Gjest Gjest Skrevet 27. august 2005 #1 Skrevet 27. august 2005 http://www.dagbladet.no/dinside/2005/08/27/441570.html
Gjest Bellatrix Skrevet 27. august 2005 #2 Skrevet 27. august 2005 Ja, da er det vel blitt mange mennesler som ikke takler arbeidslivet da. Ikke så rart med tanken på hvor mye fokus det er på effektivitet og hvor hardt enkelte blir presset i jobben.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2005 #3 Skrevet 27. august 2005 Ja, da er det vel blitt mange mennesler som ikke takler arbeidslivet da. Ikke så rart med tanken på hvor mye fokus det er på effektivitet og hvor hardt enkelte blir presset i jobben. ← 625000, dvs ca halvparten, er alderspensjonister da.
Gjest Mito24 Skrevet 27. august 2005 #5 Skrevet 27. august 2005 SV har partiprogramfestet å få tallet opp til to millioner innen fire år! Jeg har tro på at de klarer det!
Gjest ArneP Skrevet 27. august 2005 #7 Skrevet 27. august 2005 Ja, da er det vel blitt mange mennesler som ikke takler arbeidslivet da. Ikke så rart med tanken på hvor mye fokus det er på effektivitet og hvor hardt enkelte blir presset i jobben. ← Ja, ikke sant? Bare tenk på hvor mye man sliter i dag med hele 7,5 timer arbeide per dag og lønn når man er syk osv. Det er noe annet enn de slappe besteforeldrene våre som bare jobbet 10 timer 6 dager i uken og var heldige hvis de fikk beholde jobben hvis man ble syk.
Bønna Skrevet 27. august 2005 #8 Skrevet 27. august 2005 625000, dvs ca halvparten, er alderspensjonister da. ← Ja, og som om ikke det var nok er majoriteten av de uføretrygdede over femti år. Går man tallene nærmere i sømmene faller høyrepropagandaen sammen bit for bit.
Bønna Skrevet 27. august 2005 #9 Skrevet 27. august 2005 Det er noe annet enn de slappe besteforeldrene våre som bare jobbet 10 timer 6 dager i uken og var heldige hvis de fikk beholde jobben hvis man ble syk. ← Ja, ikke sant. De gode gamle tider var best.
Gjest MJ Skrevet 27. august 2005 #10 Skrevet 27. august 2005 (Mine besteforeldre jobbet ikke 60timer i uken, jeg tror ikke en gang mine oldeforeldre gjorde det. De beholdt i hvertfall jobben om de ble syke.) Det er liten tvil om at høyt arbeidspress og krav om effektivitet gjør at man må førtidspensjoneres. Det som skjer er at for en privat bedrift så er det bedre å ansette en 25åring som kan yte 100% enn å beholde en 60åring som kan yte 75%. Oppretterholder man arbeidspresset ovenfor den 60åringen så vil han førtidspensjonere seg, bedriften vil spare penger fordi de kan erstatte ham med en 25åring. Samfunnet tar regningen.
Nellie Cortado Skrevet 27. august 2005 #11 Skrevet 27. august 2005 Ja, ikke sant? Bare tenk på hvor mye man sliter i dag med hele 7,5 timer arbeide per dag og lønn når man er syk osv. Det er noe annet enn de slappe besteforeldrene våre som bare jobbet 10 timer 6 dager i uken og var heldige hvis de fikk beholde jobben hvis man ble syk. ← Da har jo du en ganske laid back arbeids situasjon! Jeg har i hektiske perioder på jobben rundt 250 timer i måneden og mange dager med vakter over 12-14 timer! Jeg klager ikke, men jeg jobber hardt!!! Jeg tror nok det er mange andre som også gjør det, mange bedrifter forventer at arbeidstakerene yter mer enn det som egentlig er forsvarlig. Så selv om du føler at du slapper av på jobben så er det ikke sikkert at alle andre også gjør det!
Gjest Leola Skrevet 28. august 2005 #12 Skrevet 28. august 2005 Det burde være en tankevekker for alle at 1,3 mill. nordmenn, eller drøyt 35 prosent av alle som er over 16 år, lever på trygd (tall fra Rikstrygdeverket, Statistisk sentralbyrå og Aetat.) Hvis utviklingen fortsetter så vil det bety en enda større skattebyrde på de 2,3 mill. nordmenn som er i arbeid. Vår familie betaler idag over 30.000 kroner pr. mnd. i inntektsskatt - hvor mye skal vi egentig godta å betale ?
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2005 #13 Skrevet 28. august 2005 Da har jo du en ganske laid back arbeids situasjon! Jeg har i hektiske perioder på jobben rundt 250 timer i måneden og mange dager med vakter over 12-14 timer! Jeg klager ikke, men jeg jobber hardt!!! Jeg tror nok det er mange andre som også gjør det, mange bedrifter forventer at arbeidstakerene yter mer enn det som egentlig er forsvarlig. Så selv om du føler at du slapper av på jobben så er det ikke sikkert at alle andre også gjør det! ← Da er vel problemet heller at man ikke følger dagens arbeidsmiljølov. Dette nevner ikke SV med ett ord når de vil ha 6 timers arbiedsdager.
Gjest Emera Skrevet 28. august 2005 #14 Skrevet 28. august 2005 Det burde være en tankevekker for alle at 1,3 mill. nordmenn, eller drøyt 35 prosent av alle som er over 16 år, lever på trygd (tall fra Rikstrygdeverket, Statistisk sentralbyrå og Aetat.) Hvis utviklingen fortsetter så vil det bety en enda større skattebyrde på de 2,3 mill. nordmenn som er i arbeid. Vår familie betaler idag over 30.000 kroner pr. mnd. i inntektsskatt - hvor mye skal vi egentig godta å betale ? ← Trygdemottakere betaler også skatt. Bare så det er nevnt.
Gjest Leola Skrevet 28. august 2005 #15 Skrevet 28. august 2005 Men trygden deres er det kun de som er i arbeid som betaler. De som er trygdet får bare litt mindre trygd fordi noe av den skal gå tilbake til fellesskapet.
Gjest Emera Skrevet 28. august 2005 #16 Skrevet 28. august 2005 Man får ikke "bare litt mindre trygd." Man betaler skatt som alle andre. Slutt med "skatte-sytingen." Ingen har vondt av å betale skatt! Det er IKKE synd på dere! Jeg synes også det er betenkelig at så mange lever av trygd i Norge. For konsekvensene det kan få på økonomien i fremtiden. Men mest fordi medieomtale med påfølgende innstramminger går utover dem som trenger ytelsene mest, slik det alltid er.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2005 #17 Skrevet 28. august 2005 Men trygden deres er det kun de som er i arbeid som betaler. De som er trygdet får bare litt mindre trygd fordi noe av den skal gå tilbake til fellesskapet. ← Nja, noe av skatten en del trygdede betaler kommer vel p.g.a. eiendom og formue som de har jobbet og slitt for.
Bønna Skrevet 28. august 2005 #18 Skrevet 28. august 2005 Vår familie betaler idag over 30.000 kroner pr. mnd. i inntektsskatt - hvor mye skal vi egentig godta å betale ? ← På den annen side kan de fattige spørre hvor lite de skal godta at din familie skal betale i skatt. Jeg synes øvre middelklasse betaler for lite skatt som det er. Det kan være rasjonelt å gi de virkelig rike skattelettelser, men det er ingen grunn til at middelklassen skal slippe å betale høye skatter. Tvert i mot. Middelklassen bør betale høye skatter.
Gjest Leola Skrevet 28. august 2005 #19 Skrevet 28. august 2005 Det var ingen bombe at du mente det, Bønna. Heldigvis så er det ikke du som bestemmer skattenivået her til lands - i såfall tror jeg det hadde blitt mange skatteflyktninger. Hvem skulle da bygget opp velferdsstaten ? Det vi kan gjøre er å sørge for at ikke partier som SV kommer i regjering - jeg skal ihvertfall gjøre mitt.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2005 #20 Skrevet 28. august 2005 Vår familie betaler idag over 30.000 kroner pr. mnd. i inntektsskatt - hvor mye skal vi egentig godta å betale ? ← Det er kanskje meningen at vi alle skal synes synd på deg nå, Leola, men det gjør i hvertfall ikke jeg... Dersom dere betaler over 30 000 i mnd i inntektsskatt, så går jeg utifra at dere sitter igjen med myyyyyyyye mer enn mine 6400,- utbetalt i måneden, som rehabiliteringspenger. Og ja, da har jeg betalt skatt. 29%.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå