Gå til innhold

Vegansk konfirmasjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Veganske middagsretter kan være kjempegodt, men jeg synes det er best når man ikke prøver å fake kjøtt, det blir aldri bra. La heller råvarene få være det de er, så blir det godt. For øvrig er pommes frites veganske, uten at det er en spesielt provoserende matrett for noen. Når det kommer til kake er jeg personlig ingen stor fan av sånne «raw»-ting. Skal jeg ha kake vil jeg ikke ha en supersunn, ikke spesielt god kake, da ville jeg heller hatt en deilig fruktsalat, pærer belle Helene, sorbet-iskake eller noe sånt. Den kokosisen til Hennig Olsen synes jeg forresten er god, hvis den er vegansk går det an å ha den som tilbehør til frukt. I et selskap synes jeg man kan tillate seg å bruke sukker til søtning selv om dere kanskje unngår det til vanlig, akkurat det kan jo ikke begrunnes med veganisme.

Anonymkode: 1d824...cfa

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Så du spiser kun rent kjøtt,melk og egg. Ingen grønnsaker,ingen frukt,ikke noe ris/pasta/brød osv

Anonymkode: 291ac...ed6

Det er hverdagskostholdet mitt, ja. Jeg tåler bittelitt grønnsaker, men ikke et helt vegansk måltid.

Anonymkode: f18d0...0ba

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er hverdagskostholdet mitt, ja. Jeg tåler bittelitt grønnsaker, men ikke et helt vegansk måltid.

Anonymkode: f18d0...0ba

Hva er du egentlig tror veganere spiser?

Bare grønnsaker?

Anonymkode: 8f822...19c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så du spiser kun rent kjøtt,melk og egg. Ingen grønnsaker,ingen frukt,ikke noe ris/pasta/brød osv

Anonymkode: 291ac...ed6

Det var ikke meg du spurte, men vi er mange som tåler godt animalske produkter, men som må være forsiktige med grønnsaker og belgvekster. Jeg kan spise grønnsaker, men velger dem ut med omhu og spiser dem i moderate mengder. Har man problemer med magen, har tilberedningen også mye å si. Jeg har prøvd å venne meg til å spise mer plantebasert mat, men blir syk av det. Det blir for mye oksalatsyre og karbohydrater for min kropp. Vi er forskjellige, rett og slett. 

Vegansk konfirmasjon er helt fint, så lenge jeg vet om det på forhånd. Når jeg inviterer, sier jeg alltid noe om serveringen, slik at folk vet hva som venter dem. 

Anonymkode: a54fb...eea

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 2.59):

hei, min familie er også vegan. Vi serverte veganske burgere til min datters konfirmasjon og de var veldig populære blandt gjestene

Anonymkode: b3fd9...f5c

Hadde de noe valg da?

Anonymkode: 87ccf...1f9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er du egentlig tror veganere spiser?

Bare grønnsaker?

Jeg har ibs og sliter med mye grønt. Jeg kan ikke spise noe særlig bønner/linser (selv om linser visstnok skal være lav fodmap) jeg kan ikke spise for mye kål, brokkoli, løk er no go. Så et helt vegansk måltid blir for mye for magen, da måtte jeg gått sulten. Så jeg hadde satt pris på å få vite at det var helt vegansk slik at jeg kunne spist på forhånd. 

Anonymkode: ec470...4a6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har ibs og sliter med mye grønt. Jeg kan ikke spise noe særlig bønner/linser (selv om linser visstnok skal være lav fodmap) jeg kan ikke spise for mye kål, brokkoli, løk er no go. Så et helt vegansk måltid blir for mye for magen, da måtte jeg gått sulten. Så jeg hadde satt pris på å få vite at det var helt vegansk slik at jeg kunne spist på forhånd. 

Veganer spiser ikke bare grønt og bønner og linser.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Veganer spiser ikke bare grønt og bønner og linser.

Så opplys folk da istedet for å bare komme med det der 🙄

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så opplys folk da istedet for å bare komme med det der 🙄

Det kan folk heller finne ut selv, tviler egentlig på at enkelte hadde trodd på det.

Har opplevd å vært på Asia på aker brygge hvor en jeg kjente bestilte dessert, hvor det stå at det var vegansk,

personen nektet å tro på at det var vegansk for det var så godt og kremen var så lik vanlig uvegansk krem, og nektet å tro meg når jeg sa det var vegansk i tillegg til menyen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det kan folk heller finne ut selv, tviler egentlig på at enkelte hadde trodd på det.

Har opplevd å vært på Asia på aker brygge hvor en jeg kjente bestilte dessert, hvor det stå at det var vegansk,

personen nektet å tro på at det var vegansk for det var så godt og kremen var så lik vanlig uvegansk krem, og nektet å tro meg når jeg sa det var vegansk i tillegg til menyen.

En enkel svale gjør ingen sommer.

Ja det er masse vegansk og vegetarisk mat som er godt, jeg lever nesten vegansk (spiser kun fisk/kjøtt når jeg får det servert i selskap) men er såpass voksen at jeg vet at det ikke er for alle og at selv om enkelte retter er utrolig gode og f.eks de som konsekvent tar min tacomix ikke nødvendigvis vil innføre den når de er hjemme hos seg selv.

I større selskaper hvor jeg er vertskap lager jeg ofte tapas/koldbord, og nettopp pga alle ikke tåler alt så lager jeg ingrediens lister for hver rett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå):

En enkel svale gjør ingen sommer.

Ja det er masse vegansk og vegetarisk mat som er godt, jeg lever nesten vegansk (spiser kun fisk/kjøtt når jeg får det servert i selskap) men er såpass voksen at jeg vet at det ikke er for alle og at selv om enkelte retter er utrolig gode og f.eks de som konsekvent tar min tacomix ikke nødvendigvis vil innføre den når de er hjemme hos seg selv.

I større selskaper hvor jeg er vertskap lager jeg ofte tapas/koldbord, og nettopp pga alle ikke tåler alt så lager jeg ingrediens lister for hver rett.

Men nå har jo ts skrevet at hun har en liste med allergier.

Folk oppfører seg som veganere er en sekt som prøver å prakte på sin livssyn på andre.

Jeg synes at hvis man skal ha så sterke meninger om vegansk mat burde man vite hva vegansk mat innebærer istendenfor å slik synsing.

De aller fleste uavhengig av livssyn prøver å ta hensyn så godt det kan gjøres innen for rimelighetens grad.

Jeg er veldig glad i skalldyr, hadde jeg en gjest som er allergist hadde jeg selvsagt ikke servert, og det gjelder også veganere-de ville ikke servert ting som folk er allergisk mot. Alle klarer å spise ett måltid som er vegansk, og de med ekstra allergisk blir tatt hensyn til, Men at man ikke overlever ett eneste måltid uten kjøtt er bare tull.

Jeg har også skrevet til ts at jeg også om den personen lengre opp reagere på bønner, dette er noe som blir tatt hensyn til dette selskapet, samme som nøtteallergi.

Det var som nevnte kaker, det er det man skal minst bekymret seg om, servert flere veganske kaker hvor folk ikke har smakt forskjell på på vanlig og vegansk,

bl annet pavola laget fra bunn og sjokolade kake på pose, hvor vi har erstatet melka med vann, folk har ikke merket forskjell.

Ellers så synes jeg du har kommet med masse bra tips til ts :)

Men det er verten som bestemmer hva som blir servert.

Jeg hadde aldri funnet på å si "å nei, jeg liker bernasuas", dere må lage noe annet til meg f eks.

Eller jeg liker ikke is, så dere må servere karamel pudding, etch.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inwe skrev (14 timer siden):

Hva har det med saken å gjøre? Jeg skrev også at du kan spise maten, en veganer kan ikke spise kjøtt av ulike grunner. Jeg forlanger ikke å få mat jeg elsker når jeg drar i et selskap som ikke handler om meg, jeg har vært i både bryllup og konfirmasjon der jeg ikke har likt maten. Faktisk skjer det ganske ofte da jeg er veganer og de aller fleste kokker/vertskap orker ikke ta seg tid til min mat. Det går helt fint, dagen handlet ikke om meg uansett og jeg fikk noe jeg kunne spise. På samme måte som at du får noe du kan spise, som du ikke synes er så godt, om det serveres vegansk. 

Så ja, om veganeren klager over maten som ble servert kun fordi det ikke var noe hen ikke likte så godt, så hadde jeg skrevet det samme til en veganer ja. 

Bare lurte på om du hadde skrevet "Det handler jo om at du kan spise maten uansett, og det er snakk om ET måltid på EN feiring som i utgangspunktet ikke handler om DEG." til en veganer som får servert kjøtt i konfirmasjonen??

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (2 minutter siden):

Bare lurte på om du hadde skrevet "Det handler jo om at du kan spise maten uansett, og det er snakk om ET måltid på EN feiring som i utgangspunktet ikke handler om DEG." til en veganer som får servert kjøtt i konfirmasjonen??

Det er forskjell. En veganer har etiske grunner til å ikke spise kjøtt. En som ikke er veganer har ikke noen etiske grunner for å ikke spise grønnsaker. På samme måte som at man ikke hadde krevd å få servert svin i en muslimsk feiring, eller alkohol hos noen som er avholds. 

Skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig å forstå. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

deedee_ skrev (1 minutt siden):

Det er forskjell. En veganer har etiske grunner til å ikke spise kjøtt. En som ikke er veganer har ikke noen etiske grunner for å ikke spise grønnsaker. På samme måte som at man ikke hadde krevd å få servert svin i en muslimsk feiring, eller alkohol hos noen som er avholds. 

Skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig å forstå. 

Det er ikke snakk om å kreve noe, men skjønner ikke at det skal være så vanskelig å legge opp til begge deler (buffèt). 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Amatariel skrev (Akkurat nå):

Det er ikke snakk om å kreve noe, men skjønner ikke at det skal være så vanskelig å legge opp til begge deler (buffèt). 

Hvor mange ganger trenger du å få det forklart egentlig?

Det har blitt fortalt deg ørten ganger.

Jeg er ikke veganer, men hvis jeg hadde veganer i mitt selskap hadde IKKE servert kjøtt til de av respekt, akkurat som jeg ikke hadde servert svin til en muslim.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skal man servere noe man etisk ikke synes er riktig da? Skal muslimer servere svin på buffet? Eller skal personer som av personlige grunner er avholds og vil ha en alkoholfri bryllupsfeiring f.eks, måtte servere alkohol til de som ønsker det? Nei. 

Endret av deedee_
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mange ganger trenger du å få det forklart egentlig?

Det har blitt fortalt deg ørten ganger.

Jeg er ikke veganer, men hvis jeg hadde veganer i mitt selskap hadde IKKE servert kjøtt til de av respekt, akkurat som jeg ikke hadde servert svin til en muslim.

Jeg tror det er mange som misforstår og prøver å være vanskelig med vilje..? Dette er jo akkurat det jeg har sagt fra begynnelsen av. Vi serverer selvsagt et kjøttfritt alternativ til dem som spiser vegansk (mannen min f.eks). Vi hadde konfirmasjon i fjor, så ville selvsagt ikke servert kun kjøtt og tvunget folk til å spise det. Men vi hadde begge deler. Et valg til folk. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (2 minutter siden):

Jeg tror det er mange som misforstår og prøver å være vanskelig med vilje..? Dette er jo akkurat det jeg har sagt fra begynnelsen av. Vi serverer selvsagt et kjøttfritt alternativ til dem som spiser vegansk (mannen min f.eks). Vi hadde konfirmasjon i fjor, så ville selvsagt ikke servert kun kjøtt og tvunget folk til å spise det. Men vi hadde begge deler. Et valg til folk. 

JA, fordi DERE spiser begge deler. DERE har ikke noen etisk grunn til å IKKE spise kjøtt. Veganere har det, så det ville vært utrolig rart å forvente at de går imot sine egne verdier på den måten for å servere kjøtt til andre, når vegansk mat er fullt spiselig for alle sammen. Dere går ikke imot egne verdier ved å servere et vegansk alternativ, det hadde eg veganer gjort ved å servere et ikke-vegansk alternativ. Skjønner du ikke forskjellen??

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Amatariel skrev (Akkurat nå):

Ja, men det er deg og din mann. Det var deres valg, men akkurat som det er veganer som ikke ønsker å servere det i deres selskap.

Veganer forventer f eks ikke at når de kommer i selskap at verten skal kun servere vegansk-de på lik linje respekterer verten sitt valg å servere kjøtt/fisk, men velger KUN å spise det som er vegansk.

Min erfaring er som du skirver a verten tar hensyn har noe vegansk eller ber gjesten om å ta med seg noe om.

Og ikke kjøtt fordi det er dyr som er blitt DREP og er LIK i deres øyne!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Amatariel skrev (6 minutter siden):

Ellers så er jeg enig med dede, og dette har vært foklart spesefik til deg flere ganger nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...