Gå til innhold

Direkte løgn i boligannonser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slowpoke skrev (På 15.3.2021 den 11.47):

«En steinkast unna» = 1km+ unna.

Haha! Jeg var på visning en gang hvor prospektet vi fikk utdelt hadde en del "nærmiljøbildrer" (koselige naturbilder med vakkert utsiktspunkt, opparbeidet badestrand, offentlig frilekspark, fine turstier, lysløype vinterstid etc.). I følge bildeteksten var disse fantastiske friluftsområdene "et steinkast unna" og "i nabolaget".  Jeg spurte megler om hvor disse fantastiske naturområdene var, noe megler ikke helt kunne gjøre rede for ("det et en assistent som har valgt bildene").

Jeg er godt kjent i området, og visste at bildene var fra ulike områder minimum 1 mil fra boligen.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye underholdning i å lese boligannonser. Nylig ble en andelsleilighet annonsert som selveier. Det er verre enn å smøre på med superlativer.  

Anonymkode: f7325...9c1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kjedehus, mener du. Enebolig er en frittstående bolig. Sitter huset sammen med et annet, selv om det bare er bod/carport er det et kjedehus. 

Anonymkode: 97d10...58f

Her finner du forklaringen

https://www.nef.no/forbruker/hva-er-enebolig-i-kjede/ 

Anonymkode: 3b7b5...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alice123 skrev (15 minutter siden):

Haha! Jeg var på visning en gang hvor prospektet vi fikk utdelt hadde en del "nærmiljøbildrer" (koselige naturbilder med vakkert utsiktspunkt, opparbeidet badestrand, offentlig frilekspark, fine turstier, lysløype vinterstid etc.). I følge bildeteksten var disse fantastiske friluftsområdene "et steinkast unna" og "i nabolaget".  Jeg spurte megler om hvor disse fantastiske naturområdene var, noe megler ikke helt kunne gjøre rede for ("det et en assistent som har valgt bildene").

Jeg er godt kjent i området, og visste at bildene var fra ulike områder minimum 1 mil fra boligen.

https://www.aftenposten.no/bolig/i/e8G9ra/denne-boligen-ligger-et-steinkast-unna-sentrum-ifoelge-annonsen-men-s
 

Sett denne? 😁

Anonymkode: 06ced...bcf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, denne har jo absolutt panoramautsikt. Hva mente du her?

Anonymkode: 55160...388

Panorama = å se på andre blokker? 

Anonymkode: 06ced...bcf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Panorama = å se på andre blokker? 

Anonymkode: 06ced...bcf

Tja, kjenner området, det er faktisk ganske luftig rundt de blokkene der, og er det høyt oppe i blokka sp ser man nok ganske langt. Om utsikten er så veldig fin er en annen sak 😆

Anonymkode: 018e2...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.4.2021 den 18.17):

På siden, men er lei av å se 3 vinkler av sofaen hvor det er forklart på hvert bilde  type «her kan du slappe av etter en lang dag» og på neste «stuen er ypperlig for å samle familien til filmkveld».

Anonymkode: 1b42b...680

Hjelp ja. Og nærbilde av pynt/oppdekking  på spisebordet. 

Anonymkode: 24086...29f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.5.2021 den 17.36):

Ikke direkte løgn, men svært pompøs tekst.

https://proaktiv.no/bolig-til-salgs/vestland/bergen/leilighet/74210017

Uttdrag:

Det er fredag formiddag og jeg har blitt invitert av Camilla til å se hennes leilighet i Kristofer Jansons Vei 47 for første gang. Like ved inngangen til nummer 47 står en smilende Camilla for å ta meg godt imot og ønske meg velkommen. Vi går opp de veldig få trappetrinnene og går inn i leiligheten.

På den andre siden av inngangsdøren er det første du legger merke til det originale tregulvet. Camilla sier at dette var et av argumentene for å kjøpe akkurat denne leiligheten. Noen steder hører man at det knirker, men vet du hva? Det er noe som gir leiligheten sjel og karakter.

Stuen er rektangulært utformet, som gjør det svært enkelt å innrede med både stor sofa og spisestue. I hjørnet står bestevennen din på kalde vinterdager eller romantiske kvelder, vedovnen. Jeg lukker opp balkongdøren og kommer ut på den vestvendte balkong. Det betyr at solstrålene ankommer utemøblene dine litt før du kommer fra jobb på ettermiddagen og forsvinner ikke før den lille og den store visere begynner å peke på leggetid.

Vi setter oss ned ved spisebordet og jeg spør hvorfor de ønsker å finne en ny eier til leiligheten. Camilla forteller at nå skal masteren leveres og nye eventyr oppleves på den andre siden av det store fjellet. Hun håper at en ny eier vil sette like stor pris på både beliggenheten og leiligheten som det hun har gjort.

 

 

Anonymkode: 7b184...1cd

Så gøy! Denne har eg litt sansen for. Kreativ meglar 🙂

Anonymkode: 24086...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Panorama = å se på andre blokker? 

Anonymkode: 06ced...bcf

Man ser jo til Oslo sentrum og utover Oslofjorden. Bra panorama det der (ja, jeg kjenner området). 

Anonymkode: 55160...388

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her finner du forklaringen

https://www.nef.no/forbruker/hva-er-enebolig-i-kjede/ 

Anonymkode: 3b7b5...74f

Trenger ikke en forklaring på en feil. Jeg jobber i bygningsavdelingen og vi følger regjeringens «Grad av utnytting» som viser at enebolig i kjede er fullstendig feil ordbruk på kjedehus. 

Anonymkode: 97d10...58f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pikeliten skrev (7 timer siden):

Ja, det var da masse utsikt der? Stod vel ingen ting om at man så fjell og fjord bare?

Jeg reagerer på ordet «panorama» 😀

Anonymkode: 06ced...bcf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Trenger ikke en forklaring på en feil. Jeg jobber i bygningsavdelingen og vi følger regjeringens «Grad av utnytting» som viser at enebolig i kjede er fullstendig feil ordbruk på kjedehus. 

Anonymkode: 97d10...58f

Byggteknisk forskrift har ingen definisjoner av boligtyper, og KMDs veileder sier kun at kjedehus er et begrep som kan benyttes. Det står ingen steder at det er feil. Om du virkelig jobber i en byggesaksavdeling burde du vite det. Evt. ta det opp som et tema på neste avdelingsmøte for en gjennomgang av begreper. 

Anonymkode: 3b7b5...74f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Panorama = å se på andre blokker? 

Anonymkode: 06ced...bcf

Feil og nå gjør du deg dummere enn du er

Anonymkode: 49237...09b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg reagerer på ordet «panorama» 😀

Anonymkode: 06ced...bcf

Hvordan definerer du panorama? 

Anonymkode: 49237...09b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.5.2021 den 17.36):

Ikke direkte løgn, men svært pompøs tekst.

https://proaktiv.no/bolig-til-salgs/vestland/bergen/leilighet/74210017

Uttdrag:

Det er fredag formiddag og jeg har blitt invitert av Camilla til å se hennes leilighet i Kristofer Jansons Vei 47 for første gang. Like ved inngangen til nummer 47 står en smilende Camilla for å ta meg godt imot og ønske meg velkommen. Vi går opp de veldig få trappetrinnene og går inn i leiligheten.

På den andre siden av inngangsdøren er det første du legger merke til det originale tregulvet. Camilla sier at dette var et av argumentene for å kjøpe akkurat denne leiligheten. Noen steder hører man at det knirker, men vet du hva? Det er noe som gir leiligheten sjel og karakter.

Stuen er rektangulært utformet, som gjør det svært enkelt å innrede med både stor sofa og spisestue. I hjørnet står bestevennen din på kalde vinterdager eller romantiske kvelder, vedovnen. Jeg lukker opp balkongdøren og kommer ut på den vestvendte balkong. Det betyr at solstrålene ankommer utemøblene dine litt før du kommer fra jobb på ettermiddagen og forsvinner ikke før den lille og den store visere begynner å peke på leggetid.

Vi setter oss ned ved spisebordet og jeg spør hvorfor de ønsker å finne en ny eier til leiligheten. Camilla forteller at nå skal masteren leveres og nye eventyr oppleves på den andre siden av det store fjellet. Hun håper at en ny eier vil sette like stor pris på både beliggenheten og leiligheten som det hun har gjort.

 

 

Anonymkode: 7b184...1cd

Kleinhet: Terningkast 6+

Språk: Terningkast 1

 

Anonymkode: 5055d...581

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan definerer du panorama? 

Anonymkode: 49237...09b

Det er ikke et uttrykk man kan tolke, det er en eksakt definisjon på panoramautsikt😉
 

https://www.aftenposten.no/bolig/i/rAM083/trodde-du-dette-var-panoramautsikt-det-er-feil
 

Panorama betyr utsikt 360 grader rundt objektet. Har leiligheten/huset vinduer med utsikt mot alle himmelretninger, har den «panoramautsikt». Har den god utsikt mot fjorden, har den «god utsikt»

 

 

Anonymkode: 2386a...540

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...