Gå til innhold

Vegansk konfirmasjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja for det å spise animalske produkter er et etisk valg og et livssyn 🙄

Anonymkode: 291ac...ed6

Fell sitering i svaret over. 

Og det rettferdiggjør liksom alt? Hva vet du om andres grunn til å spise animalske produkter? Ikke nødvendigvis kjøtt, men meieriprodukter f.eks? Jeg synes ikke det er noe rarere om en ikke-veganer tar med noe med smør i, enn en veganer som tar med seg en bønneburger. Skjønner ikke hvorfor den ene tingen skal være mer barnslig enn den andre. 

Men det er vel det som gjør at veganere ofte blir sett på som sære. At det forventes at det skal tas hensyn til dem, men de tar absolutt ikke hensyn andre veien. Det er jo denne tråden et prakteksempel på. 

Anonymkode: 5a655...ec2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja for det å spise animalske produkter er et etisk valg og et livssyn 🙄

Ja, det har du  rett i at  det er  😊 Mye bedre enn veganske soyaprodukter som mange veganere sverger til. Billigst mulig selvsagt = i Asia hvor habitatet til orangutanger,  gibboner og jungelreptiler går tapt i takt med rervere/juksekjøtt. Tror du virkelig indonesiske profirører tenker dyrevelferd når de bygger plantasjer på størrelse med dusinvis av fotballbaner for at veganere skal ha soyaprodukter og andre kjøttfrie produkter? Takke meg heller til kjøtt et par dager i uken enn å bidra til at gibboner mister sin plass i jungelen 

Anonymkode: 5e02a...a6e

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja, det har du  rett i at  det er  😊 Mye bedre enn veganske soyaprodukter som mange veganere sverger til. Billigst mulig selvsagt = i Asia hvor habitatet til orangutanger,  gibboner og jungelreptiler går tapt i takt med rervere/juksekjøtt. Tror du virkelig indonesiske profirører tenker dyrevelferd når de bygger plantasjer på størrelse med dusinvis av fotballbaner for at veganere skal ha soyaprodukter og andre kjøttfrie produkter? Takke meg heller til kjøtt et par dager i uken enn å bidra til at gibboner mister sin plass i jungelen 

Anonymkode: 5e02a...a6e

Les deg opp på hvor soyaen i menneskemat vs soyaen i foret til dyrene i kjøttindustrien så kan vi snakke 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Fell sitering i svaret over. 

Og det rettferdiggjør liksom alt? Hva vet du om andres grunn til å spise animalske produkter? Ikke nødvendigvis kjøtt, men meieriprodukter f.eks? Jeg synes ikke det er noe rarere om en ikke-veganer tar med noe med smør i, enn en veganer som tar med seg en bønneburger. Skjønner ikke hvorfor den ene tingen skal være mer barnslig enn den andre. 

Men det er vel det som gjør at veganere ofte blir sett på som sære. At det forventes at det skal tas hensyn til dem, men de tar absolutt ikke hensyn andre veien. Det er jo denne tråden et prakteksempel på. 

Anonymkode: 5a655...ec2

Vis meg det livssynet hvor meieriprodukter har en sentral rolle så kan vi ta diskusjonen.

Og i denne tråden er det ikke veganere som fremstår som sære. Snakk om lese med de øynene som passer en selv best

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hadde spist litt for høflighetens skyld, og gledet meg til mc Donalds på vei hjem.

Anonymkode: 94734...3c6

Så frekk! 
Minner meg om bursdagen min for ett par år siden. Jeg hadde invitert familie på middag og kake. Hadde laget en veldig god (vegansk) thaisuppe med hjemmebakt foccaciabrød til. 
Min (nå eks) svigerbror orket ikke spise middag med oss, nei «han skulle ta en pølse fra Statoil på vei hjem. Han likte ikke kaninfor» Jeg ble flau på hans vegne. Så frekk og utakknemlig! 

Jeg er verken veganer eller vegetarianer, men vil gjerne spise mindre kjøtt. 
Jeg synes vegansk konfirmasjon høres kult ut! Lykke til 😊

Endret av LilleMai
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å svare HI, TS, så ja jeg hadde spist vegansk. Spiller ingen rolle hva som ble servert. 

Anonymkode: a83e8...bee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt innafor - jeg skal i bryllup til et par der begge er veganere. Gleder meg til maten! 

Anonymkode: d1084...c8a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vis meg det livssynet hvor meieriprodukter har en sentral rolle så kan vi ta diskusjonen.

Og i denne tråden er det ikke veganere som fremstår som sære. Snakk om lese med de øynene som passer en selv best

Det som er sært er hvordan noen forventer særbehandling, men ikke kan gi noe tilbake. Å opphøye et personlig valg til et «livssyn» gjør ikke at man skal slutte å ta hensyn til andre også. 

Forøvrig tror jeg dette er noe man ikke vil bli enig rundt. For de som liker vegansk mat er det selvfølgelig uproblematisk å spise det, mens andre vil trives mindre med det.

Lage festehvor man tvinger på sitt «livssyn» på alle andre er ikke akkurat veldig inkluderende. Jeg ville ikke kost meg om jeg hadde servert veganere utelukkende tilbehøret til middagen uten noe annet som erstatning. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer retten deres til å velge livsstil og kosthold. Og dere har full rett til å velge matservering på egen konfirmasjon. Ingen kan forvente kjøttservering på deres selskap, så klart. 

Men jeg synes du og mange i tråden er uvitende og lite respektfull ovenfor andre menneskers valg og utfordringer. Jeg håper dere vil revurdere holdningene deres rundt hvorfor andre gjør som de gjør. Det er faktisk ganske mange som har problemer med plantebasert mat av helsemessige årsaker. Planter inneholder en rekke stoffer som fiber, oksalater, goitrogener, lektiner, fytinsyre og gluten som folk kan ha problemer med. Alt fra lettere fordøyelsesplager til mer alvorlig sykdom. Jeg deler ikke oppfatningen om at vegansk mat er sunt. Ikke i min kropp eller for mange i min omgangskrets. Nå virker det som du har avklart allergier med deres gjester, men det er noe å tenke på for andre. 

Jeg holder meg unna de fleste planteoljer (med høyt innhold av flerumettet fett) da det forverrer betennelser i kroppen min. Generelt gir både fiber og karbohydratrike måltider meg alvorlige fordøyelsesproblemer. Unngår alle grønnsaker i korsblomstfamilien (kål, brokkoli osv) da de inneholder goitrogener som forverrer hypotyreose. Jeg spiser variert, med grønnsaker som lite tilbehør, og en overvekt av fett og protein fra animalsk mat. Dette kostholdet er det som gir meg best helse og minst plager i hverdagen. Men dette utdyper jeg så godt som aldri for venner eller bekjente, da folk sliter med å forstå at grønnsaker ikke bare er sunt og bra for alle. En jeg kjenner med IBS får også store problemer med fiberrike matvarer. Ved siden av allergi for både nøtter og soya.

Jeg hadde klart meg på ett vegansk måltid i konfirmasjon. Men det avhenger av ingrediensene om det blir lite eller større ubehag etterpå. Hadde jeg opplevd å kunne velge fritt hadde jeg blitt veganer på minuttet. Jeg liker smakene i vegansk mat, og er så glad i dyr at det hadde vært en enorm lettelse. Men det kan jeg ikke, egoistisk nok, om jeg skal kunne ha ok livskvalitet. Et tankekors for veganere i tråden: Om barnet ditt hadde fordøyelses og helseproblemer, og opplevd stor bedring med animalsk kost, ville du nektet dem det? For å stå fast på prinsipp?

Hvis jeg ble servert et vegansk måltid hadde jeg satt pris på bruk av kokosolje som fett/stekeolje (pga lite flerumettet fett), og gjerne kokosmelk. Jeg kunne spist mat med bønner og linser, men da må de ha vært skikkelig tilberedt (bløtlagt i gjerne 12 timer og bløtleggingsvannet kastes før videre tilberedning). Annen nøytral mat for min del er hvit ris, potet uten skall og generelt godt varmebehandlede grønnsaker. Supper er fint. Råkost blir for tungt fordøyelig.

Anonymkode: ba461...c99

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LilleMai skrev (12 minutter siden):

Så frekk! 
Minner meg om bursdagen min for ett par år siden. Jeg hadde invitert familie på middag og kake. Hadde laget en veldig god (vegansk) thaisuppe med hjemmebakt foccaciabrød til. 
Min (nå eks) svigerbror orket ikke spise middag med oss, nei «han skulle ta en pølse fra Statoil på vei hjem. Han likte ikke kaninfor» Jeg ble flau på hans vegne. Så frekk og utakknemlig! 

Jeg er verken veganer eller vegetarianer, men vil gjerne spise mindre kjøtt. 
Jeg synes vegansk konfirmasjon høres kult ut! Lykke til 😊

Frekk? Hvorfor det? Jeg skriver jo at jeg hadde spist av maten. Hadde selvfølgelig ikke sagt det høyt at de ble take away på vei hjem. Jeg blir dårlig av for mye av den typen mat, derfor. Akkurat som at en veganer ikke hadde forsynt seg av den maten jeg ville servert.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har smakt lite vegansk mat så det ville vært spennende å prøve noe nytt. Hadde absolutt vært positiv! :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Underlig tråd. 

Tapas er et smart valg. De som eventuelt ikke kjenner så godt til vegansk mat, kan plukke og velge selv og få mulighet til å smake på mye forskjellig. 

Det eneste jeg vil legge til, er at jeg hadde satt stor pris på å få vite på forhånd at det ble vegansk mat. Jeg tåler bare grønnsaker og belgfrukter i små mengder. Sliter spesielt med bønner, linser, spinat og grønnkål, men ikke på den måten at jeg hadde nevnt det på forhånd. Vanligvis er det jo bare tilbehør. Jeg hadde spist noe hjemme på forhånd og kost meg med noen godsaker fra buffeten. 

Men jeg regner med at deres venner og familie vet at dere er veganere og forventer seg et vegansk måltid. Lykke til med konfirmasjonen!

Anonymkode: a54fb...eea

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv i invitasjonen til konfirmasjonen at "det serveres utelukkende vegansk, deilig mat denne dagen".

Sånn at ingen kommer og blir overrasket over å ikke finne noe kjøtt der. Da kan de velge om de vil takke ja eller nei til å komme allerede når de leser invitasjonen.

Anonymkode: 4e350...419

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Frekk? Hvorfor det? Jeg skriver jo at jeg hadde spist av maten. Hadde selvfølgelig ikke sagt det høyt at de ble take away på vei hjem. Jeg blir dårlig av for mye av den typen mat, derfor. Akkurat som at en veganer ikke hadde forsynt seg av den maten jeg ville servert.

Ja jeg mener at man er frekk når man er så heldig å bli invitert til et selskap, med middag og kaker - for så å sitte og glede seg til man skal kjøpe annen mat på vei hjem. 

Det er så typisk oss nordmenn..bortskjemte, frekke og lite takknemlige. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser gladelig vegansk mat, men noen typer mat som bønner, erteprotein, diverse kåltyper blir jeg fort dårlig av så jeg hadde satt pris på om det var oppgitt hva som var i de forskjellige rettene :) 

Anonymkode: 97c14...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LilleMai skrev (1 minutt siden):

Ja jeg mener at man er frekk når man er så heldig å bli invitert til et selskap, med middag og kaker - for så å sitte og glede seg til man skal kjøpe annen mat på vei hjem. 

Tenker du det samme om veganere da? At de er frekke om de lar være å spise av maten eller tar med noe eget?

Anonymkode: 97c14...f7e

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LilleMai skrev (1 minutt siden):

Gleder meg ikke over å spise mat som jeg blir dårlig i magen av og må sitte store deler av selskapet på dass. Da blir jeg sulten og gleder meg til ordentlig mat når selskapet er over. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner bare ikke problemet med å servere vegansk mat. 

Selv er jeg hverken vegetarianer eller veganer, men jeg overlever helt fint en eller flere dager/måltider uten kjøtt eller fisk eller meieriprodukter. 

Vi har flere venner som er veganere, og vi blir servert mange gode retter når vi er hos dem i middagsbesøk. 

Hjemme hos oss spiser vi også flere middager pr. uke som er enten vegetar eller vegan. Ikke fordi vi går inn for å spise vegetar/vegan, men fordi vi liker maten. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...