Gå til innhold

Hvorfor har håret mitt vært kort og tynt i ca. åtte år nå, er det noe galt og hva kan jeg gjøre med det?


FurryKvinne

Anbefalte innlegg

PinkishLampshade skrev (På 30.7.2021 den 17.18):

Mye kan gjøre hår tynnere.

Genetikk kan man ikke gjøre så mye med, selv om det finnes enkelte behandlinger som minoxidil. Resultatet kan derimot variere. Stoffskiftelidelser, spiseforstyrrelser og andre sykdommer kan gi midlertidig hårtap, det samme kan vitaminmangel, flass og andre sykdommer i hodebunnen. Stress og angst kan også gi midlertidig hårtap. Telogen effluvium finnes i to former, hvor den ene er kronisk. Det betyr ikke at man ikke vil bli bedre, men at man trenger behandling eller forandring i livssituasjon.

Jeg gikk igjennom en veldig traumatisk periode for noen år tilbake, og mistet mye hår. Det jeg merket da jeg begynte å bli bedre var at jeg nå har blitt sykelig opptatt av håret mitt, og selv om det nå ser helt normalt ut (dog ikke like tykt som før) så må jeg stadig dra fingrene gjennom håret og over hodebunnen, noe jeg vil tro ikke er gunstig.

Det beste du kan gjøre er å puste godt med magen, spise sunt, drikke mye vann, og be om henvisning til en hudlege for utredning av hodebunnen din. Mest sannsynlig er håret ditt helt normalt, men du har blitt sykelig opptatt av det.

Hva mener du med " så må jeg stadig dra fingrene gjennom håret og over hodebunnen, noe jeg vil tro ikke er gunstig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 27.2.2021 den 5.03):

Det spørs hvor mye næringsstoffer kroppen din mangler. Det er forskjellig fra person til person. Noen mister hår i starten når de begynner å spise sunt, mens de går fra overvektig til normalvektig, andre får tykkere hår med en gang, andre får tykkere hår en god stund senere. De beste næringsstoffene får du fra animalske kilder, og plantelektiner kan faktisk gjøre håret grått. Det er utrolig mange unge veganere med grått hår...

Anonymkode: 3ae6a...67d

Det er ikke noe galt i å spise kjøttveganer. 

Anonymkode: bd9c1...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les om Anthony William medical medium på nettet. Han har svaret på hvorfor man mister håret, og hva man kan gjøre for å få det tilbake. 

Anonymkode: bd9c1...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/22/2021 at 11:52 PM, FurryKvinne said:

Hva mener du med " så må jeg stadig dra fingrene gjennom håret og over hodebunnen, noe jeg vil tro ikke er gunstig"?

Jeg har blitt overfokusert på om håret mitt blir tynnere, og ved å manipulere håret med fingrene, eller "plukke" på hodebunnen så kan man jo lett dra ut hår uten å mene det. Når jeg ikke er stresset, og dermed ikke gjør det, så blir håret tykkere igjen. Altså har noe fysisk (telogen effluvium) blitt til noe psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.12.2021 den 4.28):

Les om Anthony William medical medium på nettet. Han har svaret på hvorfor man mister håret, og hva man kan gjøre for å få det tilbake. 

Anonymkode: bd9c1...f9d

Ikke han, men englene som gir han åpenbaringer, mener du vel? Han er jo bare et medium for den himmelske hærskare?

Anonymkode: 22909...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke han, men englene som gir han åpenbaringer, mener du vel? Han er jo bare et medium for den himmelske hærskare?

Anonymkode: 22909...42f

Sånn sett synes jeg egentlig det er bedre å be til Gud. Han skal i det minste ikke ha betalt.

Anonymkode: 319fa...1c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PinkishLampshade skrev (På 27.12.2021 den 22.30):

Jeg har blitt overfokusert på om håret mitt blir tynnere, og ved å manipulere håret med fingrene, eller "plukke" på hodebunnen så kan man jo lett dra ut hår uten å mene det. Når jeg ikke er stresset, og dermed ikke gjør det, så blir håret tykkere igjen. Altså har noe fysisk (telogen effluvium) blitt til noe psykisk.

Men jeg har tatt en medisin helt siden april som skal gjøre meg mindre stresset som en lege sa jeg skulle ta og selv en frisør sa at å greie håret med fingrene forsiktig selv sliter ikke håret og tre frisører sjekket på hodebunnen min og syntes det så normalt ut og ikke har hatt hårtap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FurryKvinne skrev (På 13.9.2021 den 0.04):

Helt siden april tok jeg Zoloft 50 mg medisin som skal gjøre meg mindre stresset så jeg ikke får hårtap og sslutten av agust begynte jeg med Kerastase hårkur når jeg dusjer.

Bare til info: Både min kusine og jeg har gått på Zoloft/Setralin som angstdempende medisin. Hun måtte slutte pga hårtap. Mistet så mye at hun så hodebunnen. Jeg fikk tynt, pjuskete hår av samme medisin. Har sluttet på Zoloft fordi jeg har det bedre og ikke trenger den lengre, og nå vokser det masse nytt hår ut. Endret hårstruktur og hårtap er en mulig bivirkning av medisinen, så ville sluttet på denne sporenstreks. 

Anonymkode: 0928c...393

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Bare til info: Både min kusine og jeg har gått på Zoloft/Setralin som angstdempende medisin. Hun måtte slutte pga hårtap. Mistet så mye at hun så hodebunnen. Jeg fikk tynt, pjuskete hår av samme medisin. Har sluttet på Zoloft fordi jeg har det bedre og ikke trenger den lengre, og nå vokser det masse nytt hår ut. Endret hårstruktur og hårtap er en mulig bivirkning av medisinen, så ville sluttet på denne sporenstreks. 

Anonymkode: 0928c...393

Men legen sa at jeg måtte ta Zoloft medisin som skal gjøre meg mindre stresset og legen og andre sa at det ikke forårsaker hårtap.

Endret av FurryKvinne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/29/2021 at 9:27 PM, FurryKvinne said:

Men jeg har tatt en medisin helt siden april som skal gjøre meg mindre stresset som en lege sa jeg skulle ta og selv en frisør sa at å greie håret med fingrene forsiktig selv sliter ikke håret og tre frisører sjekket på hodebunnen min og syntes det så normalt ut og ikke har hatt hårtap.

Er forskjell mellom å gre håret forsiktig med fingrene, og å plukke på hodebunnen. Sistnevnte kan forårsake midlertidig hårtap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PinkishLampshade skrev (9 timer siden):

Er forskjell mellom å gre håret forsiktig med fingrene, og å plukke på hodebunnen. Sistnevnte kan forårsake midlertidig hårtap.

Jeg skjønner ikke helt på den måten du svarte på svaret ditt. Hva mener du "er forskjell  mellom å gre håret forsiktig med fingrene, og å plukke på hodebunnen" og hva er det sistnevnte som kan forårsake midlertidig hårtap? Jeg tror jeg ikke plukker på hodebunnen, og bruker fingrene mine som en kam og er det ikke forskjell mellom å plukke på hodebunnen og gre forsiktig med fingrene som en kam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/1/2022 at 11:24 PM, FurryKvinne said:

Jeg skjønner ikke helt på den måten du svarte på svaret ditt. Hva mener du "er forskjell  mellom å gre håret forsiktig med fingrene, og å plukke på hodebunnen" og hva er det sistnevnte som kan forårsake midlertidig hårtap? Jeg tror jeg ikke plukker på hodebunnen, og bruker fingrene mine som en kam og er det ikke forskjell mellom å plukke på hodebunnen og gre forsiktig med fingrene som en kam?

Det er en forskjell, det er jo det jeg sier. Det er helt greit å gre håret med fingrene, men håret kan knekke og bli skadet om man til stadighet plukker på hodebunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to kosttilskudd med D og A vitamin som til sammen har 25 mikrogram D vitamin og 880 mikrogram A vitamin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta blodprøve hos legen. Vet at mangler kan gi hårtap, og at man lett kan få for mye Vit. A siden det er lett å få det gjennom et variert kosthold, men om det gir hårtap vet jeg ikke. Legen vil kunne si om du har normale verdier.

Anonymkode: 37aae...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ta blodprøve hos legen. Vet at mangler kan gi hårtap, og at man lett kan få for mye Vit. A siden det er lett å få det gjennom et variert kosthold, men om det gir hårtap vet jeg ikke. Legen vil kunne si om du har normale verdier.

Anonymkode: 37aae...ba9

Jeg har allerede tatt blodprøve og har ingen vitaminmangel og legen sa ingenting om jeg hadde for mye A vitamin eller andre vitaminer, meg jeg tok blodprøven før jeg begynte med en annen kosttilskudd med 10 mikro gram D vitamin og 630 mikro gram A vitamin og hva mener du med "lett kan få for mye Vit?

Endret av FurryKvinne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, FurryKvinne said:

Jeg har allerede tatt blodprøve og har ingen vitaminmangel og legen sa ingenting om jeg hadde for mye A vitamin eller andre vitaminer, meg jeg tok blodprøven før jeg begynte med en annen kosttilskudd med 10 mikro gram D vitamin og 630 mikro gram A vitamin og hva mener du med "lett kan få for mye Vit?

Hvorfor tar du vitaminer når du ikke har mangler...?

Anonymkode: 7819f...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

D vitaminer er lurt å ta på vinteren pga for lite sollys 

Men A vitaminer får du gjennom maten. For mye A vitaminer er skadelig for kroppen.

Anonymkode: 86f82...582

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FurryKvinne skrev (8 minutter siden):

Jeg har allerede tatt blodprøve og har ingen vitaminmangel og legen sa ingenting om jeg hadde for mye A vitamin eller andre vitaminer, meg jeg tok blodprøven før jeg begynte med en annen kosttilskudd med 10 mikro gram D vitamin og 630 mikro gram A vitamin og hva mener du med "lett kan få for mye Vit?

Hvorfor tar du vitamintilskudd dersom du ikke har påvist mangel? Det er jo som å sette plaster på et sår du ikke har.

Anonymkode: 199c3...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvorfor tar du vitamintilskudd dersom du ikke har påvist mangel? Det er jo som å sette plaster på et sår du ikke har.

Anonymkode: 199c3...c50

Fordi jeg sannsynligvis ikke spiser varierende ofte nokk til å få alle vitaminene og begynte allerede å ta litt forskjellige kosttilskudd før jeg tok blodprøve, men er 880 mikrogram A vitamin for mye på en dag?

Endret av FurryKvinne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalt daglig inntak av A- vitamin er 700 mcg. Symptomer på et høyt inntak er hodepine, kvalme, synsforstyrrelser og irritabilitet.

For D-vitamin er symptomer på for høyt inntak tretthet, kvalme, brekninger, økt mengde urin og arytmier. På lang sikt kan nyrene ødelegges. Her må det også sies at norske anbefalinger på daglig dose D-vitamin er mye lavere enn andre lands anbefalinger. Hvorfor vet jeg ikke. 

Anonymkode: da556...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...