Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Politietterforskere tjener mye mindre enn sykepleiere, begge har treårig utdannelse.

En helt vanlig sykepleier tjener 560.000 kroner, og det er ca. 110.000 mer enn en politietterforsker. Likevel er det sykepleiere som klager og syter.

Hva er forklaringen på det?

Anonymkode: 77755...c00

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykepleiere klager på arbeidsforholdene og ikke lønnen.

• Liker 31
Skrevet

Jeg mener sykepleierne fortjener god lønn.  De har stått på i de vanskelige koronatidene vi er inne i.

• Liker 19
Skrevet
Stina234 skrev (3 minutter siden):

Jeg mener sykepleierne fortjener god lønn.  De har stått på i de vanskelige koronatidene vi er inne i.

Men det er ikke TS sitt poeng. Spørsmålet er hvorfor de fortenner mer enn andre statlige ansatte med like lang utdannelse og mer risiko i jobben.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (6 minutter siden):

Men det er ikke TS sitt poeng. Spørsmålet er hvorfor de fortenner mer enn andre statlige ansatte med like lang utdannelse og mer risiko i jobben.

Det stemmer. 

Sykt lei av sykepleiere som klager og syter over at de har lav lønn. De har IKKE lav lønn slik de selv hevder sammenlignet med andre statlige ansatte.

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som sykepleier på sykehjem og tjener ca. 520 000 kr. Er fornøyd med lønnen. Jobber todelt turnus i 100% stilling. 

Anonymkode: 610ff...fac

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (13 minutter siden):

På hvilken måte har en politietterforsker mer risiko i jobben enn en sykepleier?

Anonymkode: 8d1d8...31f

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg jobber som sykepleier på sykehjem og tjener ca. 520 000 kr. Er fornøyd med lønnen. Jobber todelt turnus i 100% stilling. 

Anonymkode: 610ff...fac

Godt å høre at noen er fornøyde. Hvor lang ansiennitet har du 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som spesialsykepleier og tjener 485 000. Jeg synes ikke det er så mye for en 5-åring utdannelse sammenlignet med min samboer er siv. Ingeniør og tjener over 600. Han jobber ikke i staten da. 

Anonymkode: bed8b...30b

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

500 000 i året med maks ansiennitet i et yrke synes i hvert fall ikke jeg kan kalles en god lønn. Det er under gjennomsnittet i Norge. Men jeg er helt enig i at de som jobber i politiet tjener altfor lite. 

Anonymkode: 3750e...964

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg jobber som spesialsykepleier og tjener 485 000. Jeg synes ikke det er så mye for en 5-åring utdannelse sammenlignet med min samboer er siv. Ingeniør og tjener over 600. Han jobber ikke i staten da. 

Hvor lang ansiennitet har du da? 485.000 er ikke dårlig lønn!  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

500 000 i året med maks ansiennitet i et yrke synes i hvert fall ikke jeg kan kalles en god lønn. Det er under gjennomsnittet i Norge. Men jeg er helt enig i at de som jobber i politiet tjener altfor lite. 

Anonymkode: 3750e...964

LØGN! Gjennomsnittslønnen for sykepleiere er 560.000 kroner i året. Det sier seg selv at det du serverer her er løgn.

• Liker 14
Gjest Bettys
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Politietterforskere tjener mye mindre enn sykepleiere, begge har treårig utdannelse.

En helt vanlig sykepleier tjener 560.000 kroner, og det er ca. 110.000 mer enn en politietterforsker. Likevel er det sykepleiere som klager og syter.

Hva er forklaringen på det?

Helt vanlig sykepleier? Tror jeg må skifte jobb da. Jeg er spes.spl og har ikke så mye som det i lønn. Jeg synes ikke sykepleiere klager og syter over lønnen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor lang ansiennitet har du da? 485.000 er ikke dårlig lønn!  

Ikke så lang ansiennitet, 5 år. Der jeg jobber er lønn med maks ansiennitet 540 000 i året for spesialsykepleiere.

Neida, jeg har valgt det selv og lever godt på den lønna 😊 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

LØGN! Gjennomsnittslønnen for sykepleiere er 560.000 kroner i året. Det sier seg selv at det du serverer her er løgn.

Ja, hvis man vil velge å jobbe kvelder, helger, netter og alle helligdager så tjener du kanskje 560 000 i året. Men for de som ønsker å jobbe dagtid og ha et liv utenom så tjener man ofte mye mindre. 

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Grunnen til at du får et slikt tall, er fordi tillegg for ubekvem arbeidstid er tatt med i beregningen.

Du kan ikke sammenligne annet enn grunnlønn når du sammenligner sykepleier med andre bachelorutdannelser med dagjobb.

Grunnlønn for en sykepleier med 10 år ansiennitet er 500 000. Det er LITE i dagens samfunn. 

Anonymkode: 10f38...9b2

• Liker 32
Gjest Kastanjefrø
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Grunnen til at du får et slikt tall, er fordi tillegg for ubekvem arbeidstid er tatt med i beregningen.

Du kan ikke sammenligne annet enn grunnlønn når du sammenligner sykepleier med andre bachelorutdannelser med dagjobb.

Grunnlønn for en sykepleier med 10 år ansiennitet er 500 000. Det er LITE i dagens samfunn. 

500 000 i grunnlønn med en treårig bachelor er ikke lite. Grunnlønnen for en ufaglært helsearbeider med 10 år ansiennitet er rundt 368 000. Altså får man 36% høyere lønn for en treårig bachelorgrad. Til sammenlikning vil en jurist (ikke advokatfullmektig) i politiet, generell statsforvaltning eller i kommunen som regel starte på under 500 000. Etter 5 år utdannelse og et mye høyere karaktersnitt fra VGS for å komme inn på studiet. Altså er lønnen til sykepleiere mer enn rimelig. 

Ja, en ingeniør har noe høyere lønnsutvikling. Ingeniørstudiet er ufattelig mye tøffere enn sykepleiestudiet og har ganske stort frafall, i tillegg er ingeniører hovedsaklig ansatt privat hvor man bytter høyere lønn mot bla. dårligere stillingsvern, pensjon og generelt sikkerhetsnett. Videre er en "sykepleiemaster" en master sykepleiere som regel tar med 100% lønn og kan på ingen måte sammenlignes med eks. en master som sivilingeniører tar. 

Endret av Kastanjefrø
AnonymBruker
Skrevet
Stina234 skrev (47 minutter siden):

LØNNEN  er iallfall ikke basert på viruset fra Kina

Anonymkode: e07d3...111

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, hvis man vil velge å jobbe kvelder, helger, netter og alle helligdager så tjener du kanskje 560 000 i året. Men for de som ønsker å jobbe dagtid og ha et liv utenom så tjener man ofte mye mindre. 

Gjennomsnittslønnen betyr det vanlig en sykepleier tjener. At du har valgt å tjene mindre kan man ikke gjøre noe for.

Det betyr at det finnes flere sykepleiere som tjener 600.000 og mer.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (3 minutter siden):

500 000 i grunnlønn med en treårig bachelor er ikke lite. Grunnlønnen for en ufaglært helsearbeider med 10 år ansiennitet er rundt 368 000. Altså får man 36% høyere lønn for en treårig bachelorgrad. Til sammenlikning vil en jurist (ikke advokatfullmektig) i politiet, generell statsforvaltning eller i kommunen som regel starte på under 500 000. Etter 5 år utdannelse og et mye høyere karaktersnitt fra VGS for å komme inn på studiet. Altså er lønnen til sykepleiere mer enn rimelig. 

Etter 10 år - du hopper galant over det. Det er ingen jurister som tjener 500 000 i året med 10 år ansiennitet. Hvorfor i alle dager drar du inn ufaglærte i denne debatten? Det ville være hårreisende om en ufaglært tjente nær opptil en med bachelor eller høyere utdanning. Noe mange ufaglærte/faglærte forøvrig gjør 🙄

• Liker 19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...