Gå til innhold

Familiehytte med egne rom - forlanger å få bytte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Amen. 

Etter denne logikken kan kun den personen på jord som har det verst, klage, og alle andre kan holde kjeft. 

Det er faktisk lov å diskutere både små og store problemer, og en tilfeldig person på nett kan ikke bestemme en grense for problemstørrelse før det er lov med diskusjon.

Anonymkode: 0025a...6fe

Jo da. Små og store problemer kan diskuteres. Men var dette et problem? De ble spurt og sa nei. Så enkelt.

Anonymkode: 1d34a...3de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo da. Små og store problemer kan diskuteres. Men var dette et problem? De ble spurt og sa nei. Så enkelt.

Anonymkode: 1d34a...3de

Det var et problem fordi det ikke ble akseptert at vi sa nei - du skjønte det, ikke sant? 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: fa797...6b8

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det var et problem fordi det ikke ble akseptert at vi sa nei - du skjønte det, ikke sant? 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: fa797...6b8

Sorry, da misforsto jeg. Trodde det hadde løst seg. Vel, ikke så mye å gjøre med det. Får kjøpe dere egen hytte eller fikse opp annekset.

Anonymkode: 1d34a...3de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Sorry, da misforsto jeg. Trodde det hadde løst seg. Vel, ikke så mye å gjøre med det. Får kjøpe dere egen hytte eller fikse opp annekset.

Anonymkode: 1d34a...3de

Det HAR løst seg, men først etter at vi satte hardt mot hardt og gjorde det helt klart at vi ikke hadde tenkt å finne oss i at de presset oss til å føye minstebror og samboeren. 
 

Vi stod opp for oss selv, og svigers sa til og med unnskyld for at de hadde satt oss i denne uholdbare situasjonen. 

Anonymkode: fa797...6b8

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp dere egen hytte! Da kan dere gjøre akkurat hva dere vil. 

Anonymkode: 1e171...7c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri bruk penger på noe dere ikke eier selv. Hvertfall ikke mye...Dere har egentlig lite dere skulle sagt. 

Eneste løsning er vel å si at det er ok for denne sommeren å BYTTE, men at avtalen var å innrede og pusse opp selv, så dere vil ha det tilbake etter sommeren. 

Hadde vurdert å fjerne alt som er mulig fra rommet deres slik det ikke er så klart og pent som de tror. Deres ting.

Anonymkode: fd0b3...6d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men...annekset er rett ved. Dere kan ha babycall? Er det en mulighet for å bygge på et wc? Mot at broren betaler for dette slik det blir levelig for dere der, og de kan flytte inn på deres rom? Og selvsagt betale for materialer og hjelpe dere å fikse til i annekset? Bare tenker på fremtiden. Kan være greit med litt privatliv? Kanskje det til og med er mulig med en lettvegg så dere på sikt har litt mer privatliv som kjærester igår?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nok en «hyttebrannen», men jeg holder på å eksplodere! Sommerferien planlegges, og i den forbindelse kar vi fått en snodig anmodning fra svigers og min manns yngste bror.


Svigers eier en hytte ved sjøen, der de og deres fire voksne barn med familier har egne soverom. Det er fire soverom inne, og ett i et stort anneks fem-seks meter fra inngangen til hovedhuset. Alt har gått som smurt, og hver par har hatt muligheten til å stå for oppussingen av sitt rom slik at de fyller familiens individuelle behov, smak og interesser.

So far so good.

Min mann og jeg har det minste rommet i hovedhuset, og har lagt ned utrolig mye jobb i å få det pent, funksjonelt og slik vi ville ha det. Har designet og plassbygget møblement og oppbevaringsløsninger helt på egenhånd, og brukt både tid, penger og krefter på dette. Vi er blitt veldig fornøyde. Vi har ett barn. 
 

Min manns yngste bror og hans kjæreste (nå samboer) var kjappe til å karre til seg det store anneksrommet da hytta var nykjøpt; de var «ungdommene», måtte få tid for seg selv osv. Vi andre tre parene skulle jo snart igang med barn uansett, og ble forventet å ville være i hovedhuset. 
 

Nå skal minstebror ha barn, og plutselig har de innsett at oi, de har jo ikke fått noenting på plass ute i bua si. For de har bare sittet i sola og pimpet mens vi andre har pusset og sparklet og malt og beiset og bygd. Bua er fullisolert og har strøm og samme opplegg som våre rom; de to har bare ikke prioritert å ordne seg ordentlige løsninger, så det er bare ikke særlig koselig der. Så nå har minstebror og samboer gått til svigers og spurt om ikke de, som jo eier hytta, kan omfordele rommene sånn at de kan få et ordentlig sted å være med barnet. Og svigers synes godt at VI tre kan flytte oss ut i bua, for vi har jo bare ett barn uansett så det «gjør ikke så mye at ting er uferdig der ute». Og dessuten er vi jo så flinke til å ordne, så det tar nok ikke lang tid før ting er strøkent der ute også..
 

🤦🏼‍♀️ Altså, her har vi spesialbygget alt mulig i hvitpigmentert materiale og jobbet vettet av oss for å få en innbydende løsning på et i utgangspunktet veldig lite rom - og bare fordi det er blitt så innbydende så skal vi værsågod gjøre hele jobben én gang til og bare la minstebror valse inn og nyte fruktene av vårt arbeid? Nå som vi endelig var helt ferdige, komplett med sengeteppe og spesiallagede skapdører...?

 

Er jeg helt gæren som syns at svogeren og svigerinnen kan finne utav det her selv? De har tross alt et digert rom til rådighet der ute, og som man reder ligger man vel? Jeg har iallfall aldri hørt den varianten om at som man reder, så ligger de andre...

Anonymkode: fa797...6b8

Jeg ville byttet til det store i grunn 😁

Anonymkode: 3ed23...d32

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes arrangementet med hvert sitt soverom høres utrolig klønete ut. Vil tro det er sjelden alle er på hytta samtidig. Hvorfor ikke konsentrere seg om at alle rommene er fine. Så fordeler man soveplasser etter hvem som er der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som kun leser første innlegg og svarer basert på det. Dere burde lese hele tråden! 

Anonymkode: 0d6e4...9dc

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bare illustrerer at slike hyttefellesskap alltid skjærer seg til slutt. Blir nok koselig der til sommeren etter at TS og mann satt «hardt mot hardt» til svigers som faktisk eier hytta...

Anonymkode: 1d34a...3de

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vill gjetning, men vil tro at det som vil skape mest konflikt i denne storfamilien på sikt ikke er selve kontroversen rundt romfordelingen, men det faktum at ts har opprettet denne tråden med diverse gjenkjennelig informasjon...

Anonymkode: d4a87...286

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette bare illustrerer at slike hyttefellesskap alltid skjærer seg til slutt. Blir nok koselig der til sommeren etter at TS og mann satt «hardt mot hardt» til svigers som faktisk eier hytta...

Anonymkode: 1d34a...3de

På meg virker det som svigers tenker fremover i tid og vil ha ordnede forhold den dagen de ikke er her lenger og barna har arvet hytten og at det ikke blir krangling om romfordeling da. Jeg synes i hvertfall at det virker som svigers ønsker at barna har også et eierforhold til hytta. Det er jo lurt det, da har barna god tid til å bli vant med "mitt" og "felles"  og forhåpentligvis klare å samarbeide om det. (Helt til lillebror ikke vil være med på dugnad, fordi "han bruker bare annekset.." 🙄)

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vill gjetning, men vil tro at det som vil skape mest konflikt i denne storfamilien på sikt ikke er selve kontroversen rundt romfordelingen, men det faktum at ts har opprettet denne tråden med diverse gjenkjennelig informasjon...

Anonymkode: d4a87...286

Haha, ikke noe problem der, du - dette er selvfølgelig anonymisert etter boken og vel så det. Hva tar du meg for? 😂

TS

Anonymkode: fa797...6b8

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kattugla said:

På meg virker det som svigers tenker fremover i tid og vil ha ordnede forhold den dagen de ikke er her lenger og barna har arvet hytten og at det ikke blir krangling om romfordeling da. Jeg synes i hvertfall at det virker som svigers ønsker at barna har også et eierforhold til hytta. Det er jo lurt det, da har barna god tid til å bli vant med "mitt" og "felles"  og forhåpentligvis klare å samarbeide om det. (Helt til lillebror ikke vil være med på dugnad, fordi "han bruker bare annekset.." 🙄)

Fin observasjon! 😊 Det er nettopp dette som er linjen i familien, og det som holder de eldre hyttefellesskapene som deles på ulike sider av familiene våre sammen. 

Anonymkode: fa797...6b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kattugla skrev (1 time siden):

På meg virker det som svigers tenker fremover i tid og vil ha ordnede forhold den dagen de ikke er her lenger og barna har arvet hytten og at det ikke blir krangling om romfordeling da. Jeg synes i hvertfall at det virker som svigers ønsker at barna har også et eierforhold til hytta. Det er jo lurt det, da har barna god tid til å bli vant med "mitt" og "felles"  og forhåpentligvis klare å samarbeide om det. (Helt til lillebror ikke vil være med på dugnad, fordi "han bruker bare annekset.." 🙄)

Ha ha. Du er passe naiv hvis du tror på dette. Selvsagt blir det konflikter uansett hva svigers måtte "bestemme" nå.  

Anonymkode: 1d34a...3de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Haha, ikke noe problem der, du - dette er selvfølgelig anonymisert etter boken og vel så det. Hva tar du meg for? 😂

TS

Anonymkode: fa797...6b8

Vel, vil tro det er en del som er gjenkjennelig her selv med endringer og anonymisering, blant annet tidslinje, konseptet innredning av rom osv... Kan jo være andre involverte som er på KG med jevne eller ujevne mellomrom. Håper selvfølgelig for din del dette forbigår i stillhet (og synes lillebrors rop om spesialbehandling minner meg litt for mye om hvordan et søsken av min mann for tiden opptrer i hyttesammenheng........). 

Anonymkode: d4a87...286

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt jublende glad over å få annekser jeg da 😅 Men presisert at dere har brukt masse tid og penger på å pusse opp rommet deres, så hvis dere skal pusse opp enda en gang så forutsetter dere at dette ikke skjer igjen.

Anonymkode: d26c5...7b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ha ha. Du er passe naiv hvis du tror på dette. Selvsagt blir det konflikter uansett hva svigers måtte "bestemme" nå.  

Anonymkode: 1d34a...3de

Det er ikke mitt poeng.
Mitt poeng er at det virker som svigers (eiernes) holdning er at dette er en felles familiehytte og ikke bare deres og at de ønsker at barna føler eierskap. Dermed ønsker de at ts og mannen trives og de ble (i likhet med de andre søsknene) oppfordret til å gjøre rommet de ble utdelt til "sitt". Så utifra det er ts og mannen i sin fulle rett til å stå på sitt. Men svigers håper sikkert også at det vil på sikt forebygge altfor heftige krangler (og det virker jo som alle klarer å forholde seg til dette, unntatt lillebror). 
 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...