Gå til innhold

Vegansk konfirmasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde nok satt størst pris på buffert, da det er enkelte grønnsaker jeg sliter med (sopp, aubergine og squash). Så en moussaka hadde vært lite heldig for min del.  Mannen sin mage reagerer kraftig på bønner,  så en hovedrett med bønner ville gitt han utfordringer de neste dagene. 

Måtte jeg valgt en rett så ville jeg ha valgt gryte. Eller pasta. Føler det er mest safe.

Det jeg derimot hadde blitt svært skuffet over er raw kaker. Jeg gleder meg skikkelig til kakebordet, men raw kaker får jeg ikke ned.

Anonymkode: a8157...d43

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg tenker meg om, inneholdt alt vårts barns konfirmasjon kjøtt, fisk, melk/fløte, smør e.l. Hvordan hadde dere løst det? Jeg tenker, om dere synes det er direkte barnslig om gjester tar med medbrakt i deres konfirmasjon, hadde det vel vært like barnslig om dere tok med medbrakt i vår...? 🤔

Anonymkode: 5a655...ec2

• Liker 8
Skrevet

Da har jeg lest alle svarene i tråden. Vi i familien diskuterer menyen nå. Tusen takk for alle gode innspill. Det blir ikke nøttestek eller vegansk moussaka. Tenker vi går for tapas og supper med godt brød til samt vegansk smør/oljer og salater. 
Vi dropper også raw-kakene og går for lettere veganske kaker. 
Jeg har fått bedre svar enn jeg håpet på. 

Vh ts 

Anonymkode: b8b84...1e2

• Liker 22
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da har jeg lest alle svarene i tråden. Vi i familien diskuterer menyen nå. Tusen takk for alle gode innspill. Det blir ikke nøttestek eller vegansk moussaka. Tenker vi går for tapas og supper med godt brød til samt vegansk smør/oljer og salater. 
Vi dropper også raw-kakene og går for lettere veganske kaker. 
Jeg har fått bedre svar enn jeg håpet på. 

Vh ts 

Jeg synes dette høres ut som en veldig god plan. Lykke til med konfirmasjonen!

En god suppe er veldig godt - og dessverre veldig undervurdert.

Skrevet (endret)
Amatariel skrev (2 timer siden):

Jo, men hvis konfirmanten velger elgstek til middag - får ikke den ene som ikke spiser kjøtt av gjestene noe annet f.eks? Vi tar i alle fall hensyn til slikt. Skjønner ikke hvorfor folks matpreferanser bare må gå den ene veien.

Men blir du tvunget på et kosthold, altså ikke kun et måltid, men et helt kosthold du ikke vil ha? 

Det handler jo om at du kan spise maten uansett, og det er snakk om ET måltid på EN feiring som i utgangspunktet ikke handler om DEG.

Endret av Inwe
  • Liker 6
Skrevet

Dersom dere har kapasitet så kunne tapasbuffet ha vært noe :) Moussaka, foccacia, hummus, baba ganoush, aioli (vegansk), potatas bravas, ovnsstekt aubergine, paprika, rødløk, osv med masse olivenolje, oliven, couscoussalat, bønnesalat, bønneburgere, småspicy salsa, falafler, osv. Lag det dere liker og mye kan lages på forhånd og fryses ned

Anonymkode: d1c43...cab

• Liker 3
Skrevet
Amatariel skrev (4 timer siden):

Jeg må innrømme at jeg hadde blitt skuffet om jeg kom i en konfirmasjon og det bare ble servert vegansk. For meg er et konfirmasjonsselskap (i tillegg til å feire konfirmanten selvsagt) et selskap for alle gjestene også. En dag vi samles og koser oss. Hadde vært rart for meg å bare tenke hvordan vi kjernefamilien har det hjemme, og så skulle videreført dette til et selskap med kanskje 30 mennesker og mer. Min bestemor er f.eks diabetiker og vi ordnet jo sukkerfri dessert og kake til henne. Og hadde en som var pescetarianer, så sørget for fisk til hovedrett til han. Så selv om VI spiser kjøtt så presset vi ikke det på han. Så hadde vi vært vegansk, så hadde vi ikke presset dèt på alle våre gjester. I et slik tilfelle som dere har TS så hadde jeg absolutt ordnet noe buffèaktig greier - bord med masse forskjellig mat, så kunne man valgt selv hva man hadde forsynt seg med. Da blir alle glade - og glade gjester liker vi :)

En konfimasjon er konfirmanten sin dag og da har faktisk hen rett til å bestemme hva som skal serveres og godtar man ikke dette får man holde seg hjemme

Anonymkode: 291ac...ed6

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan du ha ei ikkevegansk kake og?

Anonymkode: 47fd2...eef

Hvorfor skulle Ts ha det?

• Liker 7
Skrevet

Ja, det hadde jeg spist. 

Anonymkode: fc763...5fb

• Liker 2
Skrevet

Min datter er veganer - selvvalgt siden hun var 13 år. Familien har siden da spist mye mindre kjøtt, stort sett fisk. Hun ønsket vegansk konfirmasjon, da det var viktig for henne. Vi laget vegansk tapas  Mange forskjellige retter slik alle fant noe de likte, og det var veldig populært 😍🥳

Anonymkode: 828cb...889

• Liker 6
Skrevet
Inwe skrev (33 minutter siden):

Det handler jo om at du kan spise maten uansett, og det er snakk om ET måltid på EN feiring som i utgangspunktet ikke handler om DEG.

Nettopp. Jeg blir så piss lei argumentasjonen fra disse som bare MÅ ha kjøtt til alt som om at det var deres mantra. 

En veganer kan, av ulike årsaker, ikke spise kjøtt, og kan derfor ikke bare finne seg i å spise det. 

En kjøtteter spiser jo alt, og kan da også spise vegansk, og trenger derfor ikke forskjellsbehandling. 

Det er jo en viss forskjell her.

Det er ikke snakk om at vertskapet prøver å konvertere alle gjestene til å bli veganere. Det er ikke snakk om at dette er noe kjøttetere må finne seg i resten av livet. Det er ET fuckings måltid i en spesiell anledning til vertskapet, herav som konfirmanten selv har vært med på å sette opp.
Bruk den til å oppleve noe nytt i livet, enn å gnåle om at måltidet ikke inneholdt kjøtt. Du kan stikke innom Narvesen å kjøpe deg en pølse med brød hvis du har et sug etter kjøtt etter noen timer i vegansk selskap. Og kanskje aller mest innom legen, for det må være noe galt med deg da. 

Dessuten tar vertskapet hensyn til cøliaki og laktose, som visstnok skal være gjestenes allergier/intoleranser. Samt et rikt utvalg. Så all mat på bordet er faktisk laget til alle! Alle er inkludert!

Anonymkode: bd439...e8b

• Liker 14
Skrevet
Inwe skrev (1 time siden):

Men blir du tvunget på et kosthold, altså ikke kun et måltid, men et helt kosthold du ikke vil ha? 

Hadde du skrevet dette innlegget til en veganer? 

• Liker 8
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Vi blir ca 30 stykker. Ingen matallergier utover at én person har cøliaki og én ikke skal ha laktose. Det blir altfor mye å merke all mat. Det går rett og slett ikke da vegansk mat har veldig mange ingredienser. 
Vi spiser ofte chili sin carne. Det er hverdagsmat for oss, så det tenker vi ikke servere. Men sopp retten hørtes spennende ut. 

Der er da null problem å merke for allergier? Det er ikke noe mer ingredienser i vegansk mat enn i skikkelig lagd vanlig mat heller. 

Anonymkode: 6c81d...915

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Åh, forresten. Husk å kjøp en eller to pk kaffemelk. Melk, fra kyr. Det må du nesten ha, uansett om du vil eller ikke. Andre typer melk er ikke like godt og/eller klumper seg i kaffen. 

For det er ingenting som er mer frustrerende enn å være avhengig av en god melk i kaffen, også har ikke vertskapet det under en slik kaffesammenheng. 

Utfordre gjerne folk på mat og kaker, men ikke ødelegg kaffen deres! ;) 

Tull! Det finnes plantemelk som passer ypperlig i kaffe 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når jeg tenker meg om, inneholdt alt vårts barns konfirmasjon kjøtt, fisk, melk/fløte, smør e.l. Hvordan hadde dere løst det? Jeg tenker, om dere synes det er direkte barnslig om gjester tar med medbrakt i deres konfirmasjon, hadde det vel vært like barnslig om dere tok med medbrakt i vår...? 🤔

Anonymkode: 5a655...ec2

Ja for det å spise animalske produkter er et etisk valg og et livssyn 🙄

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tull! Det finnes plantemelk som passer ypperlig i kaffe 

Hvilken? Jeg har prøvd det meste. Det skiller seg ofte, og/eller smaker ikke særlig godt sammenlignet melk. 

Men kanskje man bare må ta til takke med det? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En konfimasjon er konfirmanten sin dag og da har faktisk hen rett til å bestemme hva som skal serveres og godtar man ikke dette får man holde seg hjemme

Synes dette er merkelig svart / hvitt. Enhver festdag handler om at alle skal trives for meg. Ergo legger man til rette for alle.

Det jeg synes er merkelig er at enkelte har forhøyet veganisme til et nivå hvor man ikke kan ta hensyn andre veien. Ikke engang skal man kunne ta med seg noe attåt selv - slik at man kan kose seg på en fest.

Når man leser alle disse utredningene om hva man kan spise osv.. joda, jeg kan sikkert men jeg synes helt oppriktig vegansk kosthold er mindre godt. Det betyr ikke at andre ikke kan nyte det. - Og så handler ikke dette om at man MÅ servere store kjøttstykker osv.. nei, for meg kan litt fetaost i salaten og kake uten et hav av «liksom» produkter gjøre stor forskjell.

PS: dersom jeg hadde gått i en slik konfirmasjon skryter jeg selvfølgelig av maten. Det gjør jeg når jeg får skosålebiff hos folk også. Dette handler om høflighet og ikke så mye annet.

• Liker 9
Skrevet

Jeg er ikke veganer, men syns det er spennende å prøve nye matretter. Det er jo tilsvarende som å reise på ferie til «eksotiske» land, man forventer jo ikke å få samme mat som hjemme. Og eman så heldig å være gjest, så spiser man det man får. Jeg har ikke spist så mye vegansk, men fikk servert marokansk vegansk gryterett hos min niese, og den var veldig god. Det er vel tofu det heter, den kjøtterstatningen de hadde. 

Men det frister mer å prøve «skikkelig» veganske retter enn veganske hamburgere og pølser. De vil jo aldri kunne gi den gode kjøttsmaken som man forventer ut fra utseendet, så da er det bede med helt andre retter.

• Liker 5
Skrevet
2 hours ago, Teatrica said:

Jeg har ikke giddet å lese 9 sider med svar, så jeg svarer bare ut fra HI: 
Hvis jeg er invitert et sted, er jeg fornøyd med det vertskapet serverer - uavhengig på om det går på smak, ideologi eller helse. Det er dere som inviterer, dere bestemmer hva som skal serveres. Det er ingen som har vondt av å spise vegansk mat en dag. 

Tja, det kommer vel an på. Selv får jeg problemer hvis jeg spiser bønner/linser og bl.a blomkål og kål. Men jeg ville kost meg med andre ting som er veganske. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvilken? Jeg har prøvd det meste. Det skiller seg ofte, og/eller smaker ikke særlig godt sammenlignet melk. 

Men kanskje man bare må ta til takke med det? 

Oatly ikaffe

Alpro barista

Oatly imat 

For å nevne noen

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...