har det akkurat likt!!😭 jeg klarer ikke gå, prøver og prøver. Men kommer meg ikke ut. 
har barn, så må finne en løsning sånn at de ikke er hjemme. For vet ikke hvordan jeg selv kommer til å reagere ved brudd, redd jeg blir så knust at jeg ikke klarer og ta vare på meg selv en gang. 

Anonymkode: 45a25...5a5

Har du og dere andre kontaktet Krisesenteret for å få samtaler med noen der? Man kan få styrkende og støttende støttesamtaler og forståelse og råd som virkelig hjelper på Krisesenteret. De har taushetsplikt.

Anonymkode: 7b039...ce8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det akkurat likt!!😭 jeg klarer ikke gå, prøver og prøver. Men kommer meg ikke ut. 
har barn, så må finne en løsning sånn at de ikke er hjemme. For vet ikke hvordan jeg selv kommer til å reagere ved brudd, redd jeg blir så knust at jeg ikke klarer og ta vare på meg selv en gang. 

Det kan være lurt å ha noen å snakke med (fastlegen, psykolog, Krisesenteret) både før og etter bruddet.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Har du og dere andre kontaktet Krisesenteret for å få samtaler med noen der? Man kan få styrkende og støttende støttesamtaler og forståelse og råd som virkelig hjelper på Krisesenteret. De har taushetsplikt.

Jeg har vært der en gang tidligere å snakket med krisesenteret, men følte ikke det hjalp så mye. Alle sier slett personen overalt, ikke ta tlf, ikke åpne døren. Men det er noe som gjør at jeg ikke klarer og holde igjen. Og det er sikkert følelsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fikk heldigvis en forståelsesfull person å prate med der. Her er det kun snakk om psykisk vold, så jeg har ingen blåmerker å vise til, og jeg har opplevd å ikke bli trodd når jeg har pratet med andre. Men å lese om andres opplevelser, vite at det finnes andre i samme situasjon, og å vite at det finnes ord som beskriver oppførselen hans, (gaslighting) har hjulpet mye.

Anonymkode: 9f0cc...3e9

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så trist og vondt det må være for deg. Kan du snakke med fastlegen og/eller Krisesenteret og få støttesamtaler slik at du får hjelp til å avslutte forholdet? Fastlegen kan henvise deg til psykolog om du ønsker det. Mange synes at det hjelper.

Jeg har gått til samtaler på alternativ til vold i over ett år nå… Å jeg skjønner fortsatt ikke hvordan jeg skal klare å gå… Jeg mister helt håpet og innser at jeg kommer til å bare bli her :( 

Anonymkode: 9b7a3...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg har gått til samtaler på alternativ til vold i over ett år nå… Å jeg skjønner fortsatt ikke hvordan jeg skal klare å gå… Jeg mister helt håpet og innser at jeg kommer til å bare bli her :( 

Det tar for mange flere forsøk før de kommer seg helt ut. Du må bare gjøre det, selv om du evt går tilbake igjen og igjen. En dag vil du klare det helt. Tenk på hvor mye makt du tillegger han i livet ditt. Si fuck it til det og ta tilbake makta

Anonymkode: 7467d...480

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.12.2021 den 15.18):

Nei, jeg legger virkelig ingen skyld på offeret. Jeg ber dem om å fokusere på seg selv, ikke på overgriperen. 

Jeg har selv vært i et langvarig voldelig forhold, og har lest veldig mye om temaet. Slik jeg ser det er det en fullstendig avsporing å fokusere (enda mer) på voldsutøveren. Det er vanlig å lage unnskyldninger og forklaringer, men det er ikke viktig om partneren din er psykopat, narsissist, har en personlighetsforstyrrelse eller er deprimert - du må tenke på deg selv og egne behov. 

Jeg fokuserte i årevis på ham, syntes synd på ham, prøvde å få ham i terapi, googlet mulige diagnoser og tok ulike tester. Hva hjalp det meg? Ingenting! Det var fortsatt jeg som ble slått, sparket, tatt kvelertak på, spyttet på og kalt fitte, idiot og drittkjerring. Jeg skulle ønske noen hadde bedt meg kjenne etter hva jeg ville, hvordan jeg hadde det, være mer egoistisk. 

Jeg hadde garantert ikke løpt ut av forholdet umiddelbart, men det hadde vært en ny innfallsvinkel, et tegn på kjærlighet, at noen brydde seg om MEG og hva jeg trengte og ikke bare hva han feilte og hvorfor han gjorde ting. 

Og du: Greit at vi tydeligvis er uenige her, men du behøver verken snakke ned til meg eller være uhøflig. Jeg har vært i tråden siden begynnelsen og er kun ute etter det beste for alle som har opplevd det samme som meg selv. 

Anonymkode: eab32...1e9

Hei. Jeg tror ikke det siktes til å ha forståelse for den andre, men om å forstå hvilke mekanismer man har stått overfor og vært utsatt for. For meg var det i alle fall nyttig når jeg begynte å legge sammen to og to og klarte å identifisere tegn på hva som foregikk. Det er fordi langvarig psykisk manipulasjon gjør at du blir fullstendig kokt i nøtta og mister forstanden. Forstanden kom tilbake når jeg forstod mer og mer, noe som var sentralt for å ta tilbake egen virkelighet etter massiv virkelighetsfordreining. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hei. Jeg tror ikke det siktes til å ha forståelse for den andre, men om å forstå hvilke mekanismer man har stått overfor og vært utsatt for. For meg var det i alle fall nyttig når jeg begynte å legge sammen to og to og klarte å identifisere tegn på hva som foregikk. Det er fordi langvarig psykisk manipulasjon gjør at du blir fullstendig kokt i nøtta og mister forstanden. Forstanden kom tilbake når jeg forstod mer og mer, noe som var sentralt for å ta tilbake egen virkelighet etter massiv virkelighetsfordreining. 

Jeg ser den. Men det er en tendens til å forklare all dårlig oppførsel med narsissisme, strø rundt med engelske fagbegreper og podcaster, mens jeg mener punkt 1 bør være har du det bra i dette forholdet?  

Jeg leste i avisen i at i Tyskland drepes en kvinne av sin partner hver 2.5 dag. Jeg tror ikke at det finnes så mange narsissistiske menn. Vi ødelegger en viktig debatt om samfunnet og kjønnsroller og vi avsporer et viktig fokus på kvinners selvfølelse og grensesetting ved å legge så stor vekt på diagnoser. 

Lenke til artikkelen: 

https://www.nrk.no/urix/hjelpetelefon-gloder-_-vold-i-hjemmet-oker-i-tyskland-1.15786494

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ser den. Men det er en tendens til å forklare all dårlig oppførsel med narsissisme, strø rundt med engelske fagbegreper og podcaster, mens jeg mener punkt 1 bør være har du det bra i dette forholdet?  

Jeg leste i avisen i at i Tyskland drepes en kvinne av sin partner hver 2.5 dag. Jeg tror ikke at det finnes så mange narsissistiske menn. Vi ødelegger en viktig debatt om samfunnet og kjønnsroller og vi avsporer et viktig fokus på kvinners selvfølelse og grensesetting ved å legge så stor vekt på diagnoser. 

Lenke til artikkelen: 

https://www.nrk.no/urix/hjelpetelefon-gloder-_-vold-i-hjemmet-oker-i-tyskland-1.15786494

Til det første: Helt enig i at det viktige er å spørre seg selv om man har det bra. Det er pri 1. Videre helt enig i å styre unna de engelske termene i størst mulig grad. 

Til det andre og første: 

Jeg vil vel heller si at det er underkommunisert i fagmiljøene. Tror ikke studiet «vold i nære relasjoner» snakker noe om diagnoser. Ei heller Per Isdal eller/og ATV, ei heller psykologer. Sistnevnte omtaler det vel først og fremst i behandlingen av den som har en diagnose eller personlighetsforstyrrelse, ikke med hensyn til den utsatte. Det er vel stort sett her og på lignende fora samt you tube at det går inflasjon i narsissisme, noe som er et stort problem for dem som har opplevd ekstrem narsissisme tett på kroppen-man blir ikke tatt på alvor.

Vold handler vel fortrinnsvis om makt og avmakts-aspekter, som har like mange årsaksvariabler som alt annet. Narsissistisk og beslektet mishandling er da bare en bitteliten gren av vold og passer ikke som overskrift på vold generelt. Det blir som å si at alle som forgriper seg på barn er pedofile, noe som er feil. Mange overgripere har ikke det som seksuell legning, men forgriper seg som en del av en makt/avmakts-strategi.

Vold i nære relasjoner er et komplekst og sammensatt tema, der jeg deler ditt syn om viktigheten av å ikke kun se på det interpersonlige, men også se på politiske, kulturelle og strukturelle forhold. Vi skal ikke så langt utenfor Norge før vi kommer til land der det har vært store diskusjoner rundt hvorvidt familievold i det hele tatt skal kriminaliseres. I tillegg vil jeg si at det må settes inn mange flere ressurser inn mot helse og oppvekst. Omsorgssvikt og dårlig psykisk/fysisk helse er et enormt samfunnsproblem. Utviklingstraumer (digresjon; narsissistisk pf inkludert) kan gi så fatale følger både for en selv og omgivelsene, der en større innsats her er avgjørende i forebyggingen av (også) vold.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Narsissistisk og beslektet mishandling er da bare en bitteliten gren av vold og passer ikke som overskrift på vold generelt.

Nemlig. Derfor mener jeg også de som stadig vekk bringer inn dette i denne og andre tråder ødelegger, selv om det sannsynligvis menes godt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som selv er klar over at de utøver psykisk vold, hvorfor reagerer de ikke på det selv? 
vist en psykolog sier til han at det er det han gjør ? Og vist en kvinne sier til mannen at det er psykisk vold, men mannen svarer med: aldri si de ordene igjen. 

lurer på hva mannen tenker inni den lille hjernen, mtp at han er klar over det selv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En som selv er klar over at de utøver psykisk vold, hvorfor reagerer de ikke på det selv? 
vist en psykolog sier til han at det er det han gjør ? Og vist en kvinne sier til mannen at det er psykisk vold, men mannen svarer med: aldri si de ordene igjen. 

lurer på hva mannen tenker inni den lille hjernen, mtp at han er klar over det selv.. 

https://tryggere.no/voldsutover/

Mye, blant annet:

Snever definisjon av vold

«Jeg har skjelt partneren min ut, truet, gitt partneren ørefik, holdt partneren fast, men jeg har ikke utøvet vold.» 

Dette er et utsagn som er helt vanlig blant de som kontakter oss for å få et sinnemestringstilbud. Det kan være mange faktorer som virker inn på et slikt utsagn. Det kan være slik at de som sier dette virkelig har en snever voldsdefinisjon. 

Anonymkode: 90c4e...126

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes kvinner som blir utsatt for misbruk burde kontakte krisesenter og lege. Det kan være farlig for kvinner å bo sammen med voldelige menn. Hvis noen er utsatt for misbruk så ta kontakt med hjelpeapparatet for det er der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

https://tryggere.no/voldsutover/

Mye, blant annet:

Snever definisjon av vold

«Jeg har skjelt partneren min ut, truet, gitt partneren ørefik, holdt partneren fast, men jeg har ikke utøvet vold.» 

Dette er et utsagn som er helt vanlig blant de som kontakter oss for å få et sinnemestringstilbud. Det kan være mange faktorer som virker inn på et slikt utsagn. Det kan være slik at de som sier dette virkelig har en snever voldsdefinisjon. 

Anonymkode: 90c4e...126

Oi, som å høre eksen min! Han insisterte på at han ikke var voldelig, for han hadde aldri slått meg. (Men kvelertak, sparket, dyttet, holdt fast, spyttet på, kastet ting på, osv)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.12.2021 den 0.17):

Nøyaktig hva er det, helt konkret, som stopper deg fra å gå?

Anonymkode: d2a49...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 27.12.2021 den 1.13):

Det tar for mange flere forsøk før de kommer seg helt ut. Du må bare gjøre det, selv om du evt går tilbake igjen og igjen. En dag vil du klare det helt. Tenk på hvor mye makt du tillegger han i livet ditt. Si fuck it til det og ta tilbake makta

Er ikke noe å gå tilbake til om jeg går. Noe av det som er problemet å… 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nøyaktig hva er det, helt konkret, som stopper deg fra å gå?

Anonymkode: d2a49...da1

Vi har hus sammen, barn som er knyttet til hverandre. Jeg har hverken venner eller familie, han har jo tatt fra meg alt. 
Selvtillitt er borte, alt er borte :( 
Alt er helt skrudd… Jeg elsker han når han er god… Å jeg klarer ikke tanken på at han skal være med noen andre… Jeg vil ikke bli alene igjen :( Så jeg innbiller meg at det er bedre å være sammen med han enn å være alene… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi har hus sammen, barn som er knyttet til hverandre. Jeg har hverken venner eller familie, han har jo tatt fra meg alt. 
Selvtillitt er borte, alt er borte :( 
Alt er helt skrudd… Jeg elsker han når han er god… Å jeg klarer ikke tanken på at han skal være med noen andre… Jeg vil ikke bli alene igjen :( Så jeg innbiller meg at det er bedre å være sammen med han enn å være alene… 

Jeg hadde heller ingen, og akkurat de samme tankene som deg. Men jeg klarte det, og det gjør du også. Det er ikke bra for ungene å være i dette. Det var en av grunnene til at jeg gikk, jeg skjønte at de ville bli med meg og at jeg nå kunne beskytte dem bedre ved å dra. 

I tillegg utviklet volden seg, den var ikke lenger bare i affekt og han sa aldri unnskyld. Når han kom flere timer etter at vi hadde «kranglet» og bare skulle si flere stygge ting til meg og spytte på meg, jeg tror jeg heller ville dø enn å fortsette å leve sånn.

Du kommer kanskje dit du også, men håper du kommer dit fortere enn meg. Jeg har ikke så mye liv igjen, og angrer forferdelig på at jeg ikke gikk før.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...